Aktuální počasí

Počasí dnes:

27. 9. 2020

zata

Bude oblačno až zataženo, na jihu postupně až polojasno. Denní teploty 9 až 13°C. Noční teploty 7 až 3°C.

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Virtuální prohlídka

Virtuální prohlídka

Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch
Odeslat stránku e-mailem

Obsah

15.6.

Krátká odpověď z minulé úvahy:

Co se stane, jestliže cena neodpovídá nabídce a poptávce? Je „vyprodáno“  = cena byla nízká, poptávka vysoká

výprodej“= cena byla vysoká, poptávka nízká

Vrátím se k reklamě.

S reklamou se setkáváme např. v letácích v poštovní schránce, vidíme letáky na ulici, plakáty a billboardy, inzeráty v tisku, nápisy na sportovištích,....

Jistě tě napadnou i jiná místa.

Napadlo tě někdy, že reklama na tebe /na spotřebitele/ vyvíjí skrytý nátlak

Vyber doma třeba z letáku, časopisu, televize,... 2 konkrétní příklady skrytého nátlaku, kterým reklama působí na spotřebitele.

Zkus definovat, čeho daná reklama využívá, aby co nejvíc zapůsobila na spotřebitele.

Zašli svoje postřehy do 18.6.

Š.S.

8.6.

Dnes se vrátím k finanční matematice. Budu se snažit vybírat témata,která pro vás jsou nebo budou aktuální.

Postupně jste se zamýšleli nad:

vlastnictvím – hmotným

- duševním

- placením – kartou

- penězi

Řešili jsme otázky s danými tématy spojené.

 

Navážeme. Budeme se zamýšlet nad cenou.

V ceně výrobku se promítá materiál, energie, práce lidí na jeho výrobě. A dále nabídkapoptávka na trhu.

Zamysli se nad rychlostí reakce cen na změně poptávky nebo nabídky na trhu.

Zkus najít 2 příklady, kde se cena mění většinou častěji než 1 za týden

Př. zelenina na tržišti

2 příklady, kde se cena mění méně často než 1 za tměsíc

Př. jízdné Českých drah

 

Co se stane, jestliže cena neodpovídá nabídce a poptávce? Je „vyprodáno“ nebo „výprodej“.

Napiš, co podle tebe tyto 2 pojmy naznačují v souvislosti s cenou?

 

Jistě je ti jasné, že cenu výrobku ovlivňuje i reklama.

Zkus napsat výhodynevýhody reklamy pro prodávajícíkupující.

Př. + informuji zákazníka o výhodné nabídce

- vyvolá u zákazníka „umělou“ touhu koupit si službu, zboží

 

Nad úlohami se zamysli a návrhy, postřehy napiš do 11.6.

Š.S.

 

 

 

4.6.

26/5 B

r = 7 m

S = ? 

S = 4 . π . r2

S = 4 .3,14 . 72

S = 620 m2

Povrch koule je asi 620 m2.

26/6

r = 3,6 m

S = ? .

S = 4 . π . r2

S = 4 . 3,14 . 3,62

S = 162,78 m2

Bude potřeba asi 163 m2 nátěru.

29/3

d = 36 cm  -  r = 18 cm

V = ? 

V = 43 . π . r3

V = 43 . 3,14 . 183

V = 24.417 cm

V = 24,42 l

Do akvária se vejde 24,42 l vody.

29/4

r = 60 mm = 6 cm

V = 43 . π . r3

V = 43 . 3,14 . 63

V = 904,32 cm3

V = 0,9 l

V : 2 = 0,45 l

Zákazníci dostanou 0,45 l polévky. 0,5 l polévky nedostanou.

Š.S.

 

1. 6.

Nevím, jestli se někteří nebudou cítit dotčeně, ale stejně vás zdravím na den dětí.

Hezky si ho užijte.

Klidně přidejte i trochu matematiky.

Tento týden dokončíme kapitolu "OBJEM, POVRCH KOULE".

Posílám vzorový příklad:

Vypočítej povrch a objem koule, která má poloměr 13cm

Povrch koule:

S = 4.π.r2

S = 4.3,14. 132

S= 2122,64 cm2

Objem koule:

V = (4/3)πr3

V = (4/3) . 3,14 . 133

V= ( 4 . 6898,58 ): 3

V = 27594,32 : 3

V = 9 198, 106 cm3

Úkoly z učebnice:

str. 26, cvičení 5 B, 6

str. 27, cvičení 10 - vyber si z tabulky 2 míče a pro ně vypočítej požadované

str. 29, cvičení 3, 4

Úkoly zašli do 4.6.

