Aktuální počasí

Počasí dnes:

27. 9. 2020

zata

Bude oblačno až zataženo, na jihu postupně až polojasno. Denní teploty 9 až 13°C. Noční teploty 7 až 3°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

15. Správné řešení z minulého týdne, jinak přeji pěkné prázdniny, ale nezapomínejte si každý den chviličku procvičovat větné členy, pravopis a slovní druhy, těším se na Vás v září. J.Zem

  • Odpověz na jednoduchý test:
  • 1)z podmětu a přísudku
  • 2) shodný, neshodný, několikanásobný,postupně rozvíjející
  • 3) podstatné jméno
  • 4)místa, času a způsobu
  • 5) na podstatném jménu
  • 6) doplněk
  • 7) na přísudku
  • 8) přívlastek
  • 9) rod podmětu určuje koncovku přísudku v minulém čase
  • 10) slovesný, jmenný se sponou, jmenný beze spony, citoslovečný

PODMĚT

PŘÍSUDEK

a/ kosatce

rozkvetly

b/ pejsek

se zaběhl

c/ donutit

Bylo těžké

d/ Karel

Smí přečíst

e/ /Ty/

neskákej

f/ zástupy

spěchaly

g/ bratr

se stal starostou

h/ kůň

hoplá

i/ /My/

jsme museli pověsit

j/ soused

Býval zubařem

 

 

 

 

14. období práce 15. -  19. 6. 2020

Zdravím všechny pracovité žákyně a žáky, milá děvčata i milé kluky. Doufám, že jste všichni v pořádku a máte chuť i nadále pracovat. Jsem ráda, že se můžeme vidět, pobýt s vámi bylo příjemné.                                                                                                              Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali na emailovou adresu: jana.zema@centrum.cz, pokud něčemu nerozumíte, můžete volat na můj mobil. Jestliže nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce od pondělí do čtvrtka od 8.00 do 11.30 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden. J. Zemanová

  A. Správné řešení z minulého týdne

1. Přívlastky: vysokým, svým – shodný, dveří – neshodný

naší, sousedův, rozbité – shodný, z půjčovny – neshodný

brzkého, všichni, překrásný -  shodný, ptáků - neshodný

svém, malá – shodný, z Chrudimi – neshodný

z plastů – neshodný, vysokou - shodný 

2. Předměty:

Doplňte vhodné předměty a určete jejich pád:

a/ uviděl   moře, křečka, ho, /4. pád/

b/ přeskočíme kládu /4. p./, přes potok /4.p./, s vámi /7.p./, o stránku /4.p./

c/ učím se latině /3.p./, o Komenském / 6.p./, s Karlem / 7.p./, biologii /4.p./

d/ honili se za snem /7.p./, s  Juditou /7.p./, o míč /4.p./, bez Judity /2.p./

e/ spěchala za Ferdou /7.p./, s Ferdou /7.p./,

f/ zujte si  boty /4.p./

g/ zasloužil se o úspěch / 4.p./

h/ slyším  trávu růst /4.p./, bez sluchátek /2.p./

i/ mluvili jsme o spisovateli /6.p./

j/ zavolal na Karlu /4.p./

k/ věřila bych ­­­­­­ Ferdovi /3.p./

3. Příslovečná určení:

Najděte příslovečná určení a určete jejich druh

V Chrudimi/PUM/ pracuje pět let/PUČ/  moje teta. Zanedlouho/PUČ/  pojedeme do nemocnice/PUM/. Děti se na jevišti/PUM/  způsobně/PUZ/  uklonily. V televizi /PUM/ vysílali nečekaně/PUČ/  přenos z fotbalového utkání. Náš bratr má sraz v pět hodin/PUČ/  u kina. Chlapci běhali na stadionu/PUM/  včera/PUČ/  rychle a zodpovědně/PUZ/. Učitel i lékař pocházeli z malé vesničky/PUM/. V lese /PUM/ rostou houby celé léto/PUČ/.

Řešení úloh k větným členům v Hravé češtině:

Hravá čeština str. 31

Hravá čeština str. 32

Hravá čeština str. 33

B. Úkoly pro tento týden

Tento týden si zopakujeme především procvičování větných  členů:

1. Zapište do tabulky holý podmět a holý přísudek z následujících vět:

a/  Na zahradě nám rozkvetly modré kosatce.

b/  Náš pejsek se zaběhl k sousedům.

c/  Bylo těžké ho donutit k vyšším výkonům.

d/  Smí ti Karel přečíst svoji slohovou práci?

e/  Neskákej tolik!

f/  Do kina na nový film spěchaly zástupy lidí.

g/  Můj bratr se loni stal v naší obci starostou.

h/  Kůň vznešeně hoplá přes poslední překážku.

i/  Na stěnu jsme museli pověsit obraz od babičky.

j/ Soused Novák býval v obci vždycky dobrým zubařem.

PODMĚT

PŘÍSUDEK

a/

 

b/

 

c/

 

d/

 

e/

 

f/

 

g/

 

h/

 

i/

 

j/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Odpověz na jednoduchý test:
  • 1) z čeho se skládá základní skladební dvojice?
  • 2) jaké máme druhy přívlastků?
  • 3) který slovní druh nejčastěji vyjadřuje předmět?
  • 4) která příslovečná určení jsme poznali už v šestém ročníku?
  • 5) na čem vždy závisí přívlastek?
  • 6) který větný člen má dvojí závislost?
  • 7) na čem závisí předmět?
  • 8)který větný člen může rozvíjet podmět?
  • 9)co znamená shoda přísudku s podmětem a kde ji využíváme?
  • 10)jaké máme druhy přísudků?
  • Shrneme si učivo o větných členech :
  • 17 Stavba a schéma věty jednoduché.ppt (394.5 kB)

Ve zbytku týdne a především v průběhu letních prázdnin využívejte možnost opakování a procvičování pravopisu, slovních druhů a větných členů mimo jiné na těchto stránkách:

https://skolaposkole.cz/cesky-jazyk/-line-testy-z-ceskeho-jazyka

www.umimecesky.cz

www.onlinecviceni.cz

www.pravopisne.cz

skolakov.eu

www.gramar.in

 

13. období práce 8. -  12. 6. 2020

Zdravím všechny pracovité žákyně a žáky, milá děvčata i milé kluky. Doufám, že jste všichni v pořádku a máte chuť i nadále pracovat.

Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali na emailovou adresu: jana.zema@centrum.cz, pokud něčemu nerozumíte, můžete volat na můj mobil.

Jestliže nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce tuto středu 10. 6. od 8.00 do 11.30 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden. J. Zemanová

A. Správné řešení z minulého týdne

Hravá čeština str. 29.jpg (4.18 MB)

Hravá čeština str.30.jpg (4.51 MB)

B. Úkoly na tento týden

  1. Zapište si do školních sešitů, procvičte si a naučte se:

PŘÍVLASTEK je větný člen, který je závislý na podstatném jméně a také ho rozvíjí nebo blíž určuje. Nejčastěji je vyjádřen:

 přídavným jménem   např. veselý chlapec, malý pejsek, roztomilá kočička

 podstatným jménem např. dívka z města, pole za řekou

 zájmenem        např. náš Vašík, jejich čepice, každý člověk

 číslovkou         např. desátý závodník, dvoje šaty.

Na přívlastek se ptáme jaký, který čí?

např.   Tatínek si koupil červené auto. – Jaké auto? Červené.

            Nejraději mám babiččino jídlo. - Čí jídlo? Babiččino.

Druhy přívlastků:

a/ shodný - skloňuje se s podstatným jménem a většinou stojí před podstatným jménem např. malý knoflík, malého knoflíku, malému knoflíku

b/ neshodný – neskloňuje se a většinou stojí za podstatným jménem např. náušnice ze zlata, náušnic ze zlata, náušnicím ze zlata

Procvičování:

Vypište z vět přívlastky a určete, jestli jsou shodné nebo neshodné:

Vysoký kamarád narazil svým čelem o rám dveří.

Na naší zahradě sousedův Pepík opravoval rozbité kolo z půjčovny.

Už od brzkého jara slyší všichni lidé překrásný zpěv ptáků.

Na svém počítači malá Alenka z Chrudimi uměla pěkně kreslit.

Autíčko z plastů vyvinulo vysokou rychlost.

 

PŘEDMĚT - vyjadřujeme jím osobu, zvíře, věc. Ptáme se na něj všemi pádovými otázkami kromě 1. a 5. pádu. Ve větě se vyskytuje jako doplnění slovesa nebo přídavného jména. Vždycky patří k přísudku, je na něm závislý. Nejčastěji je vyjádřen podstatným jménem, může být vyjádřen i zájmenem nebo slovesným infinitivem.

 Věnuje se hudbě / komu čemu ?/

Napil se vody. / koho čeho?/

Je náchylný na nemoci. /na koho co?/

 Horníci kopou uhlí. / koho co?/

 Vzpomínali na nás. /na koho co?/

 Rodiče ho nutili vařit. /koho co?, ke komu čemu?/

 Půjdeme s Karlem. /s kým čím?/

 Doplňte vhodné předměty a určete jejich pád:

a/ uviděl   ___________________________

b/ přeskočíme____________________________

c/ učím se __________________________________

d/ honili____________________________________

e/ spěchala za________________________________

f/ zujte si __________________________________

g/ zasloužil se o _____________________________

h/ slyším _________________________________

i/ mluvili jsme o _______________________________

j/ zavolal na __________________________________

k/ věřila bych ­­­­­­________________________________

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ  je rozvíjející větný člen a závisí nejčastěji na přísudku nebo na jiném větném členu. Příslovečná určení blíže popisují velké množství okolností a vztahů s řídícími členy.

Ve větší míře bývá vyjádřeno příslovcem např. Děti si  pěkně hrály./jak si hrály?/ Nechoďte tam/kam nechoďte?/. Velmi se mně tady líbilo. Byli jsme zde dlouho. nebo spojením podstatného, nebo přídavného jména, nebo číslovky, či zájmena s předložkou např. Koupali se v řece. Na nebi svítily hvězdičky. Za slunečního svitu vycházely na palouček laně s koloušky. V devět musím být u našich.

1. Příslovečné určení místa

Ptáme se: Kam? Kde? Odkud? Kudy?

