Aktuální počasí

Počasí dnes:

15. 7. 2020

obl

Bude polojasno až oblačno. Denní teploty 21 až 25°C. Noční teploty 13 až 9°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

17.6.

Poslední letošní kapitola z přírodopisu.

Dokončení učiva "SMYSLOVÉ ORGÁNY".

Zápis do sešitu:

UCHO

-orgán sluchu

-orgán pro vnímání polohy těla a zajištění rovnováhy.

Stavba:

Zevní ucho - ušní boltec,zevní zvukovod, bubínek

Střední ucho - 3 sluchové kůstky: kladívko, kovadlinka, třmínek

                      - Eustachova trubice

Vnitřní ucho - Kostěný a blanitý hlemýžď vyplněný tekujtinou, 3 polokruhovité kanálky a

                      2 váčky

Sluchové buňky jsou uvnitř blanitého hlemýždě.

Smyslové buňky rovnovážného ústrojí jsou v polokruhovitých kanálcích a ve váčcích.

 

Přečti si učebnici str. 92 - 94. Prohládni si obrázek stavby ucha str. 93.

Na závěr si ověř svoje znalosti v krátkém testu.

Bi8smysly.docx (15.64 kB)

Řešení testu zašli do 19.6.

Š.S.

 

 

8.6.

Dnes pokračování učiva "SMYSLOVÉ ORGÁNY"

Zápis do sešitu:

JAZYK - CHUŤOVÉ ÚSTROJÍ

 Na jazyku / na patře/  chuťové buňky sloučené v chuťové pohárky.

prohlédni si obrázek str. 94. Vše je opakování.

Zápis do sešitu:

ČICHOVÉ ÚSTROJÍ

Čichové buňky uloženy ve sliznici horní části nosní dutiny. Čichové buňky spojeny s čichovým nervem - vzruch se přenáší do koncového mozku.

Čichové buňky zachycují látky v plynném stavu. /pachy = zápach i vůně/.

prohlédni si obrázek str. 92. 

 

Přečti si uč. str 93 onemocnění oka

 

Zápis do sešitu:

HMATOVÉ ÚSTROJÍ

Ve škáře tělíska pro vnímání změny teploty, bolesti, dotyku a tlaku.

 

Přečti si uč. str 95 "Život beze smyslu není beze smyslu".

 

Učivo zapiř, pročti do 12.6.

Š.S.

1.6.

Ahoj, jistě si užíváte příjemný DEN DĚTÍ.  I já se přidávám s přáním krásné oslavy.

Posílám i další úkoly z přírodopisu.

Zápis do sešitu:

SMYSLOVÉ ORGÁNY

OKO

Uloženo v očnici lebky

Přídatné orgány oka:

oční víčka +řasy - odstraňují nečistoty, roztírají slzy = zvlhčují oko

okohybné sval - zajišťují pohyb očí /stejný směr/

slzné žlázy  - vznik slz - zvlhčují, omývají oko, čistí oko

spojivky

Stavba oka:

 

 

Překresli si do sešitu obrázek str 89, popiš si

 

V učebnici si pročti od strany 87 do strany 91.

Celá kapitola o stavbě oka a zejména o zraku, vidění je pro tebe opakováním. Řešili jste již ve fyzice.

 

Úkol j do 5.6.

Š.S.

 

 

 

 

 

29.5.

Děkuji za zaslané testy. Často jste chybovali v 6. úloze. Prosím, projděte si správné řešení.

1) Jaký úkol má nervová soustava v těle člověka?

Řídí a koordinuje

2) Nervovou soustavu tvoří:

A) mozek B)mícha C)nervy

3) Stavební a funkční jednotka nervové soustavy je: neuron

Povrch mozku pokrývá: šedá kůra mozková / mozkové pleny/

Mozek je uložen v :dutině lební

Mícha prochází:páteřním kanálem

4)Vzruchy do mozku vedou nervy

dostředivé

  1. Vnitřní orgány řídí nervy:

Útrobní

  1. Spoj:

Koncový mozek skládá se ze 2 polokoulí

Centrum sluchových a zrakových reflexů

Prodloužená mícha

Střední mozek je ústředím řeči, paměti, myšlení

Je ústředím zraku, sluchu a čichu

řídí dýchání, kýchání, kašel

Řídí činnost srdce

Mezimozek nebylo nic k přiřazení

Mozeček – neuveden - řídí rovnováhu a pohyb těla

 

Š.S.

