Aktuální počasí

Počasí dnes:

15. 7. 2020

bo

Bude polojasno až oblačno, místy přeháňky nebo bouřky. Denní teploty 22 až 26°C. Noční teploty 14 až 10°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

15. - 18. 6.

Poslední úkol ze zeměpisu se skládá ze dvou zadání. Prvním úkolem je tato šifra. Pokud správně odpovíte na všechny otázky, dosadíte správné číslice, vyjdou Vám souřadnice zeměpisné polohy, kde se ukrývá Váš tajný úkol. Pokud si s něčím nebudeš vědět rady, ptej se, ať se někde nezatouláš 😊

 

__   __° __  __ ‘ __  __.585‘‘  SŠ a __  __°  __  __ ‘  __  __.691‘‘ VD

 

  1. Kolik soch byste si mohli prohlédnout, pokud byste se vydali na Mount Rushmore?
  2. Nejvyšší vrchol Žďárských vrchů je ___ skal.
  3. Kolik kruhů je vyobrazeno na olympijské vlajce?
  4. Nejvyšší vrchol Jižní Ameriky je Aconcagua, její výška je _959 m. n. m.
  5. Kolik jezer patří do tzv. Velkých amerických jezer (The Great Lakes)?
  6. Kolik místostarostů má Chrudim?
  7. Kolik měst v ČR má více než 1 milion obyvatel?
  8. S kolika státy sousedí Slovensko?
  9. Nejvyšší horou Evropy je Mont Blanc s nadmořskou výškou __809 m.n.m.
  10. Den upálení mistra Jana Husa připadá na den __ července.
  11. Japonsko se skládá ze ___ hlavních ostrovů, největší z nich je Honšú naopak nejmenší je Šikoku.
  12. Kryštof Kolumbus 3. srpna 1492 vyplul na svou první výpravu v domnění, že jede do Indie
    se __ loděmi. Největší z nich se jmenovala Santa Maria.

 

Hodně štěstí při pátrání!

8. 6. - 12. 6.

Milí skoro sedmáci! Školní rok se blíží ke svému závěru a s ním i naše putování Severní Amerikou. Protože před kažou výprvou je třeba pořádně se připravit, bude Váš další úkol nelehký. 

Vaším úkolem bude zjisti počátční informace, které jsou důležité před cestou do jakékoli země. Vyberte si jeden ze států Kanadu nebo USA

- zjistěte, zda je před cestou do dané země nutné žádat o vízum, kde nám ho případně udělí

- jaká je aktuální cena letenek do Tebou vybranného státu (zde doporučuji vyhledávat ceny letenek v podzimních měsícíh, aktuálně mohou být lety zrušeny a ceny ovlivněny koronakrizí)

-jak se nazývá měna a jaký je její aktuální kurz

Následně si připrav seznam míst, které bys chtěl/a v dané zemi navštívit. Mohou to být města, stavby, ale i přírodní památky. Nebereme v úvahu vzálenosti,klidně si vyber jedno místo na jihu a další na severu země. K těmto místům připoj obrázky a 2-3 věty o každém. 

Jakou výslednou podobu dáš svému projektu nechám na Tobě, hezky bude vypadat "offline" projekt na papíře s vystříhanými obrázky, který vyfotíš a zašleš na e-mail. Super bude i prezentace ve formátu .ppt, ale i textový dokument, převedený do pdf. Nechám na Vás, s čím (ne)rádi pracujete.

Výsledný "průzkum" mi zašli na e-mail do soboty 13. 6. 2020

Poslední úkol, který Vám budu zadávat bude trochu složitější, než byly všechny úkoly doposud, proto zadání na stránky vložím už ve středu 10. 6. abyste měli dostatek času ho splnit. Nebojte se bude to zábava! :-)

_______________________________________________________________________

1. - 5. 6.

Milí žáci, minulý týden jsem Vám zaslala obsáhlou prezentaci a dvě videa. Nechám Vám proto tento týden na zpracování informací. Chci, abyste opravdu vše zhlédli a dopsali si do sešitu. 

