Aktuální počasí

Počasí dnes:

31. 3. 2020

oblacnosesnez

Bude polojasno až oblačno, občas sněhové přeháňky. Denní teploty 1 až 5°C. Noční teploty -3 až -7°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
24 25 26 27 28 29 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Učivo na 30.3.-3.4.

1. Nejdříve si zkontrolujte řešení domácího úkolu z minulého týdne:

Příklad 1: 3a) Pondělí, středa, pátek

b) úterý

c) v pondělí

d) v úterý

4. 22 stupňů

5. přibližně: za a) 7, za b) 155, za c) 263 - všechny výpočty musí být u příkladu

6.a) pondělí

b) středa

c) 725

Příklad 2:

1. Modus je známka, kterých máš nejvíc

2. Medián: Známky uspořádáš podle velikosti. Je to ta prostřední. Pokud jsou prostřední dvě, uděláš z nich průměr.

 

2.Nový úkol na tento týden: e_download.php?file=data/editor/440cs_8.jpg&original=statistika.jpg

Tabulku si překresli do sešitu, podle čárek vyplň četnost a vypočítej relativní četnost. Všechny výpočty zapiš pod tabulku. Nápovědu najdeš v řešeném příkladu na str. 53.

Řešení zašlete pokud možno do pátku (mail stejný: petrakochova@seznam.cz), děkuji :)

 


Učivo na 23.3.- 29.3.

Zápis do školního sešitu: ZÁKLADY STATISTIKY

statistická šetření se mohou týkat například:

  • Počtu žáků v jednotlivých ročnících ZŠ v určitém školním roce (uč. str 51)
  • Vzdělání, jakého by žáci chtěli dosáhnout (uč. str. 52)
  • Počtu sourozenců žáků školy (uč. str. 53)

Na otázku "Kolik máš celkem sourozenců" odpovědělo 512 žáků školy. Na základě odpovědí byla vypracována tato tabulka (v učebnici str. 53)Tabulka str. 53

První úkol: Tabulku si překresli a přepiš do sešitu

 

Na tomto příkladě si vysvětlíme, jaká slova používá statistika:

dotazovaní žáci ZŠ U vyhlídky.... statistický soubor

32 žáků má tři sourozence...... 32 je četnost toho, že žák má tři sourozence

32 : 512 = 0,0625 je ta část dotazovaných žáků, kteří mají tři sourozence.... 0,0625 je relativní četnost toho, že žák má tři sourozence

0,0625 . 100 = 6,25 je počet procent žákl, kteří mají tři sourzence... 6,25 je relativní četnost toho, že žák má tři sourozence, vyjádřená v procentech

 

Druhý úkol: Připomeň si procenta:

Počet žáků v procentech vypočítáme tak, že počet žáků dělíme celkovým počtem žáků a násobíme stem.

Vem si kalkulačku a přepočítej, že jsou čísla v posledním řádků tabulky vypočítána správně: tzn. 119 : 512 . 100 = 23,24

Přepočítej všechna čísla.

 

Výsledky statistických šetření jsou často znázorněny v diagramech.

Typy diagramů:

  • Sloupkový
  • Kruhový

Příklady obou diagramů si prostuduj v příkladech na přiložených obrázcích, najdeš je také v učebnici na str. 59-63.

123

4

Do sešitu dále napiš: 

Aritmetický průměr čísel

vypočítáme tak, že tato čísla sečteme a výsledek vydělíme jejich počtem.

 

Modus

je ta z daných hodnot, která má největší četnost. 

Pokud se ve statistickém souboru vyskytují dvě nebo více hodnot s největší četností, tvoří modus všechny tyto hodnoty. (v učebnici str. 66)

Např. Modus v tabulce ze strany 53 je 1. Nejvíce žáků má jednoho sourozence.

 

Medián

určujeme tehdy, když jde o čísla; uspořádáme je podle velikosti.

Je-li počet prvků souboru liché číslo, je medián to číslo, které leží "uprostřed".

194  192  175  175  174  172  171  171  170

Je li počet prvků v souboru sudé číslo, je medián aritmetickým průměrem těch dvou čísel, která jsou "nejblíže středu".

195  190  176          174  174  173  170

                  -> 175 <-

Určení mediánů nejlépe vysvětluje příklad na str. 67,68 (nebo zde níže). Důkladně jej prostuduj:

holky výškachlapci výška

 

SAMOSTATNÁ PRÁCE

1. Zkontroluj, že sis správně zapsal(/a) celý zápis napsaný výše. A že jsi splnil(/a) první dva úkoly. Pokud ne, zápis doplň.

2. Zapiš odpovědi na otázky, které jsou u příkladů s grafy - příklady 3,4,5,6. Výsledky pošli nejpozději do 29.3. na adresu petrakochova@seznam.cz. Na tuto adresu můžete napsat i případné dotazy.

3. Vypiš si známky z libovolného předmětu za první pololetí (z žákovské knížky) a vypočítej z nich aritmetický průměr. Pokus se určit modus a medián.Pošli taky na email.

V pondělí 30.3. najdeš na tomto místě správné řešení zadané samostatné práce a další úkoly k tématu. Hodně štěstí :) 

 


učivo do 22.3.:

Do školního sešitu vyřešit příklady a zkontrolovat ve Výsledky úloh:

str.41/3,4 , str.42/6,8

str.45 Úlohy na závěr A i B

Nastudovat řešené příklady str.43 - 44 - kapitola Výpočet neznámé ze vzorce

Další příklady ze sbírky - žáci měli možnost si opsat v úterý