Aktuální počasí

Počasí dnes:

26. 10. 2020

zata

Bude převážně zataženo nízkou oblačností nebo mlhavo, na horách a místy i v nižších polohách až skoro jasno. Denní teploty 10 až 14°C. Noční teploty 8 až 4°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

5. - 6. 10. 2020

 

Pěkný den všem, 

tentokrát budeme procvičovat souvětí a užití spojek. Budete potřebovat sešit na mluvnici, kam si opět můžete vytisknout a nalepit následující pracovní list, anebo si cvičení opsat.

 

Spojte části vět v souvětí a doplňte vhodné spojky:

 

Přijel pozdě,                   se počasí umoudří.

Už přestalo pršet,           původně měli jiný názor.

Pojede tam,                    linkový autobus měl zpoždění.

Mí rodiče souhlasili         jsme mohli vyrazit na slíbenou procházku.

Myslím,                           všichni odešli.

 

Utvoř souvětí s využitím následujících spojek:

ale, že, proto, však, protože, až, neboť, když, kdyby, jakmile, aby, nebo, a, ba i

 

Vyjádřete obsah jednoduché věty souvětím:

Na radu lékaře přestal kouřit. Při bolestech hlavy si vezměte prášek. Mnoho úrazů vzniká z neopatrnosti. Pozoroval chlapce hrajícího si s míčem. Najednou uslyšel v křoví nějaký praskot. Vyprávěli jsme přátelům o své cestě napříč Řeckem. Těším se brzy na shledanou. Po utišení větru začalo krápat. Jeho chování bylo nepochopitelné.

 

Také budeme procvičovat pravopis shody přísudku s podmětem. Vy můžete využít následující webové stránky:

http://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&class=6&subject=%C4%8Cesk%C3%BD%20jazyk&search1=05.+Z%C3%A1kladn%C3%AD+v%C4%9Btn%C3%A9+%C4%8Dleny#selid

 

Zdraví paní učitelka Škodová

 

2. 10. 2020

Milí žáci,

zdravím vás doma u vašich počítačů a posílám práci do hodin českého jazyka.

 

Dnes jsme měli hodinu literatury. Povídali jsme si na téma "čtenářství v době distanční výuky" a poté jsme si opakovali některé základní literární pojmy. 

 

  • Do sešitu na literaturu si pod dnešním datem uveďte nadpis Moje četba v době distanční výuky.

Poté zavzpomínejte, kolik knížek jste v době od března do konce letních prázdnin přečetli, k jakému žánru knihy patří, zda jste četli více, než v době prezenční výuky, protože jste měli více volného času, kde jste četli (na zahradě, v pokojíku), jak často apod. 

Do sešitu napište alespoň 5 bodů k tomuto tématu (každý bod na nový řádek).

 

  • Následující pracovní list k základním literárním pojmům si můžete vytisknout a nalepit do sešitu, nebo opsat:

 

Spoj pomíchané literární pojmy s jejich definicí a vyznač správné dvojice stejnou barvou:

 

Povídka = literární dílo psané ve verších, řečí vázanou

Personifikace = literární dílo psané řečí neveršovanou, nevázanou

Rým = krátký poučný příběh, v němž zvířata a věci myslí a jednají jako lidé

Přirovnání = kratší příběh s jednoduchým dějem, menším množstvím postav a často s překvapivým zakončením (pointou); vlastnosti postav se během děje nemění.

Bajka = zvuková shoda hlásek na konci veršů (např. listí-čistí, spánek-vánek)

Próza = zapisuje se do jednoho řádku básně

Poezie = vnitřní podobnost dvou různých jevů (př. Je bílý jako stěna)

Verš = zvláštní druh metafory. Přenesení lidských vlastností a schopností na neživé věci (př. mech šeptá, žárovka zpívá)

 

 

Čím se zabývá...?

 

spisovatel -

básník -

dramatik -

režisér -

 

Doufám, že se se zadanými úkoly dobře popasujete, další vám zadám sem na web zase v neděli večer. 

 

Těším se na brzké osobní shledání,

vaše paní učitelka Aneta Škodová