Aktuální počasí

Počasí dnes:

15. 7. 2020

bo

Bude polojasno až oblačno, místy přeháňky nebo bouřky. Denní teploty 22 až 26°C. Noční teploty 14 až 10°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Vítám vás při našem společném studiu matematiky "na dálku". Pokus se vždy splnit do určeného data lekci z matematiky. Pokud máš nějaký problém, kontaktuj mě na e-mailu pluharovav@centrum.cz nebo mobil 728 217 900. A jdeme na to.
Pondělí 15. 6. - čtvrtek 18. 6. (5 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. Povrch a objem hranolu - úlohy budeme řešit společně v pondělí a ve středu.

 

  • Tím končí učivo matematiky 7. ročníku.
  • Sešit se zápisy budeš potřebovat v 8. ročníku. Přines i na hodiny, které budeme mít společně příští týden.
  • Učebnice neodevzdáváš, vyřešíme v září.

Děkuji většině z vás za bezproblémové zvládnutí matematiky prostřednictvím skypu a vaší samostatné práci. V září se nám vše bude hodit.

Pondělí 8. 6. - čtvrtek 11. 6. (5 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. řešení samostatné práce z minulého týdne
  2. společná výuka ve škole (osobní přítomnost žáků ve skupinách)
  • chlapci: pondělí 8. 6 dle rozpisu,
  • dívky: středa 10. 6. dle rozpisu.

NEZAPOMEŇTE, ŽE PŘI VSTUPU DO ŠKOLY MUSÍTE MÍT ČESTNÉ PROHLÁŠENÍ A ROUŠKU. NA MATEMATIKU NEZAPOMEŇ VELKÝ SEŠIT!!! MÁM PRO VÁS PŘIPRAVENÉ PROBRANÉ UČIVO K NALEPENÍ.

  1. opakování - OBJEM A POVRCH HRANOLU.  Pracovní list neodesíláš. K zadání přikládám i řešení. Bylo by vhodné si propočítat a zkontrolovat s řešením.

Pracovní list č. 1 ve formátu pdf.

Pracovní list č. 2 ve formátu pdf.

Řešení pracovního listu č. 1 (klikni na obrázek).

1  2 3

3 5

Řešení pracovního listu č. 2 (klikni na obrázek).

1  2

Řešení samostatné práce z minulého týdne - příklady poslané e-mailem (klikni na obrázek).

123

45

Těším se na vás.

Pondělí 1. 6. - čtvrtek 4. 6. (5 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. řešení samostatné práce z minulého týdne
  2. společná výuka přes skype
  • dívky: úterý 2. 6. v 10:30; čtvrtek 4. 6. v 10:00                       
  • chlapci: úterý 2. 6. v 12:30;  čtvrtek 4. 6. v 9:00
  1. opakování - test rovnoběžníky - obvod, obsah - od středy 3. 6. do čtvrtka 4. 6.
Řešení samostatné práce z minulého týdne - příklady poslané e-mailem (klikni na obrázek).

1

Skype výuka

Připrav si pracovní sešit (papír), propisku, rýsovací potřeby (pravítko s ryskou, ještě jedno pravítko, kružítko, tužku). Po výuce opět pošlu všem učivo, které jsme společně probrali. Tentokrát nás bude čekat nová látka hranoly.

Test rovnoběžníky - obvod, obsah

Adresa www stránky a přihlašovací údaje jsou stále stejné. Test bude otevřen v průběhu středy 3. 6. a bude otevřen do čtvrtka 4. 6. Pak již nebude možné ho vyplnit. Připrav si papír a tužku. Pořádně si přečti zadání. Přemýšlej. Můžeš použít kalkulačku. Na test si zopakuj vzorce, které jsme společně probrali. Projdi si ještě jednou řešení příkladů.které jsme řešili. Hodně štěstí. Test je povinný.

Pracovní list na tento týden je zaměřen na obvod a obsah lichoběžníku. Řešení odešli do pátku 5. 6.

  • ve formátu pdf (ke stažení zde)
  • ve formátu jpg (obrázek - klikni na obrázek)

       2

Pondělí 25. 5. - čtvrtek 28. 5. (5 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. řešení samostatné práce z minulého týdne
  2. společná výuka přes skype
  • dívky: úterý 26. 5. v 10:00; čtvrtek 28. 5. v 9:00                       
  • chlapci: úterý 26. 5. v 9:00; čtvrtek 28. 5. v 10:00
  1. opakování - test rovnoběžníky - obvod, obsah - od středy 27. 5. do čtvrtka 28. 5.
Řešení samostatné práce z minulého týdne (klikni na obrázek).

