Aktuální počasí

Počasí dnes:

15. 7. 2020

bo

Bude polojasno až oblačno, místy přeháňky nebo bouřky. Denní teploty 22 až 26°C. Noční teploty 14 až 10°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Učivo na 15.6.-19.6.

Ahoj, výsledky domácího úkolu si můžete zkontrolovat zde.

Tento týden si přeji, abyste si procvičili převody jednotek obsahu a objemu.:

https://www.umimematiku.cz/cviceni-jednotky-obsahu

https://www.umimematiku.cz/cviceni-jednotky-objemu

 

Samostatná práce:

Slovní úloha zde.

 


8.6.-12.6.

Ahoj všichni, výsledky úkolu si můžete zkontrolovat zde.

Zápis do sešitu:

Užitečné vztahy zde.

Opiš si první a druhý růžový rámeček a poté vypracuj samostatně cvičení 6,7 a 8.

 

 


1.6.-5.6.

Ahoj všichni, úkol si můžete opět zkontrolovat zde.

Zápis do sešitu:

Objem válce

(Klikněte na nadpis, opište si rámeček, vypočítejte příklady)

řešení úloh 1 a 2 i s postupem a výpočty zašlete do pátku. :)

K tomu si procvičte převody jednotek objemu na těchto stránkách: https://www.umimematiku.cz/cviceni-jednotky-objemu

 

 


Učivo na 25.5.-29.5.

Ahoj všichni, zkontrolujte si prosím úkol zde.

Úkoly na tento týden:

Zápis do sešitu: 

VÁLEC

Síť válce.

Načrtnutí válce.

Povrch a objem válce.

 

1) Povrch válce

Povrch válce - vzorový příklad

Samostatná práce:

U povrchu válce máte dva vzorečky na výpočet - můžete si vybrat libovolný z nich.

Samostatná práce

 

 


Učivo na 18.5.- 22.5.

Ahoj všichni, domácí úkol si můžete zkontrolovat zde.

Úkoly na tento týden:

1. Procvičení obvodu a obsahu kruhu a kružnice zde. Všechny výpočty zapište pod tabulku. V druhém, třetím a čtvrtém řádku musíte nejdříve spočítat poloměr.

2. Do školního sešitu si opište toto. Při rýsování použijte správnou tužku, pravítko a kružítko!

Řešení prvního úkolu pošlete do PÁTKU. :))

 


Učivo na 11.5.- 15.5.

Ahoj všichni, nejdříve si zase zkontrolujeme domácí úkol zde.

 

Tento týden si dopočítáte příklady na obvod a obsah kruhu. Zadání je zde.

 

Obvod a obsah kruhu

Cvičení 11 – nápověda: a) Z obvodu vypočítej poloměr a pak vypočítej obsah

                                       b) Z obsahu vypočítej poloměr a pak vypočítej obvod

Cvičení 12 – vypočítej obsah vybarvených obrazců. Každý obrazec se skládá z:

a) čtverců o straně 1 cm

b) kruhů nebo jejich částí o poloměru 1 cm

             Obsah se vypočítá jako součet nebo rozdíl těchto částí. Musíte trochu přemýšlet!

             U příkladu b) je poloměr 0,5 cm.

             Vzorový příklad: a) S = 4 čtverce  + 1 kružnice

                                            S = 4 + 3,14. 1.1

                                            S = 7,14 cm2

 

Řešení s postupem a výpočty mi pošlete do pátku... Děkuji :))

 


Učivo na 4.5.-7.5.

Ahoj všichni, nejdřív si můžete zkontrolovat domácí úkol zde.

 

Zápis do sešitu:

Obsah kruhu

obsah kruhu

Samostatná práce č.1:

Úkol

Užitečné vztahy:

vztahyŘešený příklad: za a)

řešený příklad

Samostatná práce č.2:

Dopočítej b) a c)

 

Úkoly mi posílejte do pátku 8.5., všechny výpočty musí být součástí řešení.


Učivo na 27.4.- 30.4.

Ahoj všichni, jako obvykle si nejdříve zkontrolujeme domácí úkol zde.

 Tento týden budeme ještě počítat příklady na obvod kruhu a délku kružnice. 

Samostatná práce č.1:

Výpočet obvodu z poloměru nebo průměru (dávejte pozor, co máte zadáno):

příklad

Samostatná práce č.2:

Obvod obrazce ve čtvercové síti: Tento příklad je trošku obtížnější, takže máte k němu i návod a první příklad vyřešený:

Úkol

Všechny obvody obrazce se skládají z těchto částí:

-strana čtverce a= 1 cm

-obvod kružnice s poloměrem 1 cm: o= 2. 3,14.1

                                                          o= DOPOČÍTEJ cm (nebo její část)

-úhlopříčka čtverce o straně a= 1 cm: podle Pythagorovy věty – DOPOČÍTEJ (nápověda: výpočet přepony: C2=12+12 ) - budeš potřebovat u př. d)

Vzorový příklad:

  1. Obvod obrazce se skládá ze: 2 stran čtverce + 1 celé kružnice (v obrázku jsou čtyři čtvrtkružnice)

              o = 2.1 + 2. 3,14 .1

              o = 2 + 6,28

              o = 8,28 cm (zaokrouhleno o= 8,3 cm)

 

  1. o = 6 celých čtverců + půl kružnice (v obrázku dvě čtvrtkružnice)

! Stejně postupuj i u dalších příkladů c, d, e, všechny dopočítej, výsledky  zaokrouhli na desetiny cm

 

Všechny příklady i s postupem řešení mi zase pošlete. Hodně štěstí :)

 


Učivo na 20.4. - 24.4.

