Aktuální počasí

Počasí dnes:

7. 4. 2020

j

Bude většinou jasno až skoro jasno. Denní teploty 16 až 20°C. Noční teploty 6 až 2°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

4.  lekce - snaž se vypracovat do čtvrtka 9. 4. 2020

Milí žáci, milé žákyně, musím  většinu Vás, kteří hezky pracujete a posíláte mně úkoly, znovu pochválit, ale v této třídě je Vás nejméně!

Také bych Vám chtěla popřát hodně zdraví a pohody  o nastávajících velikonočních svátcích.

Ty, kteří mně výsledky své práce doposud neposílali, nabádám k pilné práci, protože, kdo zadanou práci nesplní, bude si ji doplňovat v běžném školním roce v době mimo vyučování.

Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je i nadále posílali v příloze ve formátu doc, nebo docx, a  nechránili je.

Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce každou středu od 8. 00 do 11.00 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden.  

Pokud si nebudete s něčím vědět rady, nebo si prostě chcete jen popovídat, zavolejte /608 264 727/, někdy je to lepší, než všechno vypisovat. Můžete volat každý den od 9.00 do 21. 00.  J. Zemanová

 

A. Správné řešení z minulého týdne

Divoký (2)sever (1) ztělesňuje (5) především (6) zasněžená (2) Arktida (1). Dny (i) (1)  se (3) zkracují (5). Na (7) stromech)(1) vyrašily (5) listy (1). Vybíráme (5) měkký (2) chléb (1) a (8) rohlíky (1). Ranní (2) mrazíky (1)  jsou (5) v (7) zimě (1) obvyklé (2).  Ať (9) už (6) brzičko (6) přestane (5) pršet (5)! Bum (10), mísa (1) spadla (5) na (7) bílý (2) koberec (1).

B. Úkoly pro tento týden:

I. Zopakujeme si slovní druhy v krátké prověrce, kterou doplníte a pošlete na můj mail ve formě přílohy /Děti s SPU mohou vynechat úkol č. 2/
  1. Vyjmenujte všechny slovní druhy a napište k nim 2 příklady:

Slovní druh                                         příklad 1                                        příklad 2

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

4.

 

 

5.

 

 

6.

 

 

7.

 

 

8.

 

 

9.

 

 

10.

 

 

 

 

  1. Uveďte 2 příklady slov, kdy jedno slovo můžeme zařadit k více druhům slov:

 

  1. Vysvětlete a uveďte  3 příklady podstatných jmen abstraktních a konkrétních:

Konkrétní znamená :

Příklady:

Abstraktní znamená:

Příklady:

 

  1. Čím se liší podstatná jména pomnožná a hromadná?
  2. Uveď 5 příkladů podstatných jmen hromadných:
  3. Uveďte 5 příkladů podstatných jmen látkových:
  4. Uveďte 5 příkladů podstatných jmen pomnožných:
  5. Doplň koncovky v následujícím cvičení, přepiš si ho do školního sešitu a zkontroluješ si ho příští týden, zde budete mít správné výsledky

S Francouz__, Ital__, Španěl__ a Rus__ jsme se domluv__l__  anglicky.  Dav__ lidí nám způsobil__ ná problém.  Sokol__ pronásledoval___holub__   i ve vzduchu. Na mez__ch okolo potoka rostl__ blatouchy. Máme přátele mezi skladatel__   a spisovatel__. Modrému  ledňáčkov__ se daří na břez__ch okolo řek. Pojedeme z Boleslav__ do Přibyslav__ a dál do Ostrav__ a  Bratislav__. Polámal__ se mu kosti na ruce. Houf__ diváků spěchal__ do divadla. Na představení se podílel__ i děti. Proudy lidí se valil__ na stadion. Klárku pálil__ oči. Pěkné vesnice se zúčastnil__soutěže. Hodiny odbil__ půlnoc. Oba film__se promítal__ v kině.