25.5.

Pro zopakování učiva "NERVOVÁ SOUSTAVA" si vyplň krátký test.

Bi8-NS.docx (11.84 kB)

Vyplněný test zašli do středy 27.5.

Š.S.

18.5.

Ahoj, dnes dokončení, doplnění učiva týkajícího se nervové soustavy.

Prošli jste si učivo o míše, mozku, míšních nervech.

Dnes poslední část - nervy mozkové a obvodové.

Zápis do sešitu:

OBVODOVÁ NERVOVÁ SOUSTAVA

nervy: míšní - 31 párů

             vystupují z míchy , propojují centrální nerv. soustavu s čidly ve svalech a v kůži

            mozkové( hlavové)  - 12 párů / např.čichový, zrakový, okohybný, lícní, trojklanný,              podjazykový,..../

           vystupují přímo z mozku a vedou většinou do hlavy

            útrobní (vegetativní) - vedou z centrální nerv. soustavy a řídí činnost vnitřních                    orgánů

            neovládáme je svojí vůlí, informují nás s malým "zpožděním"

NEPIŠ DO SEŠITU:

příklad: sedneš si na ostrý předmět  - HNED nadskočíš - okamžitá informace z míšních nervů 

            sníš pokažené jídlo - bolest žaludku se projeví PO nějakém ČASE - v čase posunutá informace útrobními  nervy 

Pročti si v učebnici str 82  dole. Dále učebnici str 83- 85.

Š.S.

 

 

 

11.5.

Pokračování učiva o nervové soustavě:

Zapiš si do sešitu:

CENTRÁLNÍ NERVOVÁ SOUSTAVA

MÍCHA

Uložena v páteřním kanálu.

Navazuje v místě krku na prodlouženou míchu, končí u 1. bederního obratle.

Vede vzruchy mezi obvodovými nervy a mozkem.

Je centrem obranných reflexů ( ucukneme při bolesti).

Z míchy a do míchy vede 31 párů míšních nervů. Ty vedou vzruchy z jednotlivých orgánů do míchy / ta je vede do mozku/ a z míchy vedou vzruchy /odpověď organismu na podráždění / zpět do jednotlivých orgánů.

Příklad: NEPIŠ DO SEŠITU  chceš sebrat špendlík. Čidla v kůži vedou informaci pomocí dostředivých drah do míchy a ta do mozku. Informace je vyhodnocena, dovede se přes míchu do odstředivých míšních nervů, ty „upozorní“ tvoje prsty. Špendlík sebereš, nebodneš se, nezůstane ležet na místě.

Prohlédni si obrázek v učebnici str. 81.

Zapiš:

MOZEK

Řídí činnost organismu.

Centrum vědomí, inteligence, komunikace, citů, myšlení, učení.

Uložen v mozkové části lebky.

Hmotnost cca 1,4 kg.

Pokryt mozkovými plenami.

Mozek všech savců složen z 5 částí.

Vypiš si všechny části a činnosti, které řídí – učebnice str 81 / obrázek v dolní části stránky, text str 80,82. 

Úkol je do 15.5.

Š.S.

 

4.5.

Tento týden začneme kapitolu tákající se nervové soustavy.

Přečti si učebnici str77-78

Zapiš si do sešitu:

NERVOVÁ SOUSTAVA (NS)

Řídí činnost organismu

Informuje nás o okolním prostředí

Stavba

Smyslové orgány

Centrální nervová soustava - mozek

                                              - mícha

Obvodová nervová soustava - nervy hlavové

                                                - nervy míšní

                                                 - nervy útrobní

Základní stavební jednotka - buňka = neuron

nakresli si a popiš obrázek z učebnice, str 79 – stavba neuronu

Neurony jsou navzájem propojené prostřednictvím výběžků = dendritů a axonů. Nikdy nejsou propojená např. těla neuronů.

Spojení neuronů se nazývá zápoj = synapse

Hlavní úkol neuronů = přenos vzruchů.

Základní výkonnou jednotkou nervové soustavy je reflex.

 

Příklad: NEPIŠ DO SEŠITU

Bosou nohou si stoupneš na ostrý předmět. Prostřednictvím vzruchů se informace dostane do centrální nervové soustavy – do míchy. Mícha ji zpracuje, zašle informaci do tvé nohy, ty nedošlápneš, ucukneš, nezarazíš si předmět do chodidla – celý proces = proběhl reflex.