Milé děti, nejdříve si zkontrolujte úkol z minulého týdne a všechny chyby si pečlivě opravte. Kdo mi úkol neposlal, všechno si do sešitu dopište.

Řešení je zde.

Nejčastější chyba v úkolu byla, že jste převáděli jednotky, ve kterých byl příklad zadán.

Zápis na tento týden:

Užitečné vztahy - výpočet poloměru nebo průměru z obvodu.

Připomeneme si druhý rámeček z minulého týdne, na jehož konci najdete:

vztahy

Podívejte se na řešené příklady a zapište si je do sešitu:

 

Druhý řešený příklad je zde.

 

Samostatná práce 1:

zde.

 

Samostatná práce 2:

Slovní úloha zde.

 

Řešení s postupem zase nejlépe do pátku, hodně štěstí! :)


Učivo na 13.4.-17.4.

Tento týden mi přišlo méně vypracovaných domácích úkolů. Kdo úkol nevypracoval, řešení si alespoň opište. 

Řešení příkladu 1:

15% : 15 . 2 = 30 žáků

22%: 22 . 2 = 44 žáků

46%: 46 . 2 = 92 žáků

17%: 17 . 2. = 34 žáků 

(1% = 2 -> tudíž pro získání četnosti, relativní četnost násobíme dvěma)

Řešení příkladu 2: zde.

 

Tento týden nás čeká nová látka! :) Takže si najděte sešity a zapište si do nich:

 Kruh, kružnice 

Kruh, kružnice

Samostatná práce: 

Cvičení 1:

Vypočítej z poloměru průměr:

a) r = 5 cm

b) r= 3,7 cm

 

Cvičení 2:

Vypočítej z průměru poloměr:

a) d= 10,8 cm

b) d= 25,4 cm

 

Délka kružnice a obvod kruhu:

Délka kružnice

Výpočet délky kružnice z poloměru: (vzorový příklad)

r = 4 cm

o = 2 . π . r

o = 2 . 3,14 . 4

o = 25, 1 cm

(Výsledek je zaokrouhlen na jedno desetinné místo.)

 

Samostatná práce:

Cvičení 3:

Vypočítej délku kružnice, která má poloměr:

a) r= 11 cm

b) r= 1,2 m

c) r= 0,03 km

Výsledky zaokrouhli na jedno desetinné číslo.

 

Výpočet délky kružnice z průměru: (vzorový příklad)

d= 8 cm

o= π . d

o= 3,14 . 8

o= 25,1 cm

 

Samostatná práce:

Cvičení 4:

Vypočítej délku kružnice, která má průměr:

a) d=12 m

b) d= 6,2 mm

c) d= 0,5 cm

 

Řešení všech 4 cvičení mi pošlete ideálně do pátku 17.4. na mail (petrakochova@seznam.cz). U cvičení 3 a 4 musí být zapsaný celý postup a všechny výpočty! Případné nejasnosti a dotazy jako vždy tamtéž. Hodně štěstí...  

 


Učivo na 6.4.-10.4.

Milé děti, nejdřív si zkontrolujte a opravte úkol z minulého týdne. Všichni, kdo mi úkol poslali, správně pochopili postup. Příště je akorát potřeba vydělit, vynásobit stem a až úplně na konci zaokrouhlovat (na jedno nebo dvě desetinná místa). Jinak jsou výsledky hodně nepřesné.

Správné řešení je zde.

 

Úkol na tento týden:

Příklad 1: zde. Je třeba doplnit relativní četnost v procentech z diagramu a dopočítat četnost = počet žáků.

Příklad 2: zde.Učebnice- úlohy na závěr str. 70, jen A. Vypracovat úkol 1,2,3,4,5,6.

Napověda k tabulce: V prvním řádku počet střelených košů (0,1,2,3), v druhém řádku bude četnost a ve třetím řádku relativní četnost v procentech. 

 

Trošku si lámejte hlavičku. Přeju hodně štěstí a hezké Velikonoce.

 


Učivo na 30.3.-3.4.

