Aktuální počasí

Počasí dnes:

24. 9. 2020

oblacnosde

Bude polojasno až oblačno, ojediněle přeháňky. Denní teploty 21 až 25°C. Noční teploty 14 až 10°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

15.6. – 19.6.

 

Milí šesťáci, holky a kluci, jsem moc ráda, že jsem se s většinou z vás mohla v minulém týdnu osobně setkat  přímo ve škole. jsme si Prošli jsme si učivo, které byste měli mít všichni zapsáno anebo vytištěno a nalepeno ve svých sešitech. Doporučuji vám všem, pokud tomu tak není, tak doplňte, protože v září budu sešity kontrolovat a budeme na tyto zápisy navazovat. Vím, že tato doba pro nikoho z nás nebyla jednoduchá, ale snad vše společně zvládneme.

Pro vás, kteří se už do školy nedostavíte, posílám, co byste si měli ještě do konce školního roku dodělat.

 

MLUVNICE

Vytvoř si samostatně výpisek z učebnice s.112 – 115

Základní větné členy

PŘÍSUDEK

s.112 – rámeček  - přísudek slovesný

s.113 – rámeček – přísudek jmenný se sponou

Ve vlastním zájmu si vypracuj několik vět ze cvičení 2/113, 3/113 a zapiš si do sešitu školního.

 

PODMĚT

S.113 – rámeček

s.114

 

s.115  SHODA  PŘÍSUDKU   S PODMĚTEM

pro procvičení si vypracuj cvičení 1 – 4/115 – 116

 

Pro souhrnné opakování využij cvičení z Hravé češtiny s.29 – 30.

Pokud máš nějaké nejasnosti, porovnej je s textem POUČKY A PŘEHLED UČIVA v Hravé češtině.

 

Pro další docvičování využívej např. tyto stránky:

www.onlinecviceni.cz

www.pravopisne.cz

skolakov.eu

www.gramar.in

 

 

LITERATURA

Nezapomínejte číst a dopsat zápisy do čtenářského deníku.

 

 

Milí šesťáci, přeji vám krásné a pohodové prázdniny. Buďte na sebe opatrní a moc zdraví. V září 2020 se na vás těším ve třídě 7.C. Hana Matějková

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

Zadání práce do 8. června

Milí šesťáci,

už brzy se spolu potkáme, a proto posílám procvičovací a doplňovací úkoly. Opatrujte se a moc se na vás těším. HM

MLUVNICE:

Zaměříme se na souhrnná procvičování všech slovních druhů v tomto cvičení: Slovní druhy

Podstatná jména si procvič pomocí online cvičení zde: https://www.umimecesky.cz/strilecka-podstatna-jmena?source=explicitKC#

Slovesa si procvič pomocí online cvičení: https://www.umimecesky.cz/strilecka-slovesa?source=explicitKC#

Opět mi prosím zašli vyfocený výsledek.

LITERATURA

Přečtěte si ukázky a vypracujte cvičení v Hravé literatuře str. 47 - 50

Pokračujte v četbě zajímavých knih a nezapomeňte si napsat stručný zápis do čtenářského deníku. Budu moc ráda, když mně předložíte zápisy ve čtenářském deníku, někteří v červnu, ostatní posléze v září.

 

 

 

18. - 22. 5.

Milí šesťáci, zdravím vás a posílám češtinářské pozdravení. Chválím všechny, kteří mně pravidelně posíláte vypracované úkoly, průběžně vám posílám hodnocení. Ti z vás, kteří tak nečiníte, budete mít dosti velké mezery, protože na dané učivo budeme příští školní rok navazovat. 