 

REFLEXY

Nepodmíněné = vrozé – člověk se s nimi rodí (sací, úchopový, kašlací,..).

Podmíněné = získané – vytvoří se na základě zkušenosti ( napil jsi se horkého čaje, opařil sis ústa – příště rty cítíš horký nápoj – nenapiješ se, ucukneš). Podmíněné reflexy , pokud nejsou opakovány, zmizí -vyhasnou.

Podmíněný reflex je i učení – pokud si učivo neopakuješ, neprocvičuješ, nepoužíváš – zapomeneš- reflex vyhasnul.

Úkol je do 7.4.

Š.S.

 

 

30.4.

Děkuji za zaslané odpovědi.

Těší mne, že se do práce zapojujete téměř všichni. Zapamatujte si, co jste mi psali o tetování. Vaše odpovědi byly správné.

Vzpomeňte si na ně, až budete případně o tetování přemýšlet - na celý život, odstranění bolestivé! - na 1. místě hygiena - nenechte se ovlivnit třeba nízkou cenou! Jde o zdraví!

Posílám řešení testu:

Nejdůležitější funkce kůže je:

Vyber -     krycí                ochranná
 

Doplň:

Potní žláza produkují POT Pocením se tělo OCHLAZUJE. Potem se z těla vylučují ODPADNÉ A ŠKODLIVÉ LÁTKY.

Kožní barvivo se nazývá MELANIN. Působením slunečního záření vzniká v kůži

vitamín D.

Dávejte na sebe pozor. Užijte si prodloužený víkend. Děvčata - užijte si "polítáníčko" a v pondělí se přihlásím s dalšími úkoly.

Š.S.

 

27.4.

Ahoj, tento týden jen malé opakování učiva o kůži.

Zkus si krátký test a zamysli se nad otázkami pod textem.

Nejdůležitější funkce kůže je:

Vyber - 

Vyživovací     krycí           rozmnožovací       ochranná
 

Doplň:

Potní žláza produkují………………….. Pocením se tělo…………………….……Potem se z těla vylučují…………………………………

Kožní barvivo se nazývá……………………………………… Působením slunečního záření vzniká v kůži vitamín……….


Módou dnešní doby je tetování. Zkus vysvětlit, co myslíš, že se děje s kůží při tetování?

Proč je nutný správný výběr tetovacího salonu? Lze tetování odstaranit? Pokud ano, jak a kdy? Nebo je tetování na celý život?

 

Svoje odpovědi pošli do středy 29.4. ve čtvrtek 30.4. najdeš na stránkách školy řešení.

Š.S.

 

 

24.4.

Děkuji všem, kteří jste zaslali úkol.

Kontrola:

1/Tloušťka kůže - různá, průměr cca 0,5 cm.

Nejtenčí: oční víčka, rty, penis

Nejsilnější: záda, dlaně

2/ Změny na kůži: otlaky, mozoly, puchýře

3/ Reakce na horko: pocení se - tělo se ochlazuje, extrémní teplota-puchýř

Reakce na chlad: "husí kůže" - brání extrémnímu úniku tepla, extrémní chlad - třes těla, omrzliny.

Diaktyloskopie je nauka o otiscích prstů, o kožních papilárních liniích na prstech a dlaních,je využívána kriminalisty pro identifikaci osob.

Jizva vzniká regenerací poškozeného místa, kdy dochází k zacelení rány a vytvoření nové vrstvy kůže.

Š.S.

 

20.4.

Dnes doplníme učivo týkající se kožní soustavy.

Přečti si pozorně v učebnici str 74 krátkou kapitolu Postihují kůži nějaká onemocnení?

Pokračuj prostudováním str 75,76. Zde najdeš informace týkající se onemocnění kůže, péče o kůži. 

Písemně odpověz na otázky 1,2,3 na str. 76.

Zkus najít, čím se zabývá DAKTYLOSKOPIE  a k čemu slouží?

Umíš vysvětlit, jak vznikne na kůži jizva?

Řešení úloh zašli do 23.4.

Š.S.

14.4.

Zapiš si do sešitu, přečti si v učebnici str 72 – 74

úkol je do 17.4.

