Aktuální počasí

Počasí dnes:

15. 8. 2020

bo

Bude polojasno až oblačno, místy přeháňky nebo bouřky. Denní teploty 26 až 30°C. Noční teploty 18 až 14°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Všechny vás po týdnu zase zdravím.

Zde jsou správné odpovědi z minula.

Odpovědi z.docx (10.24 kB)

Nyní je pro vás připraveno:

Samostatné opakování učiva od 1. 6. do 22. 6.

  • úspěšně jsme společně probrali látku daného ročníku
  • projděte si zde a zkontrolujte, že máte udělané všechny zápisy
  • pokud ti něco chybí, dopiš
  • vše si znovu přečti, rozhodně se ti to bude hodit

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 25. do 29. 5.

Zdravím a mám tu pro Vás na tento týden připraveno nějaké lehké opakování. Tak vypracování opět posílejte na mail.

šelmy.docx (153.92 kB)

lichokopytníci.docx (274.99 kB)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 18. 5. do 22.5. 

Zdravím vás zde a je tu další týden a tedy další práce, tentokrát nové učivo. Je delší- SAVCI, dala jsem jej pohromadě. Ohledně zápisů, klidně si je rozlož na později. Chtěla jsem, aby to bylo už celé. Podívej se a zkontroluj odpovědi z minula. Pak si projdi novou látku a postupně přepisuj zápis.

Odpovědi z.docx (10.1 kB)

Zde nové kapitoly.

Nová látka.docx (13.9 kB)

Zápisy k savcům.

SAVCI.docx (17.82 kB)

Také nějaké materiály navíc.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Savci

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1130426730-zivot-savcu-podle-davida-attenborougha/

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 11.5. do 15. 5.

Zdravím všechny, pro tento týden je tu připraveno opakování. Jako předtím pište úkoly dopředu do sešitu a posílejte na mail.

Zde odpovědi z minulého týdne.

Odpovědi z.docx (10.12 kB)

Nyní úkoly pro tento týden.

rody ptáků.docx (202.96 kB)

orgánové soustavy.docx (151.22 kB)

Vyber vždy správnou odpověď.docx (12.03 kB)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 4. 5. do 7. 5.

Zdravím Vás, tento týden je na programu opakování. Připravila jsem pro Vás následující cvičení. Odpovědi piš dopředu do sešitu a zašli na mail.

cvičení ptáci.docx (720.38 kB)

Napiš alespoň 5 druhů ptáků naší přírody.docx (9.78 kB)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce od 27. do 30. 4.

Všechny zdravím, tento týden máme v plánu nové učivo.

Nedřív zde odpovědi z minula:

Odpovědi .pdf (726.67 kB)

Nové učivo: systém ptáků, učebnice str. 78- 89, ale pozor polovina z toho jsou jen známé obrázky.

Už jsme se trochu seznámili s tím, že práci se třídí nejprve na 3 skupiny- BĚŽCI, PLAVCI, LETCI, největší skupina jsou ti letci a ty se třídí na řády (a největším řádem jsou pak pěvci  a ty se třídí na čeledi).

Ke každému jen úplný základ- běžci, silné nohy, zakrnělá křídla- pštros

Plavci- nelétají, špatně chodí, výborně plavou- tučňák

Letci- veslonozí- společenstva, živí se rybami- pelikán, kormorán, brodiví- dlouhý zobák- čáp, vrubozobí- vroubkovaný plochý zobák, skrz něj cedí vodu, mezi prsty blány- kachna, husa, labuť, dravci- výborný zrak, drápy, zahnutý zobák, predátoři- káně , jestřáb, poštolka, orel, sokol, krahujec  a další, hrabaví- nohy k hrabání- kur, bažant, koroptev, perlička, dlouhokřídlí- štíhlá křídla, často společenstva- racek, měkkozobí- měkké ozobí okolo zobáku- holub, sovy- lov v noci, oči dopředu, umí hodně otočit hlavu, neslyšné létání- sova pálená, sýček, kalous, výr, šplhavci- dva prsty obrácený proti dalším dvěma vzadu, šplhání, jazyk s háčkem ,lesní policie. Pěvci- sýkory, vrabec, špaček, vlaštovka, skřivan, konipas, pěnkava, straka, havran, vrána, drozd, pěnice,…

Prohlédni si obrázky v učebnici, na našich stránkách jsou také prezentace k ptákům.