Příklady: Hráli si tam, na písku, ve vesnici, u potoka. Pocházel z Prahy, od nás.

2. Příslovečné určení času

Ptáme se: Kdy? Odkdy? Dokdy? V kolik? Od kolika do kolika?

Příklady: Trvá ti to dlouho, pár minut, okamžik. Koncert probíhal od pěti do osmi.

3. Příslovečné určení způsobu

Ptáme se: Jak? Jakým způsobem?

Příklady: Pochopil to dobře. Choval se vesele.

Procvičujte:

Najděte příslovečná určení a určete jejich druh

V Chrudimi pracuje pět let moje teta. Zanedlouho pojedeme do nemocnice. Děti se na jevišti způsobně uklonily. V televizi vysílali nečekaně přenos z fotbalového utkání. Náš bratr má sraz v pět hodin u kina. Chlapci běhali na stadionu včera rychle a zodpovědně. Učitel i lékař pocházeli z malé vesničky. V lese neuvěřitelně rostou houby celé léto.

  1. V Hravé češtině pracujte na stránkách 31 - 33
  2. V Hravé literatuře se  vrátíme k humoru na stranách 51 - 52
  3. Čtěte si svou knížku, tím se vzděláváte a prožíváte něco i sentimentem, tak Vám přeji, ať to jsou jen příjemné chvíle. Tento týden si probereme vše ve škole, tak mně nic na email neposílejte. 

 

12. období práce 1. -  5. 6. 2020

Zdravím všechny pracovité žákyně a žáky, milá děvčata i milé kluky. Doufám, že jste všichni v pořádku a máte chuť i nadále pracovat.

Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali na emailovou adresu: jana.zema@centrum.cz, pokud něčemu nerozumíte, můžete volat na můj mobil.

Jestliže nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce tuto středu 3. 6. od 8.00 do 11.30 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden. J. Zemanová

A. správné řešení z minulého týdne

I. 

   1      7     1         1           5            1          1         2      1              5      1

Hajný v chládku lesa naslouchal šepotu větru. Milý příteli! Slyšíš hudbu?

 

7      1           5            2      1        7   1      5      7    4       1        1

Z komína vycházel hustý kouř. V zimě bývá ve čtyři hodiny tma.

 

2. Z těchto podstatných jmen utvoř přídavná jména.

Vzor: pýcha – pyšný

Chleba – chlebový

Bolest – bolestivý

Hluchota – hluchý

Moře – mořský

Les – lesní

 

3. Doplň věty vhodnými slovesy.

Např.

Hlasatel hlásí denní zprávy.

Děti se koupají na koupališti.

Květinářka prodává fialky.

Čápi chytají žáby.

Zajíc okusuje kůru stromků.

Petra plete svetr.

Jiří natírá plot.

 

4. Podtrhej všechna přídavná jména.

traktor, kočka, veselý, ale, jede, malý, tygr, zemědělec, pět, kůň, ach, orel, pod, zedník, vysvobodil, ten, když, nese, pevný, raketa

 

5. Podtrhni: rovně podtrženo– podstatná jména, kurzíva– předložky, přeštrtnuto– slovesa.

MaminkaNatálka spěchají do školy.

Přines tátovi dílny kleště.

Na jaře kvetou ovocné stromy a keře.

Ve městě žije více lidí než na vesnici.

Po poli běhají dva malí zajíčci.

 

6. Za předložky doplň vhodné slovo nebo slovní spojení.

Např.

po cestě, do města, od bratra s maminkou, z brambor, ze země, kromě mě, o Petrovi, bez spánku,

mezi poli, pod postelí, k vlaku

 

7. Napiš vždy dvě slovesa, která začínají daným písmenem.

Např.

S – spát, snít

P – plést, pospíchat

M – motat, mrkat

K – kukat, kráčet

 

8. Ke každému slovnímu druhu napiš alespoň pět příkladů slov.

Např.

Spojky – ale, protože, a, že, aby

Citoslovce – ach, haf, brr, mňau, frnk

Přídavná jména – hezký, levná, ostrý, kulaté, nový

Slovesa – prosit, mluvit, házet, chodit, počítat

Zájmena – já, můj, on, váš, ten

 

9. Vyber a doplň do souvětí vhodné spojky.

když, protože, ale,  že, aby, nebo, a, proto

Babička plete Honzovi čepici, aby mu nebyla zima.

Buď půjdeme lyžovat, nebo bruslit na rybník.

Maminka oloupala jablka a nakrájela je na malé kousky.

Vlaštovky na zimu odlétají, protože u nás nenajdou dostatek potravy.

Petr slíbil, že mi pomůže s domácím úkolem.

Když budeš hodný, dostaneš k narozeninám nový počítač.

Karolínka se hodně učí, proto má dobré známky.

Maruška je malá, ale už umí číst.

 

10. Škrtni, co do řady nepatří.

a) kaluž, auto, troubí, ryba, kolotoč

b) když, ale, a, protože, ve, nebo

c) ostře, hbitě, trpělivě, rychlý, obětavě

d) pěkný, padá, rozmazlená, fialová

 

11. Z následujících slov si vyber pět podstatných jmen a s každým utvoř větu.

traktor, kočka, veselý, ale, jede, malý, tygr, zemědělec, pět, kůň, ach, lžíce, pod, zedník, vysvobodil, ten, oni, když, nese, kladivo, pevný, raketa

Např.

1. Petr jede na prázdniny k babičce.

2. Princ vysvobodil princeznu ze zajetí draka.

3. Na stole ležela vedle talíře lžíce.

4. Ten pejsek se mi moc líbí.

5. Na poli oral traktor.

 

12. Z článku si libovolně vyber vhodná slova a doplň je do tabulky k příslušným slovním druhům.

Pštrosi jsou vysocí ptáci. Včetně hlavy s dlouhým krkem měří přes dva metry. Neumí létat a patří mezi rychlé, dobré běžce.

 

podstatná jména

přídavná jména

předložky

spojky

slovesa

pštrosi

vysocí

s        

a

jsou

ptáci

dlouhým

přes

 

měří

hlavy

rychlé

mezi

 

neumí

krkem

dobré

 

 

patří

metry

 

 

 

 

běžce

 

 

 

 

 

Hravá literatura 6 -str.47.jpg (5.2 MB)

Hravá literatura 6 str. 48 - 49.jpg (5.09 MB)

Hravá literatura 6 - str. 50.jpg (5.05 MB)

B.Úkoly na tento týden

I. Tento týden se budeme zabývat podmětem a přísudkem. Abyste měli přehled, koukněte zde na myšlenkovou mapu, je to hodně opakování z prvního stupně 

   https://app.contextminds.com/?m=Veode

II. Shrnutí si napiš do školního sešitu a zopakuj si naučené:

Základní skladební dvojici tvoří podmět a přísudek. Oba členové jsou rovnocenné. Podmět je většinou i činitelem děje. Přísudek určuje vazby s ostatními větnými členy a vypovídá něco o podmětu.

Podmět je většinou podstatné jméno v 1.pádě. Může ho však tvořit i jiný slovní druh.

Např. přídavné jméno : Cestující byli ve vlaku spokojeni.

               zájmeno : Všichni odsud utekli.

               číslovka : Pět je základní číslovka.

               sloveso : Nekouřit je správné.

               příslovce :  Pěkně bývá příslovcem.

               citoslovce :  Ozvalo se hlasité bzzz.

Podmět může být i nevyjádřený.

Pracovali jsme na zahradě. (my)

Budete pracovat na zahradě? (vy)

Velmi  rád pracuji na zahradě. ()

Přísudkem bývá v českých větách nejčastěji sloveso v určitém tvaru. Toto pak nazýváme přísudkem slovesným. Může ho tvořit i několik sloves  např. sloveso fázové /začít, začínat, zůstat, zůstávat, přestat, přestávat/ a plnovýznamové, nebo sloveso způsobové / moci, smět, muset, mít povinnost, chtít/ plus plnovýznamové.

Např. Karel odjel. Karel musel odjet. Karel začínal odjíždět. 

Pro přísudek je mluvnicky řídícím členem podmět, s nímž tvoří základní skladební dvojici a musí se shodovat.

Dále v češtině rozeznáváme přísudek jmenný se sponou / sponové sloveso být, bývat, stát, stávat se + jméno/ „Moje sestra se stala lékařkou.“ a jmenný beze  spony „ Nejlepší živý přítel člověka – pes.“

Pozor! V koncovce sloves v přítomném čase a v rozkazovacím způsobu se píše jen i, í!

 V minulém čase se koncovka slovesa řídí rodem podmětu.

III. Prostudujte si v malé učebnici stránky 112 - 117, kde máte učivo o podmětu a přísudku
IV. Pošlete mně na email cvičení 4 na straně 116 a cvičení 1 na straně 117 z malé učebnice
V. práce v Hravé češtine bude na stranách 29 - 30, to si vyplníte a výsledek najdete příští týden zde
VI. Zapíšete si obsah přečtené knihy do čtenářského deníku, ofotíte mně ho a pošlete ke kontrole.
VII. Proberte si učivo a připravte si otázky, na které si odpovíme příští týden při osobních setkáních.
Přeji hezký týden a hodně zdraví a trpělivosti při práci.

_______________________________________________________________________

 

11. období  práce od 25. 5. – 29. 5. 2020

Zdravím všechny pracovité žákyně a žáky, milá děvčata i milé kluky. Doufám, že jste všichni v pořádku a máte chuť i nadále pracovat.

Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali na emailovou adresu: jana.zema@centrum.cz, pokud něčemu nerozumíte, můžete volat na můj mobil.

Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce tuto středu 27. 5. od 8.00 do 11.30 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden. J. Zemanová

A. Správné řešení z minulého týdne:

1. Oprav text: Utřeli bychom ten prach, ale neměly jsme čas. Jana a Petra si daly k obědu jenom salát a syrovou zeleninu. Kočky seděly na okenním parapetu. Kéž by už byly Vánoce. Dívali se z dřevěné vysoké vížky. Kabáty visely u dveří. Bydleli jsme v Praze. Kdybychom byli jeli s vámi, určitě bychom přijeli včas. Objel celou vesnici, ale kamarády neviděl. Zavolali byste mamince domů? Šetři s penězi!

