Aktuální počasí

Počasí dnes:

5. 4. 2020

skoroj

Bude jasno až skoro jasno, odpoledne přechodně až polojasno. Denní teploty 10 až 14°C. Noční teploty 4 až 0°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

E-mail, na který můžete zasílat vypracované úkoly nebo alespoň zprávy, jak se vám daří: jerabkova.irena@gmail.com

Úterý 31. 3. - pátek 3. 4.

Dobrý den, se začátkem nového týdne vám posílám nové úkoly (splňte do 3. 4.) Tento týden je vás už více, kteří mi posíláte vypracované úkoly, ale o některých z vás nemám žádné zprávy. Pokud nemáte možnost fotit a posílat své práce, tak mi alespoň napište, jak se vám práce daří či nedaří. Budu se těšit!

I tento týden budete hlavně rýsovat obrazy útvarů v osové a středové souměrnosti. Středová souměrnost vám šla většinou lépe než osová.

1) Zkontrolujte si úkoly z minulého týdne:

Osová souměrnost

Osová soum. - pokračování

Středová souměrnost

Středová soum. - pokračování

Dobrovolný úkol

Dobrovolný úkol - pokračování

Obrázky ve čtvercové síti

Obrázky ve čtverc. síti - pokračování

2) Zobrazování v osové souměrnosti se některým z vás moc nedařilo, zopakujte tedy ještě jednou pomocí pracovního listu (není potřeba tisknout, narýsujte si podobné útvary do pracovního sešitu).  Obrázky ve čtvercové síti rýsovat nemusíte. U 2. úkolu stačí vybrat útvary osově souměrné a narýsovat jejich všechny osy souměrnosti. Správné výsledky si zobrazujte, až když jste s prací hotovi. (Žáci s podpůrným opatřením zobrazují v osové souměrnosti trojúhelník, kružnici a čtyřúhelník; ve druhém úkolu hledají osy souměrnosti útvarů v 1. řádku.)

Osová soum. - prac. list

Osová soum.- prac. list pdf

3) Podobně jako se osově souměrný útvar podle přímky o v osové souměrnosti s osou o zobrazí sám na sebe, tak se i středově souměrný útvar podle bodu S ve středové souměrnosti se středem S zobrazí sám na sebe (bod S je střed souměrnosti středově souměrného útvaru). Když máte rozhodnout, zda je útvar středově souměrný podle bodu S, zobrazte si jednotlivé vrcholy ve středové souměrnosti se středem S.

Prostudujte prezentaci o středově souměrných útvarech: Středově souměrné útvary

Úkol pro vás: Napište si tiskacím písmem vaše křestní jméno a příjmení. Která písmena jsou osově souměrná? Jsou některá písmena středově souměrná? (Správné řešení napíšu příští týden.)

4) V druhém pracovním listu si procvičíte zobrazování ve středové souměrnosti a budete rozhodovat, zda je útvar středově souměrný se středem S.  Nepodvádějte, správné řešení zobrazujte až po narýsování. (Žáci s podpůrným opatřením zobrazují ve středové souměrnosti jen trojúhelník, kružnici a čtyřúhelník.)

Středová soum. - pracovní list

Středová soum. - prac. list pdf

5) A aby toho rýsování nebylo moc, řešte do pracovního sešitu následující slovní úlohy na přímou a nepřímou úměrnost (využijte trojčlenku). Vyfocené řešení mi posílejte do pátku 3. 4. Správné řešení pro kontrolu napíšu další týden. (Žáci s podpůrným opatřením řeší úlohy 1, 2 a 3.)

1. Jede-li auto průměrnou rychlostí 60 km/h, ujede danou vzdálenost za 2 hodiny. Jakou rychlostí musí jet, aby tuto vzdálenost ujelo za 3 hodiny?

2. 5 mýdel stojí 125 Kč. Kolik zaplatíme za 8 stejných mýdel?

3. Dvě písařky přepíší daný text za 4 hodiny. Za jak douho přepíší tento text 4 stejně výkonné písařky?

4. Sportovec uběhl při tréninku 10 km za 50 minut. Další den běžel stejným tempem 1,5 hodiny. Kolik kilometrů uběhl?

5. Automobil spotřebuje na 100 km průměrně 8 l benzínu. 1 l benzínu stojí 28 Kč. Kolik korun by nás stál benzín potřebný k ujetí 275 km?

Přeju hezký týden a nezapomeňte se mi ozvat. I. J.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Úterý 24. 3. - pátek 27. 3. (5 vyuč. hodin)

Dobrý den, milí žáci, posílám vám matematiku na příští týden (splňte do 27. 3.)

Děkuji těm, kteří mi na e-mail poslali řešení příkladů. Po návratu do školy určitě kladně ohodnotím. Následující učivo se bude týkat hlavně geometrie - kružítka, tužky a pravítka jste si měli nachystat již před 2 týdny, tak doufám, že se vám bude práce dařit.

