Aktuální počasí

Počasí dnes:

15. 8. 2020

bo

Bude polojasno až oblačno, místy přeháňky nebo bouřky. Denní teploty 26 až 30°C. Noční teploty 18 až 14°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Učivo na 15.6.-19.6.

Ahoj, domácí úkol si můžete zkontrolovat zde.

Tento týden si přeji, abyste si procvičili převody jednotek obsahu a objemu.:

https://www.umimematiku.cz/cviceni-jednotky-obsahu

https://www.umimematiku.cz/cviceni-jednotky-objemu

 


Učivo na 8.6.-12.6.

Ahoj všichni, domácí úkol si můžete zkontrolovat zde.

Tento týden máte za úkol:

Zápis do sešitu:

Objem krychle a kvádru

Objem krychle rámeček.

Objem kvádru rámeček.

Samostatná práce zde.

 

 


Učivo 1.6.-5.6.

Ahoj všichni, domácí úkol si můžete zkontrolovat zde.

Tento týden máte za úkol:

1) Důkladně si procvičit převody čtverečních jednotek na této stránce: https://www.umimematiku.cz/cviceni-jednotky-obsahu

2) Vypočítat tři slovní úlohy s využitím povrchu krychle a kvádru. Pečlivě si přečtete zadání, v prvních dvou příkladech nepočítáte celý povrch, vždy některá strana chybí. Samostatná práce

Řešení těchto úloh posílejte do pátku :) 

 


Učivo na 25.5.-29.5.

Ahoj všichni, domácí úkol si prosím zkontrolujte zde.

Úkol na tento týden:

Zápis do sešitu:

POVRCH KRYCHLE A KVÁDRU

Povrch krychle vypočítáme podle vzorce      S = 6.a.a

Vzorový příklad: a = 2 cm

                           S = 6 .2.2

                           S = 24 cm2

Samostatná práce 1 : Vypočítej povrch krychle o straně  a) 5 cm      b)1,2 cm     

c) 0,3 cm

 

Povrch kvádru vypočítáme podle vzorce       S = 2 . (a.b + a.c + b.c)

Vzorový příklad: a = 3 cm, b = 4 cm, c = 5 cm

                               S = 2 . ( 3.4 + 3.5 + 4.5)

                               S = 2 . ( 12 + 15 + 20)

                               S = 2 . 47

                               S = 94 cm2

Samostatná práce 2 : Vypočítej povrch kvádru o rozměrech:

a) a = 6 cm,  b = 8 cm, c = 9 cm

b)  a = 2,5 cm,  b = 4,1 cm,  c = 7 cm

 


Učivo na 18.5.- 22.5.

Milé děti, domácí úkol si můžete zkontrolovat zde.

Úkoly na tento týden:

1. Na stránkách z minulého týdne si ZNOVU procvičte celá čísla. 

2. Do školního sešitu si zapište:

Krychle a kvádr

Zobrazení krychle a kvádru:

Postup pro krychli zde pro kvádr zde a popis zde.

Samostatná práce č.1: načrtni tužkou do sešitu několik krychlí a kvádrů.

Do sešitu si opiš tento rámeček.

Samostatná práce č.2: zde.

 

Úkol pošlete prosím do PÁTKU. :))

 


Učivo na 11.5.- 15.5.

Ahoj děti, zkontrolujte si domácí úkol zde.

Váš úkol na tento týden je:

1. Procvičit si interaktivně celá čísla zde:

http://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?id=4530&action=show&fbclid=IwAR1NG0UatQY1-JsP4c-M5ZEZgGFGW7VR9bky7D6DLr0OQ1IhRM1H0FXM-Hg#selid

Zde si vyberte co nejvíce příkladů na násobení, dělení a kombinované operace.

 

2. Vypočítat tři cvičení z učebnice na str. 73, př. 6,7,8, nebo zde. Nezapomeňte napsat mezivýpočty a celé řešení mi pošlete. Dávejte pozor na přednost početních operací! :)

 

 


Učivo na 4.5.-7.5.

Milé děti, moc chvállím všechny, kteří správně nebo s minimem chyb vypracovali minulý úkol, protože byl docela těžký. Úkol si můžete zkontrolovat zde a zde.

 

Zápis do sešitu:

Dělení celých čísel

děleníPro dělení celých čísel platí stejná znaménková pravidla jako pro jejich násobení!

 

Samostatná práce:

ÚkolÚkol

Vyřešené příklady posílejte do pátku 8.5.:)

 


Učivo na 27.4.- 30.4.

Milé děti, nejdříve si zkontrolujte úkol z minulého týdne a všechny chyby si pečlivě opravte. Kdo mi úkol neposlal, všechno si do sešitu dopište.

