Aktuální počasí

Počasí dnes:

15. 8. 2020

bo

Bude polojasno až oblačno, místy přeháňky nebo bouřky. Denní teploty 26 až 30°C. Noční teploty 18 až 14°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Řešení úkolů na tento týden (15. - 19. 6.):

Závěrečné opakování z mluvnice - řešení

 


 

Zadání práce na týden: 15. - 19. 6.:

Všechny vás zdravím! Tentokrát zde zadávám úkoly naposledy, čeká nás tedy závěrečné opakování a to jak v mluvnici, tak v literatuře.

 

MLUVNICE

Vytiskněte si následující pracovní list, veškeré úkoly byste měli být schopni bez obtíží doplnit. Přineste si jej s sebou do školy a společně vše projdeme a zkontrolujeme.

Závěrečné opakování z mluvnice - 8. ročník

 

Těm z vás, kteří pokračují s prací z domu, umístím správné řešení pro kontrolu v pátek.

 

LITERATURA

I zde vás čeká přehled toho, co byste již měli (z větší části) znát.

Pusťte si následující video a připomeňte si např:

Co je lyrika, epika a drama?

Jaké básnické prostředky rozlišujeme?

Jaké druhy rýmů znáte?

https://www.youtube.com/watch?v=asDzfmwoZOA

 

Přes prázdniny nezapomeňte hodně číst a kdykoliv budete mít možnost, přimějte se procvičovat pravopis, slovní druhy, větné členy, druhy VV atd. Zkrátka vše, co byste již bez problémů měli zvládat :).

Využít k tomu můžete např. tyto webové stránky:

www.umimecesky.cz

www.onlinecviceni.cz

www.skolasnadhledem.cz

www.pravopisne.cz

www.scio.cz

 

Přeji vám všem krásný (a snad už méně deštivý) týden.

Karolína Vacková

 


 

Správné řešení pracovních listů (ve škole) na týden 8. - 12. 6.:

 

Druhy VV procvičování ve škole - řešení

Poměry mezi VH - procvičování ve škole - řešení

 

 


 

Zadání práce na týden: 8. - 12. 6.

Všechny vás zdravím, děkuji za odeslané úkoly (ačkoliv někdy ne vaše vlastní).

Ve škole se tento týden budeme věnovat opakování druhů VV a poměrům mezi VH.

 

MLUVNICE

Zde se tento týden zaměříme na neverbální komunikaci, kterou jsme již zmiňovali v předešlých ročnících.

Následující zápis si vytiskněte a po pročtění nalepte do sešitu mluvnice.

Neverbální komunikace

 

Potom se podívejte na tato krátká videa, z nichž si do sešitu vypíšete 10 příkladů neverbální komunikace a jejich význam.

https://www.youtube.com/watch?v=v3o85G-N0TE

https://www.youtube.com/watch?v=bxjLoFa3n_Y

https://www.youtube.com/watch?v=J_htpq6XliA

 

LITERATURA

Jak jsem již několikrát zmiňovala, čeká nás přehled nejznámějších autorů antické literatury. Následující zápis si opět pročtěte a po vytisknutí nalepte do sešitu literatury.

Antická literatura

 

Těm z vás, se kterými se neuvidím, pošlu na vyžádání mailem pracovní listy, které budeme společně vyplňovat ve škole.

Tento týden mi tedy žádné úkoly neposílejte, ale v případě nejasností a dalších dotazů určitě pište.

Přeji vám krásný týden a těším se na viděnou.

Karolína Vacková

 


 

Řešení k testovým úlohám z tohoto týdne (1. - 5. 6.):

Testové úlohy 1. 6. - řešení

 


 

Zadání práce na týden: 1. - 5. 6.

Opět vás všechny zdravím a děkuji za odeslané úkoly v uplynulém týdnu. Ačkoliv jsem nevyžadovala jejich odeslání, sešlo se mi jich poměrně dost, za což jsem samozřejmě ráda.

 

LITERATURA

Z ukázek děl zahraničních realistických autorů nám v Hravé literatuře zbývají 3 - N. V. Gogol, F. M. Dostojevskij a H. Ch. Andersen (strany 20 - 23).

 

Tentokrát po vás nechci odeslat řešení zadaných úkolů (ačkoliv očekávám, že si je projdete), ale chci, abyste mi (alespoň v 10 větách) napsali, která z těchto tří ukázek vás nejvíce zaujala a proč.

