Aktuální počasí

Počasí dnes:

7. 7. 2020

oblacnosde

Bude oblačno až zataženo, místy přeháňky, na východě zpočátku až skoro jasno a odpoledne ojediněle bouřky. Denní teploty 21 až 25°C, na východě 24 až 28°C. Noční teploty 14 až 10°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15.6. – 19.6.

 

Milí sedmáci,  holky a kluci, jsem moc ráda, že jsem se s většinou z vás mohla v minulém týdnu osobně setkat  přímo ve škole. Prošli jsme si učivo, které byste měli mít všichni zapsáno anebo vytištěno a nalepeno ve svých sešitech.  Byla jsem mile potěšena, že většina z vás přišla do školy i se splněným úkolem z literatury. Opravdu jste mně udělali radost, a to velkou.

Doporučuji vám všem, pokud tomu tak není, doplňte, protože v září budu sešity kontrolovat a budeme na tyto zápisy navazovat. Vím, že tato doba pro nikoho z nás nebyla jednoduchá, ale snad vše společně zvládneme. Doporučuji, abyste nevyhazovali sešity z letošního roku do kontejneru, ale pečlivě si je uschovali a v září našli. Budou se vám opravdu hodit.

Pro vás, kteří se už do školy nedostavíte, posílám, co byste si měli ještě do konce školního roku dodělat.

Učebnice z letošního roku si necháváte, až zvládneme učivo, tak dostanete učebnice dalšího postupného ročníku.

 

MLUVNICE

Vypracuj si výpisek z učebnice ze stran 104 -113 dle následující osnovy:

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ

(pouze se věnuj PU, nikoli vedlejším větám)

Druhy PU:   místa – s.105       

                     času – s.106

                    způsobu a míry – s.108

                    příčiny (důvodu), účelu, podmínky a přípustky – s.112- 113

Ve vlastním zájmu  se pokus vypracovat cvičení, třeba jen několik vět a napište si je do sešitu. Dále ti pomůže Hravá čeština s. 32 - 37

Pokud budeš mít nějaké nejasnosti, nezoufej a opiš si do školního sešitu z Hravé češtiny z oddílu POUČKY A PŘEHLED UČIVA  s.4 – 5.

Je toho všeho hodně, ale nebojte se, vše spolu zvládneme.

 

Pro procvičování taky využívej těchto stránek:

 

https://skolaposkole.cz/cesky-jazyk/-line-testy-z-ceskeho-jazyka

www.umimecesky.cz

www.onlinecviceni.cz

www.pravopisne.cz

skolakov.eu

www.gramar.in

 

 

 

LITERATURA

Nezapomeň si dopsat zápisy do čtenářského deníku. Návod, jakou knížku si přečíst, najdeš určitě v Hravé literatuře.

 

 

Milí sedmáci, věřím, že se spolu setkáme v září 2020 ve třídě 8.C. Přeji vám všem krásné prázdniny, plné sluníčka, dobré nálady a zdraví. Těším se na vás. Hana Matějková

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                  

Práce do 8. června

Milí sedmáci,

už brzy se spolu potkáme, a proto posílám procvičovací a doplňovací úkoly. Opatrujte se a moc se na vás těším. HM

MLUVNICE:

Do školního sešitu si opište:

Přívlastek je větný člen, který je závislý na podstatném jméně a také ho rozvíjí nebo blíž určuje. Nejčastěji je vyjádřen:

 přídavným jménem   např. veselý chlapec, malý pejsek, roztomilá kočička, velké auto

 podstatným jménem např. dívka z města /městská/, pole za řekou /zaříční/

 zájmenem        např. náš Vašík, jejich čepice, každý člověk

číslovkou         např. desátý závodník, dvoje šaty, deset děvčat

Na přívlastek se ptáme jaký, který čí?

např.   Tatínek si koupil červené auto. – Jaké auto? Červené.

  Nejraději mám babiččino jídlo. - Čí jídlo? Babiččino.