 

 

KOŽNÍ SOUSTAVA

 

  KŮŽE

největší orgán lidského těla

kryje a chrání

podílí se na vylučování, vstřebávání se látek, dýchání, regulaci tělesné teploty

v kůži jsou uložena smyslová čidla (receptory)

 

KŮŽE je tvořena mnoha vrstvami

prohlédni si a překresli do sešitu obrázek str 73 „Stavba kůže

 

Pokožka

více vrstev plochých buněk

na různých místech těla není stejně silná

svrchní vrstvy postupně odumírají a odlupují se

nové buňky vznikají ve spodní vrstvě pokožky

součástí jsou buňky obsahující barvivo – melanin (chrání hlubší vrstvy před poškozením ultrafialovým zářením) – různé skupiny lidí mají různé množství barviva (bílá, žlutá, černá rasa)

v pokožce se vytváří vitamín D

 

Škára

obsahuje: -kožní žlázy (potní – tělo se ochlazuje, čistí, mazové ,pachové, mléčné – ženy)

- nervová zakončení - vnímání teploty, bolesti, tlaku,

- smyslová tělíska, cévy, vyrůstají z ní kožní deriváty (vlasy, chlupy, obočí, nehty)

- vytváří v pokožce papilární linie

 

Podkožní vazivo

ukládá se v něm podkožní tuk – tepelná izolace, zdroj zásobních látek

Š.S.

 

6. 4.

V minulém týdnu jste měli za úkol projít si a zapsat učivo týkající se vylučovací soustavy.

Na procvičení a zopakování si přečti v učebnici str. 70 žlutý a oranžový rámeček.

Projdi si v učebnici str. 70 otázku 1, 3, 4.

Odpovědi na tyto otázky zašli písemně do 9.4. do 12:00 hod.

na adresu:    sara.stekla@seznam.cz

Š.S.

 

28.3.

Děkuji všem, kteří zaslali řešení. Těm, kteří neměli dobře, jsem odepsala. Ostatní řešili správně.

Úkol na nadcházející týden.

V učebnici str 67 - 69 si pročti učivo týkající se vylučovací soustavy, prohlédni si obrázky.

Zápis do sešitu:

Vylučovací soustava

Funkce:

-odsraňování odpadních látek z těla. Odpadní látky se v těle berou:  tady se zamysli a zkus doplnit

-udržení rovnováhy mezi příjmem a výdejem vody v těle

Orgány:

ledviny, močovody, močový měchýř, močová trubice sleduj obrázek str 69

Ledviny

Párový orgán uložený na zádové straně v dutině břišní, vedle páteře.

Odstraňují z těla zplodiny látkové přeměny a odpadní látky.

Stavba:

Hlavní výkonnou jednotkou je dřeň. Ta se skládá z ledvinových pohárků. Do každého pohárku vede vlásečnice krev se zplodinami. Uvnitř pohárku vlásečnice tvoří klubíčko. Během cesty klubíčkem se krev vyčistí a vlásečnicí odvádí z pohárku vyčištěnou krev.

Z klubíčka vlásečnic vede ještě sběrný kanálek, který odvede odpadní látky = primární moč do ledvinové pánvičky,

Prohlédni si nákres str. 69 dole

Nakresli si do sešitu stavbu ledviny- str 69 obrázek nahoře

Cestou do ledvinové pánvičky se z primární moči vstřebá zpět do těla voda a vznikne definitivní moč (za 1 den cca 1,5l). Ta odchází močovody do močového měchýře.

Močový měchýř

je uložen v pánevním dně.

Je to dutý hladký sval. Roztažitelný.

Objem až 700 ml.

Opatřen 2 svěrači. Vnitřním a vnějším. Vnější ovládáme svojí vůlí. Při naplnění cca 250 ml moči pociťujeme 1. nutkání k močení.

 

Zápis a čtení do 3.4. 

Š.S.

 

Číst str. 64-65, projít cvičení str. 66

Zdravím a posílám další ukol. 

Pokud potřebujete radu, ptejte se na:

sara.stekla@seznam.cz

Již víc než týden se vám stýská po škole, kvůli situaci způsobené virem. Viry "patří" do učiva přírodopisu.

Víš, že základní stavební a výkonnou jednotkou kažgého organismu je buňka. O virech se někdy říká, že jsou podbuněčné organismy. Zkus si vyhledat informace o virech a toto tvrzení vysvětlit.

Pok budeš umět rozhodnout a vysvětlit následující úlohu:

Která z následujících skupin organismů nedokáže trvele existovat bez hoszitele?

a) viry

b) bakterie

c) řasy

d) sinice

Zašli výsledek se zdůvodněním na výše uvedenou adresu.

 

Š.S.