Aktuální počasí

Počasí dnes:

7. 4. 2020

j

Bude většinou jasno až skoro jasno. Denní teploty 16 až 20°C. Noční teploty 6 až 2°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Práce na týden 6. 4. – 8. 4.

Nejprve chci poděkovat vám všem za odeslané úvahy.

Kdo ještě práci neodeslal (Pepo, Same), máte možnost do středy 8. 4.

Ti, kteří mi poslali vypracované otázky z literatury, pracovní list k mluvnici či cvičení z Hravé češtiny ke kontrole, mají ode mne zpětnou vazbu.

Samozřejmě registruji, kdo práci posílá a budu to zohledňovat 😊.

 

Mluvnice

Tento týden nás čeká opakování, zaměříme se tedy hlavně na větu jednoduchou a souvětí.

Kdo z vás má možnost (lze na pc i na mobilním telefonu), procvičujte si tuto látku např. zde (zkuste vše kromě poměrů mezi větami, k těm se teprve dostaneme):

 

http://onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&search_mode=search&class=8&subject=&search1=02.+Skladba+v%C4%9Bt

 

Opět si vytiskněte nebo opište následující pracovní list a po vypracování nalepte do sešitu mluvnice.

Pracovní list - věta/souvětí a pravopis

 

Literatura

Pokračujte v četbě svých knih (ve čtenářském deníku bude mít zapsány alespoň 2 nové).

Kdo nestihl zadané úkoly z Hravé literatury za uplynulé týdny, doplňte si.

Bude-li něco nejasné, pište.

 

Přeji vám všem pohodové Velikonoce a neztrácejte optimismus :)!

Karolína Vacková

 

 

Zadání práce na týden 30. 3. – 3. 4.

Sloh

Připomínám, že termín pro odeslání vaší úvahy je nejpozději 31. 3.

Zároveň žádám o trpělivost, vaše práce se mi hromadí, nestíhám opravovat a odepisovat tak rychle, jak bych si přála.

 

Literatura

Pokračujeme v tématu České národní obrození.

Hravé literatuře pro 8. ročník si na straně 33 (Osvícenství v Čechách + růžový rámeček) a straně 34 (Romantismus v Čechách + modrý rámeček) pročtěte zadané texty.

Poté si opište následující otázky a na základě toho, co jste se dočetli, odpovězte (vše bude v sešitu literatury).

  1. Co je ohlasová poezie a kdo se jí u nás věnoval (+název díla)?
  2. Co je slavistika a kdo byl jejím zakladatelem? Zjisti si o tomto autorovi další 3 informace a zapiš do sešitu.
  3. Které dílo sepsal Josef Jungmann a proč je považováno za významné?
  4. Jakým cizím slovem nazýváme padělky? Zjisti na internetu alespoň 5 informací o Rukopisu královédvorském a zelenohorském.
  5. Čím se proslavil Josef Kajetán Tyl?
  6. Kdo je zakladatelem české moderní poezie a co je jeho nejznámějším dílem?
  7. Kdy byl položen základní kámen Národního divadla a kdy (čím) bylo slavnostně otevřeno?

 

Mluvnice

Tentokrát se budeme zabývat interpunkcí ve větě jednoduché a rozlišením souvětí souřadného a podřadného.

Následující texty si vytiskněte a nalepte do sešitu mluvnice a vyřešte zadané úkoly.

 

Interpunkce ve větě jednoduché, souvětí souřadné a podřadné

 

Přeji vám hodně energie a trpělivosti při plnění všech úkolů. Opět máte možnost mi je zaslat ke kontrole na mail.

Karolína Vacková

 

 

Práce na týden 23. – 27. 3.

Sloh – na základě předchozího zápisu vytvořte vlastní úvahu na téma: Seberozvoj aneb Aktuální situace z mého pohledu (bude obsahovat 180 – 200 slov a zašlete ji na e-mail: karolina@vackovi.org do konce března).

Literatura – znovu si projděte zápis k českému národnímu obrození – úvod a do sešitu literatury přepište následující otázky včetně svých odpovědí.

Otázky:

  1. Proč se němčina stala jediným úředním jazykem u nás?
  2. Vyjmenuj názvy tří divadel, v nichž se v období obrození hrálo česky.
  3. Na kolik fází se dělí ČNO a jak je nazýváme?
  4. Kdo byl redaktorem prvních českých novin a jak se jmenovaly?
  5. Odkud pochází česká hymna?
  6. Jakou úlohu plnili kněží a později učitelé na českém venkově?
  7. Co založil Václav Matěj Kramerius?
  8. Odkud čerpala inspiraci první česky psaná díla v období ČNO?

 

Mluvnice – následující pracovní list si vytiskněte a nalepte do sešitu mluvnice (případně opište). Týká se opakování větných členů a druhů vět vedlejších.

Pracovní list - větné členy, druhy VV

 

Práce do 23. 3.

Vytiskněte (nebo opište) si následující zápis k ČNO a nalepte do sešitu literatury.

České národní obrození - úvod

 

Pokud budete mít jakékoliv dotazy k učivu čj, napište mi na e-mail (viz kontakty na webu školy).

Tímto nekončíme, přidám další úkoly.

Mějte se dobře, dávejte na sebe pozor a pracujte na zadaných úkolech :).

K.V.

 

 

V Hravé češtině doplnit opakování pravopisu (str. 20 - 30) a provičovat určování druhů vedlejších vět (str. 34 - 37).

Opakovat určování větných členů (viz www.umimecesky.cz, www.mojecestina.cz, www.pravopisne.cz).

 

V Hravé literatuře pro 8. ročník si přečtěte a vyplňte úkoly na stranách: 14 - 19

(Josef Kajetán Tyl, Karel Jaromír Erben, Karel Hynek Mácha + test).

 

Zápis k úvaze si přepište do sešitu mluvnice a pročtěte si vzorové úvahy na stránkách www.cesky-jazyk.cz/slohovky/uvahy/. Po návratu do školy budeme psát slohovou práci (buďte připraveni).

 

Úvaha – slohový útvar, v němž se zamýšlíme nad nějakým problémem, na nějž se díváme z různých úhlů (zvažujeme klady a zápory) a snažíme se donutit čtenáře k přemýšlení

  • autor zaujímá vlastní (subjektivní) postoj k tématu, svůj postoj vysvětlí a názory podpoří argumenty
  • cílem úvahy není problém vyřešit, ale nabídnout různé možnosti

 

Často používané výrazy: domnívám se, myslím si, podle mého názoru, uvažuji, přemýšlím, zajímám se o…

V úvaze se často vyskytují řečnické otázky (bez odpovědi), hodnotící příslovce, přirovnání, neukončená výpověď (tři tečky na konci).

 

Kompozice

  1. úvod – čím se bude text zabývat, proč je téma zajímavé/důležité
  2. vlastní stať – rozbor tématu (maximálně 3 hlediska), uvažování, argumentace
  3. závěr – shrnutí základních myšlenek, proč byly tyto závěry vysloveny (možno ukončit citátem, řečnickou otázkou)