Aktuální počasí

Počasí dnes:

5. 4. 2020

skoroj

Bude jasno až skoro jasno, odpoledne přechodně až polojasno. Denní teploty 10 až 14°C. Noční teploty 4 až 0°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

Pondělí 6. 4.

Dobrý den, minulý týden jsme dokončili kapitolu o zvuku. Zkontrolujte si, zda jste správně vyřešili příklady z minulého týdne:

1.    v = 340 m/s                                s = v . t

       t = 2,5 s                                     s = 340 . 2,5

       s = ? (m)                                    s = 850 m           850 : 2 = 425 (m)

Za 2,5 s zvuk urazil 850 m, odrazná stěna je tedy ve vzdálenosti 425 m.

2.     v = 340 m/s                                s = v . t

        t = 3,5 s                                     s = 340 . 3,5

        s = ? (m)                                    s = 1 190 m

Bouřka je od nás vzdálená přibližně 1,2 km.

3.     v = 340 m/s                                t = s : v

        s = 5,5 km = 5 500 m                 t = 5 500 : 340

        t = ? (s)                                     t = 16,2 s

Hrom uslyšíme přibližně za 16 s.

4.    počet kmitů .......150                   f = počet kmitů/t

       t = 3 min = 180 s                        f = 150 : 180

       f = ? (Hz)                                    f = 0,83 Hz

Kyvadlo má frekvenci 0,83 Hz.

5.    f = 220 Hz                                   T = 1/f

       T = ? (s)                                      T = 1 : 220

                                                         T = 0,004 5 s

Doba kmitu je přibližně 5 ms.

Po Velikonocích nás čeká poslední celek učiva fyziky na ZŠ - Vesmír.

Na úvod si zkuste odpovědět na následující otázky (správné odpovědi jsou níže):

1. Kdybyste měli možnost obletět Zemi nad rovníkem rychlostí 1 000 km/h, jak dlouho byste letěli?

2. A jak dlouho byste letěli rychlostí 1 000 km/h do stejné vzdálenosti jako je vzdálenost Země - Slunce? (samozřejmě by musela být vyřešena otázka paliva)

3. A nakonec zkuste odhadnout, jak dlouho by to trvalo rychlostí 1 000 km/h k nejbližší hvězdě (Slunce nepočítáme).

Správné odpovědi:

1. Obvod Země je přibližně 40 000 km. 40 000 : 1 000 = 40 (h)  Trvalo by to více než 1,5 dne.

2. Vzdálenost Země od Slunce je přibližně 150 000 000 km. 150 000 000 : 1000 = 150 000 (h).            150 000 h : 24 h = 6 250 dní     6 250 : 365 = 17,1 (roku)  Trvalo by to více než 17 let.

3. Nejbližší hvězda je Proxima Centauri, která je od Země vzdálená 4,2 světelných let (vysvětlíme příště.) K nejbližší hvězdě bychom rychlostí 1 000 km/h letěli 4,6 milionů let.

Poslední časový údaj je pro nás nepředstavitelný - a to mluvíme o nejbližší hvězdě. Podrobněji se vzdálenostmi ve sluneční soustavě a ve vesmíru budeme zabývat příští týden.

Zezadu do sešitu odpovězte na 4 jednoduché otázky (opakování z nižších ročníků) + 5. najděte na internetu nebo v učebnici. Vyfocené můžete posílat na  e-mail jerabkova.irena@gmail.com do středy 8. 4.:

1. Jaké jsou názvy 8 planet sluneční soustavy?

2. Jaké 2 pohyby vykonává Země ve sluneční soustavě?

3. Proč se na Zemi střídá den a noc?

4. Jak nazýváme dobu, během níž oběhne Země jednou kolem Slunce?

5. Jaká je střední vzdálenost Měsíce od Země?

Na závěr si pusťte 2 krátká videa:  

https://edu.ceskatelevize.cz/velky-tresk-5e441f09d76ace2c451de0d1

https://edu.ceskatelevize.cz/vesmir-jako-spicka-jehly-5e441f09d76ace2c451de0cf

Hezké Velikonoce! I. J.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pondělí 30. 3. + čtvrtek 2. 4.

Dobrý den, tak vás opět po týdnu zdravím a posílám úkoly na příští týden (do 3. 4.). Čeká nás opakování zvuku.

1) Zopakujte si podle minulého zápisu:

• Jak vzniká lidský hlas?

• Jakým způsobem se mění výška tónu u hlasivek?

• Jak vzniká lidská řeč?

• Do jakých skupin dělíme hudební nástroje?

• Na čem závisí výška tónu u struny?

• Na čem závisí výška tónu u píšťaly?

Úkol zezadu do sešitu:

Napište 5 nástrojů strunných, 5 nástrojů dechových a 3 bicí.

2) Přečtěte si v učebnici na str. 40 – 41, jak funguje mikrofon a reproduktor a na str. 42 – 43 o médiích pro záznam zvuku (gramofonová deska, magnetofonový pásek, CD, flash paměť). Napište si do sešitu krátký zápis:

                               Záznam a přenos zvuku

Mikrofon - zařízení převádějící zvukový signál na elektrický

Reproduktor - zařízení převádějící elektr. signál na zvukový

Média pro záznam zvuku: gramofonová deska, magnetofonový pásek,                kompaktní disk, paměťová karta,...