Druhy přívlastků:

a/ shodný - skloňuje se s podstatným jménem a většinou stojí před podstatným jménem např. 1. pád - malý knoflík, 2.  malého knoflíku, 3. malému knoflíku

b/ neshodný – neskloňuje se a většinou stojí za podstatným jménem např. 1. pád - náušnice ze zlata, 2. náušnic ze zlata, 3. náušnicím ze zlata

c/ několikanásobný – odděluje se čárkou, můžeme prohodit pořadí  – slabý, červený, linkovaný sešit

d/ postupně rozvíjející – neodděluje se čárkou – např. naše základní škola – jeden přívlastek rozvíjí další

Přívlastek si procvič v následujích cvičeních: Přívlastek

Odpovědi nezasílej, společnou kontrolu provedeme ve škole.

SLOH

Zopakuj si slohový útvar výtah v Hravé češtině vypracujte cvičení na straně 60.

LITERATURA

Vyber si jednoho českého spisovatele, vyhledej si o něm informace, vytiskni si obrázky a zpracuj na formát A3 (život, dílo, ukázka z díla, nezapomeň uvést zdroje informací).

Splněnou práci zhodnotíme, až se potkáme.

_______________________________________________________________________

18. - 22. 5.

Milí sedmáci, všechny vás zdravím a posílám pravopisné pozdravení. Tentokráte se budeme věnovat skladbě – ZSD a pravopisu sloves. Všechny zápisy si přepište do školního sešitu a sešitu literatury. Žáci s SPU si mohou vytisknout a nalepit. Naučit se musí všichni. HM

Základní skladební dvojice

Základní skladební dvojici tvoří podmět a přísudek. Oba členové jsou rovnocenné. Podmět je většinou i činitelem děje. Přísudek určuje vazby s ostatními větnými členy a vypovídá něco o podmětu.

Podmět je většinou podstatné jméno v 1.pádě. Může ho však tvořit i jiný slovní druh.

Např. přídavné jméno : Cestující byli ve vlaku spokojeni.

               zájmeno : Všichni odsud utekli.

               číslovka : Pět je základní číslovka.

               sloveso : Nekouřit je správné.

               příslovce :  Pěkně bývá příslovcem.

               citoslovce :  Ozvalo se hlasité bzzz.

Podmět může být i nevyjádřený.

Pracovali jsme na zahradě. (my)

Budete pracovat na zahradě? (vy)

Velmi  rád pracuji na zahradě. (já)

Přísudkem bývá v českých větách nejčastěji sloveso v určitém tvaru. Toto pak nazýváme přísudkem slovesným. Může ho tvořit i několik sloves  např. sloveso fázové /začít, začínat, zůstat, zůstávat, přestat, přestávat/ a plnovýznamové, nebo sloveso způsobové / moci, smět, muset, mít povinnost, chtít/ plus plnovýznamové.

Např. Karel odjel. Karel musel odjet. Karel začínal odjíždět. 

Pro přísudek je mluvnicky řídícím členem podmět, s nímž tvoří základní skladební dvojici a musí se shodovat.

Dále v češtině rozeznáváme přísudek jmenný se sponou / sponové sloveso být, bývat, stát, stávat se + jméno/ „Moje sestra se stala lékařkou.“ a jmenný beze  spony „ Nejlepší živý přítel člověka – pes.“

Pozor! V koncovce sloves v přítomném čase a v rozkazovacím způsobu se píše jen i, í!

 V minulém čase se koncovka slovesa řídí rodem podmětu.

Základní skladební dvojici si procvičíš pomocí online cvičení zde: https://www.pravopisne.cz/2014/12/vyhledejte-ve-vete-zakladni-skladebni-dvojici-test-10/

 

Pravopis slovesných koncovek

Pravopis slovesných koncovek se řídí časem, popř. rodem podmětu.

  1. V přítomném čase sloves píšeme vždy –í! prosí, prosíme, prosím, vozí, vozíte, spí, spíme
  2. V rozkazovacím způsobu některých sloves píšeme –i  - spi, ozvi se
  3. V příčestí minulém záleží na rodu podmětu(=shoda přísudku s podmětem)
  4.  je – li podmět rodu mužského životného, píšeme   –i (chlapci stáli)
  5. je – li podmět rodu mužského neživotného a ženského, píšeme  -y (stromy vyrostly,stroje se rozjely, ženy zkrásněly, růže rozkvetly, kosti zarachotily)
  6.  je – li podmět rodu středního v množném čísle, píšeme -a (města svítila, stavení stála, kuřata pobíhala)
  7.  některá jména mají tvary životné i neživotné, ač označují neživé věci:     slanečci nám chutnali   x     slanečky nám chutnaly,                                       ukazatelé byli zhodnoceni   x    ukazatele byly zhodnoceny,                           ledoborci vypluli     x     ledoborce vypluly
  8.  některé tvary jmen se liší životností: nosiči(lidé) se unavili   x   nosiče(u kola) se zničily
  9.  podstatná jména koně, rodiče, lidičky určují slovesům koncovku –i (lidičky a koně čekali)
  10.  oči se zalily slzami, bolely uši, děti poskakovaly (podměty jsou v množném čísle rodu ženského)
  11.  dni se krátily, dny se krátily  x dnové se krátili(knižní vyjádření)
  12.  Švédsko a Dánsko podepsaly úmluvu o spolupráci.
  13. pozor na věty: Eva s Pavlem odešli brzy. Matka s otcem odešli.