2. Tvary sloves v čase přítomném nebo budoucím převeď do času minulého: Kluci dostali k Vánocům nová kola. Děti závodily v běhu. Děvčata se smála novému vtipu. Nákladní auta vezla uhlí na topení. V zimě jsme lyžovali v Beskydech. Letadla startovala. Na jaře rozkvetly sněženky. Nerozuměli otázce. Honzovi rodiče nás navštívili v Praze. Pomohli byste nám s úklidem? Psi štěkali na naše kočky. Ženy se připravovaly na pěvecké vystoupení.

3. Použij tato slovesa ( v různých tvarech) v přísloví nebo v rčení : Kopat – Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Padat – Jablko nepadlo daleko od stromu. Sedat – Vrána k vráně sedá. Nosit – Nosí nos vysoko nahoru. Chodit - Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Volat, ozývat – Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Jíst, sníst- Snědl vtipnou kaši. Měřit – Dvakrát měř, jednou řež.

  1. Urči,  kdy jde o přítomný/P/ a kdy o minulý/M/ podmiňovací způsob

Kdyby byli lidé opatrnější, nebylo by tolik dopravních nehod. /M/ Podal byste mně jídelní lístek? /P/ Kdyby to byl býval řekl, byli bychom mu bývali poradili. /M/  Měl byste si to přečíst ještě jednou. /P/ Udělal bys to pro mě? /P/  Byli bychom nepovažovali případ za ukončený. /M/  Kdybyste byli bývali rozvážnější! /M/ Nechtěli bychom zde zůstat. /P/

 

 Hravá literatura – test: 1.b),  2.d), 3.b), 4.a), 5.d), 6.c), 7.d), 8.c), 9.d), 10.b), 11.b), 12.c), 13.d), 14.a)

Hravá čeština 6 str. 24 - 25.jpg (4.42 MB)

Hravá čeština 6 str. 26 - 27.jpg (4.67 MB)

Hravá literatura 6 str. 44 - 45.jpg (3.85 MB)

Hravá literatura 6 str. 46.jpg (4.07 MB)

B. Zadání úkolů na tento týden

I. Zopakujeme si souhrnně slovní druhy v následujícím testu, který si vypracujete do školních sešitů a nebudete mně ho posílat, správné řešení se dozvíte příští týden zde

1. Nad každé slovo napiš číslem, o jaký slovní druh se jedná.

(Např. podstatná jména – 1, přídavná jména – 2, zájmena – 3, číslovky – 4, slovesa – 5, předložky – 7, spojky – 8, citoslovce – 10 )

Hajný v chládku lesa naslouchal šepotu větru, který dělal ššš. Milý příteli! Slyšíš hudbu?

Z komína vycházel hustý kouř. V zimě bývá ve čtyři hodiny tma.

 

2. Z těchto podstatných jmen utvoř přídavná jména.

Vzor: pýcha – pyšný

Chleba_______________________

Bolest_______________________

Hluchota_____________________

Moře________________________

Les__________________________

 

3. Doplň věty vhodnými slovesy.

Hlasatelé _________________ denní zprávy.

Děti ____________________  na koupališti.

Květinářky _______________ fialky.

Čápi_____________________žáby.

Zajíci ____________________ kůru stromků.

Petra a Kamil ____________________ svetr.

Jiří a Michaela  ______________________ plot.

 

4. Podtrhej všechna přídavná jména.

traktor, kočka, veselý, ale, jede, malý, tygr, zemědělec, pět, kůň, ach, orel, pod, zedník, vysvobodil, ten, když, nese, pevný, raketa

 

5. Podtrhni: červeně – podstatná jména, zeleně – předložky, modře – slovesa.

Maminka a Natálka spěchají do školy.

Přines tátovi z dílny kleště.

Na jaře kvetou ovocné stromy a keře.

Ve městě žije více lidí než na vesnici.

Po poli běhají dva malí zajíčci.

 

6. Za předložky doplň vhodné slovo nebo slovní spojení.

Např. na vysoké věži

po______________________, do__________________________, od_______________________,

s_______________________, z___________________________, ze_______________________,

kromě____________________, o__________________________, bez______________________,

mezi______________________, pod_______________________, k________________________.

 

7. Napiš vždy dvě slovesa, která začínají daným písmenem.

S ________________________    ____________________________

P_________________________   ____________________________

M________________________   ____________________________

K________________________   ____________________________

 

8. Ke každému slovnímu druhu napiš alespoň pět příkladů slov.

Spojky _____________________________________________________________________

Citoslovce_______________________________________________________________

Přídavná jména_______________________________________________________________

Slovesa _____________________________________________________________________

Zájmena_______________________________________________________________

9. Vyber a doplň do souvětí vhodné spojky.

když, protože, ale, že, aby, nebo, a, proto

Babička plete Honzovi čepici, ____________ mu nebyla zima.

Buď půjdeme lyžovat ___________ bruslit na rybník.

Maminka oloupala jablka __________ nakrájela je na malé kousky.

Vlaštovky na zimu odlétají, _____________ u nás nenajdou dostatek potravy.

Petr slíbil, _____________ mi pomůže s domácím úkolem.

___________ budeš hodný, dostaneš k narozeninám nový počítač.

Karolínka se hodně učí, ______________ má dobré známky.

Maruška je malá, _____________ už umí číst.

 

10. Škrtni, co do řady nepatří.

a) kaluž, auto, troubí, ryba, kolotoč

b) když, ale, a, protože, ve, nebo

c) ostře, hbitě, trpělivě, rychlý, obětavě

d) pěkný, padá, rozmazlená, fialová,

 

11. Z následujících slov si vyber pět podstatných jmen a s každým utvoř větu.

traktor, kočka, veselý, ale, jede, malý, tygr, zemědělec, pět, kůň, ach, lžíce, pod, zedník, vysvobodil, ten, oni, když, nese, kladivo, pevný, raketa

1._____________________________________________________________________

2._____________________________________________________________________

3._____________________________________________________________________

4._____________________________________________________________________

5._____________________________________________________________________

 

12. Z článku vyber vhodná slova a doplň je do tabulky k příslušným slovním druhům.

Pštrosi jsou vysocí ptáci. Včetně hlavy s dlouhým krkem měří přes dva metry. Neumí létat a patří mezi rychlé, dobré běžce.

podstatná jména

přídavná jména

slovesa

předložky

spojky

 

 

            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Napište dopis panu ministru školství Robertu Plagovi v rozsahu cca 250 slov o tom, co si myslíte o současném stavu ve školách v době koronaviru, co byste dělali stejně, nebo naopak jinak, co byste mu poradili, co byste si přáli .../ nezapomeňte na datum, oslovení, svůj podpis, správný pravopis/ a pošlete mně ho na email do čtvrtka 28. 5. !
III. Přečtěte si ukázky, vypracujte úkoly v Hravé literatuře na stranách 47 - 50
IV. Pokračujte v četbě vlastní knihy, nezapomeňte na zápisky do čtenářských deníků

_______________________________________________________________________

10. období  práce od 18. 5. – 22. 5. 2020

Zdravím všechny pracovité žákyně a žáky, milá děvčata i milé kluky. Doufám, že jste všichni v pořádku a máte chuť i nadále pracovat.

Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali na emailovou adresu: jana.zema@centrum.cz, pokud něčemu nerozumíte, můžete volat na můj mobil.

Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce tuto středu 20. 5. od 8.00 do 11.30 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden. J. Zemanová

A. Správné řešení z minulého týdne:

Vašek o tom ví. Všichni tě zdraví. Nesmíš se s ním prát. Bolí mě uši. Slepí  Karel ten talíř? Co to pravíš, Pavlíku? Přijmi moje poděkování. Maso se rychle kazí. Lidé si o tom myslí své. Slušné dítě pozdraví. Taťka to vždycky opraví. Ozdobím auto sám. Děti tomu opravdu rozumí. Kluci si hráli s míčem. Co jste se dneska učili? Mamka s taťkou odjeli na hory. Ledoborci /ti/ vypluli z přístavu. Na rozcestí byly umístěny ukazatele/ty/. Polámaly se mu kosti na ruce. Diváci spěchali do divadla. Na představení se podílely i děti. Proudy lidí se valily na stadion. Klárku pálily oči. Pěkné vesnice se zúčastnily soutěže. Dívky běžely jako o závod. Dánsko a Norsko se podělily o první místo. Sešity mně zničily naše kočky. Dni /ty/ rychle ubíhaly. U hradní brány se střídaly stráže. Kachny, slepice a holubi zobali zrní na dvorku. Na zahradě se pásly/i krávy, koně a ovce. Na stavbě spolu pracovali lidé i stroje. Z dovolené se vrátily/i děti i rodiče. V rozhlase  mluvili o povodních.

Literární tajenka: JAROSLAV FOGLAR

B. Úkoly na tento týden

I. Doufám, že jste se s učivem o slovesech v minulém týdnu řádně popasovali, není to nic těžkého, navíc je to v podstatě opakování z prvního stupně. Tato 4 cvičení vypracujete do školních sešitů, neposílejte a zkontrolujete si příští týden zde

  1. Oprav text:

 Utřely bi sme ten prah, ale nemněly sme čas. Pavla a Petra si dala k objedu jenom salát a sirovou zeleninu. Kočky seděli na okením parapetu. Kéž bi už byli vánoce. Dívaly se s dřevěnné vysoké výžky. Kabáty vyseli u dveří. Bidleli jsme v Praze. Kdybi sme byly jeli s vámi, určitě bysme přijeli včas. Oběl celou vesnici, ale kamarády nevyděl. Zavolali byste mamince domů? Šetři z penězy!

  1. Tvary sloves v čase přítomném nebo budoucím převeď do času minulého:

Kluci dostanou k Vánocům nová kola. Děti závodí v běhu. Děvčata se smějí novému vtipu. Nákladní auta vezou uhlí na topení. V zimě budeme lyžovat v Beskydech. Letadla se připravují ke startu. Na jaře rozkvétají sněženky. Nerozumíme otázce. Honzovi rodiče nás navštíví v Praze. Pomůžete nám s úklidem? Psi štěkají na naše kočky. Ženy se budou připravovat na pěvecké vystoupení.

