Aktuální počasí

Počasí dnes:

7. 4. 2020

j

Bude většinou jasno až skoro jasno. Denní teploty 16 až 20°C. Noční teploty 6 až 2°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Středa 8. 4.

Dobrý den, milí žáci, tento týden se podíváme na to, co se děje s objemem kapalných a pevných těles při jejich zahřívání a na jakém principu pracují teploměry.

1) Zkontrolujte si správné řešení úloh z minulého týdne:

délka (l) - lenght; objem (V) - volume; hmotnost (m) - mass; teplota (t) - temperature;  čas (t) - time

       3 500 g =  0,003 5  t                             6 380 l = 6,38 m3

          620 cm3 = 0,62  l                             0,032 km =  320 dm

        57 mm =  0,057 m                               18 min =  0,3 h

        3,5 min = 210 s                                  1 620 s =   27 min

        0,26 g =  260 mg                             2 318 ml = 2 318 cm3

2) Zopakujte si:

     Značka teploty : t

     Jednotka teploty: stupeň Celsia ( oC )

     Měřidlo teploty: teploměr

Teploměrů je více druhů. U kapalinového teploměru ukazuje teplotu horní konec sloupce kapaliny v úzké trubičce. Kapalinou v teploměru bývá stříbrně lesklá rtuť (pozor na rozbití teploměru - páry rtuti jsou jedovaté!) nebo obarvený líh.

Při zahřívání kapalina zvětšuje svůj objem. Různé kapaliny zvětšují svůj objem různě. Zvětšování objemu při zahřívání využívá kapalinový teploměr (kapalina stoupá při zahřívání teploměru trubičkou vzhůru).

Speciálním druhem kapalinového teploměru je teploměr lékařský - přečtěte si o něm v růžovém sloupečku na str. 48 v učebnici.

Prohlédněte si obrázky v učebnici str. 47 - 48.

Svůj objem nebo svou délku zvětšují při zahřívání i tělesa z pevných látek. Na tomto principu pracují teploměry bimetalové (bimetal = dvojkov). Tyto teploměry v sobě mají stočený kovový pásek, který je zhotovený ze dvou různých kovů, které jsou na sobě - obr. str. 48 + str. 50 nahoře. Při zahřívání se jeden kov roztahuje více než druhý, proto se spirála rozvinuje a otáčí ručičkou nad stupnicí.

Dnes se stále více používají také teploměry digitální.

Napište si do sešitu zápis:     

          Teploměry

1) kapalinové (rtuť, líh)

2) bimetalové (pásek ze 2 kovů na sobě svinutý do spirály)

3) digitální

Většina těles při zahřívání zvětšuje svůj objem (svoji délku).

Tělesa z různých látek zvětšují při zahřívání svůj objem různě.

Nezapomeňte na domácí úkol zadaný minulý týden - měření teploty vzduchu.

Hezké Velikonoce! I. J.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Středa 1. 4.

Dobrý den, milí žáci, tak vás opět po týdnu zdravím a posílám úkoly na další týden (do 3. 4.). Stále se budeme věnovat opakování probraných fyzikálních veličin.

1) Zkontrolujte si výsledky zadaných převodů:

a)  30 min = 1 800  s             6 min 14 s =  374  s              3 h 6 min 2s = 11 162 s

      2 h =  7 200     s             1 h 8 min =   4 080 s             1 d 2 h 20 min = 94 800 s

b) Vyjádři v hodinách a minutách: 147 min =  227 min            4 260 s = 1 h 11  min

c) Vyjádři desetinným číslem v hodinách (minuty děl 60): např. 12 min = 0,2  h

   4 h 30 min =  4,5  h                                        45 min =  0,75  h                    

   1 h 15 min =   1,25 h                                      105 min = 1,75 h

d) Vyjádři desetinným číslem v minutách (sekundy děl 60): např. 4 min 18 s =  4,3 min

    6 s = 0,1      min                                         2 min 12 s =   2,2 min 

    75 s =   1,25 min                                         5 min 45 s =  5,75 min

2) Asi jste si všimli, že čas i teplota se značí t. Proto je důležité psát vždy správnou jednotku - ta je pro každou veličinu jiná. Značka je pro obě veličiny stejná, protože vychází z počátečního písmene anglického překladu jejich názvů.

1. úkol pro vás: Napište zezadu do sešitu, ze kterých anglických slov vznikla značka pro délku (l), objem (V), hmotnost (m), teplotu (t) a čas (t).

3) Pokud jste si vyzkoušeli pokus s horkou, vlažnou a studenou vodou, tak jste zjistili, že jedné ruce se zdá vlažná voda teplá a druhé studená → proto je nutné fyzikální veličiny měřit, ne jen dát na naše pocity (ty nás mohou klamat). Podobně jako je to s teplotou vody, je to i s teplotou vzduchu. Při stejné teplotě je jednomu člověku "zima" a druhému "teplo".