MLUVNICE:

Tento týden se budeme věnovat slovesům Projdi si následující prezentaci a vše si napiš do školního sešitu. SLOVESA

Slovesa si rpocvičíš v Hravé češtině str. 24 - 27

Ke kontrole mi zašli výsledky následujícího online cvičení, stačí zaslat pouze PrtSc do e-mailu. https://www.umimecesky.cz/rozrazovacka-slovesa-osoba-2-uroven/975

LITERATURA:

Do sešitu literatury si opiš zápis a nauč se:

Dobrodružná literatura
  • Vyznačuje se napínavým dějem a rychlým spádem
  • Má především zábavnou funkci
  • Kladný hrdina, který obvykle čelí nepříznivým podmínkám nebo záporným postavám, je pro tento žánr typický
  • Rozlišujeme různé druhy dobrodružných příběhů: s indiánskými motivy, z divokého západu, robinsonády (příběhy trosečníků), detektivní, strašidelné, cestopisné a historické
  • Eduard Štorch /1878 – 1956/ - prozaik, učitel, archeolog
  • Psal odbornou literaturu a beletrii především dobrodružné příběhy z pravěku
  • Prováděl archeologické výzkumy v okolí Prahy a v okolí řeky Labe
  • Nejznámější román se jmenuje Lovci mamutů – hlavním hrdinou je chlapec Kopčem a jeho kamarád Veverčák, kteří prožívají dobrodružství v divoké přírodě i kmeni. Další  romány – Osada havranů, Minehava, Volání rodu
  • Karl Fridrich May /1842 – 1912/ - německý prozaik, učitel, který údajně ukradl hodinky a zakázali mu učit
  • Proslavil se dobrodružnými romány s indiánskou tématikou především                    s Vinnetouem
  • Je zajímavé, že do Ameriky se dostal až na sklonku života, když už měl své romány napsány
  • Jack London /1876 – 1916/ - vl. jménem John Griffith Chaney/ - americký prozaik
  • Je známý svými romány o lidech a zvířatech z divoké americké přírody Volání divočiny, Bílý tesák
  • Sám se nějaký čas živil jako zlatokop na Aljašce
  • Mark Twain / 1835 – 1910/ - vl. jménem Samuel Langhorne Clemens
  • Americký novinář a prozaik, který prožil dětství v okolí řeky Mississippi a napsal o tom ve svých knihách, z nichž je nejznámější Dobrodružství Toma Sawyera
  • Jaroslav Foglar /1907 – 1999/ - prozaik, učitel a redaktor, propagátor českého skautingu
  • Nejznámější knihy -  Hoši od Bobří řeky, Záhada hlavolamu, Stínadla se bouří, Tajemství velkého Vonta  
  • Skutečnosti, které zná už mnoho generací: klub chlapců Rychlé šípy – Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček, Rychlonožka, strůjce vynálezu létajícího kola Jan Tleskač, hlavolam ježek v kleci, bobříci, Stínadla, žlutý špendlík

 

Podle knihy Jaroslava Foglara byl natočen stejnojmenný film, který si můžete pustit zde: https://www.youtube.com/watch?v=PKpE_IS1yVc

Kdo raději čte má k dispozici ukázku v Hravé Literatuře na str. 50.

_______________________________________________________________________

30.4.  -  7.5.

Milí šesťáci, zdravím vás před čarodějkami a Prvním májem. Budeme společně procvičovat přídavná jména. Nejprve si pečlivě zkontroluj a oprav pracovní list z minulého týdne. Užijte si společně s rodiči následující dny, dávejte na sebe pozor a taky někdy koukněte na češtinu. HM

 

SPRÁVNÉ ŘEŠENÍ Z MINULÉHO TÝDNE

1. Z daného cvičení vypiš přídavná jména a roztřiď je na tvrdá, měkká a přivlastňovací:

Rychlý povel, brzy se to naučí, zelená žába, cizí člověk, dej to Petrovi, babiččina zahrada, lesní porost, psi štěkali, sousedovy krávy, léčivé rostliny, bílí sněhuláci, kočičí jazýčky, stará auta, trpí bolestí, velcí muži, starý dědeček, malé děti, nauč se to, červený svetr, soví královna, slavičí píseň, Jirkův povel, dědova mísa.

tvrdá                             měkká                                                           přivlastňovací

 
 

 rychlý                           cizí                                                                 babiččina                                       

zelená                            lesní                                                                sousedovy                                                           

léčivé                             kočičí                                                              Jirkův

bílí                                 soví                                                                 dědova            

stará                               slavičí      

velcí

starý

malé

červený

                                                                                                                                                  

