Aktuální počasí

Počasí dnes:

15. 8. 2020

bo

Bude polojasno až oblačno, místy přeháňky nebo bouřky. Denní teploty 26 až 30°C. Noční teploty 18 až 14°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

14. týden (do 19. 6. 2020)

Dnes se naposledy hlásím s novým učivem.

Minulý týden jste mi posílali odpovědi na mé otázky - většinu z vás chválím, nenapsali ale zase všichni. Každému, kdo se ozval, jsem odepsala.
        
Tento týden si prostudujte Rozvoj hospodářství v českých zemích, str. 88 a další, můžete pokračovat až do str. 96, ale to už nechám na vás, stejně tak jako zápis - posílám vám jen to, co se týká hospodářství, další zajímavosti, kterých je tu spousta, si napište podle sebe - to už znáte.
 
Pokud by někdo měl nějaké otázky, potřeboval se na něco zeptat, jsem k dispozici, můžete mi kdykoli napsat.
 
zápis
 
Hospodářství v českých zemích
 
Čechy koncem 19. stol. = hospodářsky nejrozvinutější část Rakouska:
  • strojírenství, hutnictví, uhelné doly, rozvoj cukrovarů, lihovarů, pivovarů
  • zemědělství zůstává na nižší úrovni, rozvoj jen na velkostatcích
  • doprava: vybudovány železnice, první automobily na benzinový pohon - 1897 Kopřivnice, 1. letadlo - 1911 - ing. Kašpar
  • 1891 Všeobecná zemská výstava v Praze - přehlídka úspěchů (strojírenství, cukrovarnictví...)
                 ing. František Křižík - vynálezce, Křižíkova fontána
                 postavena rozhledna Petřín
13. týden (do 12. 6. 2020)

Asi víte, že minulý týden jsem slíbila zase pár otázek na zopakování. Tak tady jsou:

  1. Rakouský císař František Josef I. vládl absolutisticky. Co tento pojem znamená a kdo mu v tom významně pomáhal?
  2. Která listina změnila absolutistickou monarchii na monarchii konstituční?+ rok vydání.
  3. Vysvětli pojem rakousko-uherské vyrovnání.
  4. Podařilo se i Čechům dosáhnout rovnoprávného postavení v říši?
 
Odpovědi mi zase posílejte na můj email, nejlépe do čtvrtku 11.6.
Doufám, že odepíší všichni, blížíme se pomalu do finále, tak to v závěru nepokažte. Vím, že se někteří těšili na téma 1. světová válka - tak na to dojde až po prázdninách.
Tento týden dokončíme téma Proměna rakouské říše.  Přečtěte si text str. 86 - 87, je tu zas řada zajímavostí, takže si prostudujte dobře i to, co je napsané drobným písmem (asi to děláte po každé).Posílám i zápis, ale byla bych ráda, kdybyste si o TGM vyhledali a zapsali více informací, než je v učebnici a zápise. Byl to náš první prezident a velká osobnost.
 
 zápis
 
Tomáš Garrigue Masaryk
  • významná osobnost veřejného života od konce 19. stol.
  • hájil pravdu, kritizoval "plané" vlastenectví, usiloval o zvyšování vzdělanosti Čechů
  • napsal řadu knih
  • zprvu hájil zachování Rakouska - chtěl ale federaci, později chtěl vytvoření samostatného českého státu
 
Problémy ve vztazích Čechů a Němců sílí (Němci tu žili od 12. stol.)
  • rozpory se objevily v době národního obrození, pak za revoluce 1848:
  • Češi žádají větší svobodu
  • Němci se bojí, že budou utlačováni
  • Češi mají strach z germanizace (=poněmčování)
  • nejvíc problémů v pohraničí
  • hledání cest ke klidnému soužití nebylo v Čechách úspěšné
12. týden (do 5. 6. 2020)

Po týdnu zase posílám další úkol.

Dnes to bude Rakousko-uherské vyrovnání a postavení Čechů v monarchii, str. 84-85. Pozorně opět čtěte, nezapomeňte si důkladně prostudovat mapu, která je na str. 84. Až se dočtete o řece Litavě, která oddělovala obě části, tak tu na této mapě nenajdete, je to malá říčka, ale tvoří hranici mezi oběma částmi na území dnešního Rakouska. Případně si ji vyhledejte na mapě Rakouska třeba v zeměpisném atlasu.