 Davy lidí se shromáždily. Tisíce občanů podepsaly petici.

 

Shodu podmětu s přísudkem si procvič v online cvičení https://www.umimecesky.cz/doplnovacka-shoda-podmetu-s-prisudkem-1-uroven/7741

20 vět z cvičení si také správně opiš do školního sešitu.

PRTSC výsledků obou online cvičení mi zašli do e-mailu do 22. 5.

 

LITERATURA:

Do literárního sešitu si zapiš a zapamatuj si:

Aforismus označuje většinou uměle vytvořený literární útvar malého rozsahu.

*Aforismus se pohybuje mezi prózou, poezií i lidovou slovesností.

* Může být tvořen jednou větou, která vyjadřuje nějakou hlubší myšlenku.

*Aforismus tvoří i metaforické dvojverší nebo krátká básnička.

* Může jít i o autorské postřehy, osobitý náhled nebo neobvyklý nápad.

* V aforismu se často setkáte s ironií, humorem, nadsázkou nebo hříčkou.

*Část oblíbených aforismů zlidověla.

*Nejznámější autoři: Jiří  Žáček, Zdeňka Ortová

* Příklady: „Co nám Bůh může dát, přicházíme-li k Němu s plnýma rukama.“

                    „ Neříkej hop – nebo tě ostatní přeskočí!“

„ Největší energetické rezervy jsou v hlavách idiotů.“

„S pravdou je to jako s alkoholem, někdo snese jen ředěnou.“

_______________________________________________________________________

30.4. – 7.5.

Milí sedmáci, zdravím vás před čarodějkami a Prvním májem. Budeme společně procvičovat skladbu – věty jednočlenné, dvojčlenné a větné ekvivalenty. Nejprve si pečlivě zkontroluj a oprav pracovní list z minulého týdne. Užijte si společně s rodiči následující dny, dávejte na sebe pozor a taky někdy koukněte na češtinu. HM

 

 

ML:

Správné řešení z minulého týdne:

a/ Napište, zda se jedná o větu jednočlennou J, nebo větný ekvivalent E, nebo větu dvojčlennou D, nebo souvětí S:

Pálí mě v očích.J Bolí mě hlava.D Venku se smráká.J  Naši přijeli dříve, než jsme očekávali.S  Pozor!E Pozdravovali nás často.D Uděláš to zítra.D Kručelo mně v břiše.J Když chodím, tak mě noha nebolí.S  Ach! Ouvej!E  Maso a uzeniny.E  To se opravdu neví.D Dopředu!E  Punťo!E Zítra se svezeme na kolotoči, ale ty se budeš jenom houpat.S  Zastav se.D  Stát!E Nic Tě nemůže omluvit.D Postav se dopředu a dej nástupS

 

b/ Vyjádřete pomocí větného ekvivalentu:

Něco mě bolí Au! Ouvej! Přeji si nový mobil. Mít tak nový mobil! Buďte zticha. Ticho! Něco je mi odporné. Fuj. Chci, abys to přeskočila. Hop! Hoplá! Vyhrál jsem. Hurá!Obchod, kde prodávají banány. Ovoce a zelenina. Děti se otočí doprava. Vpravo v bok!Otázka na místo. Kam? Kde? Odkud? Kudy? Líbí se mně tvoje šaty. Jaké krásné šaty.Vraťte se! Zpět!  Zpátky!