1  2  3

4

Skype výuka

Připrav si pracovní sešit (papír), propisku, rýsovací potřeby (pravítko s ryskou, ještě jedno pravítko, kružítko, tužku). Po výuce opět pošlu všem učivo, které jsme společně probrali.

Test rovnoběžníky - obvod, obsah

Adresa www stránky a přihlašovací údaje jsou stále stejné. Test bude otevřen v průběhu středy 27. 5. a bude otevřen do čtvrtka 28. 5. Pak již nebude možné ho vyplnit. Připrav si papír a tužku. Pořádně si přečti zadání. Přemýšlej. Můžeš použít kalkulačku. Na test si zopakuj vzorce, které jsme společně probrali. Projdi si ještě jednou řešení pracovního listu z minulého týdne. Hodně štěstí. Test je povinný.

Pracovní list na tento týden nezadávám. Čas věnujte přípravě na test.

Pondělí 18. 5. - čtvrtek 21. 5. (5 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. řešení samostatné práce z minulého týdne
  2. společná výuka přes skype
  • dívky: pondělí 18. 5. v 11:00; čtvrtek 21. 5. v 9:00                       
  • chlapci: pondělí 18. 5. v 12:00; čtvrtek 21. 5. v 10:00
  1. zadání samostatné práce k odeslání do pátku 22. 5.
Řešení samostatné práce z minulého týdne. Zveřejňuji řešení Lady, které bylo správné. (klikni na obrázek).

1

Skype výuka

Připrav si pracovní sešit (papír), propisku, rýsovací potřeby (pravítko s ryskou, ještě jedno pravítko, kružítko, tužku). Po výuce opět pošlu všem učivo, které jsme společně probrali.

Samostatná práce

Vypracuj pracovní list. Vytiskni nebo opiš. Zašli do 22. 5. na můj e-mail popřípadě WhatsApp.

  • zadání samostatné práce v pdf zde
  • zadání ve wordu zde
  • zadání na obrázku (klikni pro zvětšení)

    1

Tento týden test nebude. Další test nás bude čekat následující týden na rovnoběžníky (obvod, obsah). Tento týden budeme opakovat.

V pondělí se na vás těším.

Pondělí 11. 5. - čtvrtek 14. 5. (5 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. řešení samostatné práce z minulého týdne
  2. společná výuka přes skype – nutné opět připravit si pracovní list, návod níže
  • dívky: úterý 12. 5. v 10:00; čtvrtek 14. 5. v 9:00 (všichni)                       
  • chlapci: úterý 12. 5. v 9:00; čtvrtek 14. 5. v 9:00 (všichni)
  1. opakování - test čtyřúhelníky, rovnoběžníky - od středy 13. 5. do čtvrtka 14. 5.
  2. zadání samostatné práce k odeslání do pátku 15. 5.
Řešení samostatné práce z minulého týdne (klikni na obrázek).

1

Skype výuka

Připrav si pracovní sešit (papír), propisku, rýsovací potřeby (pravítko s ryskou, ještě jedno pravítko, kružítko, tužku). Narýsuj si před výukou v úterý rovnoběžníky - rýsuj co nejpřesněji - návod přikládám. Návod netiskni. Jsou to pouze náčrty, není přesně daný obrazec. Musíš narýsovat.

  • návod v pdf zde
  • obrázek (klikni pro zvětšení) 

       1

Test čtyřúhelníky, rovnoběžníky

Adresa www stránky a přihlašovací údaje jsou stále stejné. Test bude otevřen v průběhu středy 13. 5. a bude otevřen do čtvrtka 14. 5. Pak již nebude možné ho vyplnit. Připrav si papír a tužku. Pořádně si přečti zadání. Přemýšlej. Hodně štěstí. Test je povinný. V úterý budeme opakovat.

Samostatná práce

Vypracuj pracovní list (až po skype výuce). Vytiskni nebo opiš. Zašli do 15. 5. na můj e-mail popřípadě WhatsApp.