25. - 29. 

Milí šesťáci, 

je načase, abychom opět vyrazili na společnou cestu Amerikou. Tentokrát společně navštívíme dva největší státy kontinentu. 

Vaše palubní vstupneka je zde: Kanada, USA

Protože součástí prezentace jsou i videa, rozložte si práci na tento i příští týden. Příští týden Vám nic zadávat nebudu. 

Tento týden nebude v pátek Skype. Během týdne Vám napíšu, zda se budeme scházet dále, případně který den - sleduj chat na Skype.

18. - 22.

Zdravím všechny šesťáky!

V minulém týdnu jsme opakovali, správé odpovědi z formuláře:

K uvedené hoře Ameriky napiš jejich výšku a doplň zda se jedná o činnou sopku.

DENALI (Mount McKinley) - 6. 190 m. n. m . NE

POPOCATÉPETL - 5.452 m . n . m. ANO

HUASCARÁN - 6. 768 m .n . m . NE

ACONCAGUA -  6.959 m. n. m. NE

Jak se nazývá průliv, který odděluje Asii od Severní Ameriky? - Beringův

 

Jak se nazývá šíje, která odděluje Jižní a Severní Ameriku? - Panamská

Jak se jemnuje největší ostrov světa? - Grónsko

Jak se nazývá tento přírodní úkaz, který vyhloubila řekla Colorado? - Grand Canyon

vyber správné tvrzení o Amazonském pralese - má největší romanitost rostlin a zvířat na celém světě

Úředním jazykem v Argentině je španělština

 

V tomto týdnu se prosím podívejte na dokumet https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/12100793738-nadherna-amerika/217382564790003-zazraky-prirody

 na ČT by měl být dostupný do 20. 5. !!!

Podle dokumetu následně vyplň formulář https://forms.gle/Lf8AQj6E4KCFkybQ8

 

11. - 15. 5.

Milí šesťáci,

tento týden si zopakujeme, co jsme se naučili o Americe. Slíbila jsem Vám videa a dokumenty, ale zdradila mě ČT, neboť mi od včera nejdou spustit žádná videa z jejich webu. Takže hledám dál a dokument bude příští týden.

Tento týden pro Vás mám krátké opáčko pomocí Google Form, používejte internet, atlasy, encyklopedie, pokud nevíte.

https://forms.gle/N75Bg7Q4YnrTq6iUA

Tento týden se podíváme na starou památku z Ameriky. Byla postavena ještě před Kolumbem. Je to Machu Picchu (Makču Pikču). Jedná se o ruiny starobylého horského města, které postavili Inkové. V součsné době je město každoročně cílem obrovského množství turistů, neboť bylo zařazeno na list UNESCO - víš co je to UNESCO?.

Krátká prohlídka Machu Picchu: https://www.televizeseznam.cz/video/poznavame-prirodu/machu-picchu-podivejte-se-na-incky-poklad-z-netradicnich-uhlu-64025204

Naše druhá výprava povede do národního parku Yelowstone. Na něj jse už narazili, když jsme se bavili o sopečné činnosti. Yelowstonský park je známý právě pro své gejzíry, horké prameny a bublající bahenní sopky. Sopečná činnost je jednosuše patrná na každém kroku. Tato oblast je neustále sledována vědci, neboť jsou zde každoročně zaznamenávány otřesy půdy.

Yelowstone: https://www.televizeseznam.cz/video/poznavame-prirodu/vrouci-gejziry-i-jedovate-barvy-drsna-krasa-yellowstone-vas-uvari-zaziva-64025264

V pátek bychom se opět sešli na Skypu (v 9:00 a 9:45 )a probereme nejen správné odpovědi z formuláře.

_______________________________________________________________________

4. - 8. 5. 

Zdravím Vás šesťáci!

Odpovědi z minulého týdne:

Lenochod tříprstý - tropický deštný les

Žirafa - savana

Fenek berberský - poušťě a polopouště

Mrož lední - polární oblasti

Rys ostrovid - lesy mírného pásu

Olivovník evropský - subtropická oblast

 

Nyní Vás všechny zvu na virtuální výstavu zde https://klaramalkov.rajce.idnes.cz/Zemepis_projekt_6._trida/
Pokochejte se projekty Vašich spolužáků, jsou moc pěkné🌞 pokud jsi tu svoji práci nenašel, tak jsem Ti ji pravděpodobně poslala k doplnění, tak na tom ještě mákni, nebo byla ve formátu, který bohužel nešel na web umístit.
Jmeno pro vstup na výstavu: zemepis
Heslo: husovka
Přeji příjemné pokochání 🌟

UČIVO:

V tomto týdnu začínáme nové učivo, i když je momentálně cestování zakázané, pro Vás jsem vyjednala výjimku a proletíme se na Americký kontinent!

Vaše palubní vstupenka je zde: Amerika

Protože se jedná o nové učivu, bude třeba se opět sejít, abychom vše spolu prošli. Společná Skypová hodina proběhne ve čt. 7. 5. od 9:00 a 9:45 hod.

Nové zájemce zvu na Skype přes tento odkaz: https://join.skype.com/invite/aepasoM44lId

_______________________________________________________________________

27. - 1. 5.

Milí šesťáci,

v tomto týdnu Vás čeká stále biosféra a přírodní krajiny naší planety. Pokračujete v tvorbě domácího úkolu -  tvoříte mapu přírodních krajin amerického kontinentu a doplňujete do ní typické živočichy a rostliny, které v dané krajině žijí. Tento úkol mi pošlete nejpozději v pátek 1. 5.

Tento týden se podívejte

- na krásné záběry ze savany na tomto videu: https://edu.ceskatelevize.cz/safari-v-tanzanii-5e442228e173fa6cb524aa50

Také si budete ještě opakovat pojmy a to pomocí Google Forms: https://forms.gle/cBvWZaW18KjgkaFWA Formulář vyplňujte do neděle 3. 5. 

Od pondělí 4. 3. nás pak čeká nová látka, budeme společně cestovat po kontinentu, kterému se říkalo Nový Svět. Tento kontinent leží na západní polokouli, na severu jeho břehy omývá Severní ledový oceán, na východě Atlantský a na západě Tichý oceán. Nejblíže má tento kontinent k Asii - pouze 75km. Kam se vydáme?

_______________________________________________________________________

20. - 24. 4.

Zdarvím všechny!

V minulém týdnu jste se dozvěděli o přírodních krajinách světa. V následujících dvou týnech bude Vaším úkolem vytvořit mapu přírodních kraj, které se nachází v Jižní a Severní Americe. Do každé oblasti vložte alespoň jednoho zástupce z říše živočichů a rostlin, které můžeme v této krajině najít. Jakým způsobem tuto mapu pojmete, nechám na Vás, je možné malovat, ale také celý úkol můžete tvořit na počítači, případně namixovat obě možnosti. Výslednou mapu krajin mi prosím zašlete do 1. 5. na e-mail s kratkým popisem rostlin a živočichů, které jste si do svých map vybrali a proč. 

Zhlédněte také tento týden krátký dokument z ostrova Borneo. https://edu.ceskatelevize.cz/borneo-tropicky-destny-les-v-ohrozeni-5e441a40f2ae77328d0a6a62 Na tomto ostrově byl původně tropický deštný les, nicméně v současné době je zde situace jiná. Napište mi prosím jaký problém trápí Borneo a Indonésii v současné době?

Abych Vás trochu rozveselila, mám pro Vás i optimističtější video pro srovnání, tentokrát se jedná o deštný les z Afriky https://edu.ceskatelevize.cz/narodni-park-v-stredoafricke-republice-5e442210e173fa6cb524aa24

Pro všechny z Vás jsem na Skypu. Páteční konzultace byla dle mého názoru přínosná, tak pokud by se chtěli přidat k setkání i další žáci, přidejte se https://join.skype.com/invite/aepasoM44lId

13. - 17. 4. 

Milí žáci, děkuji moc všem za vyplnění pracovního listu na téma pedosféra. 

Správné otázky byly:

1. písčitá

2. hlinitá

3. humus

4. NE

5. ANO

6. půdní živočichové, mikroorganismy, kořeny rostlin

7. rozrušení půdy a její odnos

8. výsdbou porostu, obdělávání orné půdy po vrstevnicích, výsadbou remízků

 

V  tomto týdnu se budeme věnovat přírodním krajinám světa. Aby se Vám lépe téma chápalo, vytvřila jsem pro Vás prezentaci. V tomto týdnu si prosím prezentaci projděte a pečlivě pročtěte. Do sešitu si prosím opište vždy název přírodní krajiny a 4 informace, které jsou k němu prezentaci napsané. 

Příští týden na to opět navážeme. Protože se jedná o velmi obsáhlé téma, navrhuji Vám společný skype hovor v pátek v 9 hodin. Kdo bude mít zájem, napíše mi na e-mail.

Prezentace: přírodní krajiny

 

_______________________________________________________________________

 

6. - 10. 4. 

Milí žáci,

VŠEM Vám moc děkuji za Vaši práci. Je vidět, že doma makáte a moc si toho cením. Vydržte!!!

Téma pedosféra si zopakujte s pomocí souhrnného videa pracovního listu vytvořeného v prostředí Google Forms. Prostředí je intuitivní, kdyby však měl někdo problém s vyplněním, napište mi (FB, IG, e-mail).

Video: https://edu.ceskatelevize.cz/ci-je-puda-a-jak-se-vyuziva-5e441a15f2ae77328d0a67ed

Pracovní list: https://forms.gle/aD5E9p3JuAzbK1EF9

Pokud chodíte ven, sledujte co se právě teď děje na polích a zahradách.

30. 3. - 3.4. 

 

Zkuste si odpovědět  na následující otázky:

1. Jak vzniká podpovrchová voda?

2. Co je to pedosféra?

3. Jak vzniká pedosféra?

4. Co je to půda a čím je tvořena?

5. Co je to humus a jak vzniká?

 

 

 

1. Jak vzniká podpovrchová voda? Voda, která se vsákne do půdy

2Co je to pedosféra? Půdní obal Země.

3. Jak pedosféra vznikla? Svrchní část zemské kůry byla dlouhodobým zvětráváním přeměněna na pedosféru.

4. Co je to půda a z čeho je složená? Je přírodní živý útvar (půda není hlína) a je složena z neživé a živé části.

5.Co je to humus a jak vzniká? Odumřelé části rostlin a živočichů se rozpadají a působením mikroorganismů se mění na tmavou hmotu – humus.

 

Pro zopakování pojmů spojených s půdou jsem pro Vás našla hezký dokument:

https://www.youtube.com/watch?v=Z5rMheOnaec

Po jeho zhlédnutí byste měli být schopni odpovědět na následující otázky:

- Jakou funkci má pro člověka půda?

- Jak se do půdy opět vrací živiny?

- Jaká zvířata přispívají k tvorbě humusu?

- Jaké problémy přináší půdě zemědělství?

odpovědi mi prosím zašlete na e-mail malkov.klara@gmail.com

 

V tomto týdnu bych se s Vámi chtěla zaměřit na problémy půdyčinnosti, které ji ohrožují.

Zápis do sešitu:

Ohrožení půdy

1. eroze půdy = rozrušení a odnos půdního krytu

2. Výstavba infrastruktury - silnce, sídla apod.

3. Desertifikace = postupné řetváření krajiny na poušť

_______________________________________________________________________

Tip na online atlas:

Milí žáci, přeji Vám hezkou neděli a zasílám tip na fajn online pomůcku.

Na tomto odkaze https://atlas.mapy.cz/?p=000111&id=povrch-zeme&n=m&z=1.0&x=-18.017&y=23.625&m=m  najdete online atlas s nejrůznějšími mapami. Já jsem jich několik projížděla a video Vám zasílám. Tak kdo se doma nudí a chtěl by cestovat, může alespoň  prstem po displeji mobilu ;-) 

videonávod:

Atlas online_________________________________________________________________

Dobrovolný úkol:

Milí žáci, pokud Vás zajímá téma pohybů Země a zemětřesení, kterému jsme se společně věnovali, doporučuji mrknout dnes odpoledne na “odpoledku” s UčíTelkou. Dokument je ze souostroví Špicberky, nejsevernější části Evropy, daleko za polárním kruhem. 

 

https://www.ceskatelevize.cz/porady/11589918198-pohyby-aneb-za-tajemstvim-hlubinnych-procesu-zeme/

 

Dejte mi prosím vědět, kdo se díval a jak se Vám dokument líbil ;-) Kdo dnes nestíhá, může se podívat později přes iVysílání ČT.

_________________________________________________________________

23. - 27.3.

 

Milí žáci, dokumentem o ledovcích jsme ukončili téma hydrosféry a nyní se podíváme na nový zemský obal a tím bude půdní = pedosféra.

 

video nastiňující pedosféru k doplnění výkladu 

https://www.youtube.com/watch?v=B5XTU-ka7uQ

 

Zápis do sešitu:

 

Pedosféra = půdní obal Země

 

Bez půdy bychom nepřežili - slouží k zemědělství, obživa obyvatel

 

Vznik: zvětráváním = proces, při kterém dochází k rozpadu hornin 

                                   působení např. teploty, větru, vody, rostlin a živočichů

Matečná hornina = podklad, budoucí půda z ní získává důležité látky

Image result for matečná hornina

-načrtni si do sešitu obrázek vlevo

 

  1. živá složka půdy = živé organismy (žížaly)

  2. neživá složka půdy = úlomky hoornin, půdní voda

 

Půdní typy= rozeznáváme je podle zbarvení a rozložení půdních hornin 

  • černozemě, hnědozemě, hnědé půdy, podzoly, červenozemě, žlutozemě

Půdní druhy = rozeznáváme je podle velikosti částic

  • písčité (propouští vodu), hlinité (nejúrodnější), jílovité (zadržují vodu)

 

Humus = živiny v půdě - humusový horizont

organismy rozkládají zbytky rostlin a živočichů, úrodnost půdy

 

Ochrana půdy

eroze = znehodnocení a odnos půdy (vodou, větrem)

ochrana: travnatý porost, lesní porost

 

______________________________________________________________________

Milí žáci, připravujte se pode následujících pokynů:

 

Překresli si do sešitu koloběh vody na Zemi, můžeš pracovat i s uč. str 51,  kde je podrobně vysvětlen.

 

Koloběh vody na Zemi:



 

Práce s atlasem/mapou:

Na světadílu Severní Amerika najdi příklad:

 

Řeky

Vodopádu

Přehradní nádrže

Jezera

Zálivu

Moře

Oceánu

Průplavu

Jednotlivé názvy si jako příklady napiš do sešitu vzadu.

_________________________________________________________

 

 

Zadání na 16. a 17. 3. 2020

 

Milí žáci místo pondělní a úterní hodiny zeměpisu se prosím podívejte na dokument o ledovcích https://www.youtube.com/watch?v=2DmGl4-ycsk. Vybrala jsem jeden, který se nachází na Aljašce v parku Glacier Bay. Zaměřte se prosím především na otázky:

 

Jaké klima této oblasti?

Jak formuje ledovec reliéf a proč se mu také přezdívá architekt krajiny?

Proč jsou ledovce namodralé?

Co je to ledová kra?

Jaká zvířata žijí v tomto národním parku?

 

Odpovědi na tyto otázky si napište do sešitu a zašlete mi prosímje (jakoukoli formou) do pátku 20. 3. 2020 na e-mail malkov.klara@gmail.com