Poté si zkus sestavit, co by jsi řekl na téma znaky savců.

Nyní si do sešitu přepiš následující zápis.

ptáci2.pdf (46.59 kB)

Rodiče potomky buď krmí.docx (13.21 kB)

Také si můžeš prohlédnout obrázky, zda umíš poznat některé druhy ptáků.

poznávání ptáků.docx (715.93 kB)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Práce od 20. do 24. 4.

Zdravím a na tento týden je připraveno opakování. Výsledky práce zas posílejte na mail.

Nejprve odpovědi z minula

odpovědi.pdf (20.83 kB)

Zde opakovácí cvičení

ptáci.docx (397.17 kB)

řády ptáků.docx (9.9 kB)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce na týden od 13. do 17. 4. 

Všechny Vás zase zdravím a na tento týden máme připraveno opakování, vypracuj toto dopředu do sešitu a opět pošli na mail

1. Zkus vyjmenovat alespoň 5 rodů ptáků, které jsi za poslední dobu viděl.

2. Vypracuj cvičení, které je na obrázku.

rody ptáků.docx (280.96 kB)

3. Pokus se odpovědět na otázky z obrázku.

ptačí vejce.docx (125.72 kB)

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Práce na 6.- 8. 4.

Zdravím, chválím, že posíláte práce a je tu malá práce na tento týden.

Odpovědi na minulé cvičení: ještěrka svléká kůži po částech, má končetiny, drobné zuby, zmije se svléká v celku, polyká kořist celou, má jedové zuby

kobra rozšiřuje krční část a je tam kresba brýlí, chřestýš chřestí odlupující se kůží tvořící prstenec na konci těla, chameleon

jedovatí- zmije, kobra, chřestýš, škrtiči- hroznýš, krajta, anakonda

Nyní nová kapitola, ale jednoduchá- ptáci, zatím anatomie. Zde jen v heslech to nej: pokryv těla peří- prachové, vespod a pak obrysové, na ocase jim říkáme rýdovací pera, taky letky. Pero je složené z praporu, ostenu, brku. Dále běhák s prsty různě přizpůsobené, stejně jako zobák. Stálá tělesná teplota, mohutná hrudní kost s létacími svaly, kosti duté, aby byly lehké. Jícen rozšířen ve vole, zde bobtná potrava, 2 žaludky- svalnatý (mechanické zpracování, žlaznatý- chemické), vzdušné vaky, aby let udýchaly, hlasové ústrojí, kloaka, srdce 2 předsíně, 2 komory, jsou odděleného pohlaví. Vše v učebnici str. 71-75.

Nyní si dopředu zapiš toto:

PTÁCI

Kur domácí

-        Přední konč. přeměněny v křídla

-        Zadní končetiny- hrabání- běhák

-        Tělo kryto peřím- obrysové, prachové (letky, rýdovací pera)

-        Stálá tělní teplota

-        TS- rohovitý zobák, jícen, vole, žaludek (svalnatý, žláznatý), tenké střevo, tlusté střevo, kloaka

-        Kosti dlouhé, duté

-        DS- plíce, vzdušné vaky

-        Srdce- 2 předsíně, 2 komory

-        VS- ledviny- kašovitá moč

-        Oplození vnitřní- vajíčko s vápenitou skořápkou

Pod to si nakresli obrázek ptačího pera str. 71 v uč. a vajíčko str. 75

----------------------------------------------------------------------------------------------

Práce do 3. 4.

Všechny srdečně zdravím, máme tu před sebou společnou práci pro tento týden, a to opakování probraného. Vypracuj vše dopředu do sešitu.

Nejdřív výsledky zadaného úkolu z minula:

1. a) protáhlé tělo, dlouhý ocas, 2 páry končetin, sladké vody

b) nejběžnější obojživelník, žije u vod

c) žlutočerné zbarvení, žije lesích, vyhledává vlhkost

d) největší žijící ještěr, ohrožený, obývá indonéské ostrovy

e) obývá moře, ploché končetiny k plavání

4. uklidnit, vydesinfikovat, znehybnit

Nyní krátké opakování

1. Rozděl následující vlastnosti, zda patří ještěrce obecné, či zmiji obecné:

svlékání kůže v celku, svlékání kůže po částech, má končetiny, polyká potravu v celku, jedové zuby, drobné zuby

2. Odpověz na otázky:

a) Kterému hadu se říká brejlovec a proč?

b) Který had má na konci chrastítko a čím je tvořeno?

c) Jak se jmenuje ještěr s velkýma očima a chápavým ocasem?