 

MLUVNICE

Po úkolech k větné stavbě z minulého týdne se tentokrát opět vrátíme k souhrnnému opakování a to formou testových otázek (ano, máte pravdu, s přijímačkami si pokoj nedám).

Projděte si tedy následující test a odešlete mi své odpovědi ke kontrole.

Testové úlohy 1. 6.

 

 

Oba dva úkoly mi pošlete opět do pátečních 12:00.

Stanovený termín dodržte, na pozdě odeslané zprávy nebudu odpovídat.

 

Přeji vám vše nej k Mezinárodnímu dni dětí a krásný první červnový týden!

Karolína Vacková

 


Správné řešení úkolů z Hravé češtiny pro tento týden (25. - 29. 5.):

 

Hravá čeština str. 43

Hravá čeština str. 44

Hravá čeština str. 45

 


 

Zadání práce na týden: 25. - 29. 5.

Všechny vás zdravím v posledním květnovém týdnu.

Děkuji za všechny odeslané úkoly, někteří z vás se opravdu snaží a mile mne překvapují svým aktivním přístupem.

Na druhou stranu nutno přiznat, že někteří se právě nepřetrhnou (a sami to dobře vědí)!

 

MLUVNICE

Minulý týden jste si velmi dobře poradili se zadaným úkolem. Tentokrát se pro změnu vrátíme k větám hlavním a vedlejším, k poměrům a interpunkci.

Než se tedy pustíte do nové práce, připomeňte si učivo o poměrech mezi větami.

 

V Hravé češtině na straně 22 a 23 si projděte a opište do sešitu mluvnice část Spojovací výrazy a čárky v souvětí.

Poté si vyplňte úkoly na stranách 43 - 45.

 

LITERATURA

Tento týden máte poslední možnost mi poslat zápisy ze čtenářského deníku.

Už se mi jich sešlo poměrně hodně, budu se tedy těšit na ty zbývající. Připomínám, že důležitý je pro mne hlavně váš podrobný názor a fakt, že jste knihu skutečně četli.

 

Minulý týden jsme se přesunuli od romantismu k realismu, vy jste si udělali zápisy do sešitů, a proto se tentokrát můžeme věnovat četbě.

V Hravé literatuře se tedy zaměříte na autory: Honoré de Balzac, Charles Dickens a Mark Twain. Ukázky z jejich děl naleznete na stranách 24 - 28. Texty si přečtěte a vypracujte všechny zadané úkoly.

 

Všechny zadané úkoly opět považuji za povinné, tentokrát ale nebudu vyžadovat jejich odeslání ke kontrole (řešení vám poskytnu v pátek odpoledne).

Pokud si nebude něčím jisti, pište opět na mail a to do pátku 12:00.

 

Přeji vám všem krásný a pohodový týden a v tom dalším se již budu těšit na viděnou.

Karolína Vacková

 


 

Zadání práce na týden: 18. - 22. 5.

Zdravím vás všechny v dalším květnovém týdnu a děkuji za odeslané práce.

Někteří z vás stále nechápou, co znamená: všichni odešlete, všechnu práci.

Už nevím, jak vám to říci jinak - nedivte se tedy, pokud v závěrečném hodnocení naleznete něco, co vás tak úplně nepotěší.

 

VÝSLEDKY

Pro ty z vás, kteří mi práci neodevzdali nebo jsem jim pouze nastínila, co je třeba opravit, přidávám správná řešení obou testů:

LITERATURA: 1. B, 2. A, 3. C, 4. B, 5. C, 6. C, 7. C, 8. B, 9. C, 10. A, 11. A, 12. A, 13. B, 14. B, 15. C, 16. C

 

TESTOVÉ ÚLOHY (z přijímaček)

1. A, 2. D, 3. C, F, B, E

4. vy jste tím vinna Naděždo Ivanovno, vy jste tím vinna až mě zítra najdou

5. C

6. příteli, mně, známí, soukromě, přesvědčen

7. své - zájmeno, 2. pád, číslo jednotné, rod ženský

8. A, 9. B, 10. B, 11. N, N, A, N, 12. C

 

Teď již k práci na aktuální týden:

LITERATURA

V Hravé literatuře na straně 34 a 35 naleznete informace k dalšímu literárnímu směru, kterým je REALISMUS - opište si je do sešitu literatury (končíte B. Němcovou)

Následně si na stranách 29 - 31 přečtete a doplníte úkoly k textům od B. Němcové: Babička a (pro připomenutí) K. H. Borovského: Král Lávra.

