Aktuální počasí

Počasí dnes:

7. 7. 2020

oblacnosde

Bude oblačno až zataženo, místy přeháňky, na východě zpočátku až skoro jasno a odpoledne ojediněle bouřky. Denní teploty 21 až 25°C, na východě 24 až 28°C. Noční teploty 14 až 10°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Všechny vás po týdnu zase zdravím. Nyní je pro vás připraveno:

Samostatné opakování učiva od 1. 6. do 22. 6.

  • úspěšně jsme společně probrali látku daného ročníku
  • projděte si zde a zkontrolujte, že máte udělané všechny zápisy
  • pokud ti něco chybí, dopiš
  • vše si znovu přečti, rozhodně se ti to bude hodit

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 25. do 29. 5.

Zdravím a přikládám nové učivo jako poslední důležitý celek. Snažte se to poctivě projít. Věřím, že to zvládnete. Principy vzorců, o kterých zde hovoříme, jsou pořád stejné.

Zde odpovědi z minula

Odpovědi z.docx (10.52 kB)

Nová kapitola

Nová látka.docx (13.25 kB)

Zápis do sešitu

SOLI.doc (29 kB)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 18. 5. do 22.5.

Práce od 18. 5. do 22.5.

Všechny vás zde zdravím a připravila jsem na tento opakovací týden nějaká cvičení. Vypracuj je dopředu do sešitu a opět mi pošli výsledky.

žíraviny.docx (435.79 kB)

hydroxidy.docx (474.17 kB)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 11. 5. do 15. 5.

Zdravím všechny, na tento týden, je připraveno nové učivo.

Zde odpovědi z minulého týdne.

Odpovědi na Zopakujte si.docx (10.84 kB)

odpovědi1.docx (347.92 kB)

odpovědi2.docx (291.53 kB)

Nové učivo tohoto týden.

Nové učivo, učebnice str. 95-105

Jedná se o kyseliny, důležitá kapitola, jejich vzorce je naprosto nezbytné znát, budeme se jich učit jen pár a budou potřeba pro další učivo!

Kyselinu dělá kyselou tzv. vodíkový kationt, který odštěpují. Kyseliny mají na začátku ve vzorci právě ten atom H. Jsou to žíraviny a máme na ně papírek, který když do kyseliny ponoříme zčervená. Jmenuje se lakmus.

Nauč se následující kyseliny HCl- kyselina chlorovodíková

H2SO4- kyselina sírová

H2CO3- kyselina uhličitá

HNO3- kyselina dusičná

H3PO4- kyselina trihydrogenfosforečná

Druhá kapitola jsou hydroxidy mají v aniontu OH-I, tzv. hydroxidový aniont. Jsou to také žíraviny a máme na ně rovněž papírek, tzv. fenolftaleinový a ten zfialoví v přítomnosti hydroxidu.

Nejznámější hydroxidem je hydroxid sodný NaOH a hydroxid vápenatý, tzv. hašené vápno na stavby Ca(OH)2, je nutné psát OH v závorce.

Poslední kapitola je tzv. pH, určuje kyselost a opak zásaditost látek. Stupnice pro měření má rozsah od 0 do 14, uprostřed je 7, to je neutrální stav. Menší jak 7 je roztok kyselý a větší jak 7 je zásaditý. Měří se univerzálními pH papírky, příp. pH metry.

Zde zápisy k probranému učivu.

KYSELINY.docx (11.95 kB)

hydroxidy.docx (11.89 kB)

pH.docx (11.1 kB)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 4. 5. do 7. 5.

Zdravím Vás, pro tento týden je připraveno opakování. Práci vypracuj dopředu do sešitu a zašli na mail. Nejdříve si ale zkontroluj odpovědi na minulá cvičení.

Odpovědi k.docx (11.59 kB)

dvouprvkové sloučeniny.docx (470.56 kB)

Na jeden řádek odpověz na pojmy s.docx (9.82 kB)

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 27.4 do 30.4.

Všechny zdravím, tento týden máme v plánu opakování. Na oba materiály odpověz písemně do sešitu, dopředu. Práce lze opět posílat na mail.

opakování vzorce.docx (11.15 kB)

Odpověz na následující otázky.docx (11.85 kB)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 20. do 24. 4.