Test k procvičení:

Věty jednočlenné, dvojčlenné a větné ekvivalenty budeme procvičovat i tento týden. Našla jsem pro Vás online cvičení, které najdete zde: https://www.pravopisne.cz/2012/07/test-veta-jednoclenna-dvojclenna-vetny-ekvivalent-12/

Splň si všechny otázky a na konci najdeš vyhodnocení. PrtSc vyhodnocení mi zašli do e-mailu – splň cvičení 2x a obě vyhodnocení mi zašli, porovnej, zda ses zlepšil a poučil z chyb.

SLOH:

 A teď něco pro rozvoj vašich komunikačních schopností a všeobecných znalostí. Vyhledej si na internetu a v jiných komunikačních zdrojích  informace o zvycích a tradicích: APRÍL, PÁLENÍ ČARODĚJNIC, MÁJE, MAJÁLESY, PRVNÍ MÁJ, DEN MATEK . Poté zkus vlastními slovy převyprávět rodičům, sourozencům nebo kamarádům. Tak s chutí do toho!

LITERATURA:

V pátek, až si budete užívat volný den, můžete si ho zpestřit zpěvem případně recitací Máchova Máje.

Pokyny najdete zde: Máj

_______________________________________________________________________

20.4. - 24.4.

Milí sedmáci, zdravím vás všechny a chválím ty, kteří mně pravidelně zasílají ke kontrole zadané úkoly. Většina z vás zvládla velmi zdařile test z minulé kapitoly, výsledky postupně všem pošlu.  HM

Dnes máme v plánu nové učivo  

VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ,  VĚTNÝ  EKVIVALENT

Každá věta se skládá ze slov = větných členů a nese myšlenku. Obsahuje právě jeden určitý slovesný tvar.

Příklad: Děti si hrají na písku.                                                                                  

 Rozlišujeme jednoduchou větu jednočlennou a větu dvojčlennou.

Věty jednočlenné:

 a/ obsahují sloveso a nemají podmět, týkají se většinou tématu počasí, nebo tělesných či duševních pocitů

 Venku pořád hodně prší. Od západu studeně foukalo. Bolí mě v zádech. Bolí mě na prsou. Karlovi je smutno. Stýská se mu. Líbí se ti ve škole?

b/ jednočlenná neslovesná (jmenná) = větný ekvivalent je výpověď, která neobsahuje určitý slovesný tvar. Obsahuje oznámení, rozkaz, přání, výčitku, výstrahu,…

Příklad: Vlevo v bok!  Ano. Jak báječné! Chrudimský deník. Hula! Hop! Danielo! Snad dobře. Mít tak nové džíny! /mít je infinitiv – neurčitý tvar, proto nemůže být přísudek/

Věty dvojčlenné – mají část přísudkovou a část podmětovou, tedy základní skladební dvojici, kde podmět může být i nevyjádřený.

Daniela velmi dobře vaří. Na poli pracovali lidé i traktory. Všichni se na ni dívali. Už dávno jsme auto prodali /my/. Našli jste mezi námi úžasné poklady. /vy/

Souvětí – obsahuje dvě nebo více vět, které jsou ve vzájemném vztahu buď závislosti, nebo souřadnosti.

Děti si hrály na písku, který přivezlo nákladní auto. Děti si hrály na písku a křičely radostí. Děti si hrály na písku, neboť svítilo sluníčko.

 

Zápis si opiš do školního sešitu (všichni)  a vypracuj si tato cvičení. Správné řešení najdeš příště. Prostuduj si toto učivo v učebnici  na str. 86 – 92.

věta D, J, VE.docx

věta D, J, VE. pdf

 

13.4. -17.4.

Milí sedmáci, zdravím vás po velikonočních prázdninách, i když letos je prožíváme úplně jinak a v jiném režimu. Doufám, že jste zdraví a už se těšíte  na další úkoly.  Budu ráda, když se opravdu zapojíte všichni  a splníte si zadané úkoly, které nejsou těžké. Pokračujeme v docvičování a procvičování učiva.  HM

Správné řešení  pravopisu velkých písmen

 

Sestřenice (m, M) _Mirka žije ve (m, M) __městě (t, T) __Třinci. Dědeček a (b, B) ___babička žijí v malé (v, V) ___vesnici, která se jmenuje (v, V) ___Vendryně. Kousek od Třince je (j, J) ___Jablunkov. Teta (i, I) ___Ivona (n, N) ___Nováková má (p, P) ___psa (r, R) ___Reka. Naším (m, M) ___městem protéká (ř, Ř) ___řeka (o, O) ___Olše. Kousek za městem se tyčí (h, H) ___hora (j, J) ___Javorový. Já se jmenuji_________________________________.