Dále máte možnost posílat zápisy ze čtenářského deníku (do konce května).

 

SLOH

Zde vkládám krátký zápis s úkolem týkající se drobných publicistických útvarů. Zápis si vytiskněte a nalepte do sešitu mluvnice zezadu (nebo opište).

Drobné publicistické útvary

 

MLUVNICE

Tentokrát nepůjde o pravopis ani větnou stavbu. Zajímá mne, jak jste na tom s frazémy - ustálenými slovními spojeními, příslovím, rčením a přirovnáním.

I tyto znalosti jsou v přijímacích testech ověřovány, dejte si tedy záležet na správnosti vašich odpovědí.

Rčení, pořekadla, přísloví

 

Tento pracovní list je pro aktuální týden jediným úkolem, který chci odevzdat!!!

Vypracováváte ale samozřejmě veškerou zadanou práci, kterou bychom za přítomnosti ve škole dělali také! Není to jen nějaká možnost, jak si krátit dlouhou chvíli.

Prázdniny ještě rozhodně nezačaly!

 

Práci opět posílejte na mail do pátku (12:00).

Přeji vám všem úspěšný týden a hodně energie a chuti do plnění veškerých zadaných úloh :).

Karolína Vacková

 

 


 

Zadání práce na týden: 11. – 15. 5.

Všechny vás zdravím v novém týdnu a opět děkuji za odeslání zadaných úkolů. Většina vás posílá práci pravidelně, z čehož mám opravdu radost a ještě raději budu, když zadané úkoly budete zpracovávat samostatně.

Tento týden mi své výsledky posílejte do pátku (12:00).

 

Ještě, než se dostanu k aktuálnímu učivu, opět zde vkládám řešení z minulého týdne pro ty, kteří svou práci ke kontrole neposlali:

Pracovní list 4. - 7. 5. - řešení

Hravá čeština str. 51

 

Tento týden bude převážně testový, a proto odesílejte jen své vlastní výsledky! Nejde o známky, chci, abyste si ověřili, co umíte.

 

SLOH

Hravé češtině se tentokrát zaměříte na úkoly na straně 54. Týkají se recenze, což (jak už víte) je slohový útvar publicistického stylu.

 

LITERATURA

Vzhledem k tomu, že byste v tuto chvíli již měli mít přečtené téměř všechny ukázky týkající se romantismu, vyplníte si test v Hravé literatuře na straně 19.

 

Někteří z vás mi již poslali své zápisy ze čtenářského deníku sami od sebe, vy ostatní máte termín do konce května. Upozorňuji - posílejte jen to, co jste skutečně četli! Zápisy budou alespoň dva.

 

MLUVNICE

A nakonec se zaměříme na to, jak vypadají úlohy v testech k přijímacím zkouškám. Některé úkoly jsem vám vybrala a vy si je projdete zde. Vše, čeho se týkají, jsme již probírali. Neměl by to tedy pro vás být problém.

Testové úlohy 11. 5.

 

Tentokrát chci odeslat všechnu práci, ale upozorňuji - samostatnou!

Přeji vám všem krásný a pohodový týden 😊.

Karolína Vacková

 

 


 

Zadání práce na týden 4. – 7. 5.

Všechny vás opět po týdnu zdravím a děkuji za odeslané úkoly. Těší mne, že vás je většina, kteří se mnou pravidelně komunikujete!

Práci na tento týden mi opět odesílejte do čtvrtka (12:00).

 

Zde vkládám řešení k pracovnímu listu z uplynulého týdne:

Poměry mezi VH a pravopis - řešení

 

Sloh

Tento a příští týden se budeme věnovat funkčním stylům a slohovým postupům.

Následující text (zápis) si přečtěte, vytisknětenalepte do sešitu mluvnice (případně přepište): Funkční styly a slohové postupy

 

Následně si v Hravé češtině projděte stranu 24 a na základě získaných informací vyplňte cvičení na straně 51.

 

Literatura

Přečtěte a doplňte si úkoly v Hravé literatuře na stranách 7 – 11 (tj. Lorelei, Ivanhoe, Evžen Oněgin).

 

Mluvnice

Tento pracovní list se týká větných členů a procvičování pravopisu – vytiskněte si jej a po vyplnění nalepte do sešitu mluvnice (případně přepište):

Větné členy a procvičování pravopisu

 

Posílejte mi pouze ty úkoly, které máte zcela vyplněné, ne polovičatou práci!