Š.S.

 

 

29.5.

Úkol vás posílá stále méně! děkuji všem, kteří odhad a svůj náazor PROČ poslai.

Většina lidí odhaduje menší počet nalitých hrníčků z konvice tvrau koule. Nesprávný odhad je způsoben tím, že se v praxi málo setkáváme s objemem, ke se užívá r3.

r má výrazný vliv na velikost objemu.

Š.S.

25. 5.

Poslední těleso, o kterém se budeme učit, je KOULE.

Dřív, než si opíšeš vzorce pro objem a povrch koule, udělej si zkoušku svého odhadu.

Vezmi nádobu tvaru koule  - čajovou konvici, staré stínítko na světlo, prasklý míč,.... Dál si vezmi pčedmět, který často používáš a znáš jeho objem - snídaňový hrníček, skleničku na limonádu,..... Zkus odhadnout, kolik např. hrníčků naliješ z konvice. Svůj odhad zkontroluj naplněním konvice a přeléváním.

Napiš mi, jaký byl tvůj odhad a jaká byla skutečnost.

ZAPIŠ SI DO SEŠITU A NAUČ SE:

 

OBJEM, POVRCH KOULE

Objem koule je celý prostor, který můžeme v kouli vyplnit. Ohraničuje jej povrch koule

Objem koule:

V = (4/3)πr3

V = (4πr3): 3

 

V= 1/6 . π . d3

V = (π .d3 ) : 6

 

Povrch koule:

S = 4.π.r2

 

S = π . d2

Pamatuj:

d = 2. r

r = d : 2

 

Po zapsání do sešitu vysvětli, proč se tvůj odhad lišil.

Úkol je do 28.5.

Š.S.

 

 

22.5.

Posílám řešení příkladů.

1)

s2= 2,12 + 4,52

s2 = 24,66

s= 4,965

s = 5 m

Počítáme pouze obsah pláště

  S = πrs

S = 3,14 . 4,5 . 5

S = 70,65 m2

Na pokrytí střechy je třeba 70,65 m2 krytiny.

 

2)

Obsah kruhu :

S = πr2

S = 3,14 . 102

S = 314cm2

Obsah poloviny kruhu: S = 157 cm2

Když svineme půlkruh do kornoutu, poloměr kruhu r=10 se stane stranou s pláště, tedy s=10

Obsah pláště kužele známe = polovina obsahu kruhu

Z něho vypočítáme poloměr podstavy kužele:

S = πrs

157 = 3,14 . r. 10

5 cm = r

 

Pomocí Pyth. Věty počítáme výšku kužele (kornoutu)

v 2= s2 – r2

v2 = 102 – 52

v2 = 75

v = 8,66

v= 8,7 cm

Výška kužele, který vznikne svinutím půlkruhu o poloměru 10 cm je 8,7 cm.

 

Š.S.

18.5.

Ahoj,

minulý týden jsme řešili jednoduché úlohy na výpočet objemu a povrchu kužele.

Dnes využijete naučené a procvičené vzorce ve výpočtech.

1) Střecha rotundy má tvar rotačního kužele. Jeho výška v= 210 cm, průmšr podstavy kužele d = 9 m. Kolik krytiny je potřeba na novou střech, zanedbáme-li odpad?

2) Kornout na zmrzlinu byl vytvořen z půlkruhu o poloměru 10 cm. Jaká je hloubka kornoutku? Nápověda: hloubka = výška jehlanu, jehož plášť je daný kornoutek. Je třeba si vypočítat obsah poloviny kruhu.

U obou příkladů si nakresli obrźek.

Řešení příkladů /včetně výpočtů/ zašli do 21.5.

Š.S.

 

 

15.5.

Ahoj.

Posílám řešení příkladů.

23/1

V=( π.r². v):3

V=(3,14.6². 9):3

V=3,14.36.3

V=339,12m³

V=339m³

23/2A

V=(π.r².v):3

V=(3,14. 14².15):3

V=3,14.196.5

V=3080cm³

24/4

V=(π.r².v):3

360=(3,14.6².v):3

360=(3,14.36.v):3

360=113,04v:3/.3

1080=113,04v

v=1080:113,04

v=9,5cm

Výška kužele je 9,5cm.