 

 

V okolí našeho (m, M) ___města se nachází spousta (v, V) ___vesnic.

Jsou tam například (o, O) ___Osůvky, (k, K) ___Kojkovice  nebo (n, N) ___Nový (b, B) ___Borek. Některé děti naší (š, Š) ___školy v nich bydlí. Například (ž, Ž) ___žák (p, P) ___Petr (t, T) ___Tůma bydlí v blízké (v, V) ___vesničce (d, D) ___Dolní (l, L) ___Lištná. Naše (p, P) ___paní (u, U) ___učitelka (l, L) ___Lenka (č, Č) ___Činčalová  bydlí až ve (v, V) ___Vělopolí  blízko  malé  obce (s, S) ___Stříteže.

 

 

TEST -  Význam slova  a tvoření slov (vypracuj a pošli do 17.4., piš pouze odpovědi)

  1. Vypiš slova  mnohoznačná : pestík, lopatka, dusičnan, koš, zub, Jan .
  2. Užij je v krátkých větách v různých významech.
  3. Uveď synonyma k následujícím slovům: kaz, dívat se, krásný, zvyk.
  4. Napiš slova, která mají stejný kořen jako slovo zdravotní: 3 podstatná jména, 3 přídavná jména, 3 slovesa.
  5. Vytvoř alespoň 6  složených slov, v nichž je druhá část -pis.
  6. Vysvětli následující zkratky a napiš je pravopisně správně: AV ČR, JAMU, KRNAP, UK.
  7. Napiš  3 sousloví a uveď, z jakého jsou oboru.

 

Pro zopakování  skladby se podívej na video  (větné členy) https://www.youtube.com/watch?v=cL78fuDsXCU

 

SLOH :

 Vytvoř pozvánku na svou narozeninovou oslavu. Na její přípravu máš dostatek času (do 13.5.) . Bude zpracována ručně nebo na PC, formát A4. Při její přípravě nezapomeň, že pozvánka je informace o konání události, text obsahuje pozvání a je přesný, jasný.

 

 

LITERATURA:      PUBLICISTIKA

(Opiš si zápis do sešitu literatury (žáci se SPU si mohou zápis vytisknout a do sešitu nalepit.)

  • je novinářská tvorba, která kromě základních informací obsahuje také autorovy názory a postoje
  • její funkcí je informovat a přesvědčovat
  • Publicistickými žánry jsou:
  • esej -  úvahová próza, psal je např. František Xaver Šalda, který je považován za nejvýznamnějšího českého literárního kritika konce 19.století
  • sloupek – útvar s vtipným námětem, často i ironií
  •  je psán na okraji novin, tvořil je např. Karel Poláček, Karel Čapek
  • fejeton  -  podčárník -  kratší útvar s aktuálním zajímavým námětem, jeho zakladatelem  byl Jan Neruda, který jich vytvořil kolem 2000
  • reportáž – očité svědectví autora, které zajímavě informuje o událostech nebo místech, píše je např. Josef Klíma

Pro všechny žánry je podstatná aktuálnost, jednoznačnost a konkrétnost skutečností, o kterých píší, přestože využívají jazyka uměleckých textů.

 

Egon Erwin Kisch  (1885 – 1948)

český novinář židovského původu, který psal německy

byl označován jako „zuřivý reportér“

Pražský pitaval – kniha reportážních próz s kriminalistickou tematikou

 

Karel Čapek (1890 – 1938)

spisovatel, dramatik, novinář, překladatel, filozof

byl redaktorem v Národních listech a Lidových novinách

napsal mnoho fejetonů, věnoval se psaní sloupků

Zahradníkův rok – fejetony o zahradničení

O nejbližších věcech – kniha jeho sloupků

 

Rudolf  Křesťan  (1943)

novinář a spisovatel, zakladatel internetových novin Neviditelný pes

působil v Mladém světě a Týdeníku Televize, dnes spolupracuje s literárními novinami a Českým rozhlasem

proslavil se zejména svými fejetony, které nazývá „vyprávěnky“

vydal mnoho knih, např. Myš v 11.patře, Co láká poškoláka,

 Jsem z toho jelen – kniha 77 fejetonů o údivu,

 Co jsem si nadrobil aneb Sypání ptáčkům – kniha 75 fejetonů  ad.

