Aktuální počasí

Počasí dnes:

31. 3. 2020

oblacnosesnez

Bude polojasno až oblačno, občas sněhové přeháňky. Denní teploty 1 až 5°C. Noční teploty -3 až -7°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
24 25 26 27 28 29 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Pátek 3. 4.

Dobrý den, milí žáci, tak vás opět po týdnu zdravím. Tento týden nás čeká opakování hmotnosti a toho, co víte z prvního stupně o času.

1) Zopakujte si podle sešitu postup měření hmotnosti pevného a kapalného tělesa na rovnoram. váhách. Jak byste určili hmotnost jednoho připínáčku?

(Správná odpověď: Na váhách určíme hmotnost např.100 stejných připínáčků a tuto hmotnost vydělíme stem.)

2) Nyní nás čeká další fyzikální veličina, kterou znáte z 1. stupně a se kterou se denně setkáváte - veličina čas. Jednotky času byste určitě vyjmenovat dokázali. Tou základní je sekunda. Jediné, co možná neznáte, je značka času. Čas se značí t (z anglického "time").

Do sešitu si napište tento zápis

                             Čas

                    značka : t

                    základní jednotka: 1 sekunda (s)

                    další jednotky : minuta (min)

                                             hodina (h)

                                             den (d)

                                             týden

                                             měsíc

                                             rok

                     1 min = 60 s

                     1 h = 60 min       1 h = 3 600 s

                     1 d = (24 . 3 600) s = 86 400 s

                   

                         Měření času

                     - hodiny sluneční, vodní, přesýpací, kyvadlové, digitální, atomové,                             stopky, metronom

Pod zápis nakreslete "buřtíky" z modrého rámečku str. 56.

 

O času máte v učebnici psáno na stránkách 55 - 59. Můžete si přečíst i zajímavosti v růžových sloupcích a prohlédnout si obrázky.

 

3) Zezadu do sešitu procvičujte převody jednotek času (výsledky pro kontrolu vám  napíšu příští týden, můžete mi je ale také zasílat do pátku 3. 4. vyfocené na e-mail: jerabkova.irena@gmail.com):                                                                                Žáci s podpůrným opatřením řeší u každého zadání 1. řádek.

 a)  30 min =          s                 6 min 14 s =        s                 3 h 6 min 2s =          s

      2 h =                s                1 h 8 min =          s                 1 d 2 h 20 min =        s

b) Vyjádři v hodinách a minutách: 147 min =        h   min            4 260 s =       h   min

c) Vyjádři desetinným číslem v hodinách (minuty děl 60): např. 12 min = 0,2  h

   4 h 30 min =       h                                        45 min =          h                    

   1 h 15 min =        h                                       105 min =         h

d) Vyjádři desetinným číslem v minutách (sekundy děl 60): např. 4 min 18 s =  4,3 min

    6 s =          min                                           2 min 12 s =       min 

    75 s =          min                                         5 min 45 s =        min

e) Seřaďte následující časové intervaly od nejkratšího po nejdelší:                     3 minuty; 67 sekund; 1 minuta 12 sekund; jedna dvanáctina hodiny; 120 sekund;         jedna pětina minuty.

 

4) A na závěr si zkuste "pokus" podle úlohy č. 1 na straně 59, ale nepodvádět! :) Souseda v lavici vám na minutu snad někdo doma nahradí.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pátek 27. 3. (1 vyuč. hodina)

Dobrý den, žáci 6. B, posílám vám učivo na další týden (do 27. 3.).

Stále zůstáváme u měření hmotnosti.

1) Zkontrolujte, zda jste minulý týden správně převáděli jednotky:

 83,16 g = 83 160 mg                           1,25 t = 1 250 kg

78, 28 cm3 =0,078 28 l                         49,31 mg = 0,000 049 31 kg

480,7 m = 0,480 7 km                          0,884 km = 884 m

5,435 kg = 5 435 000 mg                      88,59 dm = 885,9 cm

0,25 dm3 = 0,000 25 m3                        0,73 cm = 0,007 3 m

0,428 l = 428 cm3                                            71,13 dm3 = 71 130 cm3

48,6 l = 0,048 6 m3                              86,8 dm3 = 86 800 cm3

75,563 kg = 75 563 g

2) Zopakujte si:

Veličina      Značka          Základní jedn.          Další jednotky          Měřidla

Délka              l, d           metr - m                  mm, cm, dm, km     svinovací metr,....