Přikládám také zápis a příští týden pošlu zase pár otázek. Budou se týkat celé kapitoly Proměna rakouské říše. Pokud máte dotaz, napište.

zápis

Rakousko-uherské vyrovnání

  • podle ústavy 1861 má rozhodující slovo vídeňská vláda, nikoli zemské sněmy
  • to ale odmítá respektovat Uhersko, ale i Čechy (Palacký) - chtějí rovnoprávnost všech národů
  • Vídeň začala s Maďary vyjednávat a r. 1867 došlo k tzv. rakousko-uherskému vyrovnání = vznikl duální stát (duo=dva):

                                           Rakousko - Uhersko (neboli Předlitavsko a Zalitavsko)

  • požadavky Čechů zůstaly bez povšimnutí

r. 1867 byla pro Rakousko (do něj patří i Čechy) vydána nová ústava - platila až do r. 1918:

  • rovnost všech občanů
  • osobní svoboda
  • svoboda shromažďování, víry
  • zakládání politických stran, spolků....
  • volební právo ale stále mají jen majetní muži nad 24 let ( ne chudí, ne ženy)

 

Zklamání Čechů

nové uspořádání monarchie bylo pro Čechy velkým zklamáním: posílilo  převahu Němců v Rakousku a Maďarů v Uhrách

  • dochází k demonstracím a různým vlasteneckým akcím - největší: slavnostní položení základního kamene Národního divadla 16. 5. 1868

 

císař a vláda začali s nespokojenými Čechy jednat (české země byly totiž ekonomicky nejbohatší částí celé říše)

  • proti se však tvrdě postavili Němci žijící na českém území - jednání proto skončila neúspěchem

naděje Čechů se vytrácejí, vyjednány byly jen drobné ústupky - proto se tomu říká "drobečková politika"

11. týden (do 29. 5. 2020)

Děkuji všem, kteří mi zase poslali vypracovaný úkol. Opět jsem každému odepsala, ale vy víte, že to bylo snadné cvičení, takže jste si s ním dobře poradili. O to víc mě mrzí, že se dost z vás neozvalo. Tak snad to příště bude lepší.

Dnes vám posílám další práci. Je to kapitola Proměna rakouské říše, str. 82 - 83.  Takže zase pozorně čtěte ( raději každý odstavec několikrát), opište si zápis, který vám posílám a dobře se vše naučte. Předchozí kapitoly patřily k těm oddechovějším, teď je ale potřeba se to zas pořádně naučit.

zápis
 
Proměna rakouské říše
 
  • revoluce 1848 byla poražena, císař František Josef I. (vládl 1848 - 1916  t.j. 68 let! ) obnovil absolutismus, ministrem vnitra jmenoval Alexandra Bacha - tzv. Bachův absolutismus (1851 - 1859)
  • císař chtěl vytvořit silné a jednotné Rakousko s jedinou vládou pro všechny národy
  • tím došlo k potlačení národnostních snah, k pronásledování odpůrců vlády, k přísné cenzuře, zákazu vlasteneckých spolků, donášelo se a udávalo (např. K.H.Borovský - vyhnanství)
  • zrušení roboty a poddanství (1848) přineslo rozvoj průmyslu a podnikání, zrušena dovozní cla, stavěly se továrny
  • vznik krajů a okresů - obce si volí své zástupce
 
konec absolutismu:
příčiny: - neúspěch Rakouska ve válce s Itálií (ztráta území na severu Itálie)
                        - prázdná státní pokladna
                        - nespokojenost s Bachovým absolutismem
císař musel Bacha odvolat (1859)
 
r. 1861 císař vydal ústavu: Rakousko se tím mění z absolutistické monarchie na konstituční (= ústavní) monarchii:
                         - v jednotlivých zemích vznikají volené zemské sněmy - vysílají své
                           zástupce do říšské rady (= parlament) do Vídně
 
konec absolutismu = oživení veřejného života: vznikl Sokol (1862) - Miroslav Tyrš -
                                                              všesokolské slety
                                                              vznikla Umělecká beseda, pěvecký sbor Hlahol aj.
 
Pokud jste zapomněli, co znamenají pojmy absolutistická a konstituční monarchie, zopakujte si to např. na str. 34 - 35. Hovořili jsme o tom několikrát. Pokud něčemu nebudete rozumět, napište mi.
10. týden (do 22. 5. 2020)

Opět posílám práci na další týden.

Je to kapitola Přehled světových vynálezů str. 77 - 80. Převažují obrázky, takže určitě práce není příliš. Do sešitu si udělejte srozumitelný přehled, rozdělte správně první a druhou fázi průmyslové revoluce a zapište vynálezy. Nemusíte opisovat úplně všechny vynálezy, nechám to zase na vás, každý si napište to, co vás zajímá.
      