24/5

V=(π.r².v):3

48=6,28r²:3/.3

144=6,28r²

r²=144:6,28

r²=22,9

r=22,9

r=4,8m

Poloměr kužele je 4,8m

 

Š.S.

 

1.5.

Tapiš si do sešitu:

OBJEM KUŽELE

V= (Sp . v) : 3 

V = (πr2 . v) : 3

Objem kužele = obsah podstavy Sp (= obsah kruhu) . výška tělesa, to celé děleno 3

 

Vypočítej objem kužele, který má poloměr podstavy 3 cm a výšku 6 cm.

V = (πr2 . v) : 3

V = ( 3,14 . 32 . 6 ) : 3

V = 3,14 . 9 . 2

V = 56,52 cm3

Objem kužele je 56,52 cm3.

Řeš učebnice str 23/ cvičení 1,2A

str 24/ cvičení  4,5

Řešení zašli do 14.5.

Š.S.

8.5.

Řešení příkladů z tohoto týdne:

22/2A

r = 4 cm

s = 5 cm

S = Sp + Spl

S = πr2 + πrs

S = πr * (r + s)

S = 3,14 * 4 *(4 + 5)

S = 113 cm2

22/2B

r = 1,5 cm

s = 3 cm

S = Sp + Spl

S = πr2 + πrs

S = πr * (r + s)

S = 3,14 * 1,5 *(1,5 + 3)

S = 21 cm2

 

22/3 A

r = 4 cm

s = 6 cm

S = Sp + Spl

S = πr2 + πrs

S = πr * (r + s)

S = 3,14 * 4 *(4 + 6)

S = 126 cm2

22/3B

r = 6 cm

s = 8 cm

S = Sp + Spl

S = πr2 + πrs

S = πr * (r + s)

S = 3,14 * 6 *(6 + 8)

S = 264 cm2

 

22/4

r = 24 cm

v = 18 cm

s = √𝑟2+𝑣2

s = √242+182

s = √576+324

s = √900

s = 30 cm

S = Sp + Spl

S = πr * (r + s)

S = 3,14 * 24 *(24 + 30)

S = 4 069,4 cm2

V pondělí se s některými potkáme ve škole. Na procvičování k přijímacím zkouškám.

Všichni budeme dále pokračovat v kapitole týkající se kužele. Úkoly budu zadávat a kontrolovat ve stejném režimu, jak máme zavedené.

Š.S.

4.5.

Dnes pokročíme v učivu o tělesech.

Bude nás zajímat KUŽEL

Zápis do sešitu:

KUŽEL

Najdi alespoň 4 příklady, kdy se kolem sebe setkáš s kuželem a zapiš si je do sešitu.

 

Nakresli si do sešitu obrázek z učebnice str. 16 a popiš si. Náčrt kužele sleduj na str. 17.

Projdi si rámeček v učebnici str. 19 – síť kužele, str. 21 povrch kužele. Obrázek ze str. 21 si překresli a popiš do sešitu.

Zápis:

Povrch kužele:

S = Sp+Spl

Povrch tělesa = obsah podstavy Sp+ obsah pláště Spl

Podstava = kruh

S = πr2 + πrs

S = πr. ( r + s)

 

Vypočítej povrch kužele, který má poloměr podstavy 3 cm a délku strany 6 cm.

S = πr2 + πrs

S = 3,14 . 32 + 3,14 . 3 . 6

S = 3,14 . 9 + 56,52

S = 28,26 + 56,52

S = 84,78 cm2

Povrch kužele je84,78 cm2..

 

Dále do sešitu řeš učebnice str. 22/ př. 2, 3, 4.

Řešení posílej do 6.5.

Š.S.

 

30.4.

Děkuji za zaslání příkladů. Doufám, že jste všichni zdraví a připravujete se na přijímací zkoušky.

Znovu připomínám, že můžete posílat příklady ke konzultaci.

