Aktuální počasí

Počasí dnes:

31. 3. 2020

oblacnosesnez

Bude polojasno až oblačno, občas sněhové přeháňky. Denní teploty 1 až 5°C. Noční teploty -3 až -7°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
24 25 26 27 28 29 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Práce do 3. 4.

Všechny srdečně zdravím, máme tu před sebou společnou práci pro tento týden, a to opakování probraného. Vypracuj vše dopředu do sešitu.

Nejdřív výsledky zadaného úkolu z minula:

1. a) protáhlé tělo, dlouhý ocas, 2 páry končetin, sladké vody

b) nejběžnější obojživelník, žije u vod

c) žlutočerné zbarvení, žije lesích, vyhledává vlhkost

d) největší žijící ještěr, ohrožený, obývá indonéské ostrovy

e) obývá moře, ploché končetiny k plavání

4. uklidnit, vydesinfikovat, znehybnit

Nyní krátké opakování

1. Rozděl následující vlastnosti, zda patří ještěrce obecné, či zmiji obecné:

svlékání kůže v celku, svlékání kůže po částech, má končetiny, polyká potravu v celku, jedové zuby, drobné zuby

2. Odpověz na otázky:

a) Kterému hadu se říká brejlovec a proč?

b) Který had má na konci chrastítko a čím je tvořeno?

c) Jak se jmenuje ještěr s velkýma očima a chápavým ocasem?

3. Podtrhni zástupce hadů, kteří jsou jedovatí, u nejedovatých napiš, čím nám jsou jinak nebezpeční.

anakonda velká, hroznýš královský, chřestýš pruhovaný, kobra indická, krajta mřížkovaná, zmije obecná

Práce posílejte na uvedený mail. O. P.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ještě jednou zdravím a přikládám opakování pro tento týden (do 27. 3.)

Dozadu do sešitu vypracuj následující úkoly.

1. Jednou větou zkus charakterizovat následující živočichy: 

a) krokodýla nilského, b) skokana zeleného, c) mloka skvrnitého, d) varana komodského

e) karetu pravou

2. Vypiš všechny zástupce ze skupiny plazi, se kterými jsi se doposud setkal.

3. Prohlédni si obrázky druhohorních veleještěrů na straně 47 a 48 v učebnici a zkus si zapamatovat alespoň 5 z nich.

4. Zkus kdekoli vyhledat pravidla, jak si počínat při ušktnutí zmijí. 

Vypracované úkoly lze zaslat na mail olga.polackova@centrum.cz.

 

Nejprve krátké opakování z kapitoly ryby.

Odpověz písemně dozadu do sešitu na následující otázky:

1. Jak se nazývá orgán ryb, který slouží k lepšímu nadnášení ve vodě?

2. Vysvětli, co je to postanní čára.

3. Jmenuj naši největší rybu.

4. Jmenuj alespoň jednu ploutev nepárovou.

5. Vyjmenuj nejméně 2 mořské ryby.

Následně si v učebnici str. 40-46 prostuduj kapitolu obojživelníci a dozadu do sešitu odpověz na tyto otázky: 

1. Jak se dají v krátkosti charakterizovat obojživelníci?

2. Jak se nazývá larva obojživelníků?

3. Jmenuj 1 ocasatého obojživelníka a 3 bezocasé.

Také si prohlédni v učebnici obrázky všech obojživelníků.

16.3.

Všechny zdravím a posílám další práci:

Doufám, že jste se úspěšně dočetli, že larva obojživelníků se jmenuje pulec. Oboživelníci potřebují k životu jak prostředí vody (jako larvy) zároveň zvládnou pobyt na souši, ale s vlhkou kůží. Potřebuješ vědět, co to je kloaka, bude vícekrát zmiňovaná. Jde o společný vývod trávicí, vylučovací a rozmnožovací soustavy (prostě mají na toto vše jen jeden otvor).

Prosím do sešitu zepředu si zapiš následující zápis:

OBOJŽIVELNÍCI

  • Larvy – vývoj ve vodě (žábry), dospělci na souši a ve vodě (plíce)
  • Vývojově znamenají přechod na souš…vnější i vnitřní přizpůsobení
  • Hlava- málo pohyblivá, ucho- bubínek, hmat- jazyk a ústa, čich- nozdry, kůže- vlhká- dýchání
  • Trup- delší zadní končetiny, kosti končetin- klouby
  • TS- vychlípitelný jazyk- pro lov hmyzu
  •  Kloaka- společný vývod TS, VS, RS
  • DS- dospělec- plíce
  • CS- 2 předsíně, 1komora
  • Živočichové jsou to studenokrevní = t těla závislá na okolí

    19.3.

    Opět všechny zdravím a posílám krátkou práci.

    Důležité si pamatovat u obojživelníků: potřebují jak vodu, tak souš, larva= pulec, poprvé tzv. kloaka, všechny druhy chráněné!. Umět vyjmenovat naše zástupce.

    Nyní si pročti v uč. str. 47- 51 PLAZI, zkus prosím v 7 větách v duchu charakterizovat tuto novou skupinu.