1. Nejdříve si zkontrolujte řešení domácího úkolu z minulého týdne:

Příklad 1: 3a) Pondělí, středa, pátek

b) úterý

c) v pondělí

d) v úterý

4. 22 stupňů

5. přibližně: za a) 7, za b) 155, za c) 263 - všechny výpočty musí být u příkladu

6.a) pondělí

b) středa

c) 725

Příklad 2:

1. Modus je známka, kterých máš nejvíc

2. Medián: Známky uspořádáš podle velikosti. Je to ta prostřední. Pokud jsou prostřední dvě, uděláš z nich průměr.

 

2.Nový úkol na tento týden: e_download.php?file=data/editor/440cs_8.jpg&original=statistika.jpg

Tabulku si překresli do sešitu, podle čárek vyplň četnost a vypočítej relativní četnost. Všechny výpočty zapiš pod tabulku. Nápovědu najdeš v řešeném příkladu na str. 53.

Řešení zašlete pokud možno do pátku (mail stejný: petrakochova@seznam.cz), děkuji :)

 


Učivo na 23.3.- 29.3.

Zápis do školního sešitu: ZÁKLADY STATISTIKY

statistická šetření se mohou týkat například:

  • Počtu žáků v jednotlivých ročnících ZŠ v určitém školním roce (uč. str 51)
  • Vzdělání, jakého by žáci chtěli dosáhnout (uč. str. 52)
  • Počtu sourozenců žáků školy (uč. str. 53)

Na otázku "Kolik máš celkem sourozenců" odpovědělo 512 žáků školy. Na základě odpovědí byla vypracována tato tabulka (v učebnici str. 53)Tabulka str. 53

První úkol: Tabulku si překresli a přepiš do sešitu

 

Na tomto příkladě si vysvětlíme, jaká slova používá statistika:

dotazovaní žáci ZŠ U vyhlídky.... statistický soubor

32 žáků má tři sourozence...... 32 je četnost toho, že žák má tři sourozence

32 : 512 = 0,0625 je ta část dotazovaných žáků, kteří mají tři sourozence.... 0,0625 je relativní četnost toho, že žák má tři sourozence

0,0625 . 100 = 6,25 je počet procent žákl, kteří mají tři sourzence... 6,25 je relativní četnost toho, že žák má tři sourozence, vyjádřená v procentech

 

Druhý úkol: Připomeň si procenta:

Počet žáků v procentech vypočítáme tak, že počet žáků dělíme celkovým počtem žáků a násobíme stem.

Vem si kalkulačku a přepočítej, že jsou čísla v posledním řádků tabulky vypočítána správně: tzn. 119 : 512 . 100 = 23,24

Přepočítej všechna čísla.

 

Výsledky statistických šetření jsou často znázorněny v diagramech.

Typy diagramů:

  • Sloupkový
  • Kruhový

Příklady obou diagramů si prostuduj v příkladech na přiložených obrázcích, najdeš je také v učebnici na str. 59-63.

123

4

Do sešitu dále napiš: 

Aritmetický průměr čísel

vypočítáme tak, že tato čísla sečteme a výsledek vydělíme jejich počtem.

 

Modus

je ta z daných hodnot, která má největší četnost. 

Pokud se ve statistickém souboru vyskytují dvě nebo více hodnot s největší četností, tvoří modus všechny tyto hodnoty. (v učebnici str. 66)

Např. Modus v tabulce ze strany 53 je 1. Nejvíce žáků má jednoho sourozence.

 

Medián

určujeme tehdy, když jde o čísla; uspořádáme je podle velikosti.

Je-li počet prvků souboru liché číslo, je medián to číslo, které leží "uprostřed".

194  192  175  175  174  172  171  171  170

Je li počet prvků v souboru sudé číslo, je medián aritmetickým průměrem těch dvou čísel, která jsou "nejblíže středu".

195  190  176          174  174  173  170

                  -> 175 <-

Určení mediánů nejlépe vysvětluje příklad na str. 67,68 (nebo zde níže). Důkladně jej prostuduj:

holky výškachlapci výška

 

SAMOSTATNÁ PRÁCE

1. Zkontroluj, že sis správně zapsal(/a) celý zápis napsaný výše. A že jsi splnil(/a) první dva úkoly. Pokud ne, zápis doplň.

2. Zapiš odpovědi na otázky, které jsou u příkladů s grafy - příklady 3,4,5,6. Výsledky pošli nejpozději do 29.3. na adresu petrakochova@seznam.cz. Na tuto adresu můžete napsat i případné dotazy.

3. Vypiš si známky z libovolného předmětu za první pololetí (z žákovské knížky) a vypočítej z nich aritmetický průměr. Pokus se určit modus a medián.Pošli taky na email.

V pondělí 30.3. najdeš na tomto místě správné řešení zadané samostatné práce a další úkoly k tématu. Hodně štěstí :) 

 


učivo do 22.3.:

Do školního sešitu vyřešit příklady a zkontrolovat ve Výsledky úloh:

str.41/3,4 , str.42/6,8

str.45 Úlohy na závěr A i B

Nastudovat řešené příklady str.43 - 44 - kapitola Výpočet neznámé ze vzorce

Další příklady ze sbírky - žáci měli možnost si opsat v úterý