 

Řešení příkladů z tohoto týdne:

12/7

podstava čtverec S= a . a S= a2

Spl= 4.(a.va):2

Spl = 2. (a. va)

 

va2 = (a:2)2+v2

 

S = Sp+Spl

 

a

v

Sp

va

Spl

S

48

18

2304

30

2880

5184m2

28

48

784

50

2800

3584m2

 

A)                                           B)

va2 = 242 + 182            va2 = 142+ 482

va2 = 576 + 324            va2 = 196 + 2304

va2= 900                       va2 = 2500

va = 30 m                       va = 50 m

 

12/8

podstava čtverec S= a . a S= a2

 

S = Sp+Spl

 

Sp = 15,6.15,6

Sp = 243,36 dm2

 

va2 = 9,72 - (15,6 : 2 )2

va2 = 94,09 – 60,84

va2 = 33,25

va = 5,76

va= 5,8 dm

 

Spl = 4.(a. va) : 2

Spl = 2. ( 15,6 . 5,8)

Spl = 180,96 dm2

 

S = 424,32 dm2

 

 

14/3

V = (Sp .v) : 3

 

Podstava se skládá ze h shodných, rovnostranných trojúhelníkú. S trojúhelníku: S = ( a . va ) : 2

V trojúhelníku neznáš výšku.

Va 2= 22 – 12

va2 = 4 – 1

va= 1,73 cm

 

Sp = 6. (a.va):2

Sp = 3. 2.1,73

Sp= 10,38 cm2

 

V = (10,38 . 5 ) :3

V = 51,9 : 3

V = 17,3 cm3

Objem jehlanu s podstavou tvaru pravidelného šestiúhelníku je

17,3 cm3.

 

14/6

V = (Sp . v) : 3

90 = (3 . 5 .v) :3

3. 90 = 15 . v

270 = 15. v

270 : 15 = v

18 dm = v

Váška jehlanu je 18 cm.

Užijte si všichni čarodějnice. Nezapomeňte při užívání si myslet na zdraví a bezpečnost svoji i všech kolem sebe. 

Jak se stále opakuji, musím i dnes: pokud chceš udělat legraci, popřemýšlej nejprve, jestli je to opravdu legrace a není nebezpečná!

Tak hlavně děvčatům pěkné polítníčko a v pondělí píšu...

Š.S.

 

27.4.

Ahoj všem. 

Posílám zadání dalších příkladů na procvičení užívání vzorců pro objem a povrch jehlanu.

Současně si zopakujete i Pythagorovu větu.

učebnice str 12/ př 7,8

str 14/ př 3, 6

Malou nápovědu najdeš na konci dnešního zadání. Pokuste se řešit samostatně, až v případě nouze použij.

V pátek je svátek, proto řešení příkladů zašlete do středy 29.4. 

Ve čtvrtek najdete na stránkách školy kontrolu.

Prosím, podepište, označte,... svoje práce. Někteří mi píšete z adres "agent 007" a já netuším autora. Někdy dostanu email bez přílohy, jindy přílohu nemohu otevřít.  Podívejte se na moji odpověď a případně  napravte. Děkuji.

Nápověda:

12/7 výšku ve stěně řešíš jako přeponu pravoúhlého trojúhelníku  c2 = a+ b2

(odvěsna jsou výška tělesa a polovina podstavné hrany).

12/9 výšku ve stěně řešíš jako odvěsnu pravoúhlého trojúhelníku  a2 = c- b2

(přepona je boční hrana, odvěsna je polovina podstavné hrany).

14/3 pravidelný šestiúhelník se skládá ze 6 shodných, rovnostranných trojúhelníků. U každého z nich musíš vypočítat výšku - výšku řešíš jako odvěsnu pravoúhlého trojúhelníku  a2 = c- b2. (přepona 2 cm, odvěsna 1 cm).

 

Š.S.

 

 

24.4.

Řešení úloh:

11/3

Sp = a.b

Sp = 20.14

Sp = 280 cm2

 

Spl = 2.(20.25):2 + 2.(14.26):2

Spl = 500 +364

Spl ´= 864cm2

 

S= 1144 cm2 Povrch jehlanu je 1144 cm2

 

11/5

Sp = (a.va):2         

va2= 42- 22

počítáme odvěsnu, přepona 4 cm, odvěsna 4:2 = 2 cm

va2 =12

va = 3,46

va = 3,5

Sp = (a.va):2

Sp =(4. 3,5):2 

Sp = 7 cm2 

 

Spl =3.(a.va):2

Spl = 3. ( 4.5): 2

Spl = 30cm2

 

S= 37 cm2 Povrch jehlanu je 37 cm2

 

 

14/1

V = (SP . v) : 3

V = (8 . 7. 9) : 3

V = 168 cm3Objem jehlanu je 168 cm3.

