Aktuální počasí

Počasí dnes:

31. 3. 2020

oblacnosesnez

Bude polojasno až oblačno, občas sněhové přeháňky. Denní teploty 1 až 5°C. Noční teploty -3 až -7°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
24 25 26 27 28 29 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

30. 3. - 3.4. 

Zkuste si odpovědět  na následující otázky:

1. Jak vzniká podpovrchová voda?

2. Co je to pedosféra?

3. Jak vzniká pedosféra?

4. Co je to půda a čím je tvořena?

5. Co je to humus a jak vzniká?

 

 

 

1. Jak vzniká podpovrchová voda? Voda, která se vsákne do půdy

2Co je to pedosféra? Půdní obal Země.

3. Jak pedosféra vznikla? Svrchní část zemské kůry byla dlouhodobým zvětráváním přeměněna na pedosféru.

4. Co je to půda a z čeho je složená? Je přírodní živý útvar (půda není hlína) a je složena z neživé a živé části.

5.Co je to humus a jak vzniká? Odumřelé části rostlin a živočichů se rozpadají a působením mikroorganismů se mění na tmavou hmotu – humus.

 

Pro zopakování pojmů spojených s půdou jsem pro Vás našla hezký dokument:

https://www.youtube.com/watch?v=Z5rMheOnaec

Po jeho zhlédnutí byste měli být schopni odpovědět na následující otázky:

- Jakou funkci má pro člověka půda?

- Jak se do půdy opět vrací živiny?

- Jaká zvířata přispívají k tvorbě humusu?

- Jaké problémy přináší půdě zemědělství?

odpovědi mi prosím zašlete na e-mail malkov.klara@gmail.com

 

V tomto týdnu bych se s Vámi chtěla zaměřit na problémy půdyčinnosti, které ji ohrožují.

Zápis do sešitu:

Ohrožení půdy

1. eroze půdy = rozrušení a odnosr půdního krytu

2. Výstavba infrastruktury - silnce, sídla apod.

3. Desertifikace = postupné řetváření krajiny na poušť

_______________________________________________________________________

Tip na online atlas:

Milí žáci, přeji Vám hezkou neděli a zasílám tip na fajn online pomůcku.

Na tomto odkaze https://atlas.mapy.cz/?p=000111&id=povrch-zeme&n=m&z=1.0&x=-18.017&y=23.625&m=m  najdete online atlas s nejrůznějšími mapami. Já jsem jich několik projížděla a video Vám zasílám. Tak kdo se doma nudí a chtěl by cestovat, může alespoň  prstem po displeji mobilu ;-) 

videonávod:

Atlas online_________________________________________________________________

Dobrovolný úkol:

Milí žáci, pokud Vás zajímá téma pohybů Země a zemětřesení, kterému jsme se společně věnovali, doporučuji mrknout dnes odpoledne na “odpoledku” s UčíTelkou. Dokument je ze souostroví Špicberky, nejsevernější části Evropy, daleko za polárním kruhem. 

 

https://www.ceskatelevize.cz/porady/11589918198-pohyby-aneb-za-tajemstvim-hlubinnych-procesu-zeme/

 

Dejte mi prosím vědět, kdo se díval a jak se Vám dokument líbil ;-) Kdo dnes nestíhá, může se podívat později přes iVysílání ČT

_______________________________________

23. - 27.3.

 

Milí žáci, dokumentem o ledovcích jsme ukončili téma hydrosféry a nyní se podíváme na nový zemský obal a tím bude půdní = pedosféra.

 

video nastiňující pedosféru k doplnění výkladu 

https://www.youtube.com/watch?v=B5XTU-ka7uQ

 

Zápis do sešitu:

 

Pedosféra = půdní obal Země

 

Bez půdy bychom nepřežili - slouží k zemědělství, obživa obyvatel

 

Vznik: zvětráváním = proces, při kterém dochází k rozpadu hornin 

                                   působení např. teploty, větru, vody, rostlin a živočichů

Matečná hornina = podklad, budoucí půda z ní získává důležité látky

Image result for matečná hornina

-načrtni si do sešitu obrázek vlevo

 

  1. živá složka půdy = živé organismy (žížaly)

  2. neživá složka půdy = úlomky hoornin, půdní voda

 

Půdní typy= rozeznáváme je podle zbarvení a rozložení půdních hornin 

  • černozemě, hnědozemě, hnědé půdy, podzoly, červenozemě, žlutozemě

Půdní druhy = rozeznáváme je podle velikosti částic

  • písčité (propouští vodu), hlinité (nejúrodnější), jílovité (zadržují vodu)

 

Humus = živiny v půdě - humusový horizont

organismy rozkládají zbytky rostlin a živočichů, úrodnost půdy

 

Ochrana půdy

eroze = znehodnocení a odnos půdy (vodou, větrem)

ochrana: travnatý porost, lesní porost

_______________________________________________________________________

Překresli si do sešitu koloběh vody na Zemi, můžeš pracovat i s uč. str 51,  kde je podrobně vysvětlen.

 

Koloběh vody na Zemi:



 

Práce s atlasem/mapou:

Na světadílu Severní Amerika najdi příklad:

 

Řeky

Vodopádu

Přehradní nádrže

Jezera

Zálivu

Moře

Oceánu

Průplavu

Jednotlivé názvy si jako příklady napiš do sešitu vzadu.

_________________________________________________________

 

Zadání na 16. a 17. 3. 2020

 

Milí žáci místo pondělní a úterní hodiny zeměpisu se prosím podívejte na dokument o ledovcích https://www.youtube.com/watch?v=2DmGl4-ycsk. Vybrala jsem jeden, který se nachází na Aljašce v parku Glacier Bay. Zaměřte se prosím především na otázky:

 

Jaké klima této oblasti?

Jak formuje ledovec reliéf a proč se mu také přezdívá architekt krajiny?

Proč jsou ledovce namodralé?

Co je to ledová kra?

Jaká zvířata žijí v tomto národním parku?

 

Odpovědi na tyto otázky si napište do sešitu a zašlete mi prosímje (jakoukoli formou) do pátku 20. 3. 2020 na e-mail malkov.klara@gmail.com