Zdravím, tento týden se máme podívat na něco nového, obsah je v učebnici str. 86- 91.

Zde nejdříve odpovědi na minulá cvičení.

odpovědi.pdf (24.14 kB)

Zde obsah nového učiva.

nejvýznamnějším oxidům. Patří sem oxid siřičitý, jedovatý plyn, vzniká v elektrárnách užívajících uhlí, oxidy dusíku, jsou též jedovaté plyny, vznikají při spalování pohonných paliv v autech. Oba způsobují tzv. kyselé deště, kdy prší slabá kyselina a půda je tím pádem kyselá a nic v ní neroste. Oxid uhelnatý je smrtelně jedovatý, vzniká, když špatně topí kamna. Oxid uhličitý je ve vzduchu, používá se na perlivé nápoje, hasicí přístroje a způsobuje skleníkový efekt, kdy se planeta jen otepluje. Oxid vápenatý je pálené vápno ve stavebnictví a hnojivo. Oxid hlinitý je buď bauxit- ruda hliníku nebo i drahokam- safír, rubín, oxid křemičitý je křemen, písek, součást žuly (výroba skla, stavebnictví)

Sulfidy jsou sloučeniny síry, budu ve vzorci psát místo O u oxidů S , oxidační číslo je stejné –II

Jsou to rudy kovů, kameny- např. galenit, sfalerit, pyrit Pb, Zn, Fe)

Halogenidy jsou sloučeniny  halogenů- F, Cl, Br, I (mají oxidační číslo –I)

Nejdůležitější je chlorid sodný NaCl- kuchyňská sůl, bílá krystalická látka, na dochucování, konzervaci, v zimě na odstraňování námrazy.

Do sešitu si přepište tento zápis

VÝZNAMNÉ OXIDY,halogenidy,sulfidy.docx (14.32 kB)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce na týden od 13. do 17. 4.

Všechny Vás opět zdravím, na tento týden máme připraveno opakování, čili ho vypracuj dopředu do sešitu a pošli na mail. Jinak se Vám velmi dobře daří tvořit vzorce, což je skvělé a moc chválím.

Odpovědi na cvičení s názvoslovím:

N2O- oxid dusný, SO3- o. sírovýFeO- o. železnatý, NO- o. dusnatý, CuO- oxid měďnatý, CO2- o. uhličitý, MnO2- o. manganičitý, Fe2O3- o. železitý, Li2O- o. lithný, Mn2O7-  o. manganistý.

čtyřka.docx (10.63 kB)

oxidy.docx (111.63 kB)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce na 6. 4.- 8. 4.

Všechny zdravím, chválím, že posíláte práce a na tento týden máme připraveno opakování, a to je dobře. Musíme opakovat, co jsme Vás minule naučila. Názvosloví oxidů.

Zopakuji podstatné...oxidy jsou sloučeniny O, mají oxidační číslo (římská číslice v horním pravém rohu) minus II, pak je přídavné jméno nějakého dalšího prvku a tam se dívám na koncovku, v té je schované oxidační číslo. Ný I, natý II, itý III, ičitý IV, ičný nebo ečný V, ový VI, istý VII, ičelý VIII.,musíš umět jako násobilku!

oxid boritý BIII2 O-II 3 (ta čísla shora spadnou dolů, křížem a jsou arabská)

oxid fosforečný PV2 O-II 5

oxid vápenatý CaII 2 O-II 2 ta čísla dole se v tomto případě vykrátí, zůstanou jedničky a ty se v chemii nepíší, čili jen CaO

Zkusili bychom vzorce i obráceně, tudíž vytvořit ze vzorce název. Ptám se, co za oxid SO2?

Jak postupovat? Vím, že oxidy mají oxidační číslo minus II, tak si ho tam doplním SO-II2 a teď potřebuji zjistit oxidační číslo u té síry tak ho vypočítám, a to takto, ještě pozor neřeším znaménka, čili násobím oxidační číslo oxidu (II) číslem u oxidu dole (2), tedy 2x2, tj 4 a to vydělím číslem u síry dole, tam je jednička, čili 4: 1= 4, a už mám na světě koncovku pro síry...ičitý, takže je to oxid siřičitý

Zkusme to první, co jsem ukazovala, vytvořit vzorec z názvu.