Řešení je zde.

Nejčastější chyby: špatné dodržení pořadí početních operací a chybí zapisování mezivýpočtů. Protože pořád děláte v příkladech se zápornými čísly chyby, ještě si tyto příklady procvičíme. 

Samostatná práce:

Postup příkladu 4: Odstraníme závorky a mezivýpočet zapíšeme, zapíšeme konečný výsledek.

Vzorový příklad: 

[(-8)+13+5]+[10+(-5)+15]= -8 +13 + 5 + 10 - 5 + 15= 43 - 13 = 30

Postup příkladu 5: Odstraníme závorky a vypočítáme absolutní hodnoty, zapíšeme mezivýpočet a konečný výsledek.

Vzorový příklad:

|176| + (-342) = 176 - 342 = -166

příklad

Samostatná práce:

příkladpříklad

Řešení příkladu opět pošlete mailem. Nezapomeňte zapisovat mezivýpočty! Hodně štěstí:) 

 


Učivo na 20.4. - 24.4.

Milé děti, nejdříve si zkontrolujte úkol z minulého týdne a všechny chyby si pečlivě opravte. Kdo mi úkol neposlal, všechno si do sešitu dopište.

Řešení je zde.

Tento týden budem pokračovat v násobení celých čísel.

Do sešitu si zapište:

1. Součin více celých čísel:

Je-li v součinu lichý počet záporných čísel, je výsledek záporný.

Je-li v součinu sudý počet záporných čísel, je výsledek kladný.

Vzorový příklad: 

(-5) . (-2) . (-4) = -40

(-5) . (- 2) . (-4) (. -6) = 240

(-5) . (2) . (-4) = 40

(-5) . (2) . (-4) (. -6) = -240

 

Samostatná práce:

Učebnice str. 70, cv.10 nebo zde.

 

2. Příklady s absolutní hodnotou:

Samostatná práce:

Učebnice str. 71, cv. 12, 13 nebo zde.

U příkladu 13 zapiš mezivýpočty!

 

3. Kombinace násobení a sčítání:

Dodržuj pravidla pro pořadí početních operací:

Počítáme závorky, potom násobení a dělení, nakonec sčítání a odčítání.

Zapisujeme mezivýpočty!

Vzorový příklad:

8 . (-15-5)= 8 . (-20) = -160

7. (-16) + 7 . 2 = -112 + 14 = -98

 

Samostatná práce:

Učebnice str. 70, cv. 9 nebo zde. 

Řešení zase nejlépe do pátku, hodně štěstí! :)

 


Učivo na 13.4. - 17.4

Milé děti, nejdříve si zkontrolujte úkol z minulého týdne a všechny chyby si pečlivě opravte. Kdo mi úkol neposlal, všechno si do sešitu dopište.

Tady je řešení.

Tento týden se naučíme novou látku! :) Takže si najděte sešit a začněte zapisovat:

Násobení celých čísel

násobení celých čísel

Postup při řešení:

1. Zapíšu znaménko, jaké bude mít výsledek podle pravidel v rámečku nahoře.

2. Číslice vynásobím, výsledek zapíšu. U víceciferných  čísel musíme zapsat výpočet pod sebe.

(-4) . (+5)= -20

(-4) . (-5)= 20

 

Samostatná práce:

V případě, že násobíte pod sebe, zapište tento výpočet taky do sešitu.

 

Úloha 1:

a) ( + 4 ) . ( + 5 ) =

b) ( -2 ) . ( -1 ) =

c) ( -6 ) . ( +3 ) =

d) ( +4 ) . ( -5 ) =

e) ( -4 ) . ( - 1 ) =

f) ( 7 ) . ( -4 ) =

g) ( -8 ) . ( -21 )=

h) ( -5 ) . ( +5) =

i) ( -74 ) . ( - 215 ) =

j) ( -456 ) . ( + 56 ) =

k) ( -4 564 ) . ( + 54 ) =

l) ( -45 660 ) . ( - 9) =

m) ( +89 000 ) . ( - 5) =

n) ( -12) . 0 =

 

Úloha 2:

a) ( 27 ) . ( - 13 ) =

b) ( + 412 ) . ( -25 ) =

c) ( -12 ) . ( + 59 ) =

d) ( +198 ) . ( -4 ) =

e) ( - 25 ) . ( - 4) =

f) 28 . ( + 5 ) =

g) – 12 . 19 =

h) – 92 . ( -5) =

i) – 400 . ( - 2 ) =

j) – 59 . ( + 4 ) =

 

Vyřešené příklady zašlete nejlépe do pátku 17.4. na mail (petrakochova@seznam.cz). V případě nejasností, napište dotazy tamtéž.