1) Nejprve si zkontrolujte, zda jste správně vyřešili úlohy z minula:

děti na táboře

   55 % clapců → 45 % dívek

   100 % ..................140

     1 % ................... 1,4

    45 % ...................45 . 1,4 = 63

Na táboře je 63 dívek.

(Jiné řešení - spočítáte chlapce: 55 % ze 140 = 77, dívek: 140 - 77 = 63)

sběr papíru

žáci slíbili nasbírat 25 . 6 kg = 150 kg ...............100 %

                                             210 kg ...............  x %

                                                    x      =    210

                                                  100           150

                                                    x       = 100 .   210

                                                                          150

                                                    x       = 140 (%)

Třída překročila svůj závazek o 40 %.

(Jiné řešení - spočítáte, o kolik kg přinesli více: 210 - 150 = 60 (kg), což je 40 %)

Úlohy s promile

Sb. 108/5        1 000%o .................... 2 860 Kč

                                1 %o .......................2,86 Kč

                              1,5 %o .....................1,5 . 2,86 = 4,29 Kč

     24 dní:    24 . 4,29 = 102,96

     celkem:  2 860 + 103 = 2 963                  Pan Heřmánek zaplatí  2 963 Kč.

 

Sb. 108/6                     1 km = 1 000 m                         

                        1 000%o ................... 1 000 m

                                    1 %o ....................... 1 m

                                    80 %o .......................80 m           Tramvaj zdolá maximálně výšk. rozdíl 80 m.

Úlohy z finanční matematiky

Sb. 106/2         100% ..................38 000 Kč

                              1 % ...................     380 Kč

                             9,8 % ................  3 724 Kč                          38 000 + 3 724 = 41 724    

Úrok z úvěru je 3 724 Kč, na konci roku musí bance zaplatit 41 724 Kč.

 

Sb. 107/5             100% ..................7 400 Kč

                              1 % ...................      74 Kč

                             2,7 % ................  2,7 . 74 = 199,80 Kč  Úrok před zdaněním je 199,80 Kč.

                               

                           100% ..................199,80 Kč

                              1 % ...................  1,998 Kč

                             85 % ................  85 . 1,998 = 169,83 Kč  Úrok po zdanění je 169,80 Kč.

7 400 + 169,80 = 7 569,80          Banka vyplatí na konci roku p. Zelenému částku 7 570 Kč.

 

 Sb. 107/6            100% ..................15 000 Kč

                                  1 % ...................     150 Kč

                                  2,4 % ................  2,4 . 150 = 360 Kč          Úrok před zdaněním je 360 Kč.

 

                        100% ..................    360 Kč

                                   1 % ...................     3,6 Kč

                                   85 % ................  85 . 3,6 = 306 Kč               Úrok po zdanění je 306 Kč.

15 000 + 306 = 15 306                               Paní Vanýsková po roce dostane částku 15 306 Kč.

2) Další úlohy na procenta a promile cvičte v online testech:

        https://www.onlinecviceni.cz/exc/list_topic_mat2.php

Po vyplnění testu se vám ihned zobrazí, jak jste byli úspěšní + se opraví případné chyby. Procvičujte průběžně i v dalších týdnech

3) A nyní už se dostáváme k slibované geometrii. Pokud budete mět pracovat s učebnicí, tak se jedná o 3. díl.

Nejprve si připomeneme to, co byste měli znát z konce minulého školního roku - osovou souměrnost. Podívejte se do učebnice na str. 24 - 25. Pokud máte sestrojit obraz bodu A v osové souměrnosti, tak budete potřebovat trojúhelník s ryskou.

• Rysku přiložíte na osu souměrnosti a posunete po ní trojúhelník tak, abyste mohli narýsovat kolmici k ose o, která bude procházet daným bodem A (čárkovanou čárou).

• Zabodnete kružítko do průsečíku osy a čárkované kolmice (do bodu A0), do kružítka vezmete vzdálenost průsečíku a zobrazovaného bodu |AA0| a tuto vzdálenost nanesete na čárkovanou čáru do opačné poloroviny od osy - dostanete hledaný bod . (Bod A0 je středem úsečky AA´.) ...... Pokud jste nestihli včas dát do pořádku své kružítko, tak pracujte s pravítkem. Bude to asi časově náročnější a musíte dbát na přesnost měření!

• Máte-li sestrojit obraz geometrického útvaru v osové souměrnosti, sestrojte obraz každého jeho bodu podle výše uvedeného postupu. Doporučuju, abyste si nejprve všechny body popsali, abyste se v obrázku lépe vyznali.

• Body, které leží na ose souměrnosti, se zobrazí samy na sebe - nazývají se samodružné.

• Osově souměrný útvar podle přímky o se v osové souměrnosti s osou o zobrazí sám na sebe. Přímka o je osa souměrnosti tohoto útvaru. Osy souměrnosti útvaru vystřiženého z papíru byste mohli najít také přehýbáním papíru- přehnuté části se musí krýt. (př.: čtverec má 4 osy soum., obdélník 2, rovnostranný trojúhelník 3, kruh nekonečně mnoho,....)