  • zadání samostatné práce v pdf zde
  • zadání na obrázku (klikni pro zvětšení)

    1   2

Pondělí 4. 5. - čtvrtek 7. 5. (5 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. řešení samostatné práce z minulého týdne
  2. společná výuka přes skype – z provozních důvodů tento týden pouze 1x za týden - od příštího týdne opět dvě hodiny - čtyřúhelník, rovnoběžník (nutné připravit si čtverec, kosočtverec, obdélník a kosodélník - návod níže, zaslán i na váš e-mail)
  • dívky: pondělí 4. 5. v 10:00;                       
  • chlapci: pondělí 4. 5. v 9:00
  1. zadání samostatné práce k odeslání do čtvrtka 7. 5.
Řešení samostatné práce z minulého týdne.
  • vrátíme se k tomu při skype výuce
Skype výuka

Připrav si pracovní sešit (papír), propisku, rýsovací potřeby (pravítko s ryskou, ještě jedno pravítko, kružítko, tužku). Narýsuj si před výukou čtverec, obdélník, kosočtverec, kosodélník - rýsuj co nejpřesněji - návod přikládám. Návod netiskni. Jsou to pouze náčrty, není přesně daný obrazec. Musíš narýsovat.

  • návod v pdf zde
  • obrázek (klikni pro zvětšení)

    1

Samostatná práce

Vypracuj pracovní list. Vytiskni nebo opiš. Zašli do 7. 5. na můj e-mail popřípadě WhatsApp.

  • zadání samostatné práce v pdf zde
  • zadání na obrázku (klikni pro zvětšení)

       2

Zajisté čekáte na test. Tento týden nebude. Další test nás bude čekat následující týden na čtyřúhelníky (rovnoběžníky).

V pondělí se na vás těším. Mějte připravené obrazce podle návodu a nezapomínejte mi včas odesílat vypracované úkoly. Mějte se krásně.

Pondělí 27. 4. - čtvrtek 30. 4. (5 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. řešení samostatné práce z minulého týdne
  2. samostatné opakování středová a osová souměrnost
  3. společná výuka přes skype – zhodnocení testu, osová a středová souměrnost, čtyřúhelníky 
  • dívky: úterý 28. 4. v 9:00, čtvrtek 30. 4 v 10:00;                       
  • chlapci: úterý 28. 4. v 10:00, čtvrtek 30. 4. v 9:00
  1. opakování - test středově a osově souměrné útvary - od středy 29. 4. do čtvrtka 30. 4.
  2. zadání samostatné práce k odeslání do pondělí 4. 5.
Řešení samostatné práce z minulého týdne (klikni na obrázek).

123

Samostatné opakování 

Online testy - klikni na odkaz - po provedení testu zjistíš, kolik otázek máš bez chyby, kolik otázek s chybou. Zobraz si řešení a projdi si správné odpovědi.

Skype výuka

Připrav si pracovní sešit (papír), propisku, rýsovací potřeby (pravítko s ryskou, ještě jedno pravítko, kružítko, tužku).

  • dívky: úterý 28. 4. v 9:00, čtvrtek 30. 4. v 10:00                                     
  • chlapci: úterý 28. 4. v 10:00, čtvrtek 30. 4. v 9:00
Test osově a středově souměrné útvary

Adresa www stránky a přihlašovací údaje jsou stále stejné. Test bude otevřen v průběhu středy 29. 4. a bude otevřen do čtvrtka 30. 4. Pak již nebude možné ho vyplnit. Připrav si papír a tužku. Pořádně si přečti zadání. Přemýšlej. Hodně štěstí. Test je povinný.

Samostatná práce

Vypracujte až po "skypové hodině". Termín odeslání je posunut až na pondělí 4. 5. I když se jedná o velmi jednoduché úkoly.

  • formát pdf
  • formát jpg - obrázek (klikni na obrázek)

       1 2

Piš pouze odpovědi. Mějte se krásně.
Pondělí 20. 4. - čtvrtek 23. 4. (5 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. řešení samostatné práce z minulého týdne
  2. společná výuka přes skype – souhrnné zopakování procent, osové a středové souměrnosti, upozornění na chyby při výuce na dálku, dovysvětlení – úterý 21. 4. v 13:00
  3. opakování - test procenta – slovní úlohy
  4. zadání samostatné práce k odeslání do pátku  24. 4..
Řešení samostatné práce z minulého týdne (klikni na obrázek).

reseni

Společná výuka (Skype)
  • úterý 21.4. v 13:00
  • procenta, osová a středová souměrnost
  • připrav si tužku, papír, kalkulačku

Příklady k opakování na test (nemusíš posílat, pouze pro tvoji přípravu na test) – budeme společně řešit při společné výuce – projdi si, ať se můžeš ptát na nejasnosti

  • formát pdf
  • formát jpg - obrázek (klikni na obrázek)p
Opakování – test – procenta (slovní úlohy)

Adresa www stránky a přihlašovací údaje jsou a budou stejné jako v testu minulý týden. Test bude otevřen v průběhu středy 22. 4. a bude otevřen do čtvrtka 23. 4. Pak již nebude možné ho vyplnit. Připrav si papír a tužku. Pořádně si přečti zadání. Hodně štěstí. Test je povinný.