 

P.S. Nezapomeňte na četbu knihy a vytvořit si zápis do čtenářského deníku  (ke kontrole  neposílej, budeš referovat ústně). Tak se snažte. HM

_______________________________________________________________________

 

 

 

 

6.4. – 8.4.

 

 

Sedmáci, zdravím vás a chválím všechny, kteří mně poslali to, co měli. Opravila  jsem.  Ti, kteří zatím nesplnili, tak už neposílejte, budete mít další možnosti.

Správné řešení pro ty, kteří nevědí, kde udělali chybu:

Na lyžařském výcviku jsme byli v Orlických horách. Jak se jmenuje nejvyšší hora Krušných hor, Hrubého Jeseníku, Moravskoslezských Beskyd? Největším českým jeskynním systémem jsou Koněpruské jeskyně. Víte, ve které zemi se nacházejí  Niagarské vodopády a ve které Viktoriiny vodopády? Vinné révě se nejlépe daří na jižní Moravě. Karlova univerzita je nejstarší ve střední Evropě. V Národním divadle jsme zhlédli  Smetanovu Prodanou nevěstu.  K nejoblíbenějším filmovým pohádkám patří Tři oříšky pro Popelku.  Tatínek čte nejčastěji Hospodářské noviny. Přejeme vám šťastné Vánoce. Největšími krkonošskými lyžařskými středisky jsou Špindlerův Mlýn a Pec pod Sněžkou.

Pro procvičení si do školního sešitu vypracuj tato cvičení, ke kontrole neposílej , správné řešení najdeš po 13.4.

Sestřenice (m, M) ___irka žije ve (m, M) ___ěstě (t, T) ___řinci. Dědeček a (b, B) ___abička žijí v malé (v, V) ___esnici, která se jmenuje (v, V) ___endryně. Kousek od Třince je (j, J) ___ablunkov. Teta (i, I) ___vona (n, N) ___ováková má (p, P) ___sa (r, R) ___eka. Naším (m, M) ___ěstem protéká (ř, Ř) ___eka (o, O) ___lše. Kousek za městem se tyčí (h, H) ___ora (j, J) ___avorový. Já se jmenuji_________________________________.

V okolí našeho (m, M) ___ěsta se nachází spousta (v, V) ___esnic.

Jsou tam například (o, O) ___sůvky, (k, K) ___ojkovice nebo (n, N) ___ový (b, B) ___orek. Některé děti naší (š, Š) ___koly v nich bydlí. Například (ž, Ž) ___ák (p, P) ___etr (t, T) ___ůma bydlí v blízké (v, V) ___esničce (d, D) ___olní (l, L) ___ištná. Naše (p, P) ___aní (u, U) ___čitelka (l, L) ___enka (č, Č) ___inčalová bydlí až ve (v, V) ___ělopolí blízko malé obce (s, S) ___tříteže.

https://magazin.aktualne.cz/cestina-kviz/r~c1087a521feb11e98c840cc47ab5f122/

Pro zopakování skladby koukni na video.

LITERATURA

Z Hravé literatury si vyplň str. 22 -23 (Jaroslav Seifert: Mamince, Souhrnný test)

 Přeji vám všem hezké ( V/v)  _elikonoce. HM

_______________________________________________________________________

 

 

30.3. - 3.4.

 

Zdravím vás, milí sedmáci a chtěla bych vás pochválit, protože jste pochopili, že je potřeba něco dělat a plnit si své školní povinnosti. Bohužel od některých jsem neobdržela vůbec nic. Věřím, že jste zdraví. Chápu, že někdo má třeba problém s PC, nešlo mu něco odeslat apod. Klidně se ozvěte a něco vymyslíme.  Snažím se poctivě opravovat, víte, že některým jsem posílala práci k opravě a přepracování, abyste měli pěknou známku.  Myslím si, že jste měli dostatek času na vypracování, a tak poslední termín je 31.3.. Pak už neposílejte.