Koncem týdne vám sem opět umístím řešení zadaných úkolů, ať máte možnost kontroly.

Přeji vám všem krásný a pohodový týden 😊!

Karolína Vacková

 


 

Zadání práce na týden 27. 4. – 30. 4.

 

Všechny vás opět zdravím a děkuji za odeslané úkoly.

Ti z vás, kteří svou práci odeslali pozdě, si příště lépe rozvrhnou celý týden – práce nebylo tolik, abyste to nestihli.

Tento týden žádám o případné odevzdání vašich úkolů do čtvrtka 12:00.

 


Než přejdeme k učivu pro tento týden, vkládám zde výsledky z uplynulého týdne. Svou práci si zkontrolujte a chyby opravte.

Cvičení z učebnice (skenované) – spojování souvětí a jejich významu

A2          B5           C4           D6          E1           F3

 

Řešení cvičení z Hravé češtiny:

Hravá čeština str. 38 - řešení

Hravá čeština str. 39 - řešení


 

 

Literatura

Po poslechu z minulého týdne se pro změnu opět vrátíme k textům v Hravé literatuře pro 8. ročník.

Nejprve si na straně 33 a 34 projdete část týkající se ROMANTISMU (1. pol. 19. stol.) a ROMANTISMU V ČECHÁCH  a uděláte si výpisky do sešitu literatury.

 

Vzhledem k tomu, že ukázky českých textů k této látce již máte mít pročtené a doplněné (viz str. 14 – 18), nyní se budete věnovat autorům zahraničním.

Tentokrát tedy zaměříte pozornost na strany 8 – 9 (M. Shelley: Frankenstein) a 12 – 14 (Victor Hugo: Chrám matky boží).

 

 

Mluvnice

Po pročtení vašich prací z minula vidím, že by bylo vhodné věnovat pozornost procvičování pravopisu a stále se také budeme zabývat poměry mezi větami hlavními.

 

Můžete využít např. tyto webové stránky:

https://www.pravopisne.cz/category/pravopisna-cviceni/souhrnna-cviceni/page/2/

https://www.pravopisne.cz/2014/09/test-pomery-mezi-vetami-hlavnimi-10/

 

Následující pracovní list mi můžete zaslat ke kontrole na mail do čtvrtka 12:00.

Poměry mezi VH a pravopis

 

Přeji vám krásný a slunečný týden!

Karolína Vacková

 


Práce na týden 20. 4. - 24. 4.

Všechny vás zdravím a opět děkuji těm, kteří mi své práce odeslali ke kontrole (byla vás většina) a mají tedy ode mne zpětnou vazbu.

 

Vy ostatní máte možnost si pracovní list z uplynulého týdne zkontrolovat zde:

Souhrnné opakování - řešení

 

Počínaje tímto týdnem vás všechny žádám o zasílání úkolů na daný týden vždy do pátečních 15 hodin!

 

Mluvnice

Tento týden se začneme věnovat novému učivu, tedy významovým poměrům mezi větami hlavními.

 

Následující informace z učebnice si projděte a značky používané pro jednotlivé poměry si přepište do Hravé češtiny na straně 22 (kde máte o něco stručnější přehled).

Poměry mezi VH 

(Zajímá vás pravá strana včetně úvodního cvičení, které si vypracujete do sešitu mluvnice.)

 

Následně se zaměříte na úlohy 1 - 3 na stranách 38, 39 v Hravé češtině.

 

Literatura

Stále zůstáváme v období národního obrození.

Poslechněte si krátký veršovaný příběh Král Lávra od Karla Havlíčka Borovského a následně odpovězte na tyto otázky (otázky včetně odpovědí a s názvem díla a jménem autora si zapište do sešitu literatury).

https://temata.rozhlas.cz/kral-lavra-karel-havlicek-borovsky-7963403

 

Otázky k poslechu:

  1. Kde vládl král Lávra?
  2. Jak často se král nechával holit a co potom následovalo?
  3. Protestovali poddaní proti královu jednání?
  4. Jak byl holič každý rok vybírán?
  5. Jaké jméno nesl holič, který trestu unikl?
  6. Jaká byla králova reakce na slova vdovy (holičovy matky)?
  7. Co poradil stařec z lesa holiči?
  8. Jakým způsobem bylo královo tajemství vyzrazeno?
  9. „Zdálo se jim, že ty dlouhé uši právě dobře ke koruně sluší.“ – Jak byste tuto ironickou poznámku vysvětlili (vzhledem k tomu, že Borovský tehdejší vládu velmi často kritizoval)?
  10. Které řecké báji se tento příběh podobá?