 
 
 
 
 
 
 

2. Ke každému přídavnému jménu doplň vhodné podstatné jméno a naopak.           U přídavného jména napiš, zda je tvrdé nebo měkké:

 

Lakomý(T) člověk                            pádová (T) otázka                         krásný (T)  život

úžasný (T) zážitek                            dřevěný (T) stůl                             luční  (M)  květina

rybí (M) šupina                                 úzké (T) chodby                            zářící  (M) slunce

železné  (T) tyče                               hodná (T) holčička                        kyvadlové (T)  hodiny

skromná (T) dívka                            zelení (T) skřítci                           roztomilý (T)pes

3. Doplň správné koncovky:

Nový žák, laskaví  učitelé, sousedovy  slepice, rozkvetlý  záhon, cizí muži, soví  dráp, listnatý  strom, zdravý  pokrm, včelí  med, vytrvalý  horolezec, rybí kost, tatínkovy  knihy, rozkvetlé  stromy, lipový čaj, poctiví  lidé, hravá  koťata, živý  plot, nový  vůz.

 

V následujícím týdnu si procvičuj dále přídavná jména v HRAVÉ ČEŠTINĚ na stránkách 14 – 16. Doplňuj si přímo do textu.  Správné řešení najdeš v příští lekci.

Ke kontrole mi pošli cvičení 3a/14.  Zhodnotím.

 

LITERATURA

V Hravé literatuře si přečti pověst od Václava Cibuly: O Golemovi a O starém židovském hřbitovu a vypracuj si odpovědi.

SLOH

Vyhledej si na internetu nebo využij informace z jiných zdrojů o zvycích a tradicích : PÁLENÍ ČARODĚJNIC, MÁJE,  MAJÁLESY, PRVNÍ MÁJ, DEN MATEK . Vytvoř si výpisek do sešitu slohu, tzn. doslovně neopisuj, ale napiš nejdůležitější myšlenky, piš v heslech.

20.4. - 24.4.

Milí šesťáci, zdravím vás a většinu taky chválím, že mně posíláte  splněné úkoly. Někteří nereagují vůbec a věřte mi, že vám tyto znalosti budou chybět , protože jich  pak najednou bude opravdu hodně. Tak vy, kterých se to týká, rychle se probuďte ze zimního spánku a začněte pracovat. HM

 Správné řešení z minulého týdne:

správné řešení - word

správné řešení - pdf

NOVÉ UČIVO – PŘÍDAVNÁ JMÉNA

Zapište si do školního sešitu procvičujte a naučte se:

* Přídavná jména vyjadřují vlastnosti podstaných jmen - např. krásná žena, milý soused, nadaná zpěvačka, starý dům

*Ptáme se na ně: Jaký? Zelený, hodný, trpící,… Který? Hlavní, vedlejší,…Čí? Karlův, sestřin,…

* Přídavná jména jsou ohebný slovní druh. Můžeme je skloňovat, to znamená, že mění své tvary podle pádů. V přehledu slovních druhů mají číslo 2.

* U přídavných jmen určujeme:    Rod, číslo, pád, vzor a druh

 První  tři mluvnické kategorie se určují podle podstatného jména, které přídavné jméno rozvíjí -  např. s kouzelným dědečkem –  rod mužský životný, číslo jednotné, 7. pád, vzor mladý, druh -  tvrdé př. jm.

*Přídavná jména dělíme na:

*tvrdá (koncovka se mění podle rodu podstaného jména) vzor: MLADÝ - dlouhý úsek, dlouhá cesta, dlouhé

* měkká (koncovka je ve všech rodech měkké í)  vzor: JARNÍ – lesní muž, lesní chata, lesní mraveniště         

 * přivlastňovací (koncovky –ův, -ova,-ovo, -in, -ina, -ino)vzory: OTCŮV, MATČIN  -  chlapcův pes, kuchařčina zástěra

*Přídavná jména můžeme stupňovat (ještě blíže určit míru vlastnosti). Jsou tři stupně přídavných jmen:

— 1. stupeň – hodný, rychlá, tiché, plný, zelená

— 2. stupeň – vzniká připojení přípon – ejší,- ější, -í (hodnější, rychlejší, tišší, plnější, zelenější)

— 3. stupeň – vzniká připojením předpony nej – ke tvaru 2. stupně (nejhodnější, nejrychlejší, nejtišší)

*Pravopis přídavných jmen:

U přídavných jmen měkkých píšeme vždy jen i, í /cizí, ryzí, hovězí/

U přídavných jmen tvrdých a přivlastňovacích píšeme y /veselý muž, Karlovy sestry/ kromě 1. a 5. pádu čísla množného rodu mužského životného – zde píšeme i, í /veselí muži, Karlovi kamarádi/


PL přídavná jména - word

PL přídavná jména - pdf

SLOH – VÝPISKY  A   VÝTAH V SOUVISLOTI  S ČETBOU

Vyber si jednu regionální pověst (Chrudim a okolí) a vytvoř si heslovitou osnovu (body), podle kterých se naučíš pověst zpaměti vypravovat. Doporučuji vymyslet asi 10 bodů – hesel. Napiš si do sešitu slohu a vypravuj doma rodičům,  sourozencům,  babičkám nebo dědečkům.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13.4. – 17.4.

Milí šesťáci, zdravím vás po velikonočních prázdninách, i když je letos prožíváme úplně jinak.  Věřím, že jste zdraví a už se těšíte na další úkoly.

MLUVNICE

V minulých lekcích jsme se seznámili s novými pojmy, a tak je potřeba si je pořádně procvičit. K tomu ti poslouží cvičení v Hravé češtině na stranách 9 a 10. Pracuj  pečlivě, v příštím týdnu bude testík. HM

Dnes posílám  úkoly ke splnění. Prosím, napiš je na PC a pošli ke kontrole (do 17.4.)

  1. Napiš pod sebe desatero slovních druhů a u každého uveď 3 příklady.
  2. Vyber si jedno  doplňovací cvičení (-i, -y) z učebnice 2a,b,c/65  a pošli. Za každé slovní spojení  napiš vzor podstatného jména  - např. plavba po Labi (moře)

 

LITERATURA – zápis do sešitu literatury (žáci se SPU si mohou vytisknout a do sešitu nalepit)

AUTOŘI POVĚSTÍ

Alois Jirásek (1851-1930)

  • prozaik, dramatik, politik
  • napsal řadu prozaických a dramatických děl, v nichž zpracovával historická témata včetně pověstí
  • vystudoval dějiny a pracoval jako učitel
  • ve svém pojetí historie stranil českému národu
  • je autorem knihy Staré pověsti české ( vyšla v roce 1894)
  • kniha obsahuje známé pověsti o praotci Čechovi a jeho dcerách ( Kazi, Teta, Libuše) či Sibylině proroctví, také pověsti o Praze (Golem, Staroměstský orloj)

 

Eduard Petiška  (1924 – 1987)

  • mezi čtenářsky oblíbená díla patří kromě jeho zpracování bájí starověkých národů také převyprávění českých pověstí
  • v knize  Golem a jiné židovské pověsti  a pohádky ze staré Prahy se věnoval židovské tematice
  • Čtení o hradech Čtení o hradech, zámcích a městech obsahují pověsti z Čech, Moravy a Slezska
  • Zahrnují pověsti historické, démonické , erbovní a rodové

 

Václav Cibula (1925 – 2009)

Zaměřoval se především na pověsti z Prahy, které převyprávěl pod názvy Pražské pověsti a Nové pražské pověsti ( vycházel ze skutečných historických materiálů).

Přečti si z Hravé literatury pověsti od A.Jiráska a V.Cibuly ( str.24 -29)

 

SLOH

Vyhledej si na internetu nějakou pověst o našem městě nebo z okolí a nauč se ji vyprávět. HM

_______________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.4. – 8.4.

 Zdravím všechny šesťáky.

Pro procvičení si vypracuj do sešitu školního z učebnice cvičení  5a)b)d/62 a 6/63. Ke kontrole neposílej, konrolu si uděláme společně, až se potkáme..