Urči co je? N2O, SO3, FeO, NO, CuO, CO2, MnO2, Fe2O3, Li2O, Mn2O7.

I na procvičení si přečtěte stránku 86 v učebnici.

Úkol se vzorci vypracujte dopředu do sešitu a pošlete na mail. O. P.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce do 3. 4.

Všechny zdravím a připravila jsem práci na tento týden, máme před sebou začátek důležité kapitoly. Nejprve odpovědi na zadané úkoly z minula:

Tabulka

kyslík- O, 8,6,2,VI.A

argon- Ar, 18, 8, 3,VIII. A

jod- I, 53,7,5,VII.A

uhlík- C,6,4,2,IV. A

brom-Br, 35,7, 4, VII.A

Zopakujte si, co jsou: chemická reakce- z reaktantů vznikají nové látky, tzv. produkty, chem. rovnice- zápis chemické reakce, kovy- převažují v periodické tabulce, vedou el. proud a teplo, slitiny kovů- směs více kovů, např. bronz, mosaz, koroze- negativní jev na povrchu kovů, rozkládá je, nekovy- v periodické tabulce jich je méně, mají opačné vlastnosti než kovy, alkalické kovy- Li, Na, K, velmi reaktivní, halogeny- F,  Cl, Br, I- jedovaté, kationt- kladně nabitá částice, aniont- záporně nabitá částice, ionty- částice s nábojem, periodický zákon- vlastnosti prvků jsou periodicky závislé na protonové čísle, tabulka periodická- sestavení objevených prvků podle stoupajícího protonového čísla, perioda- vodorovné uspořádání prvků v tabulce, skupina- svislé uspořádání prvků v tabulce, vodík- plyn, protonové číslo 1, železo- nejběžnější kov, výroba oceli, hliník- lehký kov, obalový materiál, měď- červenohnědá barva, vodič, zinek- šedý, plechy, baterie, zlato- žluté, vzácné, šperkařství, stříbro- šedé, šperkařství a zrcadla, chlor- jedovatý plyn, desinfekce, brom- hnědá kapalina, žíravina, jod- pevné skupenství, sublimuje, uhlík- v přírodě výskyt jako diamant a grafit, chemická vazba- tvořena valenčními elektrony, rozlišujeme iontovou, kovalentně polární a kovalentně nepolární

Nyní nová látka

- v učebnici na str. 77 máš nejkratší kapitolu tohoto roku, na otázku může se hmota ztratit ? odpovíme jedním slovem na dvě písmena- NE a je to dobrá zpráva, nic nám tu nemizí, v rovnici je ta šipka jako rovnítko, vše před šipkou se rovná tomu za šipkou, co do počtu atomů i atomové hmotnosti. Proto platí zákon zachování hmotnosti.  Existuje i zákon zachování energie, ani ta se neztratí, jen mezi sebou přeměňují.  (V Opatovicích používají chemickou energii  uhlí na přeměnu na tepelnou).

Drhá kapitola se týká případné teploty v reakcích, podle tohoto se dají rozdělit reakce na tzv. exotermické- teplo uniká ven a já se od toho třeba ohřeji (někdy jsme si sahali na zkumavku a byla horká, to je ono). Jindy musím zkumavku zahřát, aby vůbec nějaká reakce proběhla, to je tzv. endotermická.

Teď to nejdůležitější, co Vás chci začít učit. Když jsme se učili značky prvků, nebylo to do křížovek, ale abychom jednoho dne z nich tvořili zápisy sloučenin, tzv. vzorce. Dnes začínáme, vždy říkám, že po dnešku budeme chemicky dospělí, toto je mezinárodní jazyk pro vyjadřování sloučenin.

Pojďme na to. Má- li to být sloučenina, musí mít nejméně 2 prvky. Nejjednodušší a běžné látky jsou tzv. oxidy, to jsou sloučeniny O, a pak má u sebe nějaký další prvek.  Jak to budu zapisovat:

Oxid – podstatné jméno , píši O a bude mít v horním pravém rohu římskou číslici (je to jeho náboj), a bude mít vždy minus II, pak bude nějaké přídavné jméno s různou koncovkou, v té je schované číslo a to se musíme naučit nazpaměť! – tabulka 20 v učebnici str. 85.