 

 

14/ 2

V = (SP . v) : 3

 

a

b

c

d

SP

17,5 m2

20 m2

30 m2

40 m2

V

35 m3

40 m3

60 m3

80 m3

 

Š.S.

 

20.4.

Zdravm nadálku.

V minulém týdnu jsme se seznámili se vzorci pro výpočet povrchu a objemu jehlanu, vaším úkolem bylo si do sešitu zapsat vzorce a vzorové příklady, vzorce se naučit.

V tomto týdnu bude vaším úkolem procvičit užití vzorců v jednoduchých výpočtech. 

V učebnici str 11 řeš př 3,5,

strana 14 řeš př 1,2

Úlohy zašli řešené do 23.4. 

prosím pište čitelně!  U některých nemohu přečíst. Pokud bude někde chyba, zašlu opravenou odpověď, řešení najdete ke kontrole v pátek 24.4.

Nějaké úlohy z finanční matematiky

V minulém povídání (10.4.) jste rozdělovali, vybírali hmotné a duševní vlastnictví. Hmotné jste měli většinou správně, u duševního jste nebyli tak úspěšní. Někdy si neuvědomujete, že se dopouštíte jeho "odcizení". 

Dnešní úloha:

Pro připomínku posílám příklady duševního vlastnictví z naší úlohy:

vypalovací software, název BerKdeBer, nahrávka písničky na CD, fotografie (jako součást myšlenkového obsahu).

Úkol:  vyber z výše napsané nabídky - lze i vymyslet- 4 příklady duševního vlastnictví a popiš, jak dochází ke krádežím, tzv. PIRÁTSTVÍ, v dané oblasti.

Př: Natočení filmu v kině a následné vyvěšení na internetu k volnému stažení.

Úlohy zašli řešené také do 23.4. 

 

Š.S.

 

 

15.4.

Řešení úlohy do školního sešitu - kontrola:

Název jehlanu

Podstava

Počet stěn

Pravidelný čtyřboký

čtverec

4

PRAVIDELNÝ TROJBOKÝ

Rovnostranný trojúhelník

3

Pravidelný šestiboký

ŠESTIÚHELNÍK

6

 

Název jehlanu

Počet stěn

Čtyřboký jehlan

4

Dvacetiboký jehlan

20

Pětiboký jehlan

5

Dvanáctiboký jehlan

12

 

Do školního sešitu si zapiš vzorce pro výpočet objemu a povrchu jehlanu a vzorové příklady:

 

Povrch jehlanu:

S = Sp+Spl

Povrch tělesa = obsah podstavy Sp+ obsah pláště Spl

obsah pláště = součtu obsahů všech trojúhelníků, které tvoří boční stěny

 

Objem jehlanu:

V= (Sp . v) : 3 

Objem jehlanu = obsah podstavy Sp . výška tělesa,

to celé děleno 3

 

Urči povrch pravidelného čtyřbokého jehlanu, jestliže délka podstavné hrany je 9 cm a stěnová výška je 8 cm.

S = Sp + Spl

Podstava - čtverec: Sp= a2   Sp= 92     Sp = 81 cm2

Plášť = 4 shodné trojúhelníky: Spl = 4 . (a . va ) : 2 krácením upravíme Spl= 2. a . va       Spl= 2.9.8        Spl=144cm2

S = 81+144

S = 195 cm2

 

 

Urči objem čtyřbokého jehlanu, jestliže podstava obdélník o rozměrech 9 cm a 7 cm, výška jehlanu je 8 cm.

V= (Sp . v) : 3 

V = (9. 7 . 8) : 3

V = 168 cm3

 

v učebnici si prostuduj vzorce na str11   a  13. Vzorce se do 17.4. nauč!

Zopakuj si učebnice str 1O - Pythagorovu větu. 

V následujícím týdnu budeme vzorce využívat ve výpočtech.

Š.S.

 

 

14.4.

Přečti si v učebnici rámeček na straně 7.