 

Odpovědi na otázky a řešení úloh z učebnice mi zašlete mailem.

Přeji vám pohodový týden!

Karolína Vacková

 


Práce na týden 13. 4. - 17. 4

Ahoj všichni, opět děkuji těm, kteří mi odeslali vypracované úkoly za uplynulý týden.

Možná jste si všimli, že známky za samostatnou práci již máte v Bakalářích (včetně známek za úvahu).

 

Mluvnice

Tento týden nás čeká opakování, proto vám důrazně doporučuji si následující úkoly projít, měli byste být schopni je bez problémů zvládnout.

Všichni si vytiskněte (nebo opište) tento pracovní list a opět vyplněný nalepte do sešitu mluvnice.

Souhrnné opakování

 

Literatura

Máte-li možnost, mrkněte na následující odkaz. Naleznete zde informace o ČNO, kvízy, krátký film nebo třeba hru zaměřenou na znalosti dějepisu a češtiny.

https://dejiny.ceskatelevize.cz/211543116230082/

 

Z následujících témat si vyberte jedno a vypracujte krátký referát (alespoň 10 faktů), který mi do pátku 17. 4. všichni odešlete na email: karolina@vackovi.org

Josef Dobrovský, Josef Jungmann, Rukopisy, Karel Havlíček Borovský, František Palacký, Karel Hynek Mácha, Karel Jaromír Erben, František Ladislav Čelakovský, založení a počátky Národního divadla

 

Přeji všem pohodový týden a dostatek energie při plnění dalších úkolů.

Snad vám současné krásné počasí přidá na optimismu :).

Karolína Vacková

 


Vkládám řešení pracovního listu z tohoto týdne:

6. - 8. 4. - řešení pracovního listu

 


Práce na týden 6. 4. – 8. 4.

Nejprve chci poděkovat vám všem za odeslané úvahy.

Kdo ještě práci neodeslal (Pepo, Same), máte možnost do středy 8. 4.

Ti, kteří mi poslali vypracované otázky z literatury, pracovní list k mluvnici či cvičení z Hravé češtiny ke kontrole, mají ode mne zpětnou vazbu.

Samozřejmě registruji, kdo práci posílá a budu to zohledňovat 😊.

 

Mluvnice

Tento týden nás čeká opakování, zaměříme se tedy hlavně na větu jednoduchou a souvětí.

Kdo z vás má možnost (lze na pc i na mobilním telefonu), procvičujte si tuto látku např. zde (zkuste vše kromě poměrů mezi větami, k těm se teprve dostaneme):

 

http://onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&search_mode=search&class=8&subject=&search1=02.+Skladba+v%C4%9Bt

 

Opět si vytiskněte nebo opište následující pracovní list a po vypracování nalepte do sešitu mluvnice.

Pracovní list - věta/souvětí a pravopis

 

Literatura

Pokračujte v četbě svých knih (ve čtenářském deníku bude mít zapsány alespoň 2 nové).

Kdo nestihl zadané úkoly z Hravé literatury za uplynulé týdny, doplňte si.

Bude-li něco nejasné, pište.

 

Přeji vám všem pohodové Velikonoce a neztrácejte optimismus :)!

Karolína Vacková

 


Zadání práce na týden 30. 3. – 3. 4.

Sloh

Připomínám, že termín pro odeslání vaší úvahy je nejpozději 31. 3.

Zároveň žádám o trpělivost, vaše práce se mi hromadí, nestíhám opravovat a odepisovat tak rychle, jak bych si přála.

 

Literatura

Pokračujeme v tématu České národní obrození.

Hravé literatuře pro 8. ročník si na straně 33 (Osvícenství v Čechách + růžový rámeček) a straně 34 (Romantismus v Čechách + modrý rámeček) pročtěte zadané texty.

Poté si opište následující otázky a na základě toho, co jste se dočetli, odpovězte (vše bude v sešitu literatury).