3. Podtrhni zástupce hadů, kteří jsou jedovatí, u nejedovatých napiš, čím nám jsou jinak nebezpeční.

anakonda velká, hroznýš královský, chřestýš pruhovaný, kobra indická, krajta mřížkovaná, zmije obecná

Práce posílejte na uvedený mail. O. P.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ještě jednou zdravím a přikládám opakování pro tento týden (do 27. 3.)

Dozadu do sešitu vypracuj následující úkoly.

1. Jednou větou zkus charakterizovat následující živočichy: 

a) krokodýla nilského, b) skokana zeleného, c) mloka skvrnitého, d) varana komodského

e) karetu pravou

2. Vypiš všechny zástupce ze skupiny plazi, se kterými jsi se doposud setkal.

3. Prohlédni si obrázky druhohorních veleještěrů na straně 47 a 48 v učebnici a zkus si zapamatovat alespoň 5 z nich.

4. Zkus kdekoli vyhledat pravidla, jak si počínat při ušktnutí zmijí. 

Vypracované úkoly lze zaslat na mail olga.polackova@centrum.cz.

 

 

Nejprve krátké opakování z kapitoly ryby.

Odpověz písemně dozadu do sešitu na následující otázky:

1. Jak se nazývá orgán ryb, který slouží k lepšímu nadnášení ve vodě?

2. Vysvětli, co je to postanní čára.

3. Jmenuj naši největší rybu.

4. Jmenuj alespoň jednu ploutev nepárovou.

5. Vyjmenuj nejméně 2 mořské ryby.

Následně si v učebnici str. 40-46 prostuduj kapitolu obojživelníci a dozadu do sešitu odpověz na tyto otázky: 

1. Jak se dají v krátkosti charakterizovat obojživelníci?

2. Jak se nazývá larva obojživelníků?

3. Jmenuj 1 ocasatého obojživelníka a 3 bezocasé.

Také si prohlédni v učebnici obrázky všech obojživelníků.

16.3.

Všechny zdravím a posílám další práci:

Doufám, že jste se úspěšně dočetli, že larva obojživelníků se jmenuje pulec. Oboživelníci potřebují k životu jak prostředí vody (jako larvy) zároveň zvládnou pobyt na souši, ale s vlhkou kůží. Potřebuješ vědět, co to je kloaka, bude vícekrát zmiňovaná. Jde o společný vývod trávicí, vylučovací a rozmnožovací soustavy (prostě mají na toto vše jen jeden otvor).

Prosím do sešitu zepředu si zapiš následující zápis:

OBOJŽIVELNÍCI

  • Larvy – vývoj ve vodě (žábry), dospělci na souši a ve vodě (plíce)
  • Vývojově znamenají přechod na souš…vnější i vnitřní přizpůsobení
  • Hlava- málo pohyblivá, ucho- bubínek, hmat- jazyk a ústa, čich- nozdry, kůže- vlhká- dýchání
  • Trup- delší zadní končetiny, kosti končetin- klouby
  • TS- vychlípitelný jazyk- pro lov hmyzu
  •  Kloaka- společný vývod TS, VS, RS
  • DS- dospělec- plíce
  • CS- 2 předsíně, 1komora
  • Živočichové jsou to studenokrevní = t těla závislá na okolí

19.3.

Opět všechny zdravím a posílám krátkou práci.

Důležité si pamatovat u obojživelníků: potřebují jak vodu, tak souš, larva= pulec, poprvé tzv. kloaka, všechny druhy chráněné!. Umět vyjmenovat naše zástupce.

Nyní si pročti v uč. str. 47- 51 PLAZI, zkus prosím v 7 větách v duchu charakterizovat tuto novou skupinu.

Opakování dozadu do sešitu, písemně:

1. Jak se jmenuje zelený obojživelník s přísavkami na prstech?

2. Vysvětli, co je pohlavní dvoutvárnost.

3. Jak se jmenuje obojživelník s bradavičnatou kůží?

4. Popiš mimotělní oplození.

 

Práce do 27. 3.

Všechny Vás pozdravuji a posílám další naši práci.