 

Zapiš si do sešitu:

 

Pravidelný čtyřboký jehlan

a opiš definici z rámečku.Pokračování učiva, které se týká jehlanu.

 

 

Pod definici si přepiš následující tabulku a zkus ji doplnit.

 

Název jehlanu

Podstava

Počet stěn

Pravidelný čtyřboký

čtverec

4

DOPLŇ

Rovnostranný trojúhelník

3

Pravidelný šestiboký

DOPLŇ

6

 

 

Každý jehlan nemusí být „pravidelný“.

 

Přepiš si do sešitu tabulku a doplň počet stěn.

 

Název jehlanu

Počet stěn

Čtyřboký jehlan

 

Dvacetiboký jehlan

 

Pětiboký jehlan

 

Dvanáctiboký jehlan

 

 

 

V učebnici na straně 8 si prostuduj, jak sestrojíme pravidelný čtyřboký jehlan a sestroj si do sešitu:

 

Sestroj pravidelný čtyřboký jehlan, který má délku podstavné hrany 5 cm a výšku 6 cm.

 

 

Úkoly, které jsou do sešitu mi nemusíš posílat. Sešit budu kontrolovat, až se sejdeme ve škole.

Úkol je do 15.4.

 

15.4. budeme pokračovat, projdeme vzorce pro výpočet objemu a povrchu jehlanu. Vzorce následně použijeme ve výpočtech.

Š.S.

 

 

10.4.

Posílám kontrolu úkolu z finanční matematiky.

Hmotné vlastnictví:

elektronické piano, flash disk, počítač, nahrávací studio, CD, obchod, peníze, časopis

duševní vlastnictví:

vypalovací software, název BerKdeBer, nahrávka písničky na CD, fotografie (jako součást myšlenkového obsahu).

 

Všem přeji příjemné svátky.

Š.S.

 

 

8.4.

Děkuji žákům, kteří poslali řešení příkladů na opakování. Tentokrát vás bylo podstatně méně. 

Posílám řešení:

Kolik kachliček o rozměrech 15 a 10 cm je třeba na obložení zdi délky 9,8 m
a šířky 75 dm do výšky 140cm?

Obsah jedné kachličky
S = a.b
S = 150 cm2

Obsah zdi
9,8 m = 980 cm
S = 980 . 140
S = 137 200 cm2 

Počet kachliček
137 200 cm2 : 150 cm2 ≈  915 
Na obložení zdi je potřeba 915 kachliček.

2) Kolik Kč stojí omítnutí štítu domu tvaru trojúhelníku o základně dlouhé 12,5 m a výšce 3,4 m, přijde-li omítnutí 1 m2 na 584 Kč?

Obsah štítu
S = (a . va) : 2
S = ( 12,5 . 3,4) : 2
S = 21,25 m2 

Cena za omítnutí štítu
584 . 21,25 = 12 410 Kč 
Omítnutí štítu stojí 12 410 Kč.

3) Vypočítej výšku příslušnou ke straně rovnoběžníku ABCD, má - li strana délku 7,4 cm a obsah rovnoběžníku je 33,3 cm2.
S = a . va
va = S/a
va = 33,3 : 7,4  
va = 4.5 cm 
Výška ke straně rovnoběžníku ABCD = 4,5 cm.

 

Š.S.

 

6.4.

Do zítra (7.4.) máte zaslat příklady na opakování obsahů obrazců. 

Postupně budeme dále opakovat.

Pro tento týden opět něco málo na zamyšlení se z finanční matematiky.

Prošli jsme společně placení kartou a penězi. To, co si můžeme koupit, udělat, vymyslet,... je nějaké naše vlastnictví.

Posílám krátký příběh, kde uvidíš, že vlastnit můžeš věci, na které si můžeš sáhnout -auto, knížka,... - takové vlastnictví označujeme jako HMOTNÉ VLASTNICTVÍ.

Vedle toho múžeš vlastnit i nápady a myšlenky - design auta, příběh zachycený v knížce,.. - v takovém případě mluvíme o DUŠEVNÍM VLASTNICTVÍ.