A na závěr úkol:  str. 81, cv. 5. Ke jménům přiřaďte vynález. Úkol mi zase posílejte na můj email do pátku 22.5. Vždy opište jméno (stačí příjmení) a vedle něj napište vynález. Pište slova, ne např. aA, bB, to by asi nedopadlo dobře. A těším se i na ty, kdo se dosud
neozvali!!!
9. týden (do 15. 5. 2020)

Tento týden nás čeká kapitola Proměny společnosti ve 2.pol. 19. století.

Přečtěte si text str. 75 - 76, který navazuje na předchozí informace. A napište zápis, který dnes posílám (můžete si ho i rozšířit, pokud chcete).
 
Zápis:
   
Proměny společnosti ve 2.polovině 19. století
 
 - s rozvojem průmyslu ve vyspělých zemích vznikají skupiny lidí s různou životní úrovní:
               1. majitelé továren, bank, velkostatkáři - nejbohatší
               2. majitelé menších továren aj.
               3. právníci, lékaři, úředníci...
               4. řemeslníci, obchodníci...
               5. dělníci, služebné, žebráci - nejchudší
 
snahy o nápravu společnosti:
               filosofové - hledají cestu, jak zlepšit těžký život dělníků a rolníků
               Karel Marx a Bedřich Engels (němečtí filosofové)
               - chtějí vytvořit společnost, kde si budou všichni lidé rovni
               - změnu je podle nich potřeba provést násilnou revolucí
               - jejich podporovatelé = socialisté, marxisté
 
další snahy:
              - anarchisté - neuznávají stát a zákony
              - církev - také hledá svoji cestu, jak pomáhat chudým
 
ženská práva
               - do 19. stol. ženy neměly stejná práva jako muži
               - od poloviny 19. stol. žádají volební právo, přístup ke vzdělání, k práci
               - r. 1893 Nový Zéland (byl britskou kolonií) = 1. země světa, kde ženy získaly 
 
volební právo
               - v Čechách mají ženy volební právo od r. 1920 (zákon vydán 1919)
               - v Saudské Arábii ženy poprvé směly volit 2015!
 
složité bylo postavení Židů a Romů
 
A ještě poznámka : pokud vás zaujalo nebo zarazilo, jak to neměly ženy jednoduché se získáním volebního práva, vyhledejte si další informace na internetu. Stačí zadat " volební práva žen ".
8. týden (do 7. 5. 2020)

Jak jsem slíbila minule, dnes posílám jen málo práce. Pokračujte v kapitole Druhá fáze průmyslové revoluce, str. 72 - 74.

Někdo už má možná vše přečtené i hotový zápis. Úvodní část zápisu jsem poslala minule, ostatní jste si vypsali každý sám.

V odstavci  "životní podmínky dělníků" by nemělo chybět:

            - nízké mzdy

            - špatné bydlení

            - práce 12 hodin denně 6 dnů v týdnu

            - zaměstnávání žen a dětí v továrnách

       proto zakládají odbory: chtějí lepší pracovní podmínky, vyšší mzdy, kratší pracovní    

       dobu atd.

Pokud vám v zápise něco z toho, co zde píšu, chybí, doplňte si to.

7. týden (do 30. 4. 2020)

Po týdnu posílám další úkoly. Pusťte se do kapitoly 2. fáze průmyslové revoluce - v učebnici str. 72 a další. Nemusíte ji zvládnout celou tento týden, budete v ní pokračovat i ten příští. Posílám vám úvodní část zápisu, tu si opište, dál pak ale pokračujte sami - každý si vypište to, co vás víc zajímá.

Minulý týden jste mi odpovídali na otázky, všem jsem odepsala. Byla jsem moc ráda, že se ozvala velká část třídy, ostatní můžou napsat i později. Mrzí mě, že tři z vás se neozvali ani jednou.
 
Zápis:
 
Druhá fáze průmyslové revoluce
- velký rozvoj tovární velkovýroby v Evropě pokračuje, šíří se i mimo Evropu
- koncem 19. stol. Velkou Británii předstihly USA a Japonsko
- rozvíjí se hlavně těžký průmysl (těžba a zpracování uhlí, železa, oceli)
- nové objevy a vynálezy:  - využití elektrické energie a spalovacích motorů
                                           - rozvoj chemie (umělé látky, umělé hmoty, umělá hnojiva)
                                           - 1879 Thomas Alva Edison - žárovka
                                           - 1882 Edison spustil první elektrickou síť
6. týden (do 24. 4. 2020)

Dnes vám posílám 4 otázky, opět mi pošlete do pátku 24. 4. odpovědi. Potom si přečtěte text str. 70 - 71 ( stačí jen orientačně ) a napište stručný zápis, který posílám.