Zkusím oxid hlinitý …   oxid píši O-II a hlinitý napíši před to O Al a koncovka -itý značí číslo III

Tedy:        AlIII O-II a nyní spadnou ta římská čísla dolů, křížem a budou z nich arabská…Al2O3

(pokud by se dole objevily čísla jako 2, 4 nebo 2, 6, tak se musí vykrátit!)

To je vše, je to jednoduché.

Napiš si prosím do sešitu zápis

JAK PROBÍHAJÍ CHEMICKÉ REAKCE?

  1. reakce exotermická =  teplo se uvolňuje
  2. reakce endotermická =  teplo se spotřebovává

HMOTA SE NEMŮŽE ZTRATIT!

  1.  Zákon zachování energie

V uzavřené soustavě je celková energie stálá, tj. stejná před reakcí a po reakci.

  1. Zákon zachování hmotnosti

Hmotnost výchozích látek je rovna hmotnosti produktů.

(18. stol. M. V. Lomonosov, A. L. Lavoisier)

DVOUPRVKOVÉ SLOUČENINY

= sloučenina složená ze 2 prvků

Patří sem: oxidy

                 sulfidy

                 halogenidy

Chemické názvosloví- Emil Votoček, dvouprvkové sloučeniny- koncovka id

VZNIK OXIDŮ

  • Oxidy= dvouprvkové sloučeniny O a dalšího prvku
  • Oxid železitý- zakončení přídavného jména určuje oxidační číslo, to je buď kladné a nebo záporné, je označováno římskou číslicí (kladné – znaménko nepíšeme, záporné – píšeme např. –III)
  • OXIDY vždy O-II…oxidační číslo je minus dvě
  • Pod to tabulka 20 z učebnice str. 85

Mějte se dobře. O.P.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ještě jednou zdravím a posílám opakování na tento týden (do 27.3.)

1. Dopředu do sešitu si přepiš a vyplň tabulku z učebnice str. 69

2. Ke každému pojmu v rubrice ZOPAKUJTE SI napiš vysvětlení, max. vždy na jeden řádek.

Případná vypracování lze zaslat na mail olga.polackova@centrum.cz

 

Nejprve malé opakování- napiš odpovědi na otázky dozadu do sešitu:

1. Uveď, co to jsou ionty.

2. Napiš, jaké částice se podílejí na chemické vazbě.

3. Jaké druhy fosforu existují, popiš jejich vlastnosti.

4. Kde lze najít údaje o tzv. elektronegativitě?

5. Vypočítej, jakou chemickou vazbu má sloučenina HBr.

Následně si pročti kapitolu základní přírodní zákon v uč. str. 68, 69 a opět dozadu do sešitu vypracuj odpovědi na tyto otázky:

1. Co je to perioda?

2. Co je to skupina?

3. Kolik je period?

4. Kolik je skupin?

5. Kdo uspořádal chemické prvky do tabulky?

6. Napiš a hlavně se zpaměti nauč přesné znění periodického zákona.

16.3.

Všechny zdravím a posílám další práci.

Věřím, že po přečtení zadaného textu všichni víte, že perioda je vodorovné uspořádání prvků v tabulce a skupina pak uspořádání do svislých sloupců (mají římské značení).

Z čísla periody vyčteme počet vrstev v obalu atomu a z čísla skupiny počet valenčních elektronů (ty jsou potřebné k tvorbě chemické vazby).

Malé cvičení: jmenuj aspoň dva prvky 2. periody. Kolik prvků má 1. perioda? Vyjmenuj všechny prvky VI. A skupiny. Odpověz, ve které skupině se vyskytuje prvek vápník.

Prosím dopředu do sešitu si zapiš následující zápis:

Periodická soustava prvků

 

 Chemické prvky jsou uspořádány do:

a/ 7 vodorovných řad= period

b/ 18 svislých sloupců= skupin

  1. Číslo periody, ve které je prvek umístěn udává počet vrstev elektronů v obalu atomu, např. Na- 3. perioda- 3 vrstva
  2. Atomy prvků v jedné skupině mají stejný počet valenčních elektronů, např. F i Cl mají 7 valenčních elektronů.