Samostatná práce – pracovní list středová a osová souměrnost  - odeslat nejpozději do pátku 24. 4.
  • formát pdf
  • formát jpg – obrázky – klikni pro zvětšení 1

Nemáš-li možnost tisku, narýsuj si podobné obrázky do pracovního sešitu nebo na papír.

Mějte se krásně. Matematice zdar.

Úterý 14. 4. - čtvrtek 16. 4. (4 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. řešení samostatné práce z minulého týdne.
  2. opakování - test procenta
  3. nová látka Středová souměrnost, útvary středově souměrné - zadání samostatné práce k odeslání do pátku 17.4..
Řešení samostatné práce z minulého týdne (klikni na obrázek).

1

Opakování – test – procenta

Adresa www stránky a přihlašovací údaje ti přijdou na tvůj e-mail. Test zkus dvakrát. I tehdy pokud uděláš na poprvé bez chyby. Test bude otevřen v průběhu úterý 14. 4. a bude otevřen do středy 15. 4. Pak již nebude možné ho vyplnit. Připrav si papír a tužku. Pořádně si přečti zadání. Vše jsme řešili ještě společně ve škole a opakovali. Hodně štěstí. Test je povinný.

Nová látka

Pokud nemáte učebnici, pracujte s prezentacemi, videem a pracovními listy zde. Potřebné věci vám nafotím.

Středová souměrnost  (učebnice 3. díl str. 27 - 28)

Umíme sestrojit bod, úsečku, přímku, obrazec v osové souměrnosti. Základem bylo umět sestrojit bod souměrný podle osy. Podobně základem zobrazení ve středové souměrnosti je umět zobrazit bod ve středové souměrnosti se středem S.

Postup - sestrojení obrazu bodu ve středové souměrnosti

Obraz bodu ve středové souměrnosti se středem S sestrojíme tak, že narýsujeme polopřímku AS, do bodu S zabodnete kružítko, do kružítka vezmete vzdálenost IASI a nanesete ji na polopřímku AS za bod S ("na druhou stranu od bodu S než je bod A", „jdeme od bodu A k bodu S a za něj“ ). Obraz bodu A popíšeme . Bod S je střed úsečky AA´. Bod S je samodružný, zobrazí se sám na sebe.

Zhlédni video: zobrazení bodu

Prohlédněte si v učebnici úlohy  B a C na str. 28.

Zhlédni videa: 

Prostuduj přiloženou prezentaci.

Do pracovního sešitu vypracujte cvičení 1, 2  ze str. 29. – 3. díl (vyfocené zašli na můj e-mail nebo mobil do pátku 17. 4.). Pokud máš možnost tisku, můžeš si příklady z učebnice vytisknout zde. Správné řešení opět vyvěsím zde další týden.

Pokud nemáš učebnici, překreli si do sešitu obrázky (klikni na obrázek).

1  2

Podobně jako se osově souměrný útvar podle přímky o v osové souměrnosti s osou o zobrazí sám na sebe, tak se i středově souměrný útvar podle bodu S ve středové souměrnosti se středem S zobrazí sám na sebe (bod S je střed souměrnosti středově souměrného útvaru). Když máte rozhodnout, zda je útvar středově souměrný podle bodu S, zobrazte si jednotlivé vrcholy ve středové souměrnosti se středem S.

Prostudujte prezentaci o středově souměrných útvarech:

Úkol pro vás: Napište si tiskacím písmem vaše křestní jméno a příjmení. Která písmena jsou středově souměrná? (Správné řešení napíšu příští týden.)

Pondělí 6. 4. - středa 8. 4. (4 vyučovacích hodin)

Plán na tento týden:

  1. řešení samostatné práce č. 1 a č. 2 z minulého týdne.
  2. opakování na čtvrtletní práci po návratu do školy (bude obsahovat: poměr, přímá a nepřímá úměra, měřítko, trojčlenka, procenta, promile) – vše bude zopakováno a hlavně je probráno!!!
  3. tento týden opakujeme trojčlenku – pokračujeme stejným stylem, příklady s řešením – neodesíláš, samostatná práce – odesíláš (dodržuj termíny, posílej příklady i s postupy – ne pouze výsledky).
  4. příprava na novou látku příští týden (opakování osové souměrnosti z 6. ročníku.
Řešení samostatné práce z minulého týdne (klikni na obrázek).