 

Adam složil písničku. Od kamaráda Cyrila si půjčil elektronické piáno a od kamaráda Dominika si na flash disku pújčil a "načerno" přehrál do svého počítače vhodný vypalovací software, za který by dal Adam v obchodě spoustu peněz. Doma propojil piáno s počítačem , písničku nahrál a poslal ji Báře. Její otec pronajímá nahrávací studio profesionálním hudebním skupinám. Bářin otec zjistil, že písnička je povedená, a bez Adamova souhlasu ji nabídl skupině BerKdeBer. Skupina písničku vydala na CD, které mělo velký úspěch, mimo jiné i proto, že skupina na jeho obal umístila z jakéhosi časopisu okopírovanou fotografii exotické krásky.

 

Zařaď pprvky zmíněné v příběhu do kategorie hmotného a duševního vlastnictví:

hmotné vlastnictví:

duševní vlastnictví:

úkol zašli do 9.4. 

Š.S.

 

 

 

3.4.

Příklady jehlanu v praxi, které jste mi nejčastěji psali:

Střecha na věži, dětská stavebnice, pyramida, struhadlo, rozhladna Bára - tady velká pochvala.

Já přidávám jeden příklad z přírody - Matterhorn.

Není časté, aby přírodní útvar byl přesným matematiským tělesem. Zde prvidelný trojboký jehlan vznikl působením 3 ledovců, ve stejný čas, stejnou silou.

Š.S.

 

 

31.3.

Doufám, že jste všichni bankovku vrátili rodičům a nesváděli na úkol, že si ji máte nechat!

Nikdo se neozval, tak snad jste všechny prvky našli.

Nemůžeme společně trávit zítřejší APRÍL, alespoň malá ukázka vstupu do MATEMATICKÉ LOGIKY spojená s 1. dubnem:

Jsou 2 bratři. Starší - Emil a mladší - Raymond.

Ráno povídá Emil mladšímu bratrovi: dnes je 1. apríla a já tě vyvedu.  Raymond čekal celý den, ale stále nic. Večer se maminka ptala, proč Raymond nejde spát. A on odpovídá: čekám, až mě Emil vyvede. Maminka volala Emila. A rozvinul se rozhovor:

E: Tys čekal, že tě vyvedu?

R: Jo

E: Jenže já tě nevyved,co?

R: Ne

E: Ale tys čekal, že tě vyvedu?

R: Jo

E: Tak jsem tě vyved, ne?

Co si myslíš, byl R vyveden? Proč si právě to myslíš?

 

Úkol do 1.4. bylo projít si a zapamatovat pojmy týkající se jehlanu.

Postupně budeme řešit povrch a objem jehlanu. Nejprve je nutné zopakovat si vzorce a jejich užívání ve vápočtech obsahu obrazců. Vzorce si zopakuj z tabulek, přehledu na zelené kartě, které jste si v 6. třídě kupovali, ze sešitu,...

Trojúhelník: S= (a.va) : 2

Lichoběžník: S= /(a+c). v/ : 2

Rovnoběžník: S= a. va

Řešení následujících  příkladů zašli do 7.4.

1) Kolik kachliček o rozměrech 1ř a 10 cm je třeba na obložení zdi délky 9,8 m 

a šířky 75 dm do výšky 140cm?

 

2) Kolik Kč stojí omítnutí štítu domu tvaru trojúhelníku o základně dlouhé 12,5 m a výšce 3,4 m, přijde-li omítnutí 1 m2 na 584 Kč?

 

3) Vypočítej výšku příslušnou ke straně rovnoběžníku ABCD, má - li strana délku 7,4 cm a obsah rovnoběžníku je 33,3 cm2.

Š. S.

 

 

28.3.

Opět malá rozcvička: (kdo nechce, odpověď není povinná)

(R+R+R) + (R+R+R+R) = 28

10.T +10.U =50   zde najdete 6 řešení

A.B=16  zde najdete 2 řešení

 

Zapiš si do sešitu:

 

Jehlan

Zkus napsat alespoň 3 momenty z praxe, kde se s jehlanem setkáš.

Ze strany 5 v učebnici č.2 dole si do sešitu obkresli obrázek jehlanu a doplň popis.

 

Procvič na cvičeních: str 6/ 1,2,4 str 7/ 5

Úkol je do 1.4.

 

Finanční matematika:

Jistě jsi slyšel o padělání bankovek.

