Obsah
Školní parlament
Desatero pravidel žáků ZŠ, Chrudim, Dr. Peška 768
- Chováme se k sobě ohleduplně, slušně a vzájemně si neubližujeme
- Navzájem se zdravíme a slušně zdravíme všechny dospělé v areálu školy
- Ani ve volných chvílích zbytečně neopotřebováváme školní majetek, ani ho neničíme! / nekreslíme po lavicích, nevypisujeme fixy, nečmáráme zbytečně na tabule, neničíme majetek spolužáků ani ve sběrných třídách, nic neházíme z okna, dbáme na čistotu na WC! Nechceme, aby si někdo myslel, že jsme čuňata! /
- V šatně jsme trpěliví, nestrkáme se, kdo je přezutý a převlečený, odchází pryč, nepobýváme v šatně ani o volných hodinách
- Třídíme odpad, dbáme na čistotu, uklízíme po sobě, neodhazujeme odpadky v budově školy ani v jejím okolí
- Nebudeme se setkávat u školního automatu, pokud si nejdeme nic koupit
- Jsme tolerantní ke spolužákům, nikoho slovně ani fyzicky nenapadáme, respektujeme se
- Dodržujeme pravidla stolování ve školní jídelně, chováme se k sobě a k dospělým ohleduplně, rovnáme si věci na lavičky nebo věšáky, nekřičíme, neplýtváme jídlem a pitím
- V době vyučování, pokud máme volnou hodinu, tak na chodbách školy nekřičíme, neběháme a nerušíme ostatní v práci
- V průběhu vyučovacích hodin nerušíme spolužáky při práci
PORUŠOVÁNÍ Desatera pravidel žáků Základní školy, Chrudim, Dr. Peška 768
Ten, kdo nebude námi stanovená pravidla dodržovat :
- Bude vykonávat po přesně stanovenou dobu práce prospěšné pro třídu (úklid třídy, zvedání židlí ve třídě, služba na tabuli, úklid skříně,…).
- Bude vykonávat po přesně stanovenou dobu práce prospěšné ve školní jídelně (zvedání židlí, utírání stolů, rovnání batohů a tašek,….).
- Vypracuje referát o pravidlech se zdůvodněním, proč to které porušuje.
- Nezúčastní se akcí, projektových dnů pořádaných třídou, školním žákovským parlamentem, vyučujícími. V době akce bude přítomen ve škole a bude plnit zadané úkoly.
Svou činnost žákovský parlament zaměřuje na:
- hygienu a bezpečnost ve škole, pomoc při zajišťování čistoty a pořádku, chování o přestávkách, ve školní jídelně a v šatnách s cílem odstraňovat lhostejnost a nezájem,
- prezentaci názorů a výsledků práce žáků na nástěnkách, internetových stránkách školy,
- podíl při organizování chodu školy,
- podíl na organizování soutěží všeho druhu, na kulturních akcích pro žáky, rodiče i širší veřejnost,
- členové parlamentu se budou dotazovat všech učitelů či vedení školy na parlamentem předem projednané nejasnosti spojené s výukou a provozem školy a na jejich případné řešení,
- připomínky parlamentu pan ředitel prošetří, s výsledky budou prostřednictvím zástupců parlamentu seznámeni žáci ve třídách
Zástupci tříd:
- mohou předkládat parlamentu třídou projednané a schválené návrhy, podněty v takové formulaci, o které je možno v parlamentu hlasovat,
- budou prosazovat žákovským parlamentem schválená řešení,
- předkládají třídě výsledky šetření, průzkumů a zprávy o plnění úkolů, které jim byly ŽP uloženy,
- třídní učitelé se budou snažit o partnerský přístup k žákům, o komunikaci na základě důvěry a vzájemného respektu. Žáky zvolené do ŽP budou podporovat, povzbuzovat a vést při jejich aktivitách pro školu.
CÍL ŽÁKOVSKÉHO PARLAMENTU
- Vytvořit informační most mezi žáky a učiteli (zprostředkovat výměnu informací).
- Vytvořit zpětnou vazbu pro všechny učitele a vedení školy.
- Předcházet negativním jevům jako jsou šikana, fyzické obtěžování, psychické vydírání, ubližování druhým, ničení školního majetku, a podobně.
- Připravovat a organizovat činnosti, které navrhnou žáci jednotlivých tříd. Zejména sportovní a kulturní akce a jejich vyhodnocování. Řešit připomínky a návrhy žáků na lepší chod školy.
- Informovat veřejnost o dění ve škole formou internetu.
- Vymýšlet splnitelné požadavky a s vedením školy pracovat na kompromisních řešeních.
PRAVIDLA CHOVÁNÍ NA PŮDĚ ŠŽP
- Nepoužívat vulgární výrazy.
- Nezesměšňovat se navzájem, neurážet.
- Nepřekřikovat se, navzájem se poslouchat.
- Nezlehčovat problémy.
- Pracovat týmově.
- Právo dobrovolně vyjadřovat názor (ústně, písemně).
- Spolupracovat a být aktivní při navrhování a realizaci akcí a projektů.
Tyto zásady tvoří základní rámec činnosti žákovského parlamentu na naší škole a mohou být podle potřeby dále doplňovány a upřesňovány.