2. úkol pro vás: Měřte 7 dní po sobě, vždy ve stejnou dobu (tu si zvolte podle sebe, ale každý den ve stejný čas) venkovní teplotu vzduchu (na teploměr případně čidlo meteostnice by v tu dobu nemělo svítit sluníčko, aby výsledky nebyly zkreslené). Výsledky zapište na papír do přehledné tabulky - v 1. řádku bude den, ve druhém naměřená teplota. Měření můžete také provést během jednoho dne, kdy budete teplotu zapisovat každé 2 hodiny - podmínkou je minimálně 7 hodnot. (V tomto případě nebude v 1. řádku tabulky den, ale hodina.) Z naměřených hodnot se pokuste narýsovat graf. Vyfocené zpracování tohoto úkolu můžete zasílat až do pátku 24. 4. Na ukázkové řešení se můžete podívat zde (hodnoty jsou vymyšlené):  Měření teploty vzduchu

P.S.: Pokud někdo nemá možnost měřit venkovní teplotu, tak využijte z internetu informace o teplotě v daný den ze stránek Českého hydrometeorologického ústavu.

4) Na závěr si procvičte převody jednotek (zezadu do sešitu). Výsledky pro kontrolu vám napíšu příští týden, spolu s 1. úkolem mi je můžete zasílat vyfocené na e-mail do pátku 3. 4.

       3 500 g =              t                             6 380 l =             m3

          620 cm3 =            l                             0,032 km =          dm

        57 mm =             m                            18 min =             h

        3,5 min =            s                             1 620 s =            min

        0,26 g =             mg                           2 318 ml =          cm3

Mějte se hezky! I. J.                              

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Středa 25. 3. (1 vyuč. hodina)

Dobrý den, milí žáci, posílám učivo na další týden (do 27. 3.).

Budeme se věnovat fyzikálním veličinám, které znáte - času a teplotě.

1) Zopakujte si (odpovědi najdete v zápisu z minulé hodiny):

Jak se značí fyz. veličina čas? Jakou má základní jednotku? Jmenujte další jednotky času.

Kolik má minuta sekund? Kolik má hodina minut? Kolik má hodina sekund?

Jmenujte měřidla času.

2) Zkontrolujte si výsledky zadaných převodů:

cvičení 1:       1 min = 60 s    5 min = 300 s    3min 20 s = 200 s   1 h = 3 600 s

                                                1 h 10 min = 4 200 s

cvičení 2:   1/5 minuty; 67 sekund; 1 minuta 12 sekund; 120 sekund; 3 minuty; 

                                                            1/12 hodiny

3) Zezadu do sešitu procvičujte převody jednotek času (výsledky pro kontrolu vám opět napíšu příští týden, můžete mi je ale také zasílat vyfocené na e-mail: jerabkova.irena@gmail.com):                                                                                Žáci s podpůrným opatřením řeší u každého zadání 1. řádek.

a)  30 min =          s                 6 min 14 s =        s                 3 h 6 min 2s =          s

      2 h =                s                1 h 8 min =          s                1 d 2 h 20 min =        s

b) Vyjádři v hodinách a minutách: 147 min =        h   min            4 260 s =       h   min

c) Vyjádři desetinným číslem v hodinách (minuty děl 60): např. 12 min = 0,2  h

   4 h 30 min =       h                                        45 min =          h                    

   1 h 15 min =        h                                       105 min =         h

d) Vyjádři desetinným číslem v minutách (sekundy děl 60): např. 4 min 18 s =  4,3 min

    6 s =          min                                           2 min 12 s =       min 

    75 s =          min                                         5 min 45 s =        min

4) Další fyzikální veličina, kterou již znáte, je teplota. Přečtěte si o ní v učebnici na str. 45 - 46 (nezapomeňte na zajímavosti ve sloupečku).

Do sešitu si napište zápis:       Teplota

               Značka: t

               Základní jednotka: 1 oC

              Teplotu měříme teploměrem (ve fyzice: rtuťový laboratorní teploměr).

              Celsiova stupnice: 0 oC ........ tající led

                                            100 oC ...... vařící se voda

5) Pokud máte možnost, zkuste si pokus ze strany 45........POZOR, ať se nespálíte - voda by měla být tak teplá, abyste v ní mohli nechat ruku chvíli ponořenou.

Hezký týden! I.J.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dobrý den, milí žáci, posílám vám učivo z fyziky na tento a příští týden (do 20. 3.).

1) Zopakujte si podle sešitu vše o hmotnosti (značka, základní jednotka, převody jednotek, popis rovnoram. vah, postup měření hmotnosti pevného a kapalného tělesa na rovnoram. váhách).

2) Nyní nás čeká další fyzikální veličina, se kterou se denně setkáváte - veličina čas

 Přečtěte si v učebnici stránky 55 - 59. Nezapomeňte pročíst i zajímavosti v růžových sloupcích a prohlédněte si obrázky.

Do sešitu si napište tento zápis: 

                             Čas

                    značka : t

                    základní jednotka: 1 sekunda (s)

                    další jednotky : minuta (min)

                                             hodina (h)

                                             den (d)

                                             týden

                                             měsíc

                                             rok

                     1 min = 60 s

                     1 h = 60 min       1 h = 3 600 s

                     1 d = (24 . 3 600) s = 86 400 s

                   

                         Měření času

                     - hodiny sluneční, vodní, přesýpací, kyvadlové, digitální, atomové,                             stopky, metronom

Pod zápis nakreslete "buřtíky" z modrého rámečku str. 56.

Zezadu sešitu vyřešte úlohy 1 a 2 str. 56 (u kalkulačky) - výsledky pro kontrolu vám napíšu další týden.

A na závěr si zkuste "pokus" podle úlohy č. 1 na straně 59, ale nepodvádět! :) Souseda v lavici vám na minutu snad někdo doma nahradí.

Mějte se hezky a úkoly plňte průběžně. I. J.