  1. Použij tato slovesa ( v různých tvarech) v přísloví nebo v rčení : Kopat –Padat – Sedat – Nosit –Chodit – Volat, ozývat - Jíst, sníst - Měřit
  2. Urči,  kdy jde o přítomný/P/ a kdy o minulý/M/ podmiňovací způsob

Kdyby byli lidé opatrnější, nebylo by tolik dopravních nehod.  Podal byste mně jídelní lístek? Kdyby to byl býval řekl, byli bychom mu bývali poradili. Měl byste si to přečíst ještě jednou. Udělal bys to pro mě?  Byli bychom nepovažovali případ za ukončený. Kdybyste byli bývali rozvážnější! Nechtěli bychom zde zůstat.

II.  Vypracujte si cvičení v Hravé češtině na stranách 24 -27. Příští týden zkontrolujete zde.

III.  Zkus si vypracovat test  v hravé literatuře na straně 43 a výsledky mně poslat na email ve formě  např. 1 a)

IV.  Přečti si ukázky a vypracuj si úkoly v Hravé literatuře na stranách 44 – 46. Výsledky najdeš příští týden zde.

V.  Pokračujte v četbě a zapisujte si průběžně do čtenářských deníků.

VI.  Zapiš si do literárních sešitů a zkus si něco zapamatovat:

Dobrodružná literatura
  • Vyznačuje se napínavým dějem a rychlým spádem
  • Má především zábavnou funkci
  • Kladný hrdina, který obvykle čelí nepříznivým podmínkám nebo záporným postavám, je pro tento žánr typický
  • Rozlišujeme různé druhy dobrodružných příběhů: s indiánskými motivy, z divokého západu, robinsonády (příběhy trosečníků), detektivní, strašidelné, cestopisné a historické
  • Eduard Štorch /1878 – 1956/ - prozaik, učitel, archeolog
  • Psal odbornou literaturu a beletrii především dobrodružné příběhy z pravěku
  • Prováděl archeologické výzkumy v okolí Prahy a v okolí řeky Labe
  • Nejznámější román se jmenuje Lovci mamutů – hlavním hrdinou je chlapec Kopčem a jeho kamarád Veverčák, kteří prožívají dobrodružství v divoké přírodě i kmeni. Další  romány – Osada havranů, Minehava, Volání rodu
  • Karl Fridrich May /1842 – 1912/ - německý prozaik, učitel, který údajně ukradl hodinky a zakázali mu učit
  • Proslavil se dobrodružnými romány s indiánskou tématikou především                    s Vinnetouem
  • Je zajímavé, že do Ameriky se dostal až na sklonku života, když už měl své romány napsány
  • Jack London /1876 – 1916/ - vl. jménem John Griffith Chaney/ - americký prozaik
  • Je známý svými romány o lidech a zvířatech z divoké americké přírody Volání divočiny, Bílý tesák
  • Sám se nějaký čas živil jako zlatokop na Aljašce
  • Mark Twain / 1835 – 1910/ - vl. jménem Samuel Langhorne Clemens
  • Americký novinář a prozaik, který prožil dětství v okolí řeky Mississippi a napsal o tom ve svých knihách, z nichž je nejznámější Dobrodružství Toma Sawyera
  • Jaroslav Foglar /1907 – 1999/ - prozaik, učitel a redaktor, propagátor českého skautingu
  • Nejznámější knihy -  Hoši od Bobří řeky, Záhada hlavolamu, Stínadla se bouří, Tajemství velkého Vonta  
  • Skutečnosti, které zná už mnoho generací: klub chlapců Rychlé šípy – Mirek Dušín, Jarka Metelka, Jindra Hojer, Červenáček, Rychlonožka, strůjce vynálezu létajícího kola Jan Tleskač, hlavolam ježek v kleci, bobříci, Stínadla, žlutý špendlík

_______________________________________________________________________

9. období  práce od 11. 5. – 15. 5. 2020

Zdravím všechny, kteří hezky pracujete a posíláte mně úkoly, také si je kontrolujte a poctivě opravujte, to je velmi důležité k učení se.

Jsou mezi Vámi Ti, kteří neposlali doposud nic, budu to promítat do závěrečného hodnocení.

Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali na emailovou adresu: jana.zema@centrum.cz, pokud něčemu nerozumíte, můžete volat na můj mobil.

Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce tuto středu 13. 5. od 8.00 do 11.30 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden.

 Přeju Vám hlavně pevné zdraví a vysoké pracovní nasazení. J. Zemanová

A. Řešení z minulého týdne

I.Hravá literatura 26- 27.jpg (4.29 MB)

II.Hravá čeština str.17.jpg (1.79 MB)

Hravá čeština str. 18.jpg (1.92 MB)

III.   a)  V tomto úseku je prudší stoupání. Umělá sladidla bývají sladší než cukr. Ledová plocha je dnes hladší. Když jsme se blížili k Pelhřimovu, byla mlha stále hustší. Nejlepší výkon předvedla naše reprezentantka. Mikrotužka má většinou tenčí tuhu než obyčejná tužka. Zápas měl hladší průběh, než se očekávalo. To horší už máme za sebou. Tento úkol je lehčí než ten předešlý. Nejjednodušší nemusí být to nejlepší. Dnešní večer byl ještě hezčí než ten včerejší. Bližší město je od nás vzdálené 10 km. V historických částech měst bývají ulice užší než jinde. Dneska čeká cyklisty nejtěžší etapa.

  b)   Nejkratší den a nejdelší noc je 21. prosince. Nejvyšší vodopád světa Salto Angel se řítí z výšky 978m. Nejhlubší jezero na světě se nazývá Bajkalské; nachází se v Rusku a obsahuje jednu pětinu sladké vody na Zemi. Na jednom z nejsušších míst spadne za rok pouze 0.5mm srážek. Největší ostrov na světě je Grónsko. Nejmenší savec na světě je netopýr thajský – měří pouze 29 – 33mm. Nejnižší teplota byla naměřena v Antarktidě. Údajně nejkratší opera s názvem Žáby trvá jen 2 minuty 8,3 vteřiny. Za nejdražší obraz na světě je považována Mona Lisa.

B. Úkoly pro tento týden

I.Krátký testík na znalosti konce 2. světové války u nás /vypracujte si dobrovolně, výsledky máte na konci testu/
  1. Odkdy dokdy trvala 2. světová válka?
  1. 939  -  945
  2. 1939 – 1945
  3. 1914 – 1918
  1. Kolikáté výročí konce 2. světové války  jsme letos v Evropě slavili?
  1. 50.
  2. 60.
  3. 75.
  1. V kterých dnech proběhlo v roce 1945 v Praze povstání proti německým okupantům?
  1. 5. – 9. května
  2. 10. - 14. dubna
  3. 9. – 15. května
  1. Které armády osvobodily v roce 1945 Československo?
  1. Polská a německá
  2. Rudá /ruská/ a americká
  3. Maďarská a rakouská
  1. Co se v Praze stavělo, aby se zabránilo lehkému průchodu německé armády a zničení Prahy, bylo jich 1600?
  1. Nové domy
  2. Nové mosty
  3. Barikády
  1. Odkud se ozývalo v Praze v květnu 1945  volání o pomoc ?
  1. Z místního rozhlasu
  2. Z Československého rozhlasu
  3. Z Československé televize
  1. Kolik Čechů zahynulo ve dnech povstání českého lidu?
  1. 8000
  2. 800
  3. 80

                                                          Výsledky: 1. b), 2. c), 3. a), 4. b), 5. c), 6. b), 7. a)

II. nové učivo si zapište do školních sešitů  z této prezentace:

Slovesa a jejich kategorie.pptx (186.18 kB)

III. Učivo si prostudujte v malé učebnici na stránkách 107 - 110
IV. na email mně pošlete vypracované následující cvičení:

Vašek o tom v__. Všichni tě zdrav__. Nesm__š se s ním prát. Bol__ mě uši. Slep__  Karel ten talíř? Co to prav__š, Pavlíku? Přijm__ moje poděkování. Maso se rychle kaz__. Lidé si o tom mysl__ své. Slušné dítě pozdrav__. Taťka to vždycky oprav__. Ozdob__m auto sám. Děti tomu opravdu rozum__. Kluci si hrál__ s míčem. Co jste se dneska učil__? Mamka s taťkou odjel__ na hory. Ledoborci vyplul__ z přístavu. Na rozcestí byl__ umístěn__ ukazatele. Polámal__ se mu kosti na ruce. Diváci spěchal__ do divadla. Na představení se podílel__ i děti. Proudy lidí se valil__ na stadion. Klárku pálil__ oči. Pěkné vesnice se zúčastnil__ soutěže. Dívky běžel__ jako o závod. Dánsko a Norsko se podělil__     o první místo. Sešity mně zničil__ naše kočky. Dni rychle ubíhal__. U hradní brány se střídal__ stráže. Kachny, slepice a holubi zobali zrní na dvorku. Na zahradě se pásl__ krávy, koně a ovce. Na stavbě spolu pracoval__ lidé i stroje. Z dovolené se vrátil__ děti i rodiče. V rozhlase  mluvil__ o povodních.

V. Do literárních sešitů si napište otázky a Vaše odpovědi z následujícího testu/! na email mně pošlete jen tajenku!/

Literární test - shrnutí učiva 6.doc (52.5 kB)

VI. Pokračujte ve čtení a pochlubte se mně, jestli čtete nějakou knihu z těch válečných, které jsem Vám minulý týden nabídla, nebo jestli jste vy objevili nějakou jinou .... a máte hotovo!