Atomy v téže skupině mají podobné vlastnosti, např. halogeny, alkalické kovy.

Periodický zákon

Postupně objevované chemické prvky bylo nutné podle něčeho utřídit, objevit zákon. Na tom se podíleli objevitel D.I. Mendělejev i český chemik Bohuslav Brauner.

Prvky jsou seřazeny v periodické soustavě podle počtu protonů neboli protonovém čísle. Z.

Vlastnosti prvků jsou periodicky závislé na protonovém čísle.

 

19.3.

Všechny zdravím a posílám krátkou práci:

Nejprve malé shrnutí. Prvky jsou díky Mendělejevovi seřazeny podle protonového čísla a takto se ukázalo, že se tam vlastnosti prvků pravidelně neboli periodicky opakují, a to ve skupinách, to je uspořádání do sloupců. Pojmenováváme vodorovné periody a svislé skupiny.

Vypracuj si dozadu do sešitu toto jednoduché opakování.

1. Popiš vlastnosti tuhy a diamantu (alespoň 7 vět).

2. Jmenuj příklad nějakého skutečného kationtu.

3. Jmenuj nejznámější polokov.

4. Vyjmenuj halogeny.

Nyní si prosím přečti kapitolu v uč. str. 74, 75

Práce do 27.3.

Všechny pozdravuji a pojďme se spolu podívat zas na nějakou naši společnou práci.

Nejdřív odpovědi ke všem položeným otázkám. Vezmi si červenou tužku a vzadu v sešitě si vše řádně oprav. 

První blok otázek: 1. částice s nábojem, 2. valenční elektrony, 3. bílý fosfor- velmi reaktivní, samozápalný, jedovatý, červený- méně reaktivní, nejedovatý, není samozápalný, 4. v periodické soustavě, 5. X (H) =2,2 , X (Br)= 2,7, rozdíl obou hodnot je 0,5 což je vazba kovalentně polární.

Druhý blok otázek: 1. vodorovné uspořádání prvků v tabulce, 2. svislé uspořádání prvků v tabulce, 3. 7, 4. 18, 5. Dmitrij Ivanovič Mendělejev, 6. Vlastnosti prvků jsou periodicky závislé na protonovém čísle.

Třetí blok otázek: 1. tuha- čistý uhlík v přírodě, nejměkčí nerost, vede el. proud, šedý, využití tužky, elektrody, diamant- také čistý C v jiné podobě, lisí se od sebe krystalovou soustavou, nejtvrdší, určen k řezání skla, vrtání ropy, čirý se brousí na diamanty- šperkařství, 2. např. Na+, 3. křemík, 4. F, Cl, Br, I.

Nyní jednoduchý výklad nové kapitoly:

Co ovlivňuje průběh chemických reakcí? Druh látky, např. reakce kyseliny s každým kovem není stejná. Pak záleží na koncentraci, při větší je průběh bouřlivější. Také když reakci zahřejeme probíhá intenzivněji, čili teplota. Dále záleží, zda máme pevnou látku nadrcenou či použijeme nějaký její kus, s nadrceným je to snadnější-  hovoříme o plošném obsahu pevných reagujících látek. Nakonec reakce ovlivňují tzv. katalyzátory, které tam lidé záměrně přidávají, ony jen urychlují a samy s reaktanty trvale nezreagují. Jsou to různé chemikálie. 

Nyní si dopředu do sešitu zapiš následující zápis:

CO OVLIVŇUJE PRŮBĚH CHEMICKÝCH REAKCÍ

 

1.Druh látky (např. kyselina s Mg, Zn, Cu)

2. Koncentrace

  • Zředěný roztok reaguje méně výrazně
  • Koncentrovanější roztok výrazněji

3. Teplota

  • Roztok s vyšší t- rychleji
  • Roztok s nižší t - pomaleji

4. Velikost plošného obsahu pevných reagujících látek (pokud je větší- rychlost se zvětšuje)

5. Katalyzátor- ovlivňuje průběh chemických reakcí, sám zůstává nezměněn

 

Aby proběhla chemická reakce musí:

  • Částice výchozích látek se musí srazit
  • Musí být dostatečná energie
  • Částice musí být vhodně orientovány

Poslední úkol- přečti si dvě kapitoly v učebnici str. 76 a 77.