Otázky:

  1. Proč řada lidí odcházela v 19. stol. z Evropy do USA?
  2. Jak se Evropané chovali k původnímu obyvatelstvu Sever. Ameriky?
  3. Proč došlo ke sporu Severu proti Jihu?
  4. Kdy se odehrála válka Severu proti Jihu?

 

Zápis:

Asijské velmoci

Japonsko

  •  dlouho bylo izolované od ostatního světa, tím ale bylo zaostalé
  •  pol. 19. stol. - uzavřelo smlouvy s USA a dalšími zeměmi o obchodování

                            - císař zavedl reformy

  • tím vším se Japonsko modernizuje a rozvíjí, stává se novou velmocí

Čína

  • ani do Číny dlouho nesměli cizinci (jen pár obchodníků)
  • v 19. stol. se obchodníkům otevřelo více přístavů
  • země byla ale ještě dlouho zaostalá

 Koloniální říše evropských zemí

  • po napoleonských válkách je jedinou koloniální velmocí Anglie (má kolonie hlavně v Asii a Austrálii), nejdůležitější kolonií je stále Indie
  • od konce 19. stol. silné evropské země zabírají nové kolonie
  • z kolonií plynou velké zisky nerostného bohatství, levných pracovních sil, dovážejí tam zpět své výrobky
  • začíná zápas o Afriku: Evropané tu objevili drahé kovy, kaučuk atd.
  • do r. 1914 si evropské země rozdělili skoro celou Afriku
5. týden (do 17. 4. 2020)

Posílám opět úkol na další týden.

Prostudujte si USA v 19. stol, str. 68 - 69.

Pročtěte, napište si sami zápis a naučte se.

Pokud se na něco potřebujete zeptat, napište mi. Adresu znáte. Čtyři z vás se zatím neozvali, pokud máte možnost, napište ( před dvěma týdny jsem posílala 5 otázek, budou další).

4. týden (do 8. 4. 2020)

Minulý týden jste mi odpovídali na otázky, odepsali téměř všichni. Většině už jsem odpověděla, těm, co se ozvali až později, také odepíšu. Komu jsem poslala jedničku, můžete si ji sami napsat do sešitu.

Tento týden je krátký, tak jen malý úkol: přečtěte si text str. 66 - 67 - Rusko a Turecko a opište si krátký zápis.

Zápis:

Rusko

  • ohromné území, ale hospodářsky stále velmi zaostalé
  • nevolnictví zrušeno až 1861, průmysl se rozvíjel velmi pomalu

Turecko ( osmanská říše)

  • po staletí ovládalo celý Balkán
  • v 19. stol. se některé národy osvobodily - vznikly samostatné státy ( Bulharsko, Srbsko aj.)

 

3. týden (do 3. 4. 2020)

Tento týden si zopakujte události roku 1848 a změny v Evropě ve 2.polovině 19. století. Potom odpovězte na následující otázky a odpovědi mi pošlete do pátku 3. 4. na adresu marcelavltavska@seznam.cz. Nezapomeňte napsat své jméno.

 
  1. Proč došlo v řadě evropských zemí roku 1848 k revolucím - co lidé žádali?
  2. Jaké požadavky měli Češi a komu je zaslali?
  3. Čeho chtěl dosáhnout Slovanský sjezd v Praze? A jaká událost tento sněm ukončila (přerušila)?
  4. Dosáhla revoluce v Čechách nějakého úspěchu?
  5. Který stát v Evropě byl ve 2.polovině 19. stol. (stále) hospodářsky nejvyspělejší?

 

2. týden (do 27. 3. 2020)

Evropa se mění
  • pozorně si přečíst text v učebnici str. 64 - 66,
  • vypracovat zápis do sešitu Anglie, Itálei a Německo,
  • vše se naučit,
  • příště několik kontrolních otázek, jak zvládáte učivo.

 

1. týden (do 20. 3. 2020)

Bouřlivý rok 1848 
  • pozorně si přečíst text v učebnici str. 60 - 62,
  • vypracovat zápis do sešitu,
  • vše se naučit!!