Zdravá škola

zdravá škola

Zapojení do projektu „Škola podporující zdraví“


Projekt probíhá ve škole již od září 2004 a oficiální přijetí do sítě škol podporujících zdraví se uskutečnilo v listopadu téhož roku ve Státním zdravotním ústavu Praha, kde byla přítomna i zástupkyně Města Chrudim. Projekt jsme si nazvali KROK ZA KROKEM KE VZDĚLANÉMU A ZDRAVÉMU ČLOVĚKU II, protože kontinuálně navazuje na stejnojmenný projekt, jímž jsme do sítě vstupovali.

Zlepšování věcného prostředí

  • průběžně řešíme problém s vlhkostí na nové budově
  • umístěny kontejnery na tříděný odpad ve školním dvoře
  • umístění menších kontejnerků na tříděný odpad na chodbách školy
  • popelnice jsou též vyváženy častěji
  • průběžně podle finančních možností nakupujeme nový stavitelný nábytek do tříd
  • instalovali jsme automat na školní mléko a zajišťujeme jeho prodej na obou budovách
  • na chodbách nemůžeme instalovat sedací nábytek – nepovoleno ZHS Chrudim

Zlepšování sociálního prostředí

  • provedli jsme renovaci dívčích toalet
  • jsme připraveni poskytnout psychologickou pomoc žákům, kteří o ni požádají
  • snažíme se pečovat o klidné a humánní klima školy 
  • postihujeme kázeňskými opatřeními žáky, kteří omezují ostatní na půdě školy
  • snažíme se maximalizovat individuální přístup k žákům a udělujeme drobné pochvaly dětem, aby zažily pocit úspěchu
  • podporujeme nově příchozí žáky, aby neměli problémy se začleněním do nového kolektivu
  • volíme si třídní samosprávy a s dětmi spolupracujeme
  • nabízeli jsme mimořádné konzult.hodiny žákům 9. tříd
  • diskutujeme o budoucnosti školy na různých úrovních
  • pracovali jsme na rozvíjení vlastního školního vzdělávacího programu

Zlepšování organizačního prostředí

  • úspěšně jsme dokončili  9. rok projektu Učíme se zdravě sedět a cvičit
  • propagujeme zdravou výživu ve vyučovacích hodinách a prakticky i ve školní jídelně, umožnili jsme prodej výrobků zdravé výživy
  • společně jsme zajišťovali, realizovali a zhodnocovali škol. akce
  • radíme se o závažných rozhodnutích
  • ve sborovně je přesnější informační systém
  • účastnili jsme se škol v přírodě
  • žákům s SPU pomáháme formou reedukací                                                         
  • potřebným žákům poskytujeme dvojí učebnice
  • Smysluplnost učení
  • zapojili jsme se do projektu Bezpečná cesta do školy, Kouření a já
  • podporujeme environmentální výchovu – třídíme odpad, sbíráme hliník, šípek a pomerančovou kůru
  • podpořili jsme oslavy Roku hudby v Chrudimi
  • ve vyučovacích hodinách se snažíme zajišťovat přiměřenost, názornost a propojenost s praktickým životem
  • každý rok organizujeme projektové dny, Dny Země, zahradní slavnost, spaní dětí ve škole s programem

Možnost výběru, přiměřenost

  • snažíme se žákům poskytovat co nejpestřejší nabídku učiva
  • žáci 5. ročníků se mohou rozhodnout o studiu na víceletém gymnáziu a sportovní škole
  • žáci mohou podle svých zájmů vypracovávat dlouhodobější úkoly a zlepšit tak své hodnocení
  • učíme žáky pracovat samostatně i v týmech
  • v 7. ročníku jsme znovu zařadili v rámci volitelných předmětů německý jazyk, přidali jsme francouzský jazyk
  • proběhly tematické exkurze
  • na škole fungovaly tělovýchovné zájmové kroužky
  • žáci se mohli zúčastnit široké škály tělovýchovných soutěží
  • žáci 8. a 9. ročníků navštěvují besedy na IPS ÚP Chrudim
  • žáci 9. ročníků navštěvují jednání u okresního soudu

Spoluúčast a spolupráce

  • vyučující se účastnili odborných seminářů podle potřeby školy i vlastních zájmů
  • snažíme se učivo odstupňovat podle potřeby žáků  - diferencovaný a individuální přístup
  • vyměňujeme si vzájemné zkušenosti a spolupracujeme 1. a 2. stupeň
  • využíváme odborné učebny v co největším rozsahu
  • zveme do školy kvalifikované odborníky
  • účastníme se soutěží, olympiád, projektů, závodů a turnajů

Motivující hodnocení

  • podporujeme vzájemné hodnocení žáků
  • děti mají možnost opravit si neúspěšnou známku po domluvě s vyučujícím
  • organizujeme úspěšně již několikátý rok celoroční soutěž MUDRC na 1. stupni
  • snažíme se minimalizovat domácí práci žáků
  • vedeme žáky k tomu, aby prezentovali své úspěchy a vnímali a oceňovali úspěchy ostatních

Škola – model demokratického společenství

  • podporujeme zdravý rozvoj dětí a primární význam rodiny
  • snažíme se, aby děti poznaly zajímavé a smysluplné postupy a metody, které uplatní v budoucím životě
  • vedeme žáky k zájmu o celoživotní vzdělávání

Škola – středisko obce

spolupracujeme se Zdravým městem Chrudim (projekty, soutěže, vystoupení)
spolupráce s jinými organizacemi:

  •  ZUŠ Chrudim,
  •  DDM Chrudim,
  •  PPP Chrudim,
  •  Městská policie,
  •  Hasičský záchranný sbor,
  •  Okresní soud Chrudim,
  •  SVP Archa Chrudim,
  •  Občanské sdružení Proud, Šance pro Tebe,
  •  DKC Pestalozzi,
  •  Probační a mediační služba,
  •  Státní policie Chrudim, Okresní soud Chrudim.