Do sešitu literatury si napiš zápis

POVĚST

Je epickým žánrem lidové slovesnosti.

Je to smyšlený příběh, který má pravdivé jádro. Váže se  ke konkrétnímu času, místu, předmětu, osobě nebo události.

Mohou v ní vystupovat nadpřirozené bytosti.

Pověsti dělíme na:

  1. místní – vztahují se ke konkrétnímu místu (hradu, domu, hoře apod.)
  2. historické – líčí konkrétní dějinnou událost v minulosti
  3. o původu – o mytickém stvoření světa a člověka
  4. legendární – o významných světcích
  5. erbovní a rodové – o vzniku šlechtických i městských erbů
  6. o lidech – o osobnostech, které měly např. mimořádné nadání a sílu, o nevšedních lidských osudech
  7.  démonické – vystupují v nich nadpřirozené bytosti, např. čerti, víly a čarodějnice

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

30. 3. - 3. 4.

Zdravím vás, šesťáci. Doufám, že jste zdraví. Jste šikovní, protože až na několik výjimek jste mně k opravě poslali zadané úkoly. Protože  času byl dostatek, už mně práce neposílejte. Postupně opravím práce všem, výsledky vám napíšu do Bakalářů. Ani jsem nevěděla, kolik máme ve třídě šikovných kuchařů a kuchařek.

30.3.

ML –  zápis do školního sešitu

TVAROSLOVÍ  -  SLOVNÍ DRUHY

Každé slovo lze zařadit do jednoho z deseti slovních druhů.

Slovní druhy dělíme na: ohebné – skloňují se (1 – 4) nebo časují (5)

                                       neohebné – svůj tvar nemění (6 – 10)

Opiš si přehled slovních druhů – učebnice s.51 – 52 (opiš charakteristiku slovního druhu a uveď si u každého 3 příklady). Ze s.54 opiš rámeček: co určujeme u jmen a u sloves.

Z Hravé češtiny si z přehledu učiva s.1 opiš

PODSTATNÁ JMÉNA: konkrétní, abstraktní,

                                        vlastní obecná,

                                       pomnožná, hromadná, látková.

Vypracuj, napiš na PC  z učebnice 5/53- urči slovní druh (číslicí ) a použij slova ve větách- 12 vět. Nezapomeň poslat nejpozději do 3.4.

 

LIT – dokonči zápis do čtenářského deníku o knize bajek.

SLOH – v příloze vám posílám obrázky spotřebičů. Vyber si jeden z nich a přesně, detailně si ho popiš do sešitu slohu.

______________________________sloh_________________________________________

23.3. - 27.3.

Milí šesťáci, posílám vám nějaké úkoly pro procvičení. Protože se ještě nějakou dobu spolu nesetkáme, tak mně posílejte vypracované úkoly na můj e-mail: hanamatejkova@centrum.cz. Nezapomeň se vždy podepsat!!! Já ti práci opravím a zhodnotím.

ML - přepiš si jedno doplňovací cvičení z učebnice 4a,b,c na s.66 a pošli k opravě.

Opravila jsem vaše popisy hračky, snažili jste se, některé práce jsou velmi zdařilé. To byl popis statický.

Popis pracovního postupu (dynamický) krok za krokem uvádí, jak se určitá věc vyrábí. Napiš a odešli postup při přípravě jednoduchého jídla. Pracuj tak, aby tvůj popis posloužil jako návod i pro tvé spolužáky - kuchaře a kuchařky.

Přeji vám, ať jste zdraví a práce se vám daří . Těším se na vaše práce. HM

_______________________________________________________________________

Zadání úkolů na dobu uzavření školy: 

ML - Předpony s/se, z/ze, vz/vze, předložky s/se, z/ze - učebnice s.42 - 43, opiš si rámeček, vypracuj  si cvičení

LIT - Přečti si knihu bajek, vytvoř si zápis  do čtenářského deníku

SLOH - Vypracuj do sešitu Popis pracovního popisu při přípravě jednoduchého jídla ( podle návodu v učebnici s.158 -159)