  1. Co je ohlasová poezie a kdo se jí u nás věnoval (+název díla)?
  2. Co je slavistika a kdo byl jejím zakladatelem? Zjisti si o tomto autorovi další 3 informace a zapiš do sešitu.
  3. Které dílo sepsal Josef Jungmann a proč je považováno za významné?
  4. Jakým cizím slovem nazýváme padělky? Zjisti na internetu alespoň 5 informací o Rukopisu královédvorském a zelenohorském.
  5. Čím se proslavil Josef Kajetán Tyl?
  6. Kdo je zakladatelem české moderní poezie a co je jeho nejznámějším dílem?
  7. Kdy byl položen základní kámen Národního divadla a kdy (čím) bylo slavnostně otevřeno?

 

Mluvnice

Tentokrát se budeme zabývat interpunkcí ve větě jednoduché a rozlišením souvětí souřadného a podřadného.

Následující texty si vytiskněte a nalepte do sešitu mluvnice a vyřešte zadané úkoly.

 

Interpunkce ve větě jednoduché, souvětí souřadné a podřadné

 

Přeji vám hodně energie a trpělivosti při plnění všech úkolů. Opět máte možnost mi je zaslat ke kontrole na mail.

Karolína Vacková

 


 

Práce na týden 23. – 27. 3.

Sloh – na základě předchozího zápisu vytvořte vlastní úvahu na téma: Seberozvoj aneb Aktuální situace z mého pohledu (bude obsahovat 180 – 200 slov a zašlete ji na e-mail: karolina@vackovi.org do konce března).

Literatura – znovu si projděte zápis k českému národnímu obrození – úvod a do sešitu literatury přepište následující otázky včetně svých odpovědí.

Otázky:

  1. Proč se němčina stala jediným úředním jazykem u nás?
  2. Vyjmenuj názvy tří divadel, v nichž se v období obrození hrálo česky.
  3. Na kolik fází se dělí ČNO a jak je nazýváme?
  4. Kdo byl redaktorem prvních českých novin a jak se jmenovaly?
  5. Odkud pochází česká hymna?
  6. Jakou úlohu plnili kněží a později učitelé na českém venkově?
  7. Co založil Václav Matěj Kramerius?
  8. Odkud čerpala inspiraci první česky psaná díla v období ČNO?

 

Mluvnice – následující pracovní list si vytiskněte a nalepte do sešitu mluvnice (případně opište). Týká se opakování větných členů a druhů vět vedlejších.

Pracovní list - větné členy, druhy VV

 

Práce do 23. 3.

Vytiskněte (nebo opište) si následující zápis k ČNO a nalepte do sešitu literatury.

České národní obrození - úvod

 

Pokud budete mít jakékoliv dotazy k učivu čj, napište mi na e-mail (viz kontakty na webu školy).

Tímto nekončíme, přidám další úkoly.

Mějte se dobře, dávejte na sebe pozor a pracujte na zadaných úkolech :).

K.V.

 

 

V Hravé češtině doplnit opakování pravopisu (str. 20 - 30) a provičovat určování druhů vedlejších vět (str. 34 - 37).

Opakovat určování větných členů (viz www.umimecesky.cz, www.mojecestina.cz, www.pravopisne.cz).

 

V Hravé literatuře pro 8. ročník si přečtěte a vyplňte úkoly na stranách: 14 - 19

(Josef Kajetán Tyl, Karel Jaromír Erben, Karel Hynek Mácha + test).

 

Zápis k úvaze si přepište do sešitu mluvnice a pročtěte si vzorové úvahy na stránkách www.cesky-jazyk.cz/slohovky/uvahy/. Po návratu do školy budeme psát slohovou práci (buďte připraveni).

 

Úvaha – slohový útvar, v němž se zamýšlíme nad nějakým problémem, na nějž se díváme z různých úhlů (zvažujeme klady a zápory) a snažíme se donutit čtenáře k přemýšlení

  • autor zaujímá vlastní (subjektivní) postoj k tématu, svůj postoj vysvětlí a názory podpoří argumenty
  • cílem úvahy není problém vyřešit, ale nabídnout různé možnosti

 

Často používané výrazy: domnívám se, myslím si, podle mého názoru, uvažuji, přemýšlím, zajímám se o…

V úvaze se často vyskytují řečnické otázky (bez odpovědi), hodnotící příslovce, přirovnání, neukončená výpověď (tři tečky na konci).

 

Kompozice

  1. úvod – čím se bude text zabývat, proč je téma zajímavé/důležité
  2. vlastní stať – rozbor tématu (maximálně 3 hlediska), uvažování, argumentace
  3. závěr – shrnutí základních myšlenek, proč byly tyto závěry vysloveny (možno ukončit citátem, řečnickou otázkou)