1 2

1. úkol (opakování trojčlenky)

Koukni se do velkého sešitu. Připomeň si, které úlohy řešíme trojčlenkou a jak v těchto případech postupujeme. Řešili jsme mnoho úloh. Pozor na správné určení přímé popřípadě nepřímé úměrnosti. Projdi si připravenou prezentaci. Vyřešené příklady si zkus vypočítat.

2. úkol (připomeň si osovou souměrnost)

Připomeň si osovou souměrnost a osově souměrné útvary. Vše najdeš v sešitě ze 6. ročníku. Pokud se ti náhodou sešit záhadným způsobem ztratil, dávám sem prezentace k tomuto učivu a odkaz na videa, kde máte názorně zobrazeno, jak sestrojíme obraz v osové souměrnosti.

Osová souměrnost

Osově souměrné útvary

Videa:

3. úkol (samostatná práce – ODEŠLI, STAČÍ DO ČTVRTKA 9. 4., KDYBY NĚKDO DRŽEL VELIKONOČNÍ PRÁZDNINY, TAK ODEŠLE DO STŘEDY 8. 4.)

Zadání vkládám ke stažení:

Pokud nelze stáhnout, opiš si zadání z obrázku (klikni na obrázek pro zvětšení). Cvičení 1 rýsuj, cvičení 2 stačí náčrt.

1

Krásné Velikonoce všem. Buďte na sebe opatrní.

Pondělí 30. 3. - čtvrtek 2. 4. (5 vyučovacích hodin)

Nejprve bych chtěla poděkovat těm, kteří mi zaslali přes e-mail nebo mobilní telefon své výpočty.Po návratu zhodnotím celkově vaši domácí práci, známky do Bakalářů zatím nezapisuji. ŘEŠENÍ ÚLOH Z TÝDNE 23. 3. AŽ 26. 3. UŽ NEPOSÍLEJTE. HODNOCENÍ UKONČENO.
Plán na tento týden.
  1. řešení samostatné práce č. 1 a č. 2 z minulého týdne (někteří se ještě vůbec neozvali, je vás málo, ale je potřeba se ozvat!!!)
  2. opakování na čtvrtletní práci po návratu do školy (bude obsahovat: poměr, přímá a nepřímá úměra, měřítko, trojčlenka, procenta, promile) – vše bude zopakováno a hlavně je probráno!!!
  3. tento týden opakujeme poměr, procenta a promile – pokračujeme stejným stylem, příklady s řešením – neodesíláš, samostatná práce – odesíláš (dodržuj termíny, posílej příklady i s postupy – ne pouze výsledky)

Řešení samostatné práce z minulého týdne (klikni na obrázek).

1  2

1. úkol (opakování poměr, zadání a řešení - neodesíláš)

Zadání vkládám ke stažení:

Pokud nelze stáhnout, opiš si zadání z obrázku (klikni na obrázek pro zvětšení).

1

Vypočítej a následně zkontroluj své řešení, popřípadě oprav chyby (klikni na obrázek).

1

2. úkol (samostatná práce, odešli ke kontrole do středy 1. 4.)

Zadání vkládám ke stažení (příklady stejného typu, jako 1. úkol - pokud nevíš, vrať se k řešení 1. úkolu):

Pokud nelze stáhnout, opiš si zadání z obrázku (klikni na obrázek pro zvětšení)

2

Vypočítej a odešli do 1. 4. (ve wordu, foto - podle tvých možností - vždy s postupem).

3. úkol (opakování procenta, zadání a řešení - neodesíláš)

Zadání vkládám ke stažení:

Pokud nelze stáhnout, opiš si zadání z obrázku (klikni na obrázek pro zvětšení)

3

Vypočítej a následně zkontroluj své řešení, popřípadě oprav chyby (klikni na obrázek).

3

4. a 5. úkol (samostatná práce, odešli ke kontrole do pátku 3. 4.)

Zadání vkládám ke stažení (příklady stejného typu, jako 3. úkol - pokud nevíš, vrať se k řešení 3. úkolu):

Pokud nelze stáhnout, opiš si zadání z obrázku (klikni na obrázek pro zvětšení)

4

Vypočítej a odešli do 3. 4. (ve wordu, foto - podle tvých možností - vždy s postupem).