  1. Prostudujte si v malé učebnici stránky 60 až 62 a vypracujte si cvičení 5 na straně 62  a 6 na straně 63 ústně nebo písemně, ale velmi pozorně, zkontrolujete si ho příští týden, zde budete mít správné výsledky
  2. Úkoly pro zopakování literárních pojmů formou malého testíku, správné výsledky najdeš příští týden zde
  1. Pověst je:
  1. Vymyšlený příběh bez časového omezení
  2. Vymyšlený příběh s pravdivým jádrem
  3. Pravdivý příběh z minulosti
  1. Pověsti o Čechovi, o Libuši jsou:
  1. Rodové
  2. Místní
  3. Národní
  1. Pověsti o Žižkovi, o Kozinovi patří mezi pověsti:
  1. Hrdinské
  2. Rodové
  3. Místní
  1. Autorem knihy Staré pověsti české je:
  1. Adolf Wenig
  2. Alois Jirásek
  3. Václav Cibula
  1. Autorem Staré řecké báje a pověsti je:
  1. Eduard Petiška
  2. Helena Lisická
  3. Adol Wenig
  1. Místní pověsti nejsou  :
  1. O původu jmen
  2. O založení měst
  3. O princeznách
  1. Helena Lisická napsala:
  1. Pražské pověsti
  2. Zrcadlo starých časů
  3. České pověsti
  1. Na pověsti o Praze se ve svém díle specializuje :
  1. Václav Cibula
  2. Alois Jirásek
  3. Helena Lisická
  1. Jeden z autorů pověstí napsal scénář k animovanému dílu seriálu o krtkovi  Jak krtek ke kalhotkám přišel a byl to:
  1. Václav Cibula
  2. Adolf Wenig
  3. Eduard Petiška
  1. V Hravé literatuře jsou velmi čtivé ukázky pověstí na stranách 22 až 27, tak si je během tohoto a příštího týdne přečti a vypracuj příslušné otázky.
-------------------------------------------------------------

3. lekce - snaž se vypracovat do pátku 3. 4. a udělej si zápis do čtenářského deníku ze své přečtené knížky jako v běžném školním roce

Milí žáci, milé žákyně, musím  většinu Vás, kteří hezky pracujete a posíláte mně úkoly, pochválit. Ty, kteří mně výsledky své práce doposud neposlali, nabádám k pilné práci, protože školní vyučování pokračuje, nemáte prázdniny! Prosím všechny, kdo mně úkoly poctivě posíláte, abyste je posílali v příloze ve formátu doc, nebo docx, a  nechránili je.

Pokud nemáte možnost internetu, můžete mně předložit výsledky své práce každou středu od 8. 00 do 11.00 ve škole, já Vám vytisknu i zadání na příští týden.  

 Mějte také trpělivost s opravováním, mám Vás téměř 90 na češtinu a nejsem stroj, jen J. Zemanová!  Hodnocení na vysvědčení se bude skládat ze známek z celého pololetí.

Ale hlavně chraňte své zdraví, buďte na sebe opatrní a dávejte pozor i na své upracované rodiče. Pokud si nebudete s něčím vědět rady, nebo si prostě chcete jen popovídat, zavolejte /608 264 727/, někdy je to lepší, než všechno vypisovat. Můžete volat každý den od 9.00 do 21. 00.  J. Zemanová

Výsledky z minulého týdne:

Na dvoře se batolily housátko a kachňátko. Přívaly vody přinesly i nánosy bahna. Na obou březích Vltavy rostly topoly. Čekaly nás dva obtížné úkoly. Peníze strčili oba muži do kapsy. Koupili si dvě konzervy. Richard neví, že nemůže jezdit s lyžemi. Stepi byly osídleny jen zřídka. Děti nastrouhaly několik mrkví na salát. Nové průkazy se vydávaly u třpytivé přepážky. Na trzích se objevily stánky s různými pochoutkami. Evženovi se motýli moc líbili. Ve větvích staré jabloně měly hnízdo pěnkavy. Sokoli pronásledovali kosy. V neděli jsme jeli na výlet do Čáslavi. Na dovolenou pojedeme na Slovensko do Bratislavy. Řidičky musí zaplatit pokuty. V písku se leskly krystalky soli.

Nové úkoly:

Zápis do školních sešitů (Děti s SPU si mohou okopírovat a nalepit do sešitu)

/ Pište si průběžně a učte se zároveň, je to pro Vás opakování ze 3. třídy a loňského školního roku/:

Slovní druhy

A. OHEBNÉ slovní druhy – skloňují se, nebo časují

1. Podstatná jména – názvy osob, zvířat, věcí, dějů, stavů; ukážeme si na ně ten, ta, to, ti, ty, ta; např. hrad, prosba, chechtání, dají se skloňovat

2. Přídavná jména – vlastnosti podstatných jmen; ptáme se jaký, jaká, jaké, jací; např. růžový, chytrý, usměvavý, dají se skloňovat a některá stupňovat

3. Zájmena – nahrazují nebo zdůrazňují podstatná a přídavná jména; dají se skloňovat a je jich sedm druhů (to bude námaha je roztřídit!); např. tato, který, náš, sám, ty, nikdo, ledajaký

 4. Číslovky – ptáme se na ně kolik, kolikátý, kolikerý, kolikrát, kolikanásobný; některé můžeme zapsat číslem, jiné „potvůrky“ zase ne; dají se skloňovat, např. tři, jedenáctý, několik, dvacatery, několikátý

5. Slovesa – na rozdíl od předešlých se časují; je zde hodně mluvnických kategorií; ptáme se na ně - co se děje se jménem, nebo co jméno dělá; např. smát se, pracovat, učit se

 B. NEOHEBNÉ slovní druhy – neskloňují se ani nečasují!

 6. Příslovce - vyjadřují bližší okolnosti dějů; ptáme se na ně různě – Jak? Kdy? Proč? Kde? např. pěkně, rychle, tam, zítra

7. Předložky – jsou většinou kratší slovíčka a stojí před jmény; např. nad, proti, do, o, k

8. Spojky – spojují slova nebo věty; dělíme je na souřadicí a podřadicí; např. ale, a, nebo, když, protože

9. Částice – uvozují věty přací a zvolací a jsou to roztodivná slovíčka. Některá používáme často, jiná jen výjimečně; např. ano, ne, ať, kéž

 10. Citoslovce – vyjadřují zvuky, pocity, nálady, hlasy, např. hop, bum, kikirikí, prásk!

2. Doplň chybějící písmena a urči číslicí slovní druhy / udělej do školního sešitu, neposílej mně to, zkontroluješ si  správnost příští týden v rámci správného řešení/.

Divoký sever ___tělesňuje především zasněžená __rktida. Dn__ se __kracují. Na strom__ v__rašil__ l__sty. Vyb__ráme mě__ý chléb a rohl__ky. Ra__í mrazíky jsou v z__mě obv__klé. Ať už brz__čko přestane pršet! Bum, m__sa  __padla na b__lý koberec.

3.Pokračujte v zápisu do sešitu

Druhy podstatných jmen

 

  1. konkrétní – můžeme si na ně sáhnout – názvy osob, zvířat a věcí /tabule, stůl, okno/

 

  1. abstraktní – jsou to názvy    vlastností     a      dějů                         

                                              pracovitost        spaní    (NE   Spát)!

 

  1. pomnožná – označují jednu věc, ale mají tvar množného čísla, nemají tvar jednotného čísla    

      ty dveře        ty brýle       ty narozeniny     ty sáňky      ty prázdniny       ta kamna

                                                                  ten sáněk     NEEXISTUJE

                   ta sáňka

                   to sáňko

Další dělení    

1. hromadná -  svým jednotným číslem – ten, ta, to – vyjadřuj hromadu věcí  jednotným číslem  to listí, to loďstvo, to ptactvo

2. látková –       mají  jednotné číslo, ale nevíme, kolik látky je

       sůl, káva, mouka – 1 zrnko??? pytel????vagón???

Další dělení 

1. obecná – osoba, zvíře, věc →→ bez pojmenovánípes, lékař, stát

2. vlastní – osoba, zvíře i věc→→mají svůj název, píšeme vždy s velkým písmenem –   Punťa, Jirka, Čechy

 

Procvičte v malé učebnici a zašlete mně na email cvičení 4 na straně 57!!!!

V Hravé češtině si vyplňte na str. 9 cvičení 5, 6, pokračujte na stranách 10, 11  - všechna cvičení, to neposílejte, ale ptejte se mě, pokud nebudete některému zadání rozumět.

4.Zápis do sešitu literatury  a hezky se to naučit /Žáci s SPU mohou okopírovat a nalepit do sešitu, ale to neznamená, že se to nenaučíte/

  • P O V Ě S T – epický žánr v lieratuře = vymyšlený příběh s pravdivým jádrem /čas, místo, předmět, osoba nebo událost/-mohou v ní vystupovat i nadpřirozené bytosti
  • Druhy pověstí:
  • národní: např. o Libuši, o praotci Čechovi
  • hrdinské: např. o Kozinovi,  o Žižkovi
  • rodové: např. o Bílé paní
  • místní pověsti: o původu jmen, o založení měst, o strašidlech

Významní představitelé

Alois Jirásek (1851 – 1930) – zpracoval nejznámější pověsti českých dějin  v knize Staré pověsti české – obsahují např. pověst o praotci Čechovi, o Krokovi a jeho dcerách, o Křesomyslu a Horymírovi, o Ječmínkovi, pověsti o Praze /Golem/

 Adolf Wenig (1874 – 1940) -  České pověsti – pověsti z různých míst Čech a Moravy

Václav Cibula (1925 – 2009) – pověsti z Prahy: Pražské pověsti a Nové pražské pověsti – vycházel ze skutečných historických materiálů

Eduard Petiška (1924 – 1987) -   /autor textu Jak krtek ke kalhotkám přišel/ Staré řecké báje a pověsti, Příběhy na které svítilo slunce Čtení o hradech, zámcích a městech, Příběhy tisíce a jedné noci

 Helena Lisická (1930 – 2009) -  Z hradů, zámků a tvrzí, Pověsti starých měst, Zrcadlo starých časů – pověsti z různých míst naší vlasti

Příští týden budete procvičovat znalosti v Hravé literatuře

___________________________________________

2. lekce - snaž se vypracovat do pátku 27. 3. 

 

  1. Doplňte správná písmena a vypracované cvičení mně pošlete na email, já opravím a dám známku

Na dvoře se batol___l___ housátko a kachňátko. Příval___ vody přinesl___ i nános___ bahna. Na obou břez___ch Vltav___ rostl___ topol___. Čekal___ nás dva obtížné úkol___. Peníze strčil___ oba muži do kaps___. Koupil___ si dvě konzervy. Richard nev___, že nemůže jezdit s l___žem___. Step__ byl___ os___dleny jen zřídka. Děti nastrouhal___ několik mrvkv___ na salát. Nové průkaz___ se v___dával___ u třp__tivé přepážky. Na trz___ch se objev___l___ stánky s různým___ pochoutkam___. Evženov___ se motýl___ moc l___b___l___. Ve větv___ch staré jabloně měl___ hnízdo pěnkav___. Sokol___ pronásledoval___ kos___. V neděl___ jsme jel___ na v___let do Čáslav___. Na dovolenou pojedeme na Slovensko do Bratislav___. Řidičky mus___ zaplatit pokuty. V písku se leskl___ kr___stalk___ sol___.

  1. Zápis do školního sešitu:
  • Popis  = stylistický útvar, který nás seznamuje s nějakou osobou, dějem, věcí…
  • Dělíme ho: a) statický – popis předmětu, osoby

                    b) dynamický – popis děje, pracovního postupu

a popis prostý (bývá napsán tak, aby ho pochopil i laik) nebo popis odborný (je určen nějaké vyhraněné skupině – používá tedy termíny)
Postup: Od celku k jednotlivostem a detailům, nebo od celkového dojmu k detailům
OSNOVA POPISU:
I. Úvod – seznámení s předmětem, dějem, postavou..
II. Vlastní popis – a) statický popis (části, vlastnosti, vztahy)
                               b) dynamický popis (jednotlivé činnosti, vztahy mezi nimi, příčiny, důsledky, zdůvodnění) důležité: postupovat chronologicky.

  • III. Závěr – výčet předností nebo nedostatků, výsledný efekt, význam
    Jazyk popisu – převaha podstatných jmen – pojmenování, odborné názvy, přídavná jména – vlastnosti, slovesa, číslovky, příslovečné určení času a místa
    druhy:
    statický – popis předmětu, málo dějových sloves
    dynamický –popis pracovního postupu, návody – více dějových sloves
  • Pracovní postup
  • Vystihuje činnost, jak její jednotlivé části následují za sebou v logicky stanoveném pořadí, v časové posloupnosti
  • Srozumitelnosti napomáhají nákresy, obrázky
  • Návod, jak zacházet s nějakým strojem, jak ho uvést do chodu
  • Výroba nebo oprava nějakého předmětu
  • Kuchařský recept

 

Toto si už jen přečti a nastuduj:  Struktura popisu

Nadpis

 Stačí jednoduchý, stručný a přesný nadpis.

  1. Úvod

Následuje první odstavec, kam napíšeme základní informace o popisovaném předmětu. Hodí se napsat, že předmět existuje, kde se s ním můžeme setkat apod.

  1. Vlastní popis

V dalších odstavcích už předmět popisujete podrobněji. Vzhled, materiál, funkci a další důležité vlastnosti. Je dobré vždy věnovat jeden odstavec jednomu kritériu – nepřeskakovat tedy od materiálu k funkci a zase zpátky v jedné větě. Vyvarujeme se tím zbytečným zmatkům, a i pro čtenáře bude snadnější text přečíst a správně pochopit.

  1. Závěr

Text pak musíte ukončit závěrem, kde můžeme vyzdvihnout ty nejdůležitější vlastnosti předmětu, případně dodat nějaké nové podstatné informace, které se vlastního popisu z nějakého důvodu nevešly.

Jazyk

  • používáme neutrální a srozumitelný
  • Žádné rýmy, experimenty, metafory, citově zabarvená slova či příliš krátké věty.
  • Chybu naopak neuděláte při použití odborných výrazů – pokud možno ale takových, aby spolužáci měli šanci pochopit .

Shrnutí:

  • Sloh musí obsahovat nadpis, text a závěr,
  • nezapomeňte na odstavce,
  • neutrální jazyk, odborné výrazy.
  • !!!!!!Využij učebnice českého jazyka /malá/na stranách 147- 159!!!!!!

                       

  1. Vypracuj popis pracovního postupu výroby roušky do školního sešitu a pak ho přepiš do počítače a pošli mně na email, já opravím a dám známku.

____________________________________________

Zdravím vás při našem společném studiu českého jazyka "na dálku". Snaž se vždy splnit do určeného data lekci z češtiny. Pokud máš nějaký problém, kontaktuj mě na e-mailu jana.zema@centrum.cz nebo na telefonu 608 264 727

1. lekce - snaž se vypracovat do pátku 20. 3. 

 +++úkoly jsme si zadávavli v úterý po hodině českého jazyka+++

1. Hravá literatura  přehled učiva strana 1 zápis do sešitu literatury: Báje (mýtus) a pověst

2. Hravá literatura -  stránky  10 - 15

3. Hravá čeština str. 7 - 18

4. Nezapomínej číst pěknou knížku a zapsat si do čtenářského deníku.