 

ML – nové učivo: SLOVNÍ   ZÁSOBA  A  JEJÍ  OBOHACOVÁNÍ

Zápis si přepiš do sešitu školního. Žáci s podpůrnými opatřeními si mohou zápis vytisknout a do sešitu  nalepit .

Změny v našem životě, ve společnosti, vědě, technice a kultuře vedou také ke změnám ve slovní zásobě. Slovník každého jazyka se stále vyvíjí. Vznikají nová slova, významy některých existujících slov se mění, přibývají nebo ubývají. Jiná slova se naopak používají méně, zastarávají. ( V deváté třídě je budeme nazývat: historismy, archaismy, neologismy.)

Způsoby tvoření nových slov:

1.     odvozování

2.     skládání

3.     zkracování

4.     přejímání slov

1.     ODVOZOVÁNÍ

-        je způsob tvoření slov předponami, příponami a koncovkami

-        v češtině je to nejčastější způsob tvoření nových slov

-        při tvoření nová slova přebírají slovotvorný základ ze základových slov a odvozují se – viz tabulka učebnice s.73 (od slova mluvit)

Odvozování příponami:

odvozování podstatných jmen – vypracuj si cvičení 3/74 a 4/74 – tvoření ženských názvů od mužských se nazývá přechylování. Dále si napiš cvičení 9/75, a tak si zopakuješ , jak se tvoří názvy obyvatelské. Základem některých odvozených jmen je spojení předložky se jménem (pod patou, na koleně, před sálem, bez vlády). Tvoří se současně : předponou + příponou (podpatek, nákolenice, nákolenka) nebo předponou + koncovkou (předsálí, bezvládí).Napiš si cvičení 13a,b/75

odvozování přídavných jmen – vypracuj si 1a/76, tím si důkladně zopakuješ pravopis

Od sloves tvoříme přídavná jména s významem účelovým (psací stůl – stůl určený ke psaní) a přídavná jména s významem probíhajícího děje (píšící učitel – učitel právě něco píšící na tabuli.

          odvozování sloves – cvičení 1a,b/78

          Odvozování předponami: 4/79 (zopakuješ si pravopis předpon

 

2.     SKLÁDÁNÍ

-        v  jeden celek se spojují dva  slovotvorné základy, takto utvořená slova jsou složeniny:

-         

nevlastní – vznikají spojením hotových slov v jeden celek (zeměkoule – země + koule)

 vlastní – takto je rozdělit nelze (časopis, rychločistírna, rovnocenný)

vypracuj si 7/81

 

3.     ZKRACOVÁNÍ

zkratky -    z počátečních písmen jednotlivých slov, zapisujeme je velkými písmeny bez teček – ČR – Česká republika

zkratková slova – píší se s velkým písmenem a čtou se a skloňují jako jiná slova (jdu si koupit perník do Pamepu – Pardubický medový perník)

 

4.     PŘEJÍMÁNÍ SLOV z jiných jazyků

-        v současné době jsou to nová slova z angličtiny, která se často jako mezinárodní uplatňují také v mnoha cizích jazycích ( design, show, market, party, on – line)

-        ke slovům cizího původu někdy existují české varianty, např.cash –v hotovosti, trend – směr, fixní – pevný, stálý

_______________________________________________________________________

23. - 27.3.

Milí sedmáci, zdravím vás a posílám další práci. Vypracované úkoly zasílejte na můj e-mail: hanamatejkova@centrum.cz. Nezapomeň se vždy podepsat!!!

Na přípravu jste měli dostatečnou časovou rezervu, a tak se těším , co mně bude od vás přicházet.

 ML - Přepiš a doplň správně velká a malá písmena - učebnice 2a/19. Pošli ke kontrole, ohodnotím.

Připravenou slohovou práci si přepiš do PC a odešli na můj e-mail. Nezapomeň práci rozčlenit do odstavců, používej rozmanitá podstatná a přídavná jména, užij charakteristiku přímou, nepřímou, vnitřní, vnější...

Přeji vám všem mnoho zdaru a těším se na vaše práce. HM

_______________________________________________________________________

Zadání úkolů na dobu uzavření školy:

ML - Význam slov - výpisek ( učebnice s.61 - 68 ), tučné výrazy

LIT - Balady a romance - Hravá literatura P.Bezruč, J.Neruda - s.19 23

Sloh - Napiš čistopis Charakteristika..........dospělé osoby