_______________________________________________________________________

8. období  práce od 4. 5. – 7. 5. 2020

Zdravím všechny, kteří hezky pracujete a posíláte mně úkoly, také si je kontrolujte a poctivě opravujte, to je velmi důležité k učení se.
Pořád platí, kdo zadanou práci nesplní, v poslední době Vás nějak přibývá, bude si ji doplňovat v běžném školním roce v době mimo vyučování.
Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali na emailovou adresu: jana.zema@centrum.cz, pokud něčemu nerozumíte, můžete volat na můj mobil.
Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce tuto středu 6. 5. od 8. 00 do 11.30 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden.
Hlavně buďte zdraví a těšte se do školy.  J. Zemanová

A. Správná řešení z minulého týdne

Hravá literatura 22- 23.jpg (4.55 MB)

Hravá literatura 24-25.jpg (4.47 MB)

 Hravá čeština 14- 15.jpg (4.2 MB)

Hravá čeština 16.jpg (3.35 MB)

B. Úkoly na tento týden

  1. Pokračujte v Hravé češtině  v procvičování přídavných jmen na stranách 17 – 18, výsledky najdete za týden zde.
  2. Na email mně pošlete vypracované cvičení 9 na straně 79 z „malé“ učebnice.
  3. Do školního sešitu vypracujte cvičení 5 a), b) na straně 82 z  „malé“ učebnice, správné řešení najdete příští týden zde.
  4. V literatuře budeme pokračovat v procvičování pověstí v Hravé literatuře na stranách 26 – 27
  5. Sledujte a v rodinách diskutujte o 75. výročí konce 2. světové války v Evropě, příští týden si zkusíme na květnové události malý testík.
  6. Čtěte a tento měsíc si zkuste najít nějaký válečný příběh, zde máte několik typů:

Ostrov v Ptačí ulici, Běž, chlapče, běž, Deník mého bratra, Princ se žlutou hvězdou, Terezínské ghetto – vlak do neznáma, Zlodějka knih, Hanin kufřík, Chlapec, který se nestal číslem, Chlapec v pruhovaném pyžamu, Hitlerova dcera, Zakázané holky, Říkali mi Leni, Deník Anny Frankové, O holčičce z jiného světa, Sophiina tajná válka, Temný příběh, Spočítej hvězdy a pro děti s SPU komiks  Dítě s hvězdičkou

__________________________________________________

7. období  práce od 27. 4. do 30. 4. 2020

Zdravím všechny, kteří hezky pracujete a posíláte mně úkoly, také si je kontrolujte a poctivě opravujte, to je velmi důležité k učení se.

Pořád platí, kdo zadanou práci nesplní, bude si ji doplňovat v běžném školním roce v době mimo vyučování.

Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali na emailovou adresu: jana.zema@centrum.cz, pokud něčemu nerozumíte, můžete volat na můj mobil.Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce tuto středu 29. 4. od 8. 00 do 12.00 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden. Hlavně buďte zdraví, užijte si rozumně „čarodky“. J. Zemanová

 

A. Správné řešení z minulého týdne

 Pracovní list – přídavná jména –  výsledky si zkontrolujete zde

1. Z daného cvičení vypiš přídavná jména a roztřiď je na tvrdá, měkká a přivlastňovací:

Rychlý povel, brzy se to naučí, zelená žába, cizí člověk, dej to Petrovi, babiččina zahrada, lesní porost, psi štěkali, sousedovy krávy, léčivé rostliny, bílí sněhuláci, kočičí jazýčky, stará auta, trpí bolestí, velcí muži, starý dědeček, malé děti, nauč se to, červený svetr, soví královna, slavičí píseň, Jirkův povel, dědova mísa.

tvrdá                                    měkká                                        přivlastňovací

Rychlý                                    cizí                                              babiččina

Zelená                                 lesní                                               sousedovy

léčivé                                  kočičí                                              Jirkův                    

Bílí                                       soví                                                dědova

Stará                                   slavičí

velcí

starý

malé

červený

 

2. Ke každému přídavnému jménu doplň vhodné podstatné jméno a naopak.           U přídavného jména napiš, zda je tvrdé nebo měkké:

Lakomý/T/člověk                                                   pádová/T/otázka                                život hezký

Úžasný/T/ kamarád                                               dřevěný/T/stůl                                     květina barevná

rybí/M/šupiny                                                         úzké/T/kalhoty                                    slunce zlaté

železné/T/nervy                                                     hodná/T/učitelka                                  hodiny rozbité

skromná/T/dívka                                                    zelení/T/živočichové                            pes strakatý

 

3. Doplň správné koncovky:

Nový  žák, laskaví učitelé, sousedovy  slepice, rozkvetlý  záhon, cizí muži, soví  dráp, listnatý strom, zdravý pokrm, včelí med, vytrvalý horolezec, rybí kost, tatínkovy  knihy, rozkvetlé  stromy, lipový  čaj, poctiví lidé, hravá  koťata, živý  plot, nový  vůz.

4. Vyber správnou variantu slova (dej dané slovo do kolečka):

Máš rád včelí med? Hladoví psi hledali potravu. Jirka má rád zeleninový salát. Můj dědeček je veselý. Rozkvetlý sad je moc pěkný. Holubí mláďata se učí létat. Bílý kůň kluše po pasece. Známí zpěváci mají koncert v Praze. V čapích hnízdech jsou dvě mláďata.

5. K daným přídavným jménům napiš přídavná jména protikladná:

Milý x protivný                                           zdravý x nemocný

Hodná x zlá                                               černá x bílá

učená x primitivní, hloupá                          lesklý x matný

nafoukaná x příjemná                                malé x velké

 

B. Úkoly pro tento týden

I. Tento týden budete procvičovat přídavná jména v Hravé češtině, vyplníte si stránky 14, 15, 16, příští týden budete mít výsledky ke kontrole zde
II. Doplňte správné i/y v  koncovkách přídavných jmen a toto cvičení mně pošlete do emailu, dostanete za něj známku:

Lv__ mládě, dědov__ kluci, králov__ klenoty, kos__ zpěv, v l__pov__ch květech, c__z__  kraje, velkolep__ bál, s laskav__m pohledem, za střídm__m__ host__, prav__ úhel, hokejov__ reprezentanti, orl__ dráp, hladov__ vlk, sob__ kožešina, Jirkov__ boty, bratrov__ kamarádi, ps__ zuby, s hus__m__ brky, šípkov__ čaj, zuřiv__ ps__ štěkot, nov__ včel__ úl, bez červiv__ch třešní, Honzov__ psi, Jirkov__ kosti, krokodýl__ kůže, Ladov__ obrázky, tenisov__ zápas, Čapkov__ povídky, přítelov__ koně, bez Smetanov__ch skladeb, filmov__ herci, Archimedov__zákony.

 

III. Tento týden budeme pokračovat a zkoumat staré české pověsti v Hravé literatuře na stranách  22 – 25, kde si přečtete text a zkusíte doplnit úkoly, výsledky naleznete příští týden zde.
IV. Pokračujte v četbě  své knížky, užívejte si dobrodružství v knížce   i v životě

_______________________________________________________________________

6. období  práce od 20. 4. do 24. 4. 2020

Milí žáci, milé žákyně, chválím většinu z Vás, kteří hezky pracujete a posíláte mně úkoly.

Naopak ty, kteří mně výsledky své práce doposud neposlali, nebo přestali posílat, nabádám k pilné práci, protože, kdo zadanou práci nesplní, bude si ji doplňovat v běžném školním roce v době mimo vyučování.

Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali přímo v emailu, nebo v příloze ve formátu doc, nebo docx, a  nechránili je na emailovou adresu: jana.zema@centrum.cz

Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce toto úterý 21. 4.  od 8. 00 do 11.00 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden.

Hlavně buďte zdraví a dělejte si práci průběžně a pravidelně. J. Zemanová

A. Zkontrolujte si úkoly z minulého týdne:

 

  1. Test pro šikovné děti
  1. 1c, 2a, 3c, 4b, 5b, 6b, 7a, 8c, 9c, 10a, 11b, 12b.
  2. 1. např. olovo, anafora, evropské, Uruku, indiáni, empirie, Yvony/dívky/ ,…

2. např.  papoušek, učebnice, teploměr, dokument …

3. maminkám, homonymum, miminkům,…

4.  lok – 1., motiv – 1., lokat – 5., aktiv – 1., lomit – 5.,…

5. oslava, oblaka,…

6. natrhej, vytrhej,…

7. šimpanz, obratel, doplněk,…

8. sokol

9. scvrnkls‘, čtvrtrprst

10. jahodník

11. dvacetikoruny

12. např. štítiti se

 

2. O bezhlavém kapucínovi

1. řeka Chrudimka, kostel svatého Josefa, klášterní zahrady a hradby

2. obdařený štěstím

3. řezník Mysliveček

4. bohatý, hradby, opevnění

5. vznětlivý, žárlivý,  bohatý, rychlý, silný, zbrklý, pečlivý, spravedlivý

6. řezník Mysliveček, protože si myslel, že jeho manželka má milostné pletky s Fortunátem

7. řezník hodil hlavu do řeky, tělo na chrudimské hradby

8. v sobotu 14. května 1827

9. o ohnivém psu, o obrazu svatého Salvátora, o strašidlech v Široké ulici, o chrudimském stříbrném pokladu, o Hyksově pekle, o sázce s ďáblem, o pokladu v dominikánském klášteře, …

B.  Úkoly pro tento týden

I. Zapište si do školního sešitu procvičujte a naučte se:

* Přídavná jména vyjadřují vlastnosti podstaných jmen - např. krásná žena, milý soused, nadaná zpěvačka, starý dům

*Ptáme se na ně: Jaký? Zelený, hodný, trpící,… Který? Hlavní, vedlejší,…Čí? Karlův, sestřin,…

* Přídavná jména jsou ohebný slovní druh. Můžeme je skloňovat, to znamená, že mění své tvary podle pádů. V přehledu slovních druhů mají číslo 2.

* U přídavných jmen určujeme:    Rod, číslo, pád, vzor a druh

 První  tři mluvnické kategorie se určují podle podstatného jména, které přídavné jméno rozvíjí -  např. s kouzelným dědečkem –  rod mužský životný, číslo jednotné, 7. pád, vzor mladý, druh -  tvrdé př. jm.

*Přídavná jména dělíme na:

*tvrdá (koncovka se mění podle rodu podstaného jména) vzor: MLADÝ - dlouhý úsek, dlouhá cesta, dlouhé

* měkká (koncovka je ve všech rodech měkké í)  vzor: JARNÍ – lesní muž, lesní chata, lesní mraveniště         

 * přivlastňovací (koncovky –ův, -ova,-ovo, -in, -ina, -ino)vzory: OTCŮV, MATČIN  -  chlapcův pes, kuchařčina zástěra

*Přídavná jména můžeme stupňovat (ještě blíže určit míru vlastnosti). Jsou tři stupně přídavných jmen:

— 1. stupeň – hodný, rychlá, tiché, plný, zelená

— 2. stupeň – vzniká připojení přípon – ejší,- ější, -í (hodnější, rychlejší, tišší, plnější, zelenější)

— 3. stupeň – vzniká připojením předpony nej – ke tvaru 2. stupně (nejhodnější, nejrychlejší, nejtišší)

*Pravopis přídavných jmen:

U přídavných jmen měkkých píšeme vždy jen i, í /cizí, ryzí, hovězí/

U přídavných jmen tvrdých a přivlastňovacích píšeme y /veselý muž, Karlovy sestry/ kromě 1. a 5. pádu čísla množného rodu mužského životného – zde píšeme i, í /veselí muži, Karlovi kamarádi/

II. Pracovní list – přídavná jména –  vypracujte do školního sešitu a výsledky si zkontrolujete příští týden zde

1. Z daného cvičení vypiš přídavná jména a roztřiď je na tvrdá, měkká a přivlastňovací:

Rychlý povel, brzy se to naučí, zelená žába, cizí člověk, dej to Petrovi, babiččina zahrada, lesní porost, psi štěkali, sousedovy krávy, léčivé rostliny, bílí sněhuláci, kočičí jazýčky, stará auta, trpí bolestí, velcí muži, starý dědeček, malé děti, nauč se to, červený svetr, soví královna, slavičí píseň, Jirkův povel, dědova mísa.

tvrdá                             měkká                                                           přivlastňovací

 

 

                                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Ke každému přídavnému jménu doplň vhodné podstatné jméno a naopak.           U přídavného jména napiš, zda je tvrdé nebo měkké:

 

lakomý                             pádová                                                  život

úžasný                             dřevěný                                                 květina

rybí                                  úzké                                                        slunce

železné                           hodná                                                      hodiny

skromná                          zelení                                                       pes

 

4. Doplň správné koncovky:

Nov__   žák, laskav__  učitelé, sousedov___  slepice, rozkvetl__  záhon, ciz___muži, sov___  dráp, listnat___  strom, zdrav___  pokrm, včel___  med, vytrval___ horolezec, ryb__  kost, tatínkov___  knihy, rozkvetl___  stromy, lipov___  čaj, poctiv___  lidé, hrav___  koťata, živ___  plot, nov__  vůz.

 

 

5. Vyber správnou variantu slova (špatný tvar nepřepisuj do sešitu)

Máš rád (včelí, včelý ) med? (Hladoví, hladový) psi hledali potravu. Jirka má rád (zeleninový, zeleninoví) salát. Můj dědeček je (veselí, veselý). (Rozkvetlý, rozkvetlí) sad je moc pěkný. (Holubí, holubý) mláďata se učí létat. (Bílí, bílý) kůň kluše po pasece. (Známí, známý) zpěváci mají koncert v Praze. V (čapích, čapých) hnízdech jsou dvě mláďata.

 

6. K daným přídavným jménům napiš přídavná jména protikladná:

 

milý,zdravý, hodná, černá, učená­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­, lesklý, nafoukaná,  malé

 

III. Na můj mail mně zašlete vypracované cvičení z malé učebnice:

Cvičení 4 na straně 75 a cvičení 4 na straně 78

IV. Pokračujete v četbě, nezapomínejte na přečtení minimálně 100 stran textu na 1 měsíc
V. Mrkněte na www.ctedu.cz na krátká videa pro češtinu, jsou tam informace, které by vám mohly pomoci v učení.

_______________________________________________________________________

 

5. období  práce od 14. 4. do 17. 4. 2020

Milí žáci, milé žákyně, chválím většinu z Vás, kteří hezky pracujete a posíláte mně úkoly.
Naopak ty, kteří mně výsledky své práce doposud neposlali, nebo přestali posílat, nabádám k pilné práci, protože, kdo zadanou práci nesplní, bude si ji doplňovat v běžném školním roce v době mimo vyučování.
Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali v příloze ve formátu doc, nebo docx, a  nechránili je.
Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce toto úterý 14. 4.  od 8. 00 do 11.00 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden.
Nakonec Vás i já nabádám k tomu, abyste si především chránili své zdraví. J. Zemanová

 

A. Správné řešení z minulého týdne zkontroluj si a oprav v sešitě

  1. S Francouzi, Italy, Španěly a Rusy jsme se domluvili anglicky.  Davy lidí nám způsobily  problém.  Sokoli pronásledovali holuby   i ve vzduchu. Na mezích okolo potoka rostly blatouchy. Máme přátele mezi skladateli   a spisovateli. Modrému  ledňáčkovi se daří na březích okolo řek. Pojedeme z Boleslavi do Přibyslavi a dál do Ostravy a  Bratislavy. Polámaly se mu kosti na ruce. Houfy diváků spěchaly do divadla. Na představení se podílely i děti. Proudy lidí se valily na stadion. Klárku pálily oči. Pěkné vesnice se zúčastnily soutěže. Hodiny odbily půlnoc. Oba filmy se promítaly v kině.
  2. Cvičení 5 na straně 62
  1. Oba filmy/4.pád/ dávali v televizi. Oba filmy/1. pád/ se mi líbily. Mezi mé oblíbené filmy/4.pád/ patří Tři oříšky pro Popelku. Mezi vyznamenanými filmy/7. pád/byl i český film. Narodil jsem se ve znamení /6. pád/ Vah. Mezi vodní znamení/4.pád/ patří Rak. Můj tatínek získal několik vyznamenání/2.pád/.
  2. Tyto kalhoty /pomnožné/ jsou mi už krátké. Na polní cestě ležely kameny /množné číslo/. Na vybudování skalky bylo zapotřebí větší množství kamení /jednotné číslo/. Vrata /pomnožné/ byla otevřena dokořán. Na obě setkání /množné číslo/ jsem se těšila. Přeji hezké Vánoce /pomnožné/ a šťastný nový rok /jednotné číslo/. České Budějovice /pomnožné/ jsou krajské město.
  3. Při jízdě na kole mi do oka /střední/ vletěla muška. Maminčiny oči /ženský/ byly smutné. Na polévce plavala mastná oka /střední/. Každé dítě /střední/ se těší na prázdniny. Levé ucho /střední/ mi zalehlo. Děti /ženský/ jely na výlet. Jana si koupila nové plavky /ženský/. Obě boty /ženský/ mě tlačily. Koupil jsem si nové komiksy /m. než./. Osel má dlouhé uši /ženský/. Obě ucha /střední/ hrnce se žárem poničila.
  4. Na louce se pásl skot /neživotný/. Ze stadionu se valil dav /neživotný/ lidí. Dosud bylo popsáno přes milion druhů hmyzu /neživotný/. Oblaka dýmu ohrožovala i dobytek /neživotný/ v sousední stáji. Ještě i dnes některé děti pouštějí draky /životný/. U vrat stál velký sněhulák /životný/. Monika ušila pro sestřičku hadrového panáčka /životný/. Říká se, že hudba vyjadřuje duši národa /neživotný/. Při dostizích dva koně /životný/ ztroskotali na proutěné překážce. O prázdninách utíkají dni /neživotný/ rychleji.
 
  1. Cvičení 6 na straně 63

Děti /kosti/ odnesly nepotřebné věci /kosti/ do sklepa /hrad – les/. Mezi davy /hrady/ lidí /kosti/ se proplétali psi /páni/ snad všech ras /žena/. Sněhulák /pán/ na slunci /moře/ rychle tál. Dav /hrad/ proudil kolem kostela /hrad – les/. Stáda /města/ skotu /hradu/ jsou ohrožena zákeřnou nemocí /kostí/. Na pláži /růže/ je několik volejbalových hřišť /moře/. Na stole /hrad/ byla rozsypaná sůl /kost/. Maso /město/ potřeme vejcem /moře/ a posypeme směsí /kostí/ koření /stavení/, která se používá při grilování /stavení/.

Literární testík – výsledky:

1.b, 2. c, 3. a, 4. b, 5. a, 6. c, 7. b, 8.a, 9.c.

B.  Úkoly pro tento týden:

I. Test pro šikovné děti – Výsledky si zkontrolujete příští týden zde
  1. Napiš 5 slov, která začínají i končí stejnou samohláskou
  2. Napiš 3 podstatná jména na 8 písmen
  3. Napiš slovo, ve kterém jsou alespoň 3 m
  4. Vytvoř ze slova LOKOMOTIVA aspoň 5 slov a urči jejich slovní druhy
  5. Kolik slov vytvoříš, pokud doplníš chybějící písmena místo teček: O . LA . A
  6. Najdi české slovo, které má uprostřed slabiku TR
  7. Napiš 3 podstatná jména na 7 písmen, ale ani jedno písmeno se nesmí opakovat
  8. Který pták má ve svém jménu smyslový orgán?
  9. Napiš nejdelší české slovo, v němž není ani jedna samohláska
  10. Kterou rostlinu skrývá věta Had jí nok.
  11. Najdi české slovo, které obsahuje všechny krátké samohlásky v pořadí  a, e, i, o, u, y
  12. Které české sloveso má vedle sebe tři slabiky ti/tí.
II. Vytvoř popis děje na téma: Jak jsem prožíval/a letošní Velikonoce v rozsahu cca 180 – 200 slov /ve Wordu nemusíš počítat, máš počet napsaný dole vlevo pod stránkou/, nezapomeň na úvod, vlastní stať, závěr, dodrž rozsah  a pošli na můj email.
III. Text pověsti si přečteš, následující otázky opíšeš a  odpovíš na ně písemně do literárního sešitu, výsledky si zkontroluješ příští týden zde  a pro tento kratší týden máte hotovo                                                    

O bezhlavém kapucínovi

Jde bezesporu o nejvýznamnější chrudimské strašidlo a zjevení. Dle pověsti vstoupil do zdejšího kapucínského kláštera mladík, který při vstupu přijal klášterní jméno Fortunát, což latinsky znamená štěstím obdařený. Jak ukázal jeho další osud, jméno si příliš šťastně nevybral. Se složením řeholních slibů pravděpodobně neodložil všechny touhy a přání běžného života, a tak se stalo, že se seznámil s paní Voršilovou, manželkou zámožného řezníka Petra Myslivečka. Když se jednou řezník vracel domů, zahlédl oknem ze zápraží, jak Fortunát klečí před paní Voršilovou a pravděpodobně jí vyznává city svého srdce. Řezník byl prudké povahy, vlétl do místnosti a jedním rozmachem usekl kapucínovi hlavu. Useknutou hlavu zabalil do kusu látky a hodil ji do nedaleké řeky Chrudimky. Bezhlavou mrtvolu pak odnesl na blízké „kapucínské“ valy a šel se udat. Jaký byl další osud řezníka, již dnes nevíme, ale jisté je, že kapucín bez hlavy, pohřbený v klášterní kryptě, nenalezl pokoj ani po smrti a občas se na valech zjevoval, když klášteru hrozilo nějaké nebezpečí nebo pohroma. Tak se prý zjevil roku 1698, načež druhý den klášterní zřízenec spadl do studny a utopil se. Roku 1746 se zjevil samotnému řediteli městských úřadů, hned druhý den nato vypukl v klášteře požár. Naposledy se zjevil v sobotu 14. května 1827, načež hned následující den se propadlo klenutí klášterního refektáře, bohužel i s přítomnými hosty. Zajímavé je také to, že zjevení si vybíralo pouze ctihodné osoby, a to při jejich odchodu z hostince Na Trávníčku, samozřejmě po příslušné pivní posile.

  1. O kterých současných místech v Chrudimi se v ukázce mluví?
  2. Co znamená jméno Fortunát v češtině?
  3. Kdo byl manželem paní Voršily?
  4. Jak jinak řekneme slova zámožný a valy?
  5. Jakými přídavnými jmény bychom popsali řezníka?
  6. Kdo zabil Fortunáta a proč?
  7. Co se stalo s Fortunátovým tělem?
  8. Kdy se bezhlavý kapucín zjevil naposledy?
  9. Znáte nějaké jiné pověsti o Chrudimi?

 

 

_______________________________________________________________________

4.  lekce - snaž se vypracovat do čtvrtka 9. 4. 2020

Milí žáci, milé žákyně, musím  většinu Vás, kteří hezky pracujete a posíláte mně úkoly, znovu pochválit, ale v této třídě je Vás nejméně!

Také bych Vám chtěla popřát hodně zdraví a pohody  o nastávajících velikonočních svátcích.

Ty, kteří mně výsledky své práce doposud neposílali, nabádám k pilné práci, protože, kdo zadanou práci nesplní, bude si ji doplňovat v běžném školním roce v době mimo vyučování.

Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali v příloze ve formátu doc, nebo docx, a  nechránili je.

Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce každou středu od 8. 00 do 11.00 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden.  

Pokud si nebudete s něčím vědět rady, nebo si prostě chcete jen popovídat, zavolejte /608 264 727/, někdy je to lepší, než všechno vypisovat. Můžete volat každý den od 9.00 do 21. 00.  J. Zemanová

 

A. Správné řešení z minulého týdne

Divoký (2)sever (1) ztělesňuje (5) především (6) zasněžená (2) Arktida (1). Dny (i) (1)  se (3) zkracují (5). Na (7) stromech)(1) vyrašily (5) listy (1). Vybíráme (5) měkký (2) chléb (1) a (8) rohlíky (1). Ranní (2) mrazíky (1)  jsou (5) v (7) zimě (1) obvyklé (2).  Ať (9) už (6) brzičko (6) přestane (5) pršet (5)! Bum (10), mísa (1) spadla (5) na (7) bílý (2) koberec (1).

B. Úkoly pro tento týden:

I. Zopakujeme si slovní druhy v krátké prověrce, kterou doplníte a pošlete na můj mail ve formě přílohy /Děti s SPU mohou vynechat úkol č. 2/
  1. Vyjmenujte všechny slovní druhy a napište k nim 2 příklady:

Slovní druh                                         příklad 1                                        příklad 2

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

4.

 

 

5.

 

 

6.

 

 

7.

 

 

8.

 

 

9.

 

 

10.

 

 

 

 

  1. Uveďte 2 příklady slov, kdy jedno slovo můžeme zařadit k více druhům slov:

 

  1. Vysvětlete a uveďte  3 příklady podstatných jmen abstraktních a konkrétních:

Konkrétní znamená :

Příklady:

Abstraktní znamená:

Příklady:

 

  1. Čím se liší podstatná jména pomnožná a hromadná?
  2. Uveď 5 příkladů podstatných jmen hromadných:
  3. Uveďte 5 příkladů podstatných jmen látkových:
  4. Uveďte 5 příkladů podstatných jmen pomnožných:
  5. Doplň koncovky v následujícím cvičení, přepiš si ho do školního sešitu a zkontroluješ si ho příští týden, zde budete mít správné výsledky

S Francouz__, Ital__, Španěl__ a Rus__ jsme se domluv__l__  anglicky.  Dav__ lidí nám způsobil__ ná problém.  Sokol__ pronásledoval___holub__   i ve vzduchu. Na mez__ch okolo potoka rostl__ blatouchy. Máme přátele mezi skladatel__   a spisovatel__. Modrému  ledňáčkov__ se daří na břez__ch okolo řek. Pojedeme z Boleslav__ do Přibyslav__ a dál do Ostrav__ a  Bratislav__. Polámal__ se mu kosti na ruce. Houf__ diváků spěchal__ do divadla. Na představení se podílel__ i děti. Proudy lidí se valil__ na stadion. Klárku pálil__ oči. Pěkné vesnice se zúčastnil__soutěže. Hodiny odbil__ půlnoc. Oba film__se promítal__ v kině.

  1. Prostudujte si v malé učebnici stránky 60 až 62 a vypracujte si cvičení 5 na straně 62  a 6 na straně 63 ústně nebo písemně, ale velmi pozorně, zkontrolujete si ho příští týden, zde budete mít správné výsledky
  2. Úkoly pro zopakování literárních pojmů formou malého testíku, správné výsledky najdeš příští týden zde
  1. Pověst je:
  1. Vymyšlený příběh bez časového omezení
  2. Vymyšlený příběh s pravdivým jádrem
  3. Pravdivý příběh z minulosti
  1. Pověsti o Čechovi, o Libuši jsou:
  1. Rodové
  2. Místní
  3. Národní
  1. Pověsti o Žižkovi, o Kozinovi patří mezi pověsti:
  1. Hrdinské
  2. Rodové
  3. Místní
  1. Autorem knihy Staré pověsti české je:
  1. Adolf Wenig
  2. Alois Jirásek
  3. Václav Cibula
  1. Autorem Staré řecké báje a pověsti je:
  1. Eduard Petiška
  2. Helena Lisická
  3. Adol Wenig
  1. Místní pověsti nejsou  :
  1. O původu jmen
  2. O založení měst
  3. O princeznách
  1. Helena Lisická napsala:
  1. Pražské pověsti
  2. Zrcadlo starých časů
  3. České pověsti
  1. Na pověsti o Praze se ve svém díle specializuje :
  1. Václav Cibula
  2. Alois Jirásek
  3. Helena Lisická
  1. Jeden z autorů pověstí napsal scénář k animovanému dílu seriálu o krtkovi  Jak krtek ke kalhotkám přišel a byl to:
  1. Václav Cibula
  2. Adolf Wenig
  3. Eduard Petiška
  1. V Hravé literatuře jsou velmi čtivé ukázky pověstí na stranách 22 až 27, tak si je během tohoto a příštího týdne přečti a vypracuj příslušné otázky.
-------------------------------------------------------------

3. lekce - snaž se vypracovat do pátku 3. 4. a udělej si zápis do čtenářského deníku ze své přečtené knížky jako v běžném školním roce

Milí žáci, milé žákyně, musím  většinu Vás, kteří hezky pracujete a posíláte mně úkoly, pochválit. Ty, kteří mně výsledky své práce doposud neposlali, nabádám k pilné práci, protože školní vyučování pokračuje, nemáte prázdniny! Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je posílali v příloze ve formátu doc, nebo docx, a  nechránili je.

Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce každou středu od 8. 00 do 11.00 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden.  

 Mějte také trpělivost s opravováním, mám Vás téměř 90 na češtinu a nejsem stroj, jen J. Zemanová!  Hodnocení na vysvědčení se bude skládat ze známek z celého pololetí.

Ale hlavně chraňte své zdraví, buďte na sebe opatrní a dávejte pozor i na své upracované rodiče. Pokud si nebudete s něčím vědět rady, nebo si prostě chcete jen popovídat, zavolejte /608 264 727/, někdy je to lepší, než všechno vypisovat. Můžete volat každý den od 9.00 do 21. 00.  J. Zemanová

Výsledky z minulého týdne:

Na dvoře se batolily housátko a kachňátko. Přívaly vody přinesly i nánosy bahna. Na obou březích Vltavy rostly topoly. Čekaly nás dva obtížné úkoly. Peníze strčili oba muži do kapsy. Koupili si dvě konzervy. Richard neví, že nemůže jezdit s lyžemi. Stepi byly osídleny jen zřídka. Děti nastrouhaly několik mrkví na salát. Nové průkazy se vydávaly u třpytivé přepážky. Na trzích se objevily stánky s různými pochoutkami. Evženovi se motýli moc líbili. Ve větvích staré jabloně měly hnízdo pěnkavy. Sokoli pronásledovali kosy. V neděli jsme jeli na výlet do Čáslavi. Na dovolenou pojedeme na Slovensko do Bratislavy. Řidičky musí zaplatit pokuty. V písku se leskly krystalky soli.

Nové úkoly:

Zápis do školních sešitů (Děti s SPU si mohou okopírovat a nalepit do sešitu)

/ Pište si průběžně a učte se zároveň, je to pro Vás opakování ze 3. třídy a loňského školního roku/:

Slovní druhy

A. OHEBNÉ slovní druhy – skloňují se, nebo časují

1. Podstatná jména – názvy osob, zvířat, věcí, dějů, stavů; ukážeme si na ně ten, ta, to, ti, ty, ta; např. hrad, prosba, chechtání, dají se skloňovat

2. Přídavná jména – vlastnosti podstatných jmen; ptáme se jaký, jaká, jaké, jací; např. růžový, chytrý, usměvavý, dají se skloňovat a některá stupňovat

3. Zájmena – nahrazují nebo zdůrazňují podstatná a přídavná jména; dají se skloňovat a je jich sedm druhů (to bude námaha je roztřídit!); např. tato, který, náš, sám, ty, nikdo, ledajaký

 4. Číslovky – ptáme se na ně kolik, kolikátý, kolikerý, kolikrát, kolikanásobný; některé můžeme zapsat číslem, jiné „potvůrky“ zase ne; dají se skloňovat, např. tři, jedenáctý, několik, dvacatery, několikátý

5. Slovesa – na rozdíl od předešlých se časují; je zde hodně mluvnických kategorií; ptáme se na ně - co se děje se jménem, nebo co jméno dělá; např. smát se, pracovat, učit se

 B. NEOHEBNÉ slovní druhy – neskloňují se ani nečasují!

 6. Příslovce - vyjadřují bližší okolnosti dějů; ptáme se na ně různě – Jak? Kdy? Proč? Kde? např. pěkně, rychle, tam, zítra

7. Předložky – jsou většinou kratší slovíčka a stojí před jmény; např. nad, proti, do, o, k

8. Spojky – spojují slova nebo věty; dělíme je na souřadicí a podřadicí; např. ale, a, nebo, když, protože

9. Částice – uvozují věty přací a zvolací a jsou to roztodivná slovíčka. Některá používáme často, jiná jen výjimečně; např. ano, ne, ať, kéž

 10. Citoslovce – vyjadřují zvuky, pocity, nálady, hlasy, např. hop, bum, kikirikí, prásk!

2. Doplň chybějící písmena a urči číslicí slovní druhy / udělej do školního sešitu, neposílej mně to, zkontroluješ si  správnost příští týden v rámci správného řešení/.

Divoký sever ___tělesňuje především zasněžená __rktida. Dn__ se __kracují. Na strom__ v__rašil__ l__sty. Vyb__ráme mě__ý chléb a rohl__ky. Ra__í mrazíky jsou v z__mě obv__klé. Ať už brz__čko přestane pršet! Bum, m__sa  __padla na b__lý koberec.

3.Pokračujte v zápisu do sešitu

Druhy podstatných jmen

 

  1. konkrétní – můžeme si na ně sáhnout – názvy osob, zvířat a věcí /tabule, stůl, okno/

 

  1. abstraktní – jsou to názvy    vlastností     a      dějů                         

                                              pracovitost        spaní    (NE   Spát)!

 

  1. pomnožná – označují jednu věc, ale mají tvar množného čísla, nemají tvar jednotného čísla    

      ty dveře        ty brýle       ty narozeniny     ty sáňky      ty prázdniny       ta kamna

                                                                  ten sáněk     NEEXISTUJE

                   ta sáňka

                   to sáňko

Další dělení    

1. hromadná -  svým jednotným číslem – ten, ta, to – vyjadřuj hromadu věcí  jednotným číslem  to listí, to loďstvo, to ptactvo

2. látková –       mají  jednotné číslo, ale nevíme, kolik látky je

       sůl, káva, mouka – 1 zrnko??? pytel????vagón???

Další dělení 

1. obecná – osoba, zvíře, věc →→ bez pojmenovánípes, lékař, stát

2. vlastní – osoba, zvíře i věc→→mají svůj název, píšeme vždy s velkým písmenem –   Punťa, Jirka, Čechy

 

Procvičte v malé učebnici a zašlete mně na email cvičení 4 na straně 57!!!!

V Hravé češtině si vyplňte na str. 9 cvičení 5, 6, pokračujte na stranách 10, 11  - všechna cvičení, to neposílejte, ale ptejte se mě, pokud nebudete některému zadání rozumět.

4.Zápis do sešitu literatury  a hezky se to naučit /Žáci s SPU mohou okopírovat a nalepit do sešitu, ale to neznamená, že se to nenaučíte/

  • P O V Ě S T – epický žánr v lieratuře = vymyšlený příběh s pravdivým jádrem /čas, místo, předmět, osoba nebo událost/-mohou v ní vystupovat i nadpřirozené bytosti
  • Druhy pověstí:
  • národní: např. o Libuši, o praotci Čechovi
  • hrdinské: např. o Kozinovi,  o Žižkovi
  • rodové: např. o Bílé paní
  • místní pověsti: o původu jmen, o založení měst, o strašidlech

Významní představitelé

Alois Jirásek (1851 – 1930) – zpracoval nejznámější pověsti českých dějin  v knize Staré pověsti české – obsahují např. pověst o praotci Čechovi, o Krokovi a jeho dcerách, o Křesomyslu a Horymírovi, o Ječmínkovi, pověsti o Praze /Golem/

 Adolf Wenig (1874 – 1940) -  České pověsti – pověsti z různých míst Čech a Moravy

Václav Cibula (1925 – 2009) – pověsti z Prahy: Pražské pověsti a Nové pražské pověsti – vycházel ze skutečných historických materiálů

Eduard Petiška (1924 – 1987) -   /autor textu Jak krtek ke kalhotkám přišel/ Staré řecké báje a pověsti, Příběhy na které svítilo slunce Čtení o hradech, zámcích a městech, Příběhy tisíce a jedné noci

 Helena Lisická (1930 – 2009) -  Z hradů, zámků a tvrzí, Pověsti starých měst, Zrcadlo starých časů – pověsti z různých míst naší vlasti

Příští týden budete procvičovat znalosti v Hravé literatuře

___________________________________________

2. lekce - snaž se vypracovat do pátku 27. 3. 

 

  1. Doplňte správná písmena a vypracované cvičení mně pošlete na email, já opravím a dám známku

Na dvoře se batol___l___ housátko a kachňátko. Příval___ vody přinesl___ i nános___ bahna. Na obou břez___ch Vltav___ rostl___ topol___. Čekal___ nás dva obtížné úkol___. Peníze strčil___ oba muži do kaps___. Koupil___ si dvě konzervy. Richard nev___, že nemůže jezdit s l___žem___. Step__ byl___ os___dleny jen zřídka. Děti nastrouhal___ několik mrvkv___ na salát. Nové průkaz___ se v___dával___ u třp__tivé přepážky. Na trz___ch se objev___l___ stánky s různým___ pochoutkam___. Evženov___ se motýl___ moc l___b___l___. Ve větv___ch staré jabloně měl___ hnízdo pěnkav___. Sokol___ pronásledoval___ kos___. V neděl___ jsme jel___ na v___let do Čáslav___. Na dovolenou pojedeme na Slovensko do Bratislav___. Řidičky mus___ zaplatit pokuty. V písku se leskl___ kr___stalk___ sol___.

  1. Zápis do školního sešitu:
  • Popis  = stylistický útvar, který nás seznamuje s nějakou osobou, dějem, věcí…
  • Dělíme ho: a) statický – popis předmětu, osoby

                    b) dynamický – popis děje, pracovního postupu

a popis prostý (bývá napsán tak, aby ho pochopil i laik) nebo popis odborný (je určen nějaké vyhraněné skupině – používá tedy termíny)
Postup: Od celku k jednotlivostem a detailům, nebo od celkového dojmu k detailům
OSNOVA POPISU:
I. Úvod – seznámení s předmětem, dějem, postavou..
II. Vlastní popis – a) statický popis (části, vlastnosti, vztahy)
                               b) dynamický popis (jednotlivé činnosti, vztahy mezi nimi, příčiny, důsledky, zdůvodnění) důležité: postupovat chronologicky.

  • III. Závěr – výčet předností nebo nedostatků, výsledný efekt, význam
    Jazyk popisu – převaha podstatných jmen – pojmenování, odborné názvy, přídavná jména – vlastnosti, slovesa, číslovky, příslovečné určení času a místa
    druhy:
    statický – popis předmětu, málo dějových sloves
    dynamický –popis pracovního postupu, návody – více dějových sloves
  • Pracovní postup
  • Vystihuje činnost, jak její jednotlivé části následují za sebou v logicky stanoveném pořadí, v časové posloupnosti
  • Srozumitelnosti napomáhají nákresy, obrázky
  • Návod, jak zacházet s nějakým strojem, jak ho uvést do chodu
  • Výroba nebo oprava nějakého předmětu
  • Kuchařský recept

 

Toto si už jen přečti a nastuduj:  Struktura popisu

Nadpis

 Stačí jednoduchý, stručný a přesný nadpis.

  1. Úvod

Následuje první odstavec, kam napíšeme základní informace o popisovaném předmětu. Hodí se napsat, že předmět existuje, kde se s ním můžeme setkat apod.

  1. Vlastní popis

V dalších odstavcích už předmět popisujete podrobněji. Vzhled, materiál, funkci a další důležité vlastnosti. Je dobré vždy věnovat jeden odstavec jednomu kritériu – nepřeskakovat tedy od materiálu k funkci a zase zpátky v jedné větě. Vyvarujeme se tím zbytečným zmatkům, a i pro čtenáře bude snadnější text přečíst a správně pochopit.

  1. Závěr

Text pak musíte ukončit závěrem, kde můžeme vyzdvihnout ty nejdůležitější vlastnosti předmětu, případně dodat nějaké nové podstatné informace, které se vlastního popisu z nějakého důvodu nevešly.

Jazyk

  • používáme neutrální a srozumitelný
  • Žádné rýmy, experimenty, metafory, citově zabarvená slova či příliš krátké věty.
  • Chybu naopak neuděláte při použití odborných výrazů – pokud možno ale takových, aby spolužáci měli šanci pochopit .

Shrnutí:

  • Sloh musí obsahovat nadpis, text a závěr,
  • nezapomeňte na odstavce,
  • neutrální jazyk, odborné výrazy.
  • !!!!!!Využij učebnice českého jazyka /malá/na stranách 147- 159!!!!!!

                       

  1. Vypracuj popis pracovního postupu výroby roušky do školního sešitu a pak ho přepiš do počítače a pošli mně na email, já opravím a dám známku.

____________________________________________

Zdravím vás při našem společném studiu českého jazyka "na dálku". Snaž se vždy splnit do určeného data lekci z češtiny. Pokud máš nějaký problém, kontaktuj mě na e-mailu jana.zema@centrum.cz nebo na telefonu 608 264 727

1. lekce - snaž se vypracovat do pátku 20. 3. 

 +++úkoly jsme si zadávavli v úterý po hodině českého jazyka+++

1. Hravá literatura  přehled učiva strana 1 zápis do sešitu literatury: Báje (mýtus) a pověst

2. Hravá literatura -  stránky  10 - 15

3. Hravá čeština str. 7 - 18

4. Nezapomínej číst pěknou knížku a zapsat si do čtenářského deníku.