 


Učivo na 6.4.-10.4.

Milé děti, nejdříve si zkontrolujte úkol z minulého týdne a všechny chyby si pečlivě opravte. 

Příště si pečlivě přečtěte vzorové příklady a dodržte prosím postup..! Spousta z vás neodstranila závorky nebo je odstranila špatně. Pro nás všechny je lepší, když vypracujete úkol správně hned napoprvé. 

 

Tady je správné řešení:

1. 

a) (+4)+ (+5) = 4 + 5 = 9

b) (-2) + (-1) = -2 -1 = -3

c) (-6) + (+3)= -6 +3 = -3

d) (+4) + (-5) = 4 -5 = -1

e) (-4) + (-1) = -4 -1 = -5

f) (7)+ (-4) =7-4= 3

g) (-8) + (-21)= -8 -21= -29

h) (-5) + (+5)= -5 +5= 0

 

2.  

a) (+4) - (+5)= 4-5= -1

b) (-2)- (-1)= -2+1= -1

c) (-6) - (+3)= -6-3= -9

d) (+4) - (-5)= 4+5= 9

e) (-4) - (-1)= -4+1= -3

f) (7) - (-4)= 7+4= 11

g) (-8) - (-21)=  -8+21= 13

h) (-5) - (+5)=  -5-5= -10

i) (-74) - (-215)= -74+215= 141

j) (-456) - (+56)= -456-56= -512

 

Úkol na tento týden:

1. Příklady s absolutní hodnotou (učebnice 66/13)

Postup řešení:

1) Vypočítám hodnotu výrazu v absolutní hodnotě, zapíšu v absolutní hodnotě

              2) Vypočítám absolutní hodnotu

        Vzorové příklady: |8-15|= |-7| = 7

                                     |-8- (-15) | = |-8+15| = |7| = 7

                                     |-15-8| = |-22| = 22      Absolutní hodnota je vždy kladné číslo!

 

Samostatná práce – cvičení 1:

   a) |15-7| =                                  b) |7-15| =                                      c) |7+15|

   d)   |-7 – 15| =                            e) |-15-7| =                                     f) |-7-(-15) | =

   g)  |-15-(-7) | =                            h) |-7+(-15) | =

 

  1. Příklady s více čísly (učebnice 66/15)

               Postup řešení: 1) Odstraním závorky, zapíšu

                                 2)Vypočítám – zleva doprava nebo ve výhodném pořadí

           Vzorové příklady: 6 + (-2) – (-4) = 6 – 2 + 4 = 8

                                           -6 – (-2) + (-4) = -6 +2 -4 = -10 +2 = -8 (v tomto případě jsem sečetla nejdřív -6 a -4 (to je -10) a opsala 2 a poté přičetla) 

 

    Samostatná práce – cvičení 2:

       a)8 + (-4) + (-9) =                                                b)  8 – (-4) + (-9) =

c)  8 + (-4) – (-9) =                                              d)  -8 + (-4) – 9 =

e)  -8 + 4 +(-9) =                                                  f)  -8 –(-4) –(-9) =

 

Obě cvičení na samostatnou práci i se všemi vzorovými příklady si opište do sešitu, dodržte postup řešení a všechno mi zase pošlete. Hodně štěstí! A hezké Velikonoce.

 


Učivo na 30.3. - 3.4:

1. Zkontrolujte si správné řešení DŮ číslo 2!

U všech příkladů je vždy nutné nejdřív odstaranit závorku a mezivýpočet zapsat. Správné řešení je toto: 

6, A, 36-(-12)=36+12=48

    B,18-(-20)=18+20=38

    C, 120-(-120)=120+120=240

    D, 273-(-186)=273+186=459

 

7,   a, 35-16=19.   b, 16-35=-19.    c, 65-82=-17

       d, 320-450=-130  e, 74-528=-454                          f, 1823-2954=-1131

 

8,     a, -15-(-20)=-15+20=5

         b, - 37-(-65)=-37+65=28

         c, - 82-(-105)=-82+105=23

         d, - 46-(-253)=-46+253=207

         e, - 49-(-29)=-49+29=-20

          f, - 75-(-33)=-75+33=-42

          g, - 97-(-58)=-97+58=-39

          h, - 748-(-487)=-748+487=-261

           I, - 620-(-54)=-620+54=-566

 

9,           a,          b,                   c,       

   15-12=3    12-15=-3.   (-12)-15=-27

    17-13=4.  13-17=-4.   (-17)-13=-30

              d,                         e,               

    (-15) -(-12) =-15+12=-3     (-12)-(-15)=-12+15=3

    (-17)-(-13)=-17+13=-4.      (-13)-(-17)=-13+17=4

10,

  a, - 2.       b, 12

  c, - 12.    d, 2

11, a, ano.    e, ano

       b, ano.     f, ne, 6

       c, ano.      g, ne, - 6

        d, ne,-6    H, ne, 0

12A  a,  8-(-16)=24

         B,  8+(-16)=-8

         C, -8-(-16)=8

         D, -8+(-16)=-24

B a)+, b)-, c)+, d)-

 

2. Domácí úkol na příští týden: procvičte si příklady na sčítání a odčítání celých čísel!

Dodržujte stejný postup - u příkladů s mínusem před závorkou se nejdřív musí odstranit závorka. 