Třeba EURO je bankovka, která se v Evropě padělá často. Z důvodů obav z padělání někde odmítají přijmout bankovky vyšší, než 100 E.Naše bankovky patří ve světě k těm, které se padělají těžko. Tvůj úkol je: půjč si od rodičů nějakou bankovku a podle návodu se pokus najít ochranné prvky bankovky.Ochranné prvky bankovek.pdf (72.16 kB)

Napiš (do 1.4.), které jsi našel a které ne.

Š.S.

 

 

26.3.

Děkuji všem, kteří jste poslali úkoly.

Řešení:

1) 

r = 4 cm

Povrch pláště válce

S= 2 . π.r.v

S=251,2 cm2

 

Obsah listu papíru

S= a.b

 

S= 623,7 cm2

 

Etiketa se tedy vejde na papír 2x

Na 20 etiket je potřeba 10 listů papíru.

 

Nelze vydělit obsah a odpovědět, že 9 etiket. Nemůže být část etikety na jednom a část na druhém papíře.

 

2)

Obsah pláště válce je dle stejného vzorce S=37?68 cm2

Otočí se za 15 s, tedy za 1 minutu 4x, za 3 minuty 12x. Uválcuje 452,16cm2

 

Finanční matematika:

Vaše dotazy byly super, mnohdy opravdu vyčerpávající. 

Jen pár upoozornění: někdo se ptal i na ot. vedení účtu, založení účtu - výborně, ale nebylo tvojí úlohou.

Až na 2 žáky, kteří otázky rozdělili, všem oststním chyběla 1. otázka:

Karta bude debetní  nebo kreditní?

A všem chybělo:

Pokud kreditní, jak velký  je kredit, kolik bude úrok, do kdy  musím použité peníze zaplatit, abych neplatil sankce ve formě úroku!!!!

Š.S.

 

Učivo zadáno při hodině: Sbírka str 90/16, str. 91/18

Učebnice str 40/  4A,B

 

Zdravím všechny z 9.B. Doufám, že jste všichni fit a alespoň trochu se připravujete na přijímací zkoušky.

Posílám odkaz na stránky, kde lze procvičovat učivo.

Můžete posílat výsledky nebo se ptát pokud vám něco nebude jasné na e-mail sara.stekla@seznam.cz

www.skolaposkole.cz

Na těchto stránkách jsou odkazy i na testy Cermat s výsledky.

Na stránkách školy jsou odkazy na on-line procvičování, tak můžete talé vyzkoušet. 

Š. Steklá

 

24.3.

Zdravím všechny z 9.B. Nikdo nepíše SOS o pomoc s příklady k přijímacím zkouškám. Tak se vám snad vše daří. Stále platí výše zmíněná adresa pro pomoc. Ale také pro zasílání vásledků. Postupně  spolu zopakujeme a rozšíříme učivo o tělesech a projdeme i finanční matematiku.

 

malá rozcvička: 

Vyřeš albegrogram:

B + B+ B + B = 15 + B

XX=20 +X 

Y Y+ Y = 48

XY +X = 56

ST + S = 83

AB + B = BA

 

Pro zopakování učiva 8. ročníku: -  zašlete řešení do 26.3. do 14:00 hod

1) Plechovka má tvar válce, průměr dna je 8cm, výška je 10 cm. Kolik listů papíru formátu A 4 ( 210mm x 297mm) je potřeba na zhotovení 20 etiket, které tvoří plášť plechovky?

 

2) Silniční válec má průměr 80 cm a výšku 150 cm. Kolem své osy se otočí 1x za 15 s. Jaké jsou rozměry a obsah uválcované plochy po 3 min plynulé jízdy?

 

Finančn=i matematika:

V současné době mnoho obchodů přijímá platby pouze platební kartou. I ty můžeš (nejčastěji od 15 let) vlastnit svoji platební kartu. 

Co o ní víš? 

Pl. karta je:

debetní =umožňuje platit platit penězi, které máš uložené na účtu u dané banky

kteditní = umožňuje platit, aniž bys měl v bance uložené potřebné peníze. takto vzniklý úvěr (půjčku) musíš bance v předem domluvené době splatit.

ÚKOL:

Najdi si stránky nějakého finančního ústavu a zjisti podrobnosti k pl. kartám, které tato banka nabízí. Zamysli se, na co se všechno se zeptáš, když si "kartu" budeš sjednávat. Svoje dotazy napiš a pošli do 26.3. do 14:00 hod.

Š.S.