Objem              V            metr krychl. - m3       cm3, dm3, l, ml,...     odměrný válec

Hmotnost         m            kilogram - kg           mg, g, t,....               váhy (kuchyňské,

                                                                                                      laboratorní,...)

3) Zopakujte si podle sešitu, jak se měří hmotnost pevného tělesa na rovnoram. váhách.

4) Zamyslete se nad tím, jak bychom změřili hmotnost vody, kterou jste si nalili do skleničky...........

Kapalinu nemůžeme nalít přímo na misku vah, musíme ji vážit s nějakou nádobou, do níž ji přelejeme. Můžeme to udělat dvěma způsoby:

a) Určíme hmotnost nádoby, do níž potom kapalinu nalijeme. Potom určíme hmotnost nádoby s kapalinou a na závěr obě hmotnosti odečteme ... tím dostaneme hmotnost kapaliny.

b) Na levou misku vah dáme nádobu a na pravou nebudeme dávat závaží, ale nějaké drobné předměty, které nám nádobu vyváží - např broky nebo písek. Potom do nádoby nalijeme kapalinu  a na pravou misku dáme závažíčka tak, aby se ukazatel vah kýval kolem střední čárky na stupnici..... po sečtení hmotnosti závažíček rovnou dostáváme hmotnost kapaliny.

5) Napište si zápis do sešitu:

                            Měření hmotnosti kapalin

1. Suchou nádobu vyvážit broky

   (hmotnost broků = hmotnosti závaží)

2. Nalít kapalinu a určit její hmotnost pomocí závaží

6) Přečtěte si v učebnici na str. 36, jak určit hmotnost nějakého lehkého předmětu (Vážíme různá tělesa) a pokud ti doma půjčí kuchyňské váhy, můžeš to i vyzkoušet.

Na závěr této kapitoly si přečtěte shrnutí v rámečku na str. 37 a zajímavosti v růžovém sloupci. A kdo chce po návratu do školy získat malou jedničku, tak ať vypracuje zezadu do sešitu alespoň 3 úlohy ze stran 36 nebo 37 u otazníků. (Řešení úkolů - stačí vyfocené ze sešitu - mi můžete také zaslat na e-mail: jerabkova.irena@gmail.com)

Hezký týden! I. J.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dobrý den, milí žáci, posílám vám učivo z fyziky na tento a příští týden (do 20. 3.).

1) Zezadu do sešitu vyřešte převody jednotek (výsledky pro konrolu pošlu příště):

Převody

2) Minulou hodinu jsme si ukazovali rovnoramenné váhy - napište si do sešitu nadpis

                                           Rovnoramenné váhy

pod nadpisem si vynechte asi 9 cm místa (nalepíte si tam obrázek, který mám pro vás nakopírovaný) a pod vynechané místo si napište zápis:

Na rovnoramenných váhách měříme hmotnost tím, že porovnáváme hmotnost tělesa s hmotností závaží, kterou známe.

Aretace - zařízení, kterým se vahadlo uloží tak, aby se nepohybovalo a neopotřebovával se břit. 

Před každým měřením postavíme váhy pomocí stavěcích šroubů do vodorovné polohy.

3) Přečtěte si v učebnici text str. 34 - 35 (Vážení) a napište si zápis do sešitu:

                                   Měření hmotnosti pevného tělesa

1. Postavit váhy do vodorovné polohy a vyvážit je (např. papírky).

2. Těleso na levou misku, odhadnout hmotnost.

3. Závaží na pravou misku - přidávat nebo ubírat, dokud se jazýček neustálí na střední čárce stupnice.

4. Hmotnost tělesa se rovná součtu hmotností všech závaží na pravé misce.

Např. m = 127,85 g

Mějte se hezky! I. J.