    Opakování dozadu do sešitu, písemně:

    1. Jak se jmenuje zelený obojživelník s přísavkami na prstech?

    2. Vysvětli, co je pohlavní dvoutvárnost.

    3. Jak se jmenuje obojživelník s bradavičnatou kůží?

    4. Popiš mimotělní oplození.

Práce do 27. 3.

Všechny Vás pozdravuji a posílám další naši práci.

Nejprve si vezmi červenou tužku a oprav si vzadu v sešitě, co máš dobře a co ne, zde jsou odpovědi na otázky:

První blok otázek: 1. plynový měchýř, 2. smyslový orgán, vnímá tím ořesy vody, 3. sumec velký, 4. např. osasní, 5. např. makrela, sleď

Druhý blok otázek: 1. potřebují vodu i souš, 2. pulec, 3. ocasatý např. čolek obecný, bezocasí- skokan, ropucha, rosnička

Poslední blok otázek: 1. rosnička zelená, 2. jinak z vnějšku vypadá samec a jinak samice, 3. ropucha obecná, 4. samice vypouštějí vajíčka mimo tělo a samci je oplozují.

Teď prosím krátky výklad, co chci aby sis zapamatoval v kapitole plazi: 

Jejich tělo ukazujeme obvykle na naší ještěrce, tu jsi jistě viděl, tak si to lépe uvědomíš. Má dva páry kráčivých končetin, její kůže je suchá s rohovitými šupinami, má ráda slunná prostranství a známé je to její odlamování ocasu, když někde uvázne. Z novinek v anatomii- srdce 2 předsíně a dvě komory, ale pořád v nich je přepážka, tak to není dokonalé a oplození už vnitřní. Plazi se rozdělují na 4 skupiny- hadi, ještěři, krokodýli, želvy.

Malý výklad- ke každému zástupci třeba jen jednu či více info:

zmije obecná- náš jedovatý had, typická klikatá čára, trojúhelníkovitá hlava

užovka obojková- oválná hlava, žluté poloměsíčité skvrny za hlavou

obávaní hadi: kobra indická- rozšiřuje krk a ukazuje obrázek brýlí (brejlovec), ale hlavně jedovatá, krajta je zase škrtič, chřestýš je jedovatý, na koci těla chřestí takovými zrohovatělými články, hroznýš královský je škrtič, anakonda je největší had, okolo 10m. Ve skupině ještěři je naše ještěrka, slepýš křehký- rodí živá mláďata a chameleon obecný (ten mění barvy, má ovíjivý ocas, vychlípitelný jazyk, žije na stromě a každým okem sleduje samostatně). Želvy mají jako novinku kostěný krunýř a krokodýli zas mají už úplně rozdělené srdce na 2 předsíně a 2 komory.

Nyní si prosím zapiš dopředu do sešitu následující zápis:

nedřív ještě přehled obojživelníků naší přírody

Naši obojživelníci

  • 1.bezocasí=žáby
  • Kromě skokana zeleného a hnědého
  • Ropucha obecná- zavalité tělo, bradavčitá kůže s jedovými žlázami, loví v noci
  • Rosnička zelená- díky přísavným polštářkům se může zachycovat na stromech
  • -velmi malá
  • 2. Ocasatí
  • Mlok skvrnitý=(žlutočerný)
  • Čolek obecný- samec  pestře zbarvený  má vysoký hřeben

 

Pak až

PLAZI

  • Nohy krátké nebo chybějí, prsty s drápy
  • Potrava živočišná

Ještěrka obecná

  • 2 páry kráčivých končetin
  • Odlupující se kůže
  • Žebra s hrudní kostí tvoří hrudník
  • Dýchání- plíce
  • Srdce- 2 předsíně, 2 komory, v nich přepážka
  • Oplození- vnitřní, do země klade vajíčka s kožovitým obalem, mladé ještěrky jsou schopny se hned živit
  • Slepýš křehký- rodí živá mláďata

PŘEHLED PLAZŮ

Dělíme na: hadi, ještěři, želvy,krokodýli

  1. Hadi

Užovka obojková- žlutavé skvrny, žije poblíž vod

Zmije obecná- náš jediný jedovatý had (jedové zuby)

Kobra indická- rozšiřuje svoji krční část, jedovatá

Krajta tygrovitá- ovíjí tělem kořist až ji zadusí=škrtič

Chřestýš kostkovaný- jedovatý

Hroznýš královský- škrtič

  1. Ještěři- ještěrka obecná, zelená, slepýš křehký, chameleon obecný- proměnlivé zbarvení těla, žije na stromech, k lapání hmyzu – dlouhý jazyk

c)Želvy- tělo kryto kostěným krunýřem, želva bahenní, žlutohnědá, sloní

d)Krokodýli- dlouhý ocas, silné končetiny, srdce rozděleno úplně na 2 předsíně a 2 komory, zuby v zubních jamkách

Krokodýl nilský, aligátor, gaviál, kajman

Pak si přečti v učebnici krátký text , a to stranu 69- 71, jen první odstavec.

 

.