Aktuální počasí

Počasí dnes:

5. 4. 2020

skoroj

Bude jasno až skoro jasno, odpoledne přechodně až polojasno. Denní teploty 10 až 14°C. Noční teploty 4 až 0°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Práce pro 6.- 8. 4.

všechny Vás zdravím, chválím, že posíláte práce a máme tu něco nového připraveného z přírodopisu.

Odpovědi na minulé cvičení: dvojice pojmů byly tyto: nábytek-zdroj dřeva, jehličnaté stromy- listnané, bledule jarní- lesní byliny, vysoká vlhkost- zásobárna vody, lýkožrout- škůdce, kyslík- plíce světa

patra: mechové- např. ploník ztenčený, bylinné- např. sasanka hajní, keřové- bez černý, stromové- smrk ztepilý

nyní nové učivo- jen pár vět o lese v heslech- kyslík, voda, kořenové patro zabraňuje erozi, listy zachycují nečistoty a hluk, klid, speciální fauna a flora (rostliny a živočichové), houby, zdroj dřeva, jen špatně je lýkožrout.

Další nová kapitola by měla být stromy (ty jehličnaté už umíme), listnaté také převážně znáš. Čili z listnatých abychom znali- buk lesní- (celokrajný list), dub letní (má takový oblouček dole u řapíku, říká se tomu krátké kalhoty), dub zimní, to má stažené- dlouhé kalhotky, javor mléč (listy špičaté), javor klen (spíše zaoblené), lípa srdčitá (národní strom), topol (nejvyšší stromy, štíhlé, dnes se kácí), vrba (má ráda vodu, taky květy kočičky), topol osika (listy se stále třepotají), olše lepkavá (listy lepí), bříza bělokorá (rozbrázděná černobílá kůra), jírovec maďal (koňský kaštan), kaštanovník setý (obal na plod jako ježek, plody se třeba opékají), ořešák královský (vlašský ořech), líska obecná (lískové oříšky), habr obecný (hodně vytlačená žilnatina), jeřáb obecný (jeřabiny), jasan ztepilý (lichozpeřený list, náletovitý strom).

Obrázky ke stromům máš průběžně v učebnici od str. 81 po 101.

Ještě jedna nová info, máme začít krytosemenné rostliny (ty, co mají vajíčka už poctivě krytá v semeníku. Rozdělují se na jednoděložné a dvouděložné. Rozdíl mezi nimi je ve všech orgánech, viz tabulka 77.

Nyní si zapiš zápis dopředu do sešitu.

LES

- typ ekosystému tvořený rostlinnou , živočišnou a neživou složkou

- stromová patra (mechové, bylinné, keřové, stromové)

- podle porostu dřevin- lesy jehličnaté, listnaté, smíšené, např. (bučiny, smrčiny, bory, habřiny,doubravy, olšiny…)

- místo pro relaxaci

- výroba kyslíku, odstraňování prachu

-ČR- patří do oblasti lesů mírného pásma

- zásobárna vody (vlhkost)

- vliv lesa na podnebí- proti povodním i větrům

- zdroj dřeva

DŘEVINY

Buk lesní, dub letní, zimní, javor klen, mléč, topol osika, líska obecná, jeřáb obecný, jírovec maďal, kaštanovník setý, lípa srdčitá, jabloň, šeřík, bez černý, hrušeň, olše lepkavá, jasan ztepilý, bříza bělokorá, růže šípková, ořešák královský.

Pod to překresli tabulku ze strany 77 v učebnici.

vrbovité.pdf (264.53 kB)

břízovité.pdf (191.8 kB)

bukovité.pdf (151.05 kB)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Práce do 3. 4.

Srdečně zdravím a už tu máme zase společný přírodopis.

Zde máte odpovědi na minulé cvičení. Většina z Vás mi poslala pěkná vypracování případně s malou chybkou, kterou jsem Vám už tam opravovala, přesto nyní správné odpovědi.

1. borovice lesní, opadavý, bílá, tis červený

2. borovice, smrk, modřín, zerav (dole byla nápověda)

4. nahosemenné rostliny mají nahá vajíčka, nejsou v žádném obalu ukryta

V tomto týdne mámě ještě opakovat, proto vypracuj do sešitu zepředu následující práci.

1. z následujících pojmů týkajících se lesa sestav dvojice, tak jak k sobě významově patří:

kyslík, nábytek, jehličnaté stromy, bledule jarní, vysoká vlhkost, škůdce, zdroj dřeva, lesní byliny, listnaté stromy, lýkožrout smrkový, plíce světa, zásobárna vody

2. zkus vyjmenovat všechny 4 lesní patra a ke každému uvést alespoň jednu rostlinu, která se v něm vyskytuje

3. pokus se schematicky do obrázku nakreslit jeden jehličnan se svými typickými znaky, např. detail větvičku s příslušným počtem jehlic či podle tvaru šišky

4. napiš, co se Ti v lese doposud nejvíc líbilo

Práce posílejte na uvedený mail. O.P.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ještě jednou Vás zdravím a přikládám opakování pro tento týden (do 27.3.).

Dozadu do sešitu vypracuj následující úkoly: 

1. Doplň chybějící slova v místech teček.

Jehličnan, který rád roste na skalách se jmenuje... Modřín opadavý je náš jediný ... jehličnan. Barva spodní části jehlice u jedle bělokoré je... U smrku ztepilého rostou šišky směrem... Jehličnan, o kterém víme, že je jedovatý se jmenuje...

2. Podle obrázku 5.10, uč. str. 46- siluety jednotlivých jehličnanů zkus napsat název daného druhu.

3. Vyjmenuj jehličnany, které rostou ve vašem okolí, případně cestou do školy. 

4.Jednou větou napiš význam slova nahosemenné rostliny.

5. Napiš název jehličnanu, který jste měli na Vánoce, pokud možno rodové i druhové jméno.

 

Vypracované úkoly lze poslat na mail olga.polackova@centrum.cz.

 

S pomocí učebnice, str. 58,59 si vypracuj následující úkoly:

zezadu do sešitu odpověz na tyto otázky

1. Jak se rozdělují plody?

2. Jaký plod má a) javor

                           b) pšenice

                           c) líska

                           d) fazol

3. Jmenuj název rostliny, která má nějaký plod suchý.

4. Z jaké části rostliny vzniká plod?

Poté si přečti kapitolu nahosemenné rostliny, uč. str. 43-47 a odpověd dozadu do sešitu celou větou na jaké 3 skupiny se rozdělují nahosemenné rostliny.

16.3.

Všechny zdravím, posílám další práci:

Určitě jste si vyhledali, že nahosemenné rostliny se rozdělují na 3 skupiny, a to cykasy, jinany a hlavně nám známé jehličnany. Doufám, že jste se v rámci pročítání o jehličnanech dozvěděli alespoň základy o kořenové soustavě, o stonku, listu a jak se vlastně rozmnožují a uměli popsat šišku. 

Tak pro kontrolu: jak se nazývá list jehličnanů? Co to je borka? Co obsahují samičí šištice?

Prosím, abyste si všichni zapsali následující zápis dopředu do sešitu

  • NAHOSEMENNÉ ROSTLINY
  1. Cykasy
  2. Jinany
  3. jehličnany
  • Dřeviny- hlavní stonek- kmen
  • Postranní stonky= větve
  • Přirůstající vrstva dřeva= letokruhy
  • Listy= jehlice, pryskyřičné kanálky
  • Kořen- hlavní, postranní
  • Květy- samčí a samičí šištice- dřevnatí, na ní šupiny s nahými vajíčky→semeno s blanitým lemem, opylení větrem

19.3.

Opět všechny zdravím a posílám krátkou práci.

Na počátku malé ohlédnutí nad kapitolou viry, kterou jsme letos probírali. Hovořili jsme, jak jsou viry zákeřné, co vše způsobují. Nyní vidíte jejich chování zcela konkrétně, bohužel až takovéto to ale nikdo nečekal. Jediným způsobem života viru je přítomnost v nemocném člověku, mimo nakaženou osobu hyne. Ovšem někdy až za hodně dlouhou dobu, viz na příborech přežívá 72 hodin. Věřím, že vše brzy překonáme!!!

Nyní naše práce: prosím přečti si strany v uč. 48-51, zkus ke každému druhu jehličnanu si zapamatovat jednou větou jeho charakteristiku.

Pár opakovacích otázek?

1. Uveď, jaký plod má meruňka.

2. Díky čemu voní jehličí?

3. Z čeho se skládá tyčinka?

4. Jak se rozdělují květní obaly?

Odpověz prosím dozadu do sešitu

Práce do 27.3.

Všechny Vás pozdravuji a posílám zase nějakou práci:

Nejprve si vezměte červenou tužku a prosím opravte si vypracované otázky, co máte vzadu v sešitě.

Odpovědi: 1. rozdělení plodů, úplně nejpodrobnější a to si tam kdyžtak takto přepište je toto I.dužnaté (malvice, peckovice, bobule)

       II. suché a)pukavé- lusk, šešule, tobolka, měchýřek

                     b) nepukavé- oříšek, obilka, nažka

     2. a) nažka, b)obilka, c) oříšek, d) lusk

     3. suchý má třeba buk, dub

     4. plod vzniká ze semeníku

Další odpovědi: listem jehličnanů je jehlice, borka je svrchní odlupující se kůra, samičí šištice má vajíčka.

Poslední odpovědi: meruňka má peckovici, jehličí voní díky pryskyřičným kanálkům, tyčinka se skládá v prašníku, nitky a pylových zrn, květní obaly jsou buď rozlišené na kalich a korunu nebo nerozlišené a to je tzv. okvětí

 

Nyní malý výklad k jehličnanům: 

V naší krajině převládají, bohužel k tomu mezi jehličnany ještě převládá jen jeden - smrk a to je špatně, protože pak se do něj pustí jeden brouk (lýkožrout smrkový) a máme po malebných lesích.

K jednotlivým, které zde vyjmenuji a ty je v zásadě všechny znáš, si zapamatuj třeba jen jednu info, to bude stačit.

Smrk ztepilý- u nás převažuje, má šišky dolů

Modřín opadavý- jak slyšíš opadává, a to jako jediný

Jedle bělokorá- šišky vzůru a jehličí má zespodu bílý proužek

Borovice lesní- jehlice rostou po 2 a jsou krátké

Borovice vejmutovka- jehlice jsou po 5 a jsou jako nitky jemné

Borovice černá- jehlice po 2 a hóóódně dlouhé

Borovice kleč- roste na horách, kde už žádné stromy nejsou, je nízká

Tis červený- keř, celý jedovatý, má červené kuličky

Jalovec obecný- keř, pichlavý  a kuličky jsou modré a je to koření

Zerav- okrasný, všichni znáte, jsou to ty thujky, co mají lidé z nich převážně živé ploty

 

Nyní si prosím přepiš k této probrané kapitole dopředu do šešitu následující zápis:

PŘEHLED JEHLIČNANŮ

Modřín opadavý- okraje lesů, na zimu opadává, listy ve svazečcích

Smrk ztepilý-  šišky se nerozpadávají, rostou dolů, kuželovitá koruna

Jedle bělokorá- šišky vzhůru, rozpadá se, zespodu jehlice světlý proužek

Borovice lesní- tvoří bory, křivolaké větve, jehlice po 2

Borovice kleč- roste v horách nad horní hranicí lesa, keřovitý vzrůst

Borovice černá- jehlice až 15 cm dlouhé, po 2

Borovice vejmutovka- jehlice po 5

Jalovec obecný- pichlavé jehlice, koření

Tis červený- !jedovatý, dvoudomá rostlina

Zerav- - thuje- v parcích

Po této kapitole máme spolu probírat pohodový celek- LES, tak se zkus zamyslet, co bys o lese asi v 10 větách odborného přírodovědného uvedl.