1. a) ( + 4 ) + ( + 5 ) =

b) ( -2 ) + ( -1 ) =

c) ( -6 ) + ( +3 ) =

d) ( +4 ) + ( -5 ) =

e) ( -4 ) + ( - 1 ) =

f) ( 7 ) + ( -4 ) =

g) ( -8 ) + ( -21 )=

h) ( -5 ) + ( +5) =

 

2. a) ( + 4 ) - ( + 5 ) =

b) ( -2 ) - ( -1 ) =

c) ( -6 ) - ( +3 ) =

d) ( +4 ) - ( -5 ) =

e) ( -4 ) - ( - 1 ) =

f) ( 7 ) - ( -4 ) =

g) ( -8 ) - ( -21 )=

h) ( -5 ) - ( +5) =

i) ( -74 ) - ( - 215 ) =

 j) ( -456 ) - ( + 56 ) =

Řešení zašlete pokud možno do pátku (mail stejný: petrakochova@seznam.cz), děkuji:) 

 

3. Procvičte si sčítání a odčítání celých čísel na následujících stránkách: 

http://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?id=4530&action=show&fbclid=IwAR1eAJxyTTC7ICbKaN2qlY6PliWSXbjiAinMN2LW1UevvyzaYRfN6jHjizc#selid

http://nove.procvicuj.cz/www/matematika/cela_cisla/cela_cisla.php - navolte si počet členů - 2!

https://www.umimematiku.cz/cviceni-pocitani-se-zapornymi-cisly?fbclid=IwAR0n83RlIlAD41FNka03p0VTRncJ-Nn2BJrKy1yiMubYpt0Vqw-kolnJr_Y 

 

 


Učivo na: 23.3.- 29.3

Zápis do školního sešitu: Odčítání celých čísel 

Postup výpočtu: 1.Odstraníme závorky podle těchto pravidel:

za a) znaménko před závorkou je záporné -> znaménka v závorce se změní na opačná

a - (-b) =  a + b                   např. 2 - (-3)= 2 + 3 = 5

a - (+b) = a - b                   např. 2 - (+3) = 2 - 3 = -1

 

b) Znaménko před závorkou je kladné -> znaménka v závorce zůstavají stejná

a + (-b) = a - b                          2 + (-3) = 2 - 3 =  -1

a + (+b) = a +b                         2 + (+3) = 2 +3 = 5

!Nezapomeň, že pokud není před číslem v závorce zapsáno žádné znaménko - je tam vždy plus!

2.Příklad dopočítáme podle pravidel pro sčítání, která jsou zapsána v sešitě na začátku kapitoly Sčítání celých čísel

 

Projdi si řešené příklady a zkus je vyřešit sám (/sama).

a) a=20, b=45

20 - (-45) = --------->  20 + 45 = 65

20 - (+45) = ---------> 20 - 45= -25

20 + (-45) = ------------> 20-45= -25

20 + (+45) = -------------> 20+45= 65

 

b) a= -20, b= 45

-20 - (-45) = --------->  -20 + 45 = 25

-20 - (+45) = ---------> -20 - 45= -65

-20 + (-45) = ------------> -20-45= -65

-20 + (+45) = -------------> -20+45= 25

 

Samostatná práce: Pošli mailem do 29.3. (petrakochova@seznam.cz) (cvičení možné vyfotit a poslat)

Cvičení najdeš v učebnici na straně 65 a 66 - cv. 6-12 nebo zde na obrázku:

Úkol z učebnice1

Úkol z učebnice

V pondělí 30.3. najdeš na této stránce správné řešení samostatné práce a další úkol. Pokud budete potřebovat radu, pište na můj e-mail (petrakochova@seznam.cz). Hodně štěstí :)

 


Učivo do 22.3

Příklady na sčítání celých čísel (kopie A4) - vypočítat celou stranu

Prostudovat řešené příklady z kapitoly 5.2 Odčítání celých čísel str. 62 - 64

Do školního sešitu opsat rámečky:str. 64 Odčítání celých čísel

                                                  str. 65 Znaménková pravidla