Nejprve si vezmi červenou tužku a oprav si vzadu v sešitě, co máš dobře a co ne, zde jsou odpovědi na otázky:

První blok otázek: 1. plynový měchýř, 2. smyslový orgán, vnímá tím ořesy vody, 3. sumec velký, 4. např. osasní, 5. např. makrela, sleď

Druhý blok otázek: 1. potřebují vodu i souš, 2. pulec, 3. ocasatý např. čolek obecný, bezocasí- skokan, ropucha, rosnička

Poslední blok otázek: 1. rosnička zelená, 2. jinak z vnějšku vypadá samec a jinak samice, 3. ropucha obecná, 4. samice vypouštějí vajíčka mimo tělo a samci je oplozují.

Teď prosím krátky výklad, co chci aby sis zapamatoval v kapitole plazi: 

Jejich tělo ukazujeme obvykle na naší ještěrce, tu jsi jistě viděl, tak si to lépe uvědomíš. Má dva páry kráčivých končetin, její kůže je suchá s rohovitými šupinami, má ráda slunná prostranství a známé je to její odlamování ocasu, když někde uvázne. Z novinek v anatomii- srdce 2 předsíně a dvě komory, ale pořád v nich je přepážka, tak to není dokonalé a oplození už vnitřní. Plazi se rozdělují na 4 skupiny- hadi, ještěři, krokodýli, želvy.

Malý výklad- ke každému zástupci třeba jen jednu či více info:

zmije obecná- náš jedovatý had, typická klikatá čára, trojúhelníkovitá hlava

užovka obojková- oválná hlava, žluté poloměsíčité skvrny za hlavou

obávaní hadi: kobra indická- rozšiřuje krk a ukazuje obrázek brýlí (brejlovec), ale hlavně jedovatá, krajta je zase škrtič, chřestýš je jedovatý, na koci těla chřestí takovými zrohovatělými články, hroznýš královský je škrtič, anakonda je největší had, okolo 10m. Ve skupině ještěři je naše ještěrka, slepýš křehký- rodí živá mláďata a chameleon obecný (ten mění barvy, má ovíjivý ocas, vychlípitelný jazyk, žije na stromě a každým okem sleduje samostatně). Želvy mají jako novinku kostěný krunýř a krokodýli zas mají už úplně rozdělené srdce na 2 předsíně a 2 komory.

Nyní si prosím zapiš dopředu do sešitu následující zápis:

nedřív ještě přehled obojživelníků naší přírody

Naši obojživelníci

  • 1.bezocasí=žáby
  • Kromě skokana zeleného a hnědého
  • Ropucha obecná- zavalité tělo, bradavčitá kůže s jedovými žlázami, loví v noci
  • Rosnička zelená- díky přísavným polštářkům se může zachycovat na stromech
  • -velmi malá
  • 2. Ocasatí
  • Mlok skvrnitý=(žlutočerný)
  • Čolek obecný- samec  pestře zbarvený  má vysoký hřeben

 

Pak až

PLAZI

  • Nohy krátké nebo chybějí, prsty s drápy
  • Potrava živočišná

Ještěrka obecná

  • 2 páry kráčivých končetin
  • Odlupující se kůže
  • Žebra s hrudní kostí tvoří hrudník
  • Dýchání- plíce
  • Srdce- 2 předsíně, 2 komory, v nich přepážka
  • Oplození- vnitřní, do země klade vajíčka s kožovitým obalem, mladé ještěrky jsou schopny se hned živit
  • Slepýš křehký- rodí živá mláďata

PŘEHLED PLAZŮ

Dělíme na: hadi, ještěři, želvy,krokodýli

  1. Hadi

Užovka obojková- žlutavé skvrny, žije poblíž vod

Zmije obecná- náš jediný jedovatý had (jedové zuby)

Kobra indická- rozšiřuje svoji krční část, jedovatá

Krajta tygrovitá- ovíjí tělem kořist až ji zadusí=škrtič

Chřestýš kostkovaný- jedovatý

Hroznýš královský- škrtič

  1. Ještěři- ještěrka obecná, zelená, slepýš křehký, chameleon obecný- proměnlivé zbarvení těla, žije na stromech, k lapání hmyzu – dlouhý jazyk

c)Želvy- tělo kryto kostěným krunýřem, želva bahenní, žlutohnědá, sloní

d)Krokodýli- dlouhý ocas, silné končetiny, srdce rozděleno úplně na 2 předsíně a 2 komory, zuby v zubních jamkách

Krokodýl nilský, aligátor, gaviál, kajman

Pak si přečti v učebnici krátký text , a to stranu 69- 71, jen první odstavec.

 

 

 

 

.