Příští týden opět vložím řešení. Hodně úspěchů při počítání. Buďte na sebe opatrní. A nezapomínejte, co jste si napsali ve třídě. No přeci "Matematika to je věda, kdo ji nezná tomu běda". Vektor velký úsměv emotikonu #12221489 | fotobanka Fotky&Foto

Pondělí 23. 3. - čtvrtek 26. 3. (5 vyučovacích hodin)

Nejprve bych chtěla poděkovat těm, kteří mi zaslali přes e-mail nebo mobilní telefon své výpočty. Cením si vaši práce a samozřejmě se to projeví ve vašem hodnocení. ŘEŠENÍ ÚLOH Z TÝDNE 16. 3. AŽ 19. 3. UŽ NEPOSÍLEJTE. HODNOCENÍ UKONČENO.
Tento týden kontrola úkolů z minulého týdne, příklady na procvičení učiva promile, něco málo z finanční matematiky a malé opakování všeho. Odesílejte řešení (pluharovav@centrum.cz, 728217900). Dodržujte termíny.

Minulý týden 3 sady úloh. Řešení vkládám zde. Najdete ho i za každým zadáním. Zkontroluj. Chyby oprav. Přemýšlej u toho. Řešení se to objeví po kliknutí na obrázek.

1

2

3

1. úkol (zadání s řešením)
Opakování promile. Připomínám promile je tisícina celku (základu).

Prostuduj vyřešené příklady.

Vypočítej, kolik je: 7 ‰ z 600 km

  • 1000 ‰ …..600
  • 1 ‰ ………600 : 1000 = 0,6
  • 7 ‰ …….. 0,6 . 7 = 4,2 km

Vyjádři, kolik ‰ je: 20 ml z 80 ml

  • 1000 ‰ …..80
  • 1 ‰ ………80 : 1000 = 0,080
  • 20 : 0,08 = 250 ‰

Kolik metrů je převýšená silnice dlouhá 5 km, jestliže je stoupání na dopravní značce označeno 16 ‰?

  • 5 km = 5000 m
  • 16 ‰ z 5 000 m
  • 1 ‰ ….. 5000 : 1000 =5
  • 16 ‰ ….16 . 5= 80 m

Silnice je převýšená o 80 m.

2. úkol (samostatná práce)

Samostatná práce č. 1 - vyřešené odešli ke kontrole do středy 25. 3.

Žáci s podpůrným opatřením řeší příklady 1a, 2a a 4.

1. Vypočítej, kolik je:

  • a) 6 ‰ z 800 km =
  • b) 23 ‰ z 4 000 m =

2. Vyjádři, kolik ‰ je:

  • a) 30 ml z 60 ml =
  • b) 4 m z 800 m =

3. Kolik kilometrů ujede řidič do mírného kopce, jestliže převýšení silnice je15 ‰ a to odpovídá 30 m?

4. Při dechové zkoušce zjistil lékař, že řidič má v krvi 3‰ alkoholu. Kolik je to mililitrů, je-li v těle přibližně 5 litrů krve?

3. úkol (výklad formou prezentace a příklad s řešením)

Procenta v praxi. Úrok. Prostuduj následující prezentaci:

Vypočítej zadaný příklad. Do spořitelny vložíme 16 000 Kč s roční úrokovou mírou 3,5 %. Kolik Kč bude na účtu na konci roku po 15 % zdanění úroků?

Procenta jsou za námi.

4. a 5. úkol (samostatná práce)

Žáci s podpůrným opatřením řeší příklady 2, 4, 5, 6.

Samostatná práce č. 2 - vyřešené odešli ke kontrole do pátku 27. 3.

  1. Které číslo musíme zvětšit o 40 %, abychom dostali 280.
  2. Číslo 120 zmenši o 30 %.
  3. Dílna vyrobila 2 106 kusů výrobků místo plánovaných 1 950 kusů. O kolik procent překročila dílna plán?
  4. Ve škole je 495 chlapců. Dívek je 45 %. Kolik žáků je ve škole?
  5. V obchodě utržili během sobotního prodeje 19 170 Kč, což je 30 % utržených peněz za týden. Jaká je týdenní tržba v tomto obchodě?
  6. Zemědělec si pojistil svoji úrodu proti povodni 12,5 ‰. Kolik korun zaplatil za pojištění, byla-li úroda pojištěna na 600 000 Kč?
  7. Do spořitelny vložíme 20 000 Kč s roční úrokovou mírou 4 %. Kolik Kč bude na účtu na konci roku po 15 % zdanění úroků?
Pondělí 16. 3. - čtvrtek 19. 3.

Řešení úkolů z minulého týdne, zkontroluj:

Kolik kaprů chytil rybář za den, jestliže míru měli pouze tři kapři, což bylo 12,5 % všech kaprů?

  • 3 je 12,5 %
  • 1% ..... 3 : 12,5 =0,24
  • 100% .... 0,24 . 100 = 24 

Rybář chytí 24 kaprů.

Z 20 žáků naší třídy dojíždí do školy 8 žáků. Kolik procent žáků naší třídy je místních?

  • dojíždí 8, místních je tedy 12
  • kolik procent ja 12 z 20
  • 100% ..... 20
  • 1% ....... 20 : 100 = 0,2
  • 12 : 0,2 = 60%

Místních je 60%.

V letošním roce má hospodář 16 krav. V příštím roce chce počet krav zvýšit o 25 %. Kolik krav bude mít hospodář v příštím roce?

  • 100% ....... 16
  • 1% ........16 :100 = 0,16
  • 25% ....... 25 . 0,16 = 4
  • 16 + 4 = 20
  • (šlo také počítat, že příští rok bude mít 125 %, tzn 125 . 0,16 = 20)

Hospodář bude mít příští rok 20 krav.

1. zadání úkolů

Můžeš mi řešení napsat na e-mail (pluharovav@centrum.cz), přes facebook (resp. messenger), Viber nebo WhatsApp (mob. 728 217 900). Pokud pošleš, pošlu ti opravené zpět. Nebudu hodnotit špatnou známkou. Ovšem pokud budeš pravidelně posílat řešené úlohy, tvůj nástup do školy bude jednodušší a já to zohledním výbornou známkou s velkou váhou. Stačí vyfotit mobilem řešení a poslat. Fotka musí být čitelná. Příjemné počítání.

1. Kolik korun je:

  • 35 % ze 140 Kč
  • 105 % ze 140 Kč
  • 140 % ze 140 Kč
  • 12 % ze 750 Kč
  • 24 % ze 750 Kč
  • 48 % ze 750 Kč
  • 132 % ze 750 Kč

2. Sportovního dne se ve škole zúčastnilo 650 žáků. 30 % dosáhlo 100 a více bodů. Kolik žáků dosáhlo 100 a více bodů?

3. Město dostalo darem 700 000 Kč. Z toho vydalo 9 % na zdravotnictví. Kolik korun vydalo město z daru na zdravotnictví?

4. Kniha, jejíž původní cena byla 280 Kč, byla zlevněna o 20 %.  Kolik korun stála kniha po zlevnění?

5. Při reorganizaci podniku bylo nutno propustit 8 % zaměstnanců z původního počtu 1 450 pracovníků. Kolik pracovníků podnik propustil?

reseni1

2. zadání úkolů

Opět můžeš poslat řešení:

1. Kolik korun je 100%, jestliže:

  • 125 % je 340 Kč
  • 8 % je 3 200 Kč
  • 11 % je 2 200 Kč
  • 15 % je 135 Kč

2. Na knihu byla poskytnuta sleva 30 %, činila 75 Kč. Jaká byla původní cena knihy?

3. Po slevě o 30 % stál svetr 420 Kč. Kolik korun stál svetr před zdražením?

4. Ve městě přibylo za 10 let 960 obyvatel, je to 8 % z původního počtu. Kolik obyvatel má město nyní?

5. Zvětšíme-li neznámé číslo o 8 %, dostaneme číslo 4 320. Urči neznámé číslo.

reseni 2

3. zadání úkolů

Opět můžeš poslat řešení:

1. Kolik procent je:

  • 18 kg z 90 kg
  • 500 g z 1 kg
  • 250 m z 1 km
  • 75 l z 1 hl
  • 80 cm z 2 m

2. V tiskárně se má za směnu vyrobit 600 učebnic. Vyrobilo se 750 učebnic. O kolik procent byl určený úkol překročen?

3. Z 570 míst v divadle bylo při představení obsazeno 490 míst. Kolikaprocentní byla návštěvnost představení?

4. Traktorista má zorat celkem 40 ha polí. Kolik procent má splněno, když mu zbývá zorat 3,6 ha?

5. Počítač byl zlevněn za 30 000 Kč na 22 000 Kč. O kolik procent byl počítač zlevněn?

reseni3

 A jedeme dál.

Nový pojem PROMILE

Prostuduj prezentaci, řešené příklady zkus vypočítat ještě jednou a samostatně.

K stažení zde

Hodně úspěchů. Počítání zdar.

Středa 11. 3. - čtvrtek 12.3.

Procenta

Opakování (máš v sešitě, pouze připomínám)

Kolik je 15% z 300?

100% ……. 300

1% ……… 300 : 100 = 3

15% ……. 15 . 3 = 45

 

Vypočti základ, jestliže 12 % je 36.                                   

12 % ….. 36        

1 % ………..36 : 12 = 3

100 % ……. 3 . 100 = 300

 

Kolik procent je 8 z 200?

100 % ….. 200

1 % …… 200 : 100 = 2

8 : 2 = 4 %

Zadané úkoly vyřeš do pracovního sešitu (nadpis 1. lekce).

Vypočítej:

  • 5 % z 6 000 m =
  • 20 % z 300 kg =
  • 40 % z 60 hl =
  • 100 % z 270 Kč =
  • 120 % z 800 g =
  • 200 % z 840 ml =

 

Urči základ, počítej zpaměti:

  • 7 % je 21 m;  z = ______
  • 8% je 80 dm;  z = ______
  • 4 % jsou 32 km;  z = ______
  • 30 % je 60 ha;  z = ______
  • 75 % je 24 kg;  z = ______
  • 1% je 43 g;  z = ______

 

Urči počet procent, počítej zpaměti:

  • 5 Kč ze 100 Kč je ____ %
  • 15 Kč z 300 Kč je ____ %
  • 14 ha ze 700 ha je ____ %
  • 18 g z 90 g je ____ %
  • 12 km z 6 km je ____  % 
  • 25 cm z 200 cm je ____ % 

 

Urči počet procent:

Pozor: základ a procentová část musí být vyjádřeny ve stejných jednotkách.

  • 1 m z 1 km je ____ %
  • 8 kg z 1,6 t je ____ %
  • 30 l z 60 hl je ____ %
  • 25 cm z 500 mm je ____ %
  • 120 m z 6 km je ____  % 
  • 25 cm z 2 m je ____ %     

 

A jdeme na slovní úlohy.

Vždy nejdřív zkus vyřešit, pak porovnej s řešením.

Při provádění kontroly kol mělo 88 % z 6 500 cyklistů svoje kolo v pořádku. Kolik cyklistů nemělo kolo v pořádku?

1. způsob řešení:      

88 % z 6 500

100 % ….. 6 500

1 % ………. 65

88 % …….. 65.88 = 5720

5 720 má kolo v pořádku

6 500 – 5 720 = 780 nemá kolo v pořádku

780 cyklistů nemělo kolo v pořádku.

 

2. způsob řešení:      

100 % … všichni cyklisti

88 % …… kolo v pořádku

100 % - 88 % = 12 % ….. kolo v nepořádku

12 % z 6 500

100 % ….. 6 500

1 % ………. 65

12 % …….. 65.12 = 780                                

780 cyklistů nemělo kolo v pořádku.

 

Za zboží, na které byla poskytnuta sleva 20 %, bylo zaplaceno 3 254 Kč. Kolik stálo zboží před slevou?

Zapíšeme známé údaje a vyjádříme otázku.

Sleva ……. 20 %

Zaplaceno ……. 3 254 Kč

Cena před slevou …… ?

Určíme procenta odpovídající známe procentové části = kolik bylo zaplaceno. Kolika procentům odpovídá cena po slevě?

100 % - 20 % = 80 %

80 % je 3 254

1 % ….. 3 254 : 80 = 40,675

100 % …. 40,675 . 100 = 4 067,5

Původní cena zboží byla 4 067,50 Kč.

 

V nemocnici je celkem 380 zaměstnanců, z toho je 171 žen. Kolik procent zaměstnanců tvoří muži?

Zapíšeme známé údaje:

Zaměstnanců ….. 380

Žen …………………. 171

Mužů ……………… ? %

1. způsob řešení

Určíme počet mužů: 380 – 171 = 209

Určíme, kolik procent je 209 ze 380.

209 ze 380

1 % ………. 380 : 100 = 3,80

209 : 3,80 = 55%

Muži tvoří 55 % všech zaměstnanců.                             

2. způsob řešení

Určíme, kolik procent je žen ze všech zaměstnanců.

Určíme, kolik procent je 171 ze 380.

171 ze 380

1 % ………. 380 : 100 = 3,80

171 : 3,80 = 45%

45 % - počet procent žen

Počet procent mužů: 100 % - 45 % = 55 %

Muži tvoří 55 % všech zaměstnanců.


Vyřeš následující slovní úlohy. V příští lekci se dozvíš správné řešení.

  1. Kolik kaprů chytil rybář za den, jestliže míru měli pouze tři kapři, což bylo 12,5 % všech kaprů?
  2. Z 20 žáků naší třídy dojíždí do školy 8 žáků. Kolik procent žáků naší třídy je místních?
  3. V letošním roce má hospodář 16 krav. V příštím roce chce počet krav zvýšit o 25 %. Kolik krav bude mít hospodář v příštím roce?

PŘEJI HODNĚ ÚSPĚCHŮ PŘI POČÍTÁNÍ.