Úkol: Najděte chyby v obrázku A na str. 24.

(Řešení:  úsečka DD´ není kolmá k ose; bod C se měl zobrazit sám do sebe; body B´a A´ jsou prohozené a navíc vzdálenost bodu B´od osy je větší než vzdálenost bodu A od osy.)

4) Do pracovního sešitu napište nadpis OSOVÁ SOUMĚRNOST

 a narýsujte podle cvič. B na str. 24 obraz trojúh. KLM v os.soum. ( výsledek by měl vypadat podobně jako obrázek ve fialovém rámečku na str. 25)..... osovou souměrnost jsme opakovali také v září - můžete najít v prac sešitě

5) Do prac. sešitu narýsuj ze strany 26 cvičení 1, 2, 3, 4A (cvičení 5, 6, 7, 8 jsou dobrovolná). Můžeš mi poslat vyfocené na e-mail.

6) Nové učivo - středová souměrnost -učebnice str. 27 - 28.

• Obraz bodu A ve středové souměrnosti se středem S sestrojíte tak, že narýsujete polopřímku AS, do boduzabodnete kružítko, do kružítka vezmete vzdálenost IASI a nanesete ji na polopřímku AS za bod S ("na druhou stranu od bodu S než je bod A" ). Obraz bodu A popište . Bod S je střed úsečkay AA´. (Pokud nemáte kružítko, použijte pravítko.)

• Bod S je samodružný, zobrazí se sám na sebe.

Prohlédněte si v učebnici úlohy  B a C na str. 28 a prostudujte přiloženou prezentaci: M7 středová souměrnost - prezentace.pptx (442.08 kB)

Úkol z prezentace řešte do pracovního sešitu pod nadpis STŘEDOVÁ SOUMĚRNOST (možná se vám bude hodit - těžiště je v průsečíku těžnic, těžnice trojúh. je spojnice vrcholu se středem protější strany)

7) Do pracovního sešitu vypracujte cvičení 1, 2, 3A ze str. 29. (opět můžete zaslat vyfocené na e-mail)

Tak přeju hezké rýsování! I. J.                                

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Milí žáci, k zadanému učivu z fyziky nyní posílám také matematiku. Zde začneme nejprve opakováním toho, co už znáte - procenta, promile, příklady z finanční matematiky. Následující úlohy vyřešte do 20. 3. Pokud byste potřebovali radu nebo se chtěli pochlubit spočítanými příklady, případně tím, jak trávíte nucené volno, můžete mi napsat na e-mail: jerabkova.irena@gmail.com.

A teď už slíbené úlohy - vše počítejte do pracovního sešitu, nadpis PROCENTA, PROMILE.

1) Ve středu jste přišli o KP na slovní úlohy. Zkuste si tedy následující dvě (hodně podobné KP) vyřešit. Správné řešení napíšu příští týden.

Na táboře je 140 dětí. 55 % z nich jsou chlapci. Kolik je na táboře dívek?

Třída s 25 žáky soutěžila s jinými třídami ve sběru papíru. Každý žák slíbil nasbírat 6 kg papíru. Nakonec žáci přinesli 210 kg papíru. O kolik procent třída překročila svůj závazek?

2) Vyřešte následující slovní úlohu (rozdělte si ji na 2 části, řešte odzadu, POZOR - základ nebude pokaždé stejný). Na řešení se podívejte, až budete mít svůj výsledek.

Cena šatů byla dvakrát snížena. Nejprve o 5 %, později ještě o 15 % z nové ceny. Po tomto dvojím zlevnění se šaty prodávaly za 1 130,50 Kč. Jaká byla jejich původní cena?

Řešení:   

                85 % ................1 130,50 Kč

              100 % ..............           x Kč  (cena po prvním zlevnění)

                    x         =    100

                  1 130,50        85

                   x           =  1 130,50 .  100

                                                      85   

                   x             = 1 330 (Kč) ...........cena po prvním zlevnění

 

                 

               95 % ................1 330 Kč

              100 % ..............      y Kč  (původní cena)

                    y       =    100

                  1 330           95

                   y           =  1 330 .  100

                                                  95   

                   y             = 1 400 (Kč) ...........původní cena

          Původní cena šatů byla 1 400 Kč.

3) Připomeňte si promile :   1 % ze základu je jedna tisícina ze základu

                                                        1 %= 0,1 %

                                          1 % =  10 %

Vyřešte úlohy:

Sbírka str. 108 / 1

Sbírka str. 108 / 5

Sbírka str. 108 / 6          Výsledky zkontrolujte vzadu ve Sbírce str. 181.

4) Na závěr vyřešte úlohy z finanční matematiky. Výsledky si opět zkontrolujte vzadu ve Sbírce - str. 180. Pokud si nebudete vědět rady, podívejte se na vyřešené příklady ve škol. sešitě nebo v učebnici str. 69 - 72.

Sbírka str. 106 / 2

Sbírka str. 107 / 5

Sbírka str. 107 / 6  

Mějte se hezky! I. J.