3) Následující úkoly z kapitoly o zvuku vypracujte zezadu do sešitu (při výpočtech počítejte s rychlostí zvuku ve vzduchu 340 m/s). Správné řešení napíšu příští týden. Všechny úkoly mi můžete vyfocené poslat do pátku 3. 4. na e-mail: jerabkova.irena@gmail.com.

1. Jak daleko je stěna, od které se zvuk ozvěnou vrátil za 2,5 s?

2. Od doby, kdy se zablýsklo, uplynulo 3,5 s, než se ozval hrom. Jak vzdálená je od nás bouřka?

3. Bouřka byla vzdálena 5,5km. Za jak dlouho od okamžiku, kdy se zablýskne, uslyšíme hrom?

4. Jakou frekvenci má kyvadlo, pokud udělá 150 kmitů za 3 minuty?

5. Jaká je doba kmitu křídly při letu čmeláka, je-li jejich frekvence kmitání 220 Hz?

Mějte se hezky! I. J.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pondělí 23. 3. + čtvrtek 26. 3. 

Dobrý den, milí žáci,posílám vám učivo na příští týden (do 27. 3.)

1) Zopakujte si podle obrázku v učebnici str. 32 popis ucha a šíření zvukového rozruchu (zápis v sešitě).

2) Napište do sešitu zápis z kapitoly, kterou jste si měli minulý týden přečíst - nadpis:     Hlasitost zvuku a pod něj opište oranžový rámeček str.35 + narýsujte a opište do sešitu tabulku str. 33.

3) Přečtěte si shrnutí posledního učiva:

Hlasitost zvuku je určena vnímanou energií zvuku. Závisí na síle rozechvění tělesa, vzdálenosti od zdroje, prostředí a sluchové citlivosti. Ke srovnání hlasitosti zvuku se používá fyz. veličina hladina intenzity zvuku, jejíž jednotkou je bel (B). Při hodnotě 120 dB (rockový koncert, sbíječka) hrozí poškození sluchu, při hodnotě 140 dB (startující raketa) dochází k trvalému poškození sluchu. Před hlukem je možné se chránit zvukovými izolacemi, chrániči sluchu, úpravou kmitajících předmětů nebo zvětšením vzdálenosti od zdroje hluku.

4) Nové učivo se týká lidského hlasu (vyzkoušejte si, že mluvíte při výdechu, ale pískat můžete při nádechu i výdechu) a hudby. Přečtěte si  v učebnici kapitolu Zvuk a hudba str. 35 - 39 (včetně zajímavostí a obrázků). Prohlédněte si i obrázek hlasivek str. 24.

5) Napište si do sešitu zápis:      Lidský hlas

- vzniká rozkmitáním vzduchu, který prochází z plic přes hrtan (hlasivky) do dutiny ústní a odtud do okolí

Hlasivky - 2 pružné blány

              - změnou napětí hlasivek se mění výška tónu

Zvuk vzniklý v hlasivkách je zesílen v ústní dutině. Změnou polohy jazyka a sevření úst vzniká lidská řeč nebo zpěv.

                                                 Zvuk a hudba

Hudba vzniká jako záměrně ovlivněný zvuk hudeb. nástrojů a lidského hlasu.

Hudební nástroje - strunné, dechové, bicí,....

Výška tónu u struny závisí na její délce, tloušťce, hmotnosti a síle napnutí.

Výška tónu u píšťaly závisí na délce vzduch. sloupce uvnitř.

Zvuk hudebního nástroje je ovlivněn i jeho ozvučnou skříňkou...... dochází v ní  k rezonanci (rozkmitá se stejnou frekvencí jako zdroj zvuku → zvuk je zesílen).

Elektroakustické hudební nástroje - snímají kmity nástroje, které zesílí, upraví a potom produkují jejich zvuk z reproduktoru.

6) Na závěr si můžete z YouTube pustit nějaká zajímavá videa s hrou na skleničky, lahve nebo kbelíky- např. https://www.youtube.com/watch?v=9iSsaKnPmLM

nebo https://www.youtube.com/watch?v=FqJdzYY_Fas

Hezký týden! I.J.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dobrý den, posílám vám učivo z fyziky na tento a příští týden (do 20. 3.). I. J.

1) Zopakujte si podle sešitu:

  - co musí být splněno, abychom slyšeli nějaký zvuk

  - jakou rychlostí se šíří zvuk ve vzduchu při teplotě 20 C, porovnej s pevnými látkami

  - kdy vzniká ozvěna, kdy dozvuk

  - v jakém frekvenčním rozmezí vnímáme sluchem zvuk

  - co je to infrazvuk a ultrazvuk + využití  

2) Přečtěte si v učebnici str. 31 odstavec nad syntetizátorem a do sešitu opište poslední větu  z oranžového rámečku.

3) Napište si do sešitu zápis o uchu (opakování z přírodopisu). Nadpis: Ucho (pod ním , vynechte si 8 cm místa na obrázek ucha, který mám pro vás nakopírovaný a pokračujte v zápisu):

Zvukovým rozruchem se rozkmitá bubínek a malé kůstky přenášejí kmitání do vnitřního ucha → změny tlaku v hlemýždi (vyplněném kapalinou). Ve vnitř. uchu končí asi 30 000 nervů, které zachycují změny tlaku v kapalině → jejich podráždění se přenáší do mozk. centra → projevuje se jako sluchový vjem.

Náš sluch je nejcitlivější na tóny o kmitočtech od 2 000 Hz do 4 000 Hz.

3) Přečtěte si v učebnici kapitolu Hlasitost zvuku, hluk a ochrana před ním str. 32 - 35 (včetně zajímavostí a obrázků).