Aktuální počasí

Počasí dnes:

31. 3. 2020

oblacnosesnez

Bude polojasno až oblačno, občas sněhové přeháňky. Denní teploty 1 až 5°C. Noční teploty -3 až -7°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
24 25 26 27 28 29 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

V případě jakýchkoliv dotazů nebo zaslání výsledků se mě nebojte kontaktovat na mail:
davidspas@gmail.com
Projekt na celou domu samostudia.

Každý den se zvaž na váze a zapiš hodnotu v kg dozadu do sešitu. Postupně počítej aritmetický průměr jednou za dva dny ze všech naměřených hodnot.

Následně jednou za týden zde zveřejním úkol.

4.úkol (týden 30.3.-3.4)

Opět po týdnu zdravím a posílám úkoly, aby jste se doma nenudili ;-) Stále se budeme věnovat opakování probraných fyzikálních veličin.

1) Zkontrolujte si výsledky zadaných převodů z minulého týdne:

a)  30 min = 1 800  s             6 min 14 s =  374  s              3 h 6 min 2s = 11 162 s

      2 h =  7 200     s             1 h 8 min =   4 080 s             1 d 2 h 20 min = 94 800 s

b) Vyjádři v hodinách a minutách: 147 min =  227 min            4 260 s = 1 h 11  min

c) Vyjádři desetinným číslem v hodinách (minuty děl 60): např. 12 min = 0,2  h

   4 h 30 min =  4,5  h                                        45 min =  0,75  h                    

   1 h 15 min =   1,25 h                                      105 min = 1,75 h

d) Vyjádři desetinným číslem v minutách (sekundy děl 60): např. 4 min 18 s =  4,3 min

    6 s = 0,1      min                                         2 min 12 s =   2,2 min 

    75 s =   1,25 min                                         5 min 45 s =  5,75 min

 

2) Asi jste si všimli, že čas i teplota se značí t. Proto je důležité psát vždy správnou jednotku - ta je pro každou veličinu jiná. Značka je pro obě veličiny stejná, protože vychází z počátečního písmene anglického překladu jejich názvů.

1. úkol pro vás: Napište zezadu do sešitu, ze kterých anglických slov vznikla značka pro délku (l), objem (V), hmotnost (m), teplotu (t) a čas (t).

3) Pokud jste si vyzkoušeli pokus ze strany 45 s horkou, vlažnou a studenou vodou, tak jste zjistili, že jedné ruce se zdá vlažná voda teplá a druhé studená → proto je nutné fyzikální veličiny měřit, ne jen dát na naše pocity (ty nás mohou klamat). Podobně jako je to s teplotou vody, je to i s teplotou vzduchu. Při stejné teplotě je jednomu člověku "zima" a druhému "teplo".

2. úkol pro vás: Měřte 7 dní po sobě, vždy ve stejnou dobu (tu si zvolte podle sebe, ale každý den ve stejný čas) venkovní teplotu vzduchu (na teploměr případně čidlo meteostnice by v tu dobu nemělo svítit sluníčko, aby výsledky nebyly zkreslené). Výsledky zapište na papír do přehledné tabulky - v 1. řádku bude den, ve druhém naměřená teplota. Měření můžete také provést během jednoho dne, kdy budete teplotu zapisovat každé 2 hodiny - podmínkou je minimálně 7 hodnot. (V tomto případě nebude v 1. řádku tabulky den, ale hodina.) Z naměřených hodnot se pokuste narýsovat graf. Vyfocené zpracování tohoto úkolu můžete zasílat na mail: davidspas@gmail.com Na ukázkové řešení se můžete podívat zde (hodnoty jsou vymyšlené):  Měření teploty vzduchu

P.S.: Pokud někdo nemá možnost měřit venkovní teplotu, tak využijte z internetu informace o teplotě v daný den ze stránek Českého hydrometeorologického ústavu.

MeteogramOdkaz: http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/ov/aladin/results/public/meteogramy/mhtml/m.html#Chrudim%20(okr.%20Chrudim)

nebo

http://portal.chmi.cz/aktualni-situace/aktualni-stav-pocasi/ceska-republika/stanice/profesionalni-stanice/prehled-stanic/pardubice?l=cz

 

4) Na závěr si procvičte převody jednotek. Výsledky pro kontrolu vám napíšu příští týden, spolu s 1. úkolem mi je můžete zasílat vyfocené na e-mail.

       3 500 g =              t                             6 380 l =             m3

          620 cm3 =            l                             0,032 km =          dm

        57 mm =             m                            18 min =             h

        3,5 min =            s                             1 620 s =            min

        0,26 g =             mg                           2 318 ml =          cm3

 

3.úkol (týden 23.3.-27.3)

1) Zopakujte si (odpovědi najdete v zápisu z minulé hodiny):

Jak se značí fyz. veličina čas? Jakou má základní jednotku? Jmenujte další jednotky času.

Kolik má minuta sekund? Kolik má hodina minut? Kolik má hodina sekund?

Jmenujte měřidla času.

2) Zkontrolujte si výsledky zadaných převodů:

cvičení 1:       1 min = 60 s    5 min = 300 s    3min 20 s = 200 s   1 h = 3 600 s

                                                1 h 10 min = 4 200 s

cvičení 2:   1/5 minuty; 67 sekund; 1 minuta 12 sekund; 120 sekund; 3 minuty; 

                                                            1/12 hodiny

3) Zezadu do sešitu procvičujte převody jednotek času:

Žáci s podpůrným opatřením řeší u každého zadání 1. řádek.

 a)  30 min =          s                 6 min 14 s =        s                 3 h 6 min 2s =          s

      2 h =                s                1 h 8 min =          s                 1 d 2 h 20 min =        s

b) Vyjádři v hodinách a minutách: 147 min =        h   min            4 260 s =       h   min

c) Vyjádři desetinným číslem v hodinách (minuty děl 60): např. 12 min = 0,2  h

   4 h 30 min =       h                                        45 min =          h                    

   1 h 15 min =        h                                       105 min =         h

d) Vyjádři desetinným číslem v minutách (sekundy děl 60): např. 4 min 18 s =  4,3 min

    6 s =          min                                           2 min 12 s =       min 

    75 s =          min                                         5 min 45 s =        min

4) Další fyzikální veličina, kterou již znáte, je teplota. Přečtěte si o ní v učebnici na str. 45 - 46 (nezapomeňte na zajímavosti ve sloupečku).

 

Do sešitu si napište zápis:       Teplota

               Značka: t

               Základní jednotka: 1 oC

              Teplotu měříme teploměrem (ve fyzice: rtuťový laboratorní teploměr).

              Celsiova stupnice: 0 oC ........ tající led

                                            100 oC ...... vařící se voda

5) Pokud máte možnost, zkuste si pokus ze strany 45........POZOR, ať se nespálíte - voda by měla být tak teplá, abyste v ní mohli nechat ruku chvíli ponořenou.

 

2.úkol (týden 16.3.-20.3)

Nyní nás čeká další fyzikální veličina, se kterou se denně setkáváte - veličina čas

Přečtěte si v učebnici stránky 55 - 59. Nezapomeňte pročíst i zajímavosti v růžových sloupcích a prohlédněte si obrázky.

Do sešitu si napište tento zápis: 

                    Čas

                    značka : t

                    základní jednotka: 1 sekunda (s)

                    další jednotky : minuta (min)

                                             hodina (h)

                                             den (d)

                                             týden

                                             měsíc

                                             rok

                     1 min = 60 s

                     1 h = 60 min       1 h = 3 600 s

                     1 d = (24 . 3 600) s = 86 400 s

                   

                         Měření času

                     - hodiny sluneční, vodní, přesýpací, kyvadlové, digitální, atomové,                         stopky, metronom

Pod zápis nakreslete "buřtíky" z modrého rámečku str. 56.

Zezadu do sešitu vyřešte úlohy 1 a 2 str. 56 (u kalkulačky) - výsledky pro kontrolu vám napíšu další týden.

A na závěr si zkuste "pokus" podle úlohy č. 1 na straně 59, ale nepodvádět! :) Souseda v lavici vám na minutu snad někdo doma nahradí.

1.úkol(týden 9.3.-13.3)

Zopakuj si převody jednotek délky, objemu a hmotnosti. Zapiš dozadu do sešitu.

Převody