Aktuální počasí

Počasí dnes:

7. 4. 2020

j

Bude většinou jasno až skoro jasno. Denní teploty 16 až 20°C. Noční teploty 6 až 2°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Učivo na 6.4.-10.4.

Milé děti, jdříve si zkontrolujte úkol z minulého týdne a všechny chyby si pečlivě opravte. 

Příště si pečlivě přečtěte vzorové příklady a dodržte prosím postup..! Spousta z vás neodstranila závorky nebo je odstranila špatně. Pro nás všechny je lepší, když vypracujete úkol správně hned napoprvé. 

 

Tady je správné řešení:

1. 

a) (+4)+ (+5) = 4 + 5 = 9

b) (-2) + (-1) = -2 -1 = -3

c) (-6) + (+3)= -6 +3 = -3

d) (+4) + (-5) = 4 -5 = -1

e) (-4) + (-1) = -4 -1 = -5

f) (7)+ (-4) =7-4= 3

g) (-8) + (-21)= -8 -21= -29

h) (-5) + (+5)= -5 +5= 0

 

2.  

a) (+4) - (+5)= 4-5= -1

b) (-2)- (-1)= -2+1= -1

c) (-6) - (+3)= -6-3= -9

d) (+4) - (-5)= 4+5= 9

e) (-4) - (-1)= -4+1= -3

f) (7) - (-4)= 7+4= 11

g) (-8) - (-21)=  -8+21= 13

h) (-5) - (+5)=  -5-5= -10

i) (-74) - (-215)= -74+215= 141

j) (-456) - (+56)= -456-56= -512

 

Úkol na tento týden:

1. Příklady s absolutní hodnotou (učebnice 66/13)

Postup řešení:

1) Vypočítám hodnotu výrazu v absolutní hodnotě, zapíšu v absolutní hodnotě

              2) Vypočítám absolutní hodnotu

        Vzorové příklady: |8-15|= |-7| = 7

                                     |-8- (-15) | = |-8+15| = |7| = 7

                                     |-15-8| = |-22| = 22      Absolutní hodnota je vždy kladné číslo!

 

Samostatná práce – cvičení 1:

   a) |15-7| =                                  b) |7-15| =                                      c) |7+15|

   d)   |-7 – 15| =                            e) |-15-7| =                                     f) |-7-(-15) | =

   g)  |-15-(-7) | =                            h) |-7+(-15) | =

 

  1. Příklady s více čísly (učebnice 66/15)

               Postup řešení: 1) Odstraním závorky, zapíšu

                                 2)Vypočítám – zleva doprava nebo ve výhodném pořadí

           Vzorové příklady: 6 + (-2) – (-4) = 6 – 2 + 4 = 8

                                           -6 – (-2) + (-4) = -6 +2 -4 = -10 +2 = -8 (v tomto případě jsem sečetla nejdřív -6 a -4 (to je -10) a opsala 2 a poté přičetla) 

 

    Samostatná práce – cvičení 2:

       a)8 + (-4) + (-9) =                                                b)  8 – (-4) + (-9) =

c)  8 + (-4) – (-9) =                                              d)  -8 + (-4) – 9 =

e)  -8 + 4 +(-9) =                                                  f)  -8 –(-4) –(-9) =

 

Obě cvičení na samostatnou práci i se všemi vzorovými příklady si opište do sešitu, dodržte postup řešení a všechno mi zase pošlete. Hodně štěstí! A hezké Velikonoce.

 


Učivo na 30.3. - 3.4:

1. Zkontrolujte si správné řešení DŮ číslo 2!

U všech příkladů je vždy nutné nejdřív odstaranit závorku a mezivýpočet zapsat. Správné řešení je toto: 

6, A, 36-(-12)=36+12=48

    B,18-(-20)=18+20=38

    C, 120-(-120)=120+120=240

    D, 273-(-186)=273+186=459

 

7,   a, 35-16=19.   b, 16-35=-19.    c, 65-82=-17

       d, 320-450=-130  e, 74-528=-454                          f, 1823-2954=-1131

 

8,     a, -15-(-20)=-15+20=5

         b, - 37-(-65)=-37+65=28

         c, - 82-(-105)=-82+105=23

         d, - 46-(-253)=-46+253=207

         e, - 49-(-29)=-49+29=-20

          f, - 75-(-33)=-75+33=-42

          g, - 97-(-58)=-97+58=-39

          h, - 748-(-487)=-748+487=-261

           I, - 620-(-54)=-620+54=-566

 

9,           a,          b,                   c,       

   15-12=3    12-15=-3.   (-12)-15=-27

    17-13=4.  13-17=-4.   (-17)-13=-30

              d,                         e,               

    (-15) -(-12) =-15+12=-3     (-12)-(-15)=-12+15=3

    (-17)-(-13)=-17+13=-4.      (-13)-(-17)=-13+17=4

10,

  a, - 2.       b, 12

  c, - 12.    d, 2

11, a, ano.    e, ano

       b, ano.     f, ne, 6

       c, ano.      g, ne, - 6

        d, ne,-6    H, ne, 0

12A  a,  8-(-16)=24

         B,  8+(-16)=-8

         C, -8-(-16)=8

         D, -8+(-16)=-24

B a)+, b)-, c)+, d)-

 

2. Domácí úkol na příští týden: procvičte si příklady na sčítání a odčítání celých čísel!

Dodržujte stejný postup - u příkladů s mínusem před závorkou se nejdřív musí odstranit závorka. 

1. a) ( + 4 ) + ( + 5 ) =

b) ( -2 ) + ( -1 ) =

c) ( -6 ) + ( +3 ) =

d) ( +4 ) + ( -5 ) =

e) ( -4 ) + ( - 1 ) =

f) ( 7 ) + ( -4 ) =

g) ( -8 ) + ( -21 )=

h) ( -5 ) + ( +5) =

 

2. a) ( + 4 ) - ( + 5 ) =

b) ( -2 ) - ( -1 ) =

c) ( -6 ) - ( +3 ) =

d) ( +4 ) - ( -5 ) =

e) ( -4 ) - ( - 1 ) =

f) ( 7 ) - ( -4 ) =

g) ( -8 ) - ( -21 )=

h) ( -5 ) - ( +5) =

i) ( -74 ) - ( - 215 ) =

 j) ( -456 ) - ( + 56 ) =

Řešení zašlete pokud možno do pátku (mail stejný: petrakochova@seznam.cz), děkuji:) 

 

3. Procvičte si sčítání a odčítání celých čísel na následujících stránkách: 

http://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?id=4530&action=show&fbclid=IwAR1eAJxyTTC7ICbKaN2qlY6PliWSXbjiAinMN2LW1UevvyzaYRfN6jHjizc#selid

http://nove.procvicuj.cz/www/matematika/cela_cisla/cela_cisla.php - navolte si počet členů - 2!

https://www.umimematiku.cz/cviceni-pocitani-se-zapornymi-cisly?fbclid=IwAR0n83RlIlAD41FNka03p0VTRncJ-Nn2BJrKy1yiMubYpt0Vqw-kolnJr_Y 

 

 


Učivo na: 23.3.- 29.3

Zápis do školního sešitu: Odčítání celých čísel 

Postup výpočtu: 1.Odstraníme závorky podle těchto pravidel:

za a) znaménko před závorkou je záporné -> znaménka v závorce se změní na opačná

a - (-b) =  a + b                   např. 2 - (-3)= 2 + 3 = 5

a - (+b) = a - b                   např. 2 - (+3) = 2 - 3 = -1

 

b) Znaménko před závorkou je kladné -> znaménka v závorce zůstavají stejná

a + (-b) = a - b                          2 + (-3) = 2 - 3 =  -1

a + (+b) = a +b                         2 + (+3) = 2 +3 = 5

!Nezapomeň, že pokud není před číslem v závorce zapsáno žádné znaménko - je tam vždy plus!

2.Příklad dopočítáme podle pravidel pro sčítání, která jsou zapsána v sešitě na začátku kapitoly Sčítání celých čísel

 

Projdi si řešené příklady a zkus je vyřešit sám (/sama).

a) a=20, b=45

20 - (-45) = --------->  20 + 45 = 65

20 - (+45) = ---------> 20 - 45= -25

20 + (-45) = ------------> 20-45= -25

20 + (+45) = -------------> 20+45= 65

 

b) a= -20, b= 45

-20 - (-45) = --------->  -20 + 45 = 25

-20 - (+45) = ---------> -20 - 45= -65

-20 + (-45) = ------------> -20-45= -65

-20 + (+45) = -------------> -20+45= 25

 

Samostatná práce: Pošli mailem do 29.3. (petrakochova@seznam.cz) (cvičení možné vyfotit a poslat)

Cvičení najdeš v učebnici na straně 65 a 66 - cv. 6-12 nebo zde na obrázku:

Úkol z učebnice1

Úkol z učebnice

V pondělí 30.3. najdeš na této stránce správné řešení samostatné práce a další úkol. Pokud budete potřebovat radu, pište na můj e-mail (petrakochova@seznam.cz). Hodně štěstí :)

 


Učivo do 22.3

Příklady na sčítání celých čísel (kopie A4) - vypočítat celou stranu

Prostudovat řešené příklady z kapitoly 5.2 Odčítání celých čísel str. 62 - 64

Do školního sešitu opsat rámečky:str. 64 Odčítání celých čísel